5. Endringer og tillegg i det fellesfinansierte byggeprogram

5.1 Generelt

       Endringene i det fellesfinansierte infrastrukturprogram er omtalt for Stortinget ved flere anledninger, jf. bl.a. St.prp. nr. 67 (1992-1993) og St.prp. nr. 1 (1993-1994). Omleggingen fører bl.a. til at flere prosjekter som tidligere kunne bli fellesfinansierte, ikke kan det nå. Enkelte prosjekter er blitt nedprioritert til fordel for andre prosjekter i NATO. Nasjonalt har en tidligere funnet det nødvendig å prioritere gjennomføringen av prosjekter av særlig nasjonal interesse.

       Av de prosjektene som har vært lagt fram for Stortinget for fellesfinansiering finnes det derfor flere som ikke er kommet i gang. Departementet ønsker derfor her å redegjøre for status for de prosjekter som er omtalt, men som ikke er iverksatt. En har vurdert sjansene for fellesfinansiering, men vurderingen er svært usikker. Hele prosjekter eller deler av prosjekter som er nevnt i det etterfølgende kan være aktuelle å igangsette for nasjonale midler. Kostnadsoverslagene blir av forskjellige grunner, bl.a. merverdiavgift, endret når prosjektene blir iverksatt for nasjonale midler.

5.2 Prosjekter som vil bli satt i gang så snart endelig godkjenning i NATO foreligger

       Disse prosjektene blir vurdert som fremdeles aktuelle for finansiering over infrastrukturprogrammet:

a. Andøya flystasjon - restaurering av høgspentanlegg, jf. St.prp. nr. 67 (1992-1993).
b. Jåtta - ombygging av hovedkvarteret som følge av den nye kommandostrukturen, jf. St.prp. nr. 67 (1992-1993).
c. Jåtta, Reitan og Sørreisa - integrering av kystradarkjeda i Nord-Norge med den eksisterande luftvarslingskjeden m.v., jf. St.prp. nr. 67 (1992-1993).
d. Ørland - restaurering og utvidelse av drivstoffanlegg, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
e. Bardufoss flystasjon - vedlikeholdsbygg for ammunisjon, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
f. Oppgradering av bakke-til-luft radiosamband, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
g. Ouddorp i Nederland - utskifting av sender for Cross Fox radiosystemet, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
h. Nytt radiosambandsutstyr ved Måkerøy, Gråkallen, Reitan og Sørreisa, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
i. Bodø - restaurering av rullebane, jf. St.prp. nr. 79 (1990-1991).
j. Nytt sambandsutstyr for overføring av data fra NATO's luftborne radarvarslingssystem til norske hovedkvarter, jf. St.prp. nr. 68 (1986-1987).
k. Marvika - restaurering av kai, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
l. Haakonsvern - restaurering av hovedkai, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).

5.3 Prosjekter der NATO-finansiering i dag synes lite trolig:

a. Flesland flystasjon - ominnredning av eksisterande fjellanlegg, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
b. Bodø hovedflystasjon - bygging av plattformer, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
c. Andøya flystasjon - bygging av dekningshangar, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
d. Ofoten - bygging av ferjekai, jf. St.prp. nr. 76 (1988-1989).
e. Haakonsvern/Laksevåg - restaurering av tørrdokk, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992).
f. FORACS/Stavanger - kraftforsyning ved kai, jf. St.prp. nr. 67 (1991-1992) .