Formålet med en reaksjon ved forsinket levering av selvangivelsen
og andre pliktige oppgaver er å stimulere til rettidig levering
av oppgavene. Ligningsarbeidet gjennomføres innenfor stramme tidsrammer,
og forsinket levering vanskeliggjør ligningsmyndighetenes arbeid.
Departementet mener derfor at det fremdeles vil være behov for en
reaksjon ved forsinket levering av selvangivelsen mv., selv om langt
færre skattytere enn tidligere vil bli ilagt en slik reaksjon. Spørsmålet
er om reaksjonen bør ilegges som et standardisert gebyr slik Tilleggsskatteutvalget foreslår,
eller beregnes forholdsmessig av skattyters formue og inntekt, slik
som dagens forsinkelsesavgift.
Et standardisert gebyr vil være mindre egnet som pressmiddel
overfor skattytere med høye inntekter enn en forholdsmessig reaksjon.
I tillegg synes det lite rimelig å ilegge små enkeltpersonforetak
samme reaksjon som store selskaper. Forsinkelsesavgiften beregnes
maskinelt i ligningssystemene, og det er derfor lite ressurskrevende
for ligningsmyndighetene å ilegge avgiften. Tilleggsskatteutvalgets
argument om at et standardisert gebyr er ressursbesparende for myndighetene,
har derfor lite for seg. Departementet vil også peke på at det i
liten grad er fremsatt kritikk mot gjeldende ordning. Etter departementets
syn taler derfor de beste grunner for å videreføre gjeldende ordning
med forsinkelsesavgift som reaksjon ved forsinket levering av selvangivelsen.
Hvorvidt forsinkelsesavgift etter gjeldende regler er å anse
som straff etter EMK, har ikke vært vurdert av Høyesterett. Tilleggsskatteutvalget
antar at en forsinkelsesavgift begrenset oppad til 10 000–15 000 kroner
ikke er straff i konvensjonens forstand. Utvalget legger blant annet
vekt på at det ikke kreves strafferettslig skyld for å bli ilagt
forsinkelsesavgift, at det ikke er straffebestemmelser med det samme
objektive gjerningsinnholdet, og at beløpet er begrenset.
Etter gjeldende rett er satsene for forsinkelsesavgift én promille
av nettoformuen uavhengig av forsinkelsens lengde. I tillegg ilegges
to promille av nettoinntekten ved forsinkelse under én måned, én
prosent av nettoinntekten ved forsinkelse over én måned og to prosent
av nettoinntekten ved forsinkelse over tre måneder. Forsinkelsesavgiften
skal ikke settes lavere enn 200 kroner. Er forsinkelsen under én
måned, kan avgiften ikke settes høyere enn 10 000 kroner. Er forsinkelsen
over én måned er det i dag ingen øvre beløpsgrense. Etter departementets
syn tilsier dette at det lovfestes en øvre beløpsgrense for forsinkelsesavgift
ved forsinkelse over én måned, slik at avgiften ikke kommer opp
i for høye beløp.
Departementet er ikke kjent med avgjørelser fra Den europeiske
menneskerettsdomstol som gjelder størrelsen på tilsvarende type
avgift. For at forsinkelsesavgiften skal være et reelt pressmiddel
overfor skattytere med store inntekter og omsetning, slik at disse
leverer pliktige oppgaver innen leveringsfristen, bør imidlertid
beløpsgrensen være av en viss størrelse. Departementet har kommet
til at en beløpsgrense på 15 000 kroner ved forsinkelser over én
måned vil være passende.
Etter gjeldende rett skal det ikke ilegges forsinkelsesavgift
"når skattyterens forhold må anses unnskyldelig på grunn av sykdom,
alderdom, uerfarenhet eller annen særlig årsak som ikke kan legges
ham til last". Skattyter må selv gjøre rede for de grunner som er
årsak til den forsinkede leveringen. Departementet foreslår å videreføre
en bestemmelse om unntak fra forsinkelsesavgift ved unnskyldelige
forhold hos skattyter, men slik at bestemmelsen utformes på samme
måte som tilsvarende unntaksbestemmelse for tilleggsskatt.
Departementet foreslår etter dette at gjeldende regler om forsinkelsesavgift
i hovedtrekk videreføres, men slik at det innføres en øvre beløpsgrense
på 15 000 kroner ved forsinkelse over én måned.
Det vises til forslag til endringer i ligningsloven § 10-1.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.