Proposisjonen inneholder forslag til nødvendig lovgrunnlag for
å sikre ivaretakelse av de fleste nye oppgaver som fylkeskommunene
skal overta fra 2010.
Proposisjonen er en oppfølging av St.meld. nr. 12 (2006–2007)
Regionale fortrinn – regional framtid og inneholder ytterligere
utredninger og konkretisering av de oppgavene som i meldingen ble
varslet overført til folkevalgt, regionalt nivå.
Utgangspunktet for meldingen var å legge grunnlaget for en hensiktsmessig
forvaltningsstruktur og oppgavefordeling mellom forvaltningsnivåene.
Dette er viktige forutsetninger for et funksjonelt og effektivt
styringssystem.
Stortinget behandlet meldingen 10. mai 2007 på grunnlag av Innst.
S. nr. 166 (2006–2007). Flertallet i kommunal- og forvaltningskomiteen
ga sin støtte til Regjeringens målsettinger for reformen og den
skisserte prosessen for vurdering av regional inndeling. I all hovedsak
støttet flertallet i komiteen også forslagene til endret oppgavefordeling.
Gjennom forvaltningsreformen er det et mål å desentralisere makt
og myndighet. Ved å legge ytterligere ansvar for utviklingspregede
regionale virkemidler og oppgaver til fylkeskommunene, som allerede
har ansvar for regional utvikling, blir mulighetene bedre for helhetlige
prioriteringer og samordning mellom ulike sektorer. Vellykkede utviklingsstrategier
må ta utgangspunkt i hvert fylkes unike ressurser og forutsetninger,
og fordrer et nært samarbeid mellom fylkeskommunene, næringslivet
og kommunene. Regjeringen vil legge til rette for at regionale fortrinn
kan utnyttes og videreutvikles.
Når fylkeskommunene får styrket sin posisjon med en bredere oppgaveportefølje,
forventer departementet at dette i seg selv vil føre til god samordning mellom
de ulike oppgavene. Fylkesmannen og andre regionale statsetater
skal fortsatt ha forvaltningsansvaret for en del oppgaver som har
betydning for regional utvikling og tjenesteproduksjon. Departementet
legger til grunn at det også i tilknytning til dette etableres gode
samhandlingsrutiner mellom regionale statsetater og fylkeskommunene.
Kommunal- og regionaldepartementet sendte 26. februar 2008 ut
et samlet høringsnotat om nye oppgaver til det folkevalgte, regionale
nivået. Høringsnotatet omhandler oppgaver på åtte av departementenes
fagområder. Det ble derfor en bred høring med mer enn 800 adressater.
Det kom inn ca. 190 høringsuttalelser.
Synspunkter fra høringsinstansene til det enkelte fagområde er
oppsummert i proposisjonen.
I St.meld. nr 12 (2006–2007) Regionale fortrinn – regional framtid
ble det presentert tre alternative modeller for regional inndeling.
1. Forsterket fylkesmodell, hvor regioninndelingen i
all hovedsak ville tilsvare dagens fylkesinndeling.
2. Mellommodell, som ville innebære et middels antall regioner.
3. Regionmodell, som i stor grad ville tilsvare en landsdelsinndeling.
Det har vært en forutsetning for forvaltningsreformen at kommunesammenslutninger
skal være frivillige, slik det ble vedtatt av Stortinget i 1995.
Det har videre vært et utgangspunkt for reformen at det også i framtiden
kommer til å være en kommunestruktur med mange og relativt små kommuner,
og at kommunene skal beholde sin brede og allsidige oppgaveportefølje.
Videre har det vært en forutsetning at reformen ikke skal føre til
sentralisering innad i regionene. Regjeringen legger i utgangspunktet
generalistkommunesystemet til grunn for organiseringen av kommunesektoren.
Fylkeskommunene og kommunene ble invitert til å fatte vedtak
om forslag til inndeling i to omganger. Ti av fylkestingene og Oslo
bystyre ønsket pr. 30. april 2008 en forsterket fylkesmodell, mens
fem fylkesting vedtok en regionmodell. Tre av fylkestingene fattet
ikke vedtak om valg av modell i denne siste runden. I første runde
vedtok to av disse tre en forsterket fylkesmodell, mens det siste
fylkestinget vedtok en regionmodell. Legges de foreløpige vedtakene til
grunn for de tre, ønsker 12 fylkesting og Oslo bystyre en forsterket
fylkesmodell, og seks fylkesting ønsker en regionmodell. Dette er
en klar endring i standpunktene i forhold til de foreløpige vedtakene fra
våren 2007, da 11 av fylkestingene ønsket en regionmodell, selv
om tre av fylkestingene forutsatte flere oppgaver.
Vedtakene er ikke sammenfallende på en slik måte at de gir grunnlag
for å endre fylkesgrenser på frivillig basis. Dermed ser ikke Regjeringen
at det er grunnlag for å ta initiativ til å endre fylkesinndelingen.
En forsterket fylkesmodell ligger dermed til grunn for forvaltningsreformen.
Det blir ingen sammenslåing av fylker fra 2010. Dette innebærer
imidlertid ingen endring i Regjeringens politikk knyttet til eventuelle
initiativ fra fylker som selv ønsker å slutte seg sammen.
Styringsutfordringene på tvers av fylkesgrensene er særlig store
i hovedstadsområdet. Regjeringen mener det er nødvendig å treffe
vedtak om pålagt plansamarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
Dette er det ene av fire alternativer for bedre samordning og styring
som ble skissert både i St.meld. nr. 12 (2006–2007) og St.meld.
nr. 31 (2006–2007) Åpen, trygg og skapende hovedstadsregion. Hovedstadsmeldingen.
I proposisjonen gis det en beskrivelse av samhandling og styringsrelasjon
mellom stat og fylkeskommuner. Det vurderes hvordan dette kan utvikles videre
ut fra fylkeskommunenes styrkede rolle som regional utviklingsaktør
etter 2010, og reformens mål om en mer effektiv og helhetlig regional
forvaltning.
Regjeringens mål er å legge til rette for en sterk og effektiv
kommunesektor som er en sentral aktør i samfunnsutviklingen lokalt
og regionalt, og som kan gi innbyggerne gode tjenester, valgfrihet
og medbestemmelse samtidig som den enkeltes rettssikkerhet ivaretas.
Utfordringen for utforming av den statlige styringen er å begrense
de stramme styringsgrepene og heller benytte dialog og veiledning
der dette er mulig. Ulike sektorer vil ha ulik grad av styringsbehov,
avhengig av oppgavens karakter. Noen oppgaver vil måtte følges med
relativt sterk grad av styring.
Det er et omfattende og godt samarbeid mellom fylkeskommunene
og staten og det finnes en rekke arenaer for dialog og samhandling.
En styrking av samordningen regionalt vil kunne motvirke sektoriseringen
og bidra til bedre løsninger til beste for innbyggerne, frivillig
sektor, næringslivet og kommunene. Sterkere vekt på dialogbasert samhandling
vil også gi en merverdi i form av bedre utnyttelse av lokale og
regionale utviklingsmuligheter og ressurser.
I tiden framover må det fokuseres på videre utvikling av samhandlingsformer,
dialog og læring mellom staten og fylkeskommunene innenfor den enkelte
sektor. Den videre utviklingen av samhandlingen og dialogen på det
regionale plan er også viktig. I denne sammenheng vil det være viktig
å fokusere på problemstillinger og temaområder som krysser sektorgrensene,
og se etablerte og eventuelle nye samhandlings- og dialogarenaer
i sammenheng. Det er utfordringer knyttet til samordning av ulike
områder både på statlig og på fylkeskommunal side.
Regionale planprosesser med grunnlag i ny plandel i plan- og
bygningsloven forventes å bli en svært viktig arena for samarbeid
og samhandling mellom fylkeskommunene, regional stat, kommunene,
næringslivet og frivillige organisasjoner.
Som følge av det delte eierskapet til Innovasjon Norge opprettes
det et samarbeidsforum hvor oppdragsgivende departementer og fylkeskommuner
kan møtes. Samarbeidsforumet vil være en arena hvor departementer
og fylkeskommuner kan samkjøre nasjonale og regionale mål og ambisjoner
for og med Innovasjon Norge. Forumet bør være en arena for forankring
av Innovasjon Norges strategiske retning, samt legge rammer for
Innovasjon Norges ulike oppdrag.
En ny undersøkelse av EØS-avtalens konsekvenser for kommunesektoren
viser at forholdet til EU gjennom EØS-avtalen blir stadig viktigere
for kommunene og fylkeskommunene, men at kommunesektoren i liten
grad medvirker i prosessene der denne politikken utformes og konkretiseres.
En styrket kobling mellom sentralt, regionalt og lokalt nivå
kan bidra til en mer effektiv norsk europapolitikk, en europapolitikk
som orienteres mot de for Norge viktigste sakene samt en europapolitikk
som ivaretar en god samfunnsmessig forankring av politikkens innhold.
Gjennom forvaltningsreformen overføres oppgaver som styrker fylkeskommunene
som regionale utviklingsaktører. Disse oppgavene kan også styrke fylkeskommunenes
rolle i det internasjonale samarbeidet, gjøre dem til en ressurs
for kommuner som ønsker å engasjere seg internasjonalt og gi viktige
bidrag til gjennomføringen av Norges internasjonale arbeid.
Kommunesektoren har gjennom sin deltakelse i europeiske interesseorganisasjoner,
hvor flere norske lokal- og regionalpolitikere innehar ledende posisjoner,
tilgang til viktige kanaler for å hente informasjon og muligheter
til å påvirke EU-politikk. Dette gir innflytelse utover de formelle
arenaene EØS-avtalen gir Norge. Samtidig er det behov for en bredere
forankring og sterkere forpliktelse i hele det kommunale Norge når
det gjelder EØS-avtalens innhold.
Det er viktig at fylkeskommunene aktivt tar disse arenaene i
bruk slik at kommunesektoren sikres best mulig medvirkning på politikkområder
som har store konsekvenser for regioner og lokalsamfunn. En slik deltakelse
vil også bidra til oppnåelse av målene som er satt for europapolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Silvia K. Kosmo, Inger Løite, Arild Stokkan-Grande
og Karin Yrvin, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra
Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
mener Regjeringens forslag til lovgrunnlag for forvaltningsreformen
godt ivaretar føringene i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) om Regionale
fortrinn – regional framtid.
Flertallet støtter Regjeringen i at forsterket fylkesmodell
legges til grunn for den regionale inndelingen og at det sentralt
fra ikke tas initiativ til å endre fylkesinndelingen. Flertallet har
merket seg at dette også er i samsvar med hva flertallet av landets fylkeskommuner,
inkludert Oslo bystyre, i dag går inn for. Flertallet vil
imidlertid understreke, slik Regjeringen også gjør, at dette ikke
endrer politikken med hensyn til fylker som skulle ønske sammenslåing.
Som med primærkommunene, legges frivillighetslinjen til grunn.
Flertallet er enig i at forsterket fylkesmodell nødvendiggjør
vedtak om pålagt plansamarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
Flertallet er også positiv til at forsøk knyttet til
enhetsfylkemodellen vurderes gjennomført eller videreutviklet på
regionalt nivå etter at forvaltningsreformen er implementert i 2010,
for å vinne nye erfaringer.
Flertallet vil understreke viktigheten av Regjeringens
fokus på dialog og samhandling mellom forvaltningsnivåene. At fylkeskommunene
nå vil få et betydelig eierskap i Innovasjon Norge og at det etableres
et samarbeidsforum for eierne, er ett eksempel på bedre samordning
– og sterkere lokal forankring – av strategier og satsinger nasjonalt
og regionalt som oppnås gjennom forvaltningsreformen.
Flertallet mener oppgavene som foreslås overført
til fylkeskommunene representerer en betydelig styrking av det regionale
folkevalgte nivået og dets muligheter til å drive et aktivt og helhetlig
utviklingsarbeid. Flertallet er samtidig positivt
til at Regjeringen vil se nærmere på om ytterligere oppgaver innenfor
områdene miljø og landbruk best kan forvaltes av fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, og fra Høyre, Kari
Lise Holmberg og Bent Høie, mener at det i et lite land
som Norge er tilstrekkelig med to forvaltningsnivåer, stat og kommune. Disse
medlemmer vil derfor avvikle fylkeskommunen som forvaltningsnivå,
og fordele oppgavene mellom de to resterende forvaltningsnivåene. Fylkene
som geografiske stortingsvalgkretser blir ikke berørt av dette.
Etter at helseregionene kom i 1999, har ikke fylkene hatt noen oppgaver
som kan rettferdiggjøre dette mellomnivået, og det har derfor vært
stor debatt om fylkenes fremtid. Fylkeskommunenes styrke etter 2002
har vært som eier og driver av videregående opplæring, og det er
etter disse medlemmers mening ikke en oppgave som
er tilstrekkelig til å opprettholde et direkte folkevalgt mellomnivå.
Disse medlemmer viser til at Regjeringens regionsreform
var mislykket, og at forslagene i den fremlagte forvaltningsreformen
heller ikke vil styrke lokalt selvstyre eller lokaldemokratiet.
Tvert imot mener disse medlemmer at Regjeringens
forslag vil innebære en svekkelse av lokaldemokratiet og kommunenes
mulighet til å utvikles ut ifra lokale forutsetninger og behov.
Disse medlemmer mener Regjeringen undervurderer
kommunenes evne og vilje til å ta ansvar for utviklingen i kommunene,
og kommunenes ønske om å ta sitt forvalteransvar på alvor i tråd
med fremtidige generasjoner interesser og behov. Disse medlemmer mener
forslagene fra Regjeringen føyer seg inn i en lang rekke av forslag
som fører til reduserte muligheter for kommunene til å styre i egen kommune.
Disse medlemmer mener den rød-grønne regjeringen
innskrenker kommunenes bestemmelsesrett for eksempel ved å stramme
inn byggeforbudet i 100-metersbeltet over hele landet, gjøre regionale
planer bindende og innføre forbud mot kjøpesentre over 3 000 m2. Disse
medlemmer viser videre til at ny markalov er under arbeid,
og at mye tyder på at markagrensen blir definert i loven uten at berørte
kommuner er involvert i forkant. Inntektssystemet straffer folkerike
kommuner med store oppgaver, og det er innført økt krav om å innføre
eiendomsskatt for å få skjønnsmidler.
Disse medlemmer viser til proposisjonens forslag
om å gjøre fylkeskommunen til en del av viltforvaltningen, og vil
stemme imot forslaget.
Disse medlemmer viser til at de i Innst. S. nr.
166 (2006–2007) beskrev helhetlige alternativ til Regjeringens forslag
og fremmet en rekke forslag for å ivareta dette.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå imot
forslagene i proposisjonen og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om å etablere
en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte nivåer, stat
og kommune."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
større og sterkere kommuner. Det er imidlertid ikke en forutsetning
for disse medlemmers tonivåmodell.
Disse medlemmer ønsker at den enkelte kommune
skal få bedre styring med egen økonomi ved selv å forvalte sine
inntekter utover grunnleggende velferdstjenester, og skal ikke bli
pålagt oppgaver fra staten uten at finansieringen av disse oppgavene er
sikret.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle dagens rammefinansieringssystem
og erstatte dette med et nytt system for direkte statlig stykkprisfinansiering
av grunnleggende velferdstjenester som helse, omsorg, grunnskole,
videregående utdanning samt sosiale tjenester."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyre/sentrum-regjeringens arbeid for å styrke det lokale selvstyret.
For eksempel ble øremerkede ordninger redusert gjennom hele perioden,
det ble presisert overfor fylkesmannen at de ikke skulle stille samme
krav som før til innføring av eiendomsskatt, plan- og bygningsloven
ble forenklet og det ble igangsatt forsøksordninger for at kommunene
skulle kunne overta oppgaver fra stat/fylke, i henhold til forsøksloven.
Landet rundt er det rapportert om vellykkede forsøk, det være seg
Trondheims erfaringer med kommunalt barnevern eller Båtsfjords ansvar for
hele skoleløpet. Videre ble forskrifter overfor kommunene forenklet
og kommunenes frihet og ansvar som skoleeiere ble styrket. Disse
medlemmer konstaterer at ideologiske kjepphester er viktigere
for den rød-grønne regjeringen enn gode tilbud for brukerne av tjenestene.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Regjeringen høsten 2006 la fram stortingsmeldingen om forvaltningsreformen; Regionale
fortrinn – regional framtid (St.meld. nr. 12 (2006–2007)). Stortingsmeldingen
la etter dette medlems mening ikke opp til en omfattende
demokratireform for ansvars- og oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene.
Stortingsmeldingen inneholdt en plan for overføring av noen oppgaver
innenfor samferdsel, kultur, næringsutvikling, forskning landbruk
og miljø, fra stat og til fylkes- eller regionsnivå. Denne overføringen
av oppgaver vil styrke fylkes- eller regionnivået, men er langt
fra tilstrekkelig for å sikre en framtidig forvaltningsorganisering
med de tre folkevalgte nivåene kommune, fylke/region og stat.
Dette medlem ønsket blant annet å overføre flere
og mer omfattende oppgaver enn det Regjeringen varslet i stortingsmeldingen
på områder som næringsutvikling, samferdsel og kultur. Dette
medlem konstaterer at den varslede demokratireformen endte
kun med en justering av dagens fylkeskommune. Dette medlem mener
det ikke var samsvar mellom målene for reformen og de oppgavene
Regjeringen har vært villige til å overføre.
Dette medlem registrerer at man i proposisjonen
har gått bort fra en overføring av oppgaver til regionene og isteden
overfører oppgaver til fylkeskommunene. Dette medlem viser
til at et flertall av høringsuttalelsene foretrekker en forsterket
fylkesmodell som modell for "regional inndeling" heller enn en mellommodell
eller regionmodell. Dette medlem er ikke overrasket
over dette, ettersom stortingsmeldingen ikke varslet tilstrekkelig
overføring av oppgaver til mellomnivået til at det la grunnlag for
noen sammenslåing av fylkeskommuner.
Dette medlem viser til at svært mange av oppgaveoverføringene
behandles i andre prosesser som det enkelte fagdepartement selv
håndterer. De omtales imidlertid kort også i Ot.prp. nr. 10 (2008–2009).
Dette dreier som om følgende områder: folkehelse, samferdsel, regionale
forskningsfond, grunnskoleopplæring for voksne, kulturfeltet, enkelte
av oppgavene innen miljøvernområdet, regionale innovasjonsselskaper
og landbruks- og matområdet.
Dette medlem mener oppgaveoverføringen fra stat
til fylke er beskjeden. Reformen medfører ingen vesentlig desentralisering
av oppgaver og slik heller ingen særlig styrking av fylkeskommunen
som regional utviklingsaktør.
Dette medlem viser til sine tidligere merknader
om overføring av oppgaver på de forskjellige områdene i Innst. S.
nr. 166 (2006–2007).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener fortsatt at det bør overføres flere oppgaver
fra staten til fylkeskommunene. Derfor fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for forsøk med oppgaveoverføring
fra stat til fylkeskommuner, og til fylkeskommuner i samarbeid."