3. Innovasjon Norge – forslag til lovendringer

3.1 Sammendrag

Stortinget ga ved behandlingen av St.meld. nr. 12 (2006–2007) tilslutning til Regjeringens forslag om å dele eierskapet til Innovasjon Norge mellom staten og regionene, heretter omtalt som fylkeskommunene.

Fylkeskommunene er oppdragsgiver til Innovasjon Norge. Målsettingen med å tillegge fylkeskommunene eierskap i tillegg til eksisterende oppdragsgiverrolle er å styrke fylkeskommunenes strategiske og samordnende rolle. Fylkeskommunene vil med dette få et større ansvar knyttet til utformingen og gjennomføringen av den regionale og nasjonale næringspolitikken. Fylkeskommunene vil få sterkere innflytelse på nasjonale overordnede rammer, samtidig som fylkeskommunenes innsats kan gjennomføres i dialog med sentrale myndigheter. På denne måten styrkes den samlede regionale innsats også i et nasjonalt perspektiv.

Innovasjon Norge skal videreføres som et nasjonalt særlovsselskap med kontorer regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Det er et viktig prinsipp å ivareta de ansvarslinjene som i dag er i Innovasjon Norge, hvor forvaltningen av selskapet hører under hovedstyret og hovedstyret er ansvarlig overfor eier. Fylkeskommunene skal samlet eie 49 pst. av selskapet. Dette er i denne proposisjonen foreslått tatt inn i loven om Innovasjon Norge. Fylkeskommunene forutsettes å ha like stor eierandel hver, totalt 9,6 mill. kroner (statens innskudd skal fortsatt være 10 mill. kroner). En slik endret eierstruktur krever flere lovendringer av overordnet karakter, mens eieravtalen og vedtektene skal inneholde de mer detaljerte bestemmelsene.

Vedtektene vil blant annet regulere fylkestingets rett til å oppnevne to representanter direkte til de regionale styrene, krav til sammensetning av regionstyrene og etablering av valgkomité mv.

Innovasjon Norges vedtekter fastsettes i foretaksmøtet 1. januar 2010. De nye vedtektene som vil være operative fra 1. januar 2010, vil bli utarbeidet i dialog med fylkeskommunene.

Egen eieravtale som regulerer forhold tilknyttet økonomisk ansvar mellom eierne må utarbeides. I en slik avtale kan det også tas inn at det skal opprettes et samarbeidsforum mellom eierne og øvrige bevilgende departementer.

3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, har ingen merknader og slutter seg til Regjeringens vurderinger og forslag til lovendring.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til forslagene i proposisjonen om å tillegge fylkeskommunen eierskap i Innovasjon Norge i tillegg til eksisterende oppdragsgiverrolle. Disse medlemmer er uenige i at fylkeskommunen skal få en større strategisk og samordnende rolle i Innovasjon Norge, og vil derfor ikke støtte forslaget.

Disse medlemmer viser videre til sine merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) og er bekymret for at proposisjonens forslag vil utvanne muligheten for å føre en nasjonal innovasjonspolitikk og ytterligere komplisere virkemiddelapparatet i nærings- og regionalpolitikken.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var imot at fylkeskommunen fikk overført midler for å holdes kunstig i live som en regional utviklingsaktør, og ønsker å erstatte dagens ordning med en landsdekkende ordning som ikke forfordeler tynt befolkede områder. Det behovet som måtte finnes for en aktør på lokalt nivå kan løses med andre organiseringer enn gjennom dagens fylkeskommune. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006–2007) om at enkeltkommuner får overta rollen som regional utviklingsansvarlig, og dermed de virkemidler som i dag tillegges fylkeskommunen knyttet til regional næringsutvikling. Disse medlemmer mener at alle bedriftsrettede virkemidler forvaltes av Innovasjon Norge.

Disse medlemmer mener kombinasjonen av lavere skatter og avgifter samt investeringer i veier og bredbånd er langt mer fremtidsrettet enn Regjeringens subsidiepolitikk når det gjelder å skape gode rammebetingelser for næringsutvikling, innovasjon og entreprenørskap i distriktene.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) om Innovasjon Norge. Dette medlem vil subsidiært støtte Regjeringens forslag til lovendring.