2. Beredskapsplan for tilbringertransporten til Oslo Lufthavn Gardermoen

2.1 Sammendrag

       Samferdselsdepartementet viser til at det nå foreslås gjennomført flere beredskapstiltak på veg- og jernbanesiden, og miljøtiltak i Groruddalen. Med dette som bakgrunn og hvor en i en beredskapsperiode etter forholdene også kan få en brukbar kollektivbetjening med tog og buss, legger Samferdselsdepartementet til grunn at Oslo Lufthavn Gardermoen åpner som planlagt den 8. oktober 1998.

       Med dette som utgangspunkt bygger beredskapsplanen på følgende forutsetninger:

1. Det etableres et best mulig togtilbud. Togtrafikken benytter de ferdigstilte parseller på Gardermobanen supplert med bruk av Hovedbanen mellom Oslo og Lillestrøm til erstatning for Romeriksporten.
2. Togtilbudet suppleres med et forsterket busstilbud inntil Romeriksporten er ferdig og ny ruteplan er iverksatt.

Togtilbudet i beredskapsplanen

       5. januar 1998 iverksatte NSB en ny ruteplan (R  98.1), som normalt sett skulle vare fram til Gardermobanen åpner 27. september 1998. Den nye Gardermobanen åpner for et radikalt forbedret rutetilbud i Østlandsområdet. Det arbeides derfor nå med en ny stor ruteomlegging (R  98.2) som skal gjelde fra 27. september 1998 dersom Romeriksporten blir ferdig som forutsatt.

       NSB BAs forslag til ruteopplegg i en beredskapssituasjon har følgende hovedstrategi:

- Dagens togtilbud for lokaltrafikken skal opprettholdes ved en eventuell iverksettelse av beredskapsplanen.
- Flytogtilbudet planlegges som en forsterkning av dagens togtilbud innenfor rammen av dagens ruteplan (R  98.1).
- Endelig beslutning om eventuelt å utsette ruteplanen (R  98.2), som forutsetter bruk av Romerikstunnelen, tas innen 1. juni 1998.

       I en beredskapssituasjon vil kapasiteten på den eksisterende Hovedbanen mellom Etterstad og Lillestrøm bli utnytte tilnærmet maksimalt i store deler av døgnet. Det er derfor nødvendig å sikre strekningen best mulig mot driftsforstyrrelser.

       Jernbaneverkets forslag til tiltak i infrastrukturen er inndelt i forsert vedlikehold og investeringer i tiltak som reduserer støy og høyner driftssikkerheten på banestrekningen, samt økt beredskap.

       Oppsummert har tiltakene en kostnadsramme på 40 mill. kroner.

Samferdselsdepartementets anbefaling

       Bortsett fra kostnadene til styrket beredskap og bemanning av 7 stasjoner på til sammen 9 mill. kroner er de øvrige tiltakene på til sammen 31 mill. kroner en forsering av nødvendige tiltak. Samferdselsdepartementet foreslår at 31 mill. kroner dekkes ved omdisponering innenfor vedtatt bevilging for 1998 på kap. 1350. I tråd med den adgang Jernbaneverket har til å disponere drifts- og vedlikeholdsmidler på kap. 1350 post 23, og også å omdisponere til post 30, legger Samferdselsdepartementet opp til at Jernbaneverket selv kan bestemme hvilke områder som i tilfelle må skyves ut i tid. De øvrige 9 mill. kroner foreslås ved en økt bevilgning på kap. 1350 post 23 for 1998. Bevilgningen, som er knyttet til styrket beredskap og bemanning i 3 måneder, vil bli tilbakeført dersom beredskapsplanen ikke blir iverksatt.

Vegtrafikk

       Vegdirektoratet har anbefalt beredskapstiltak til en samlet kostnad på 106 mill. kroner i prioritert rekkefølge:

  Mill. kr
Akershus E6 Hvam-Kverndalen. Oppsetting av veglys/vegrekkverk 58
Akershus E6 Hvam-Skedsmovollen. 3 felt/ramper/havarilommer 8
Oslo/Akerhus E18/E6/Ring 3/Rv4/Rv163.
Trafikkstyring/telematikk trinn 30
Oslo Akershus. Forsterket driftsinnsats i 1998/1999 4
Oslo Rv163 Østre Aker vei.
Utbedr. av påkjøringsramper fra Ring 3 2
Oslo Rv163 Haugenstua-Fossumveien. Vekslingsfelt 4
Totalt 106


       De anbefalte tiltakene på vegnettet vil på grunn av de senere års vekst i veg- og flytrafikk ha høy prioritet uavhengig av om Romeriksporten settes i drift for tog ved åpningstidspunktet for flyplassen.

       De strekningsvise tiltakene som foreslås i begge fylker betyr en prioritering av framkommelighets- og trafikksikkerhetstiltak.

       I tillegg til ovennevnte tiltak har Vegdirektoratet foreslått at det settes av 81 mill. kroner til mindre strekningsvise tiltak i Oslo, trinn 2 av trafikkstyring/telematikk samt vilttiltak på E6 Hvam-Eidsvoll. Etter Samferdselsdepartementets vurdering er dette tiltak som må prioriteres som en del av Norsk veg- og vegtrafikkplan.

Samferdselsdepartementets anbefaling

       Samferdselsdepartementet vil peke på den usikkerheten som fremdeles er til stede både om det er nødvendig å iverksette beredskapen, og eventuelt hvor lenge den vil vare. Det tilsier at en er forsiktig med å iverksette relativt kostnadskrevende tiltak utenom de ordinære budsjettmessige prioriteringer. Av denne grunn foreslår Samferdselsdepartementet at en utsetter til den ordinære budsjettbehandlingen for 1999 å ta standpunkt til prosjektet med oppsetting av veglys og rekkverk for 58 mill. kroner på E6 i Akershus.

       De samlede beredskapstiltak på vegsiden som Samferdselsdepartementet foreslår planlagt igangsatt vil ha en kostnadsramme på 48 mill. kroner. Det foreslås at 18 mill. kroner av dette beløpet dekkes ved omprioritering av bevilgningene for 1998 på kap. 1320 post 30. I tillegg foreslås å øke bevilgningen på kap. 1320 post 30 for 1998 med 30 mill. kroner.

       Størstedelen av bevilgningen vil påløpe etter det tidspunkt en må ta endelig stilling til om beredskapsplanen skal gjennomføres. Bevilgningen vil bli tilbakeført dersom Romeriksporten blir ferdig til flyplassåpningen og beredskapsplanen ikke iverksettes.

Bussbetjening

       Det vil ikke være kapasitet i Hovedbanen mellom Oslo og Lillestrøm i rushtiden til både å avvikle dagens trafikk og trafikken med flytoget. Det vil derfor bli behov for et vesentlig styrket bussopplegg i rushtiden som et supplement til togtilbudet. Bussopplegget vil måtte dekke reisebehovet for en betydelig del av både arbeidsreisende til flyplassen og for flypassasjerer. Dette gjelder i retning flyplassen i morgenrushet.

       Utenom rushtiden vil togtilbudet sammen med det allerede planlagte og parallellgående busstilbudet ha tilstrekkelig kapasitet.

       I motsetning til arbeidsreisende reiser flypassasjerer til og fra flyplassen med ujevne mellomrom. For å få høy kollektivandel bør kollektivtilbudet for flypassasjerene være lett tilgjengelig. Det bør derfor legges vekt på at buss til erstatning for tog bør gå fra samme sted som toget. Prinsippet bør være at hvis det ikke går et flytog hvert kvarter, eller hvis flytoget er fullt, så går det en flybuss fra en plattform nær jernbanestasjonen. I beredskapsperioden må bussene gis prioritet ved terminalknutepunkter i form av skilting og oppmerking av arealene. Dette er spesielt viktig på forplassen til flytogterminalen på Oslo S og ved flyplassen.

       Nor-Way Bussexpress, SAS Transportservice og Stor-Oslo Lokaltrafikk har fått konsesjon for rutenettet til Gardermoen. Konsesjonshaverne vil i en beredskapsperiode tilby et markedstilpasset bussruteopplegg i rushtiden uten tilskudd fra staten. I en avtale med selskapene vil det bli innarbeidet kanselleringsklausuler som skal sikre at selskapene, dersom beredskapsplanen avlyses, får dekket kostnader til forberedende arbeid innenfor en omforenet økonomisk ramme. En eventuell avlysning vil bli endelig avklart i løpet av april 1998. Disse utgiftene til forberedende arbeider fram til midten av april vil ikke omfatte store beløp og vil bli dekket ved omprioriteringer på statsbudsjettet for 1998. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til dette.

2.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enig med departementet i at dersom flytoget ikke kan settes i drift til åpningen av hovedflyplassen, vil det være nødvendig å sette i verk beredskapsplanen for alternativ tilbringertjeneste til flyplassen. Flertallet har videre merket seg at det i så fall vil være nødvendig å gjennomføre flere beredskapstiltak på eksisterende veg- og jernbanenett.

       Flertallet har ingen motforestillinger til det skisserte togtilbudet i beredskapsplanen under forutsetning av at dagens togtilbud på Hovedbanen ikke blir skadelidende. Flertallet vil spesielt peke på at det er viktig at pendlertrafikken ikke får dårligere vilkår enn i dag. Flertallet slutter seg til forslaget om at 31 mill. kroner omdisponeres innenfor Jernbaneverkets budsjett og at det i tillegg bevilges 9 mill. kroner for å iverksette nødvendige tiltak.

       Flertallet har heller ikke motforestillinger til departementets forslag til tiltak på vegnettet i Oslo og på Romerike og slutter seg til forslaget om omprioriteringer på Statens vegvesens budsjett på 18 mill. kroner og forslaget om å bevilge 30 mill. kroner for 1998.

       Flertallet har videre merket seg at det i beredskapsplanen er lagt opp til en betydelig økning i busstilbudet mellom Oslo og Gardermoen og at dette tilbudet vil bli iverksatt i samarbeid mellom Nor-Way Bussekspress, SAS Transportservice og Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL) uten at det vil være nødvendig med tilskudd fra staten. Flertallet er enig i forslaget om at de nevnte busselskapene skal få dekket kostnader til forberedende arbeid innenfor en omforenet økonomisk ramme dersom beredskapsplanen ikke blir iverksatt.

       Flertallet ber Regjeringen komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett med en redegjørelse for bruken av gebyrer/avgifter ved transportbrukernes bruk av arealer på Gardermoen.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg beredskapsplanen for jernbanen. Det må imidlertid synliggjøres hvilke konsekvenser en omdisponering av budsjettposter vil medføre.

       Disse medlemmer har merket seg beredskapsplanen for busstransport. Det må understrekes at busser og drosjer ikke skal betale avgift eller gebyr for å slippe av og på passasjerer ved Oslo Lufthavn Gardermoen AS. Det skal heller ikke privatbiler. Dette skal gjelde uavhengig av beredskapsplanen.

       Disse medlemmene vil bemerke at kapasiteten på Hovedbanen mellom Oslo og Romerike på deler av døgnet alt i dag synes sprengt. Samferdselsdepartementet bes forsikre seg om at beredskapsplanen for jernbanen er realistisk og at denne ikke fører til dårligere tilbud for de eksisterende brukere av Hovedbanen. Disse medlemmer ber derfor Samferdselsdepartementet vurdere om det er behov for å øke omfanget av beredskapsplanen for buss.

       Disse medlemmer vil peke på at gebyr eller avgift vil medføre at færre vil benytte kollektivtransport og flere vil bruke privatbil, og svekke muligheten til å få en høy kollektivandel. Dette vil bidra til en uønsket utvikling. Disse medlemmer vil også bemerke at det er en fare for at en innføring av denne type avgift/gebyr ved Oslo Lufthavn Gardermoen AS kan skape presedens.

       Disse medlemmer vil støttet Vegdirektoratets forslag til beredskapsplan.

       Disse medlemmer vil vise at ut fra trafikkprognosene som foreligger, er det ikke tilrådelig å utsette vegsikringstiltakene Vegdirektoratet har skissert. Disse medlemmer ønsker derfor at det blir satt opp veglys og vegrekkverk på E6, strekningen Hvam - Kverndalen i Akershus, i 1998 i samsvar med Vegdirektoratets forslag til beredskapsplan der det foreslås 58 mill. kroner til slike tiltak.

       Disse medlemmer fremmer således følgende forslag

« Kap 1320   Statens vegvesen (jf. kap. 4320):
  30 Riksveginvesteringer,
    kan overføres, blir økt med kr 97.000.000
    fra kr 4.201.100.000 til kr 4.298.100.000 »


       Disse medlemmer foreslår videre:

       « Oslo Lufthavn Gardermoen AS skal ikke avkreve busser, drosjer og privatbiler avgift eller gebyr ved av- og påstigning av passasjerer. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at tetting av Romeriksporten må skje på en miljømessig riktig måte, og ikke være avhengig av den magiske grensen 8. oktober 1998.

       Alternativ tilbringertransport til Gardermoen bør, og må, i alle tilfeller utredes, og også ses på som en naturlig del i at også Gardermobanen utsettes for konkurranse fra andre transportformer.

       Disse medlemmer viser til at det er viktig med en beredskapsplan på veg- og jernbanesiden som tar hensyn til nåværende trafikk, samtidig som forholdene legges til rette for at busser og taxi får en brukbar fremkommelighet også etter at Gardermoen settes i drift.

       I tillegg til at det etableres et best mulig togtilbud over de ferdigstilte parseller på Gardermobanen, supplert med bruk av hovedbanen mellom Oslo og Lillestrøm til erstatning for Romeriksporten, bør et forsterket busstilbud også legges til rette for bruk etter at Oslo lufthavn AS Gardermoen åpnes.

       Disse medlemmer viser til at det er mulig å erstatte flytogtrafikken med buss. Med en tilrettelagt infrastruktur, ville det kunne ha blitt en samfunnsøkonomisk og miljømessig bedre løsning enn en togbasert løsning.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Dok.nr.8:24 (1997-1998) om oppfølging av Stortingets vedtak om tidspunktet for åpning av Oslo Lufthavn Gardermoen.

       Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti påpekte følgende konsekvenser av en åpning av flyplassen før Gardermobanen var ferdigstilt:

- Det ville medføre en økning av vegtrafikken med økte miljøproblemer, bl.a. i Groruddalen som fra før av er sterkt belastet.
- Det er fare for at det etableres et trafikkmønster, som kan bli vanskelig å endre.

       Dette medlem tar til etterretning at det ikke har vært mulig å få flertall for å utsette åpning av hovedflyplassen.

       Med bakgrunn i dette er dette medlem enig i at det må settes i verk en beredskapsplan hvor hovedinnholdet er følgende:

- Det gis et togtilbud som ikke fører til at dagens togtilbud på hovedbanen blir skadelidende, og bl.a. at pendlerne ikke får dårligere vilkår enn i dag.
- Det legges opp til et busstilbud ut fra proposisjonens forslag.