Finansdepartementet legger fram forslag til midlertidige tiltak
for å styrke finansiell stabilitet og for å legge til rette for
tilførsel av kreditt til foretak og husholdninger. Departementet
foreslår å opprette to fond. Formålet med Statens finansfond er
å tilby kjernekapital til banker som oppfyller de alminnelige soliditetskravene.
Dette vil styrke bankene og sette dem bedre i stand til å opprettholde
normal utlånsvirksomhet. Formålet med Statens obligasjonsfond er
å bidra til økt likviditet i og kapitaltilgang til obligasjonsmarkedet
gjennom kjøp av andeler av norske utstederes rentebærende instrumenter
på kommersielle vilkår. Begge fondene foreslås opprettet ved egen lov.
Det legges opp til at Statens finansfond skal kunne tilføre kapital
til bankene som kan godkjennes som kjernekapital. En ordning for
å tilføre kjernekapital til banker for å styrke bankene og utlån
til foretak og husholdninger vil være klassifisert som et statsstøttetiltak.
De nærmere detaljene i ordningen må utformes slik at den tilfredsstiller
statsstøttereglene i EØS-avtalen.
Statens obligasjonsfond foreslås opprettet etter modell av Statens
pensjonsfond – Norge, slik at Finansdepartementet forvalter obligasjonsfondet
og plasserer det som et separat kapitalinnskudd i Folketrygdfondet.
Folketrygdfondet vil få i oppgave å investere i ordinære obligasjonslån
utstedt av norske utstedere (kredittobligasjoner) på markedsmessige vilkår.
Statlige investeringer på kommersielle vilkår regnes normalt ikke
som statsstøtte. Etter en oppbyggingsfase skal fondet gradvis bygges
ned. Dette vil skje i takt med at obligasjonene forfaller og ved
salg i takt med normalisering av markedssituasjonen. En avvikling
vil kunne skje 5–10 år fram i tid.
I proposisjonen kapittel 2 gis det en nærmere redegjørelse for
den økonomiske situasjonen og de tiltak Regjeringen og Norges Bank
har iverksatt for å dempe utslagene av finanskrisen på norsk økonomi.
I kapittel 3 omtales tiltak rettet mot finansnæringen i enkelte
andre land. I kapittel 4 redegjøres det for regelverket om statsstøtte,
som det må tas hensyn til ved utformingen av denne type tiltak.
Behovet for tiltak og utformingen av disse drøftes i kapittel 5.
Forslag til lov om Statens finansfond presenteres i kapittel 6 og
forslag til lov om Statens obligasjonsfond presenteres i kapittel
7. Departementet foreslår også en endring i verdipapirhandelloven,
slik at det foreslåtte Statens finansfond ikke omfattes av reglene
om tilbudsplikt. Dette omtales i kapittel 8. I kapittel 9 redegjøres
det for administrative og økonomiske konsekvenser, mens merknader
til de enkelte foreslåtte bestemmelsene er gitt i kapittel 10.
Departementet har under forberedelsen av lovforslaget mottatt
forslag og kommentarer fra Norges Bank og Kredittilsynet. For å
kunne legge fram forslag til tiltak raskt og for å kunne holde forslagene unntatt
offentlighet inntil framleggelse, har det ikke vært gjennomført
høring av forslagene utover en begrenset kontakt med representanter
for Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) og Sparebankforeningen
i Norge, samt med representanter for Folketrygdfondet.
Komiteen tar omtalen til orientering.