Stortinget ga ved behandlingen av St.meld. nr. 12 (2006–2007)
tilslutning til Regjeringens forslag om å dele eierskapet til Innovasjon
Norge mellom staten og regionene, heretter omtalt som fylkeskommunene.
Fylkeskommunene er oppdragsgiver til Innovasjon Norge. Målsettingen
med å tillegge fylkeskommunene eierskap i tillegg til eksisterende
oppdragsgiverrolle er å styrke fylkeskommunenes strategiske og samordnende
rolle. Fylkeskommunene vil med dette få et større ansvar knyttet
til utformingen og gjennomføringen av den regionale og nasjonale
næringspolitikken. Fylkeskommunene vil få sterkere innflytelse på
nasjonale overordnede rammer, samtidig som fylkeskommunenes innsats
kan gjennomføres i dialog med sentrale myndigheter. På denne måten styrkes
den samlede regionale innsats også i et nasjonalt perspektiv.
Innovasjon Norge skal videreføres som et nasjonalt særlovsselskap
med kontorer regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Det er et viktig
prinsipp å ivareta de ansvarslinjene som i dag er i Innovasjon Norge,
hvor forvaltningen av selskapet hører under hovedstyret og hovedstyret
er ansvarlig overfor eier. Fylkeskommunene skal samlet eie 49 pst.
av selskapet. Dette er i denne proposisjonen foreslått tatt inn
i loven om Innovasjon Norge. Fylkeskommunene forutsettes å ha like
stor eierandel hver, totalt 9,6 mill. kroner (statens innskudd skal
fortsatt være 10 mill. kroner). En slik endret eierstruktur krever
flere lovendringer av overordnet karakter, mens eieravtalen og vedtektene skal
inneholde de mer detaljerte bestemmelsene.
Vedtektene vil blant annet regulere fylkestingets rett til å
oppnevne to representanter direkte til de regionale styrene, krav
til sammensetning av regionstyrene og etablering av valgkomité mv.
Innovasjon Norges vedtekter fastsettes i foretaksmøtet 1. januar
2010. De nye vedtektene som vil være operative fra 1. januar 2010,
vil bli utarbeidet i dialog med fylkeskommunene.
Egen eieravtale som regulerer forhold tilknyttet økonomisk ansvar
mellom eierne må utarbeides. I en slik avtale kan det også tas inn
at det skal opprettes et samarbeidsforum mellom eierne og øvrige
bevilgende departementer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, har
ingen merknader og slutter seg til Regjeringens vurderinger og forslag
til lovendring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forslagene i proposisjonen om å tillegge
fylkeskommunen eierskap i Innovasjon Norge i tillegg til eksisterende
oppdragsgiverrolle. Disse medlemmer er uenige i at
fylkeskommunen skal få en større strategisk og samordnende rolle
i Innovasjon Norge, og vil derfor ikke støtte forslaget.
Disse medlemmer viser videre til sine merknader
i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) og er bekymret for at proposisjonens
forslag vil utvanne muligheten for å føre en nasjonal innovasjonspolitikk
og ytterligere komplisere virkemiddelapparatet i nærings- og regionalpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot at fylkeskommunen fikk overført midler for å holdes kunstig
i live som en regional utviklingsaktør, og ønsker å erstatte dagens ordning
med en landsdekkende ordning som ikke forfordeler tynt befolkede
områder. Det behovet som måtte finnes for en aktør på lokalt nivå
kan løses med andre organiseringer enn gjennom dagens fylkeskommune. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til sitt forslag i
Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006–2007) om at enkeltkommuner får overta
rollen som regional utviklingsansvarlig, og dermed de virkemidler
som i dag tillegges fylkeskommunen knyttet til regional næringsutvikling. Disse
medlemmer mener at alle bedriftsrettede virkemidler forvaltes
av Innovasjon Norge.
Disse medlemmer mener kombinasjonen av lavere
skatter og avgifter samt investeringer i veier og bredbånd er langt
mer fremtidsrettet enn Regjeringens subsidiepolitikk når det gjelder
å skape gode rammebetingelser for næringsutvikling, innovasjon og
entreprenørskap i distriktene.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) om Innovasjon
Norge. Dette medlem vil subsidiært støtte Regjeringens
forslag til lovendring.