Medlemmer av kommunale og fylkeskommunale organer har både rett
og plikt til å sitte i sine verv. De kan ikke fjernes fra vervet
mot sin vilje, med mindre de blir fradømt vervet eller det foreligger
særskilt hjemmel for suspensjon.
Bestemmelsene i kommuneloven om suspensjon er gitt fordi det
vil kunne virke støtende at en person som er under etterforskning
for visse typer forhold knyttet til utøvelsen av verv, samtidig
kan utøve vervet som folkevalgt. Det samme hensynet gjør seg gjeldende
ved handlinger som er staffbare etter straffeloven kapittel 10.
Staffebestemmelsene rammer forhold som kjøp og salg av stemmer,
uberettiget valgdeltakelse og etterfølgende påvirkning av valgresultatet,
jf. også §§ 151 til 154 i straffeloven av 2005 (ikke i kraft). Slik
kommuneloven er i dag kan en risikere at personer som er tiltalt
eller siktet for valgfusk kan utøve verv som folkevalgt, selv om
valgfusk kan være årsaken til at vedkommende er valgt. Departementet
mener dette vil kunne bidra til å svekke tilliten til valgordningen
og demokratiet.
Departementet foreslår derfor at kommuneloven § 15 nr. 3 gis
et tillegg slik at siktelse eller tiltale etter straffeloven kapittel
10 kan danne grunnlag for suspensjon av folkevalgte. Det er et vilkår
for suspensjon fra et verv at vedkommende person faktisk innehar
vervet.
Ingen høringsuttalelser går imot forslaget.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.