Kommunale foretak er en del av kommunen som er organisert med
eget styre. De står under kommunestyrets instruksjonsmyndighet,
men ikke administrasjonssjefens. Kommunale foretak har en viss grad av
selvstendighet, men regnes som en del av kommunen og er ikke selvstendige
rettssubjekter.
Administrasjonssjefen har innenfor myndighetsområdet til styret
i kommunale foretak, ikke instruksjons- eller omgjøringsmyndighet
overfor foretakets daglige leder, jf. § 72 nr. 1. Dette innebærer
et unntak fra hovedregelen om administrasjonssjefen som øverste
leder for den kommunale administrasjonen, jf. § 23 nr. 1. Administrasjonssjefen
kan imidlertid instruere foretakets ledelse om at iverksettelsen
av en sak skal utsettes til kommunestyret eller fylkestinget har
behandlet saken, jf. § 72 nr. 1 annet punktum.
Administrasjonssjefens fullmakt til å instruere om utsatt iverksettelse,
jf. § 72 nr. 1 annet punktum, er en konsekvens av at foretakets
ledelse er underlagt kommunestyret. Administrasjonssjefen har et
ansvar som leder for kommunens administrasjon som tilsier at hun
eller han bør ha anledning til å melde fra dersom en beslutning
i foretaket tegner til å få slike konsekvenser for kommunens øvrige
virksomhet at saken bør forelegges kommunestyret.
Departementet vurderer det slik at administrasjonssjefen ikke
kan ivareta denne oppgaven på samme uavhengige måte hvis hun eller
han sitter i styret for foretaket. Dette taler for at administrasjonssjefen ikke
bør være valgbar til styret i kommunale foretak. Av samme grunn
foreslår departementet at også administrasjonssjefens stedfortreder
og medlemmer av kommune- og fylkesråd ikke skal være valgbare til styret
i kommunale foretak.
Departementet merker seg at forslaget har fått støtte i høringen.
Det vises til lovforslaget § 65 nr. 2.
Komiteen har ingen merknader og støtter
Regjeringens vurderinger og forslag.