3. Miljøtiltak i Groruddalen

3.1 Sammendrag

       Vegtrafikken i Groruddalen er allerede i dag større enn det prognosene fra 1992 forutsatte etter flyplassåpning. Dette sammen med den økte trafikken i en eventuell beredskapssituasjon, forsterker behovet for avbøtende tiltak på støyutsatt bebyggelse i Groruddalen. Langs jernbanen er det også ønskelig å forbedre miljøet for de nærmeste omkringliggende boliger på grunn av økningen av togtrafikken på Hovedbanen mellom Etterstad og Lillestrøm.

       Samferdselsdepartementet foreslår at det gjennomføres fasadeisoleringstiltak i form av innsetting av nye vinduer på den mest støyutsatte bebyggelsen langs E6 (i stor grad blokkbebyggelse) og oppsetting av støyskjermer langs Hovedbanen (i stor grad lavhusbebyggelse), til en samlet kostnad på 25 mill. kroner, fordelt med ca 18 mill. kroner på tiltak langs E6 og 7 mill. kroner på tiltak langs Hovedbanen.

       Gjennomføringen av planen vil kreve en del forberedelse og planlegging, bl.a. vil støyskjermingstiltakene kreve egen byggemelding med tilhørende kommunal behandling og godkjenning.

       Samferdselsdepartementet foreslår at tiltak for 12,5 mill. kroner fordelt med 3,5 mill. kroner på jernbanen og 9 mill. kroner på vegsiden gjennomføres i 1998. Resten av planen gjennomføres av praktiske grunner fortløpende i 1999.

       For Statens vegvesen foreslår Samferdselsdepartementet at vedtatt bevilgning for 1998 på kap. 1320 post 30 økes med 9 mill. kroner til ekstraordinære miljøtiltak i Groruddalen.

       På Jernbaneverkets budsjett for 1998 foreslås at 3,5 mill. kroner dekkes ved omdisponeringer på kap. 1350 post 30, med tilsvarende reduksjon av bevilgningen til Nationaltheatret stasjon.

3.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, mener det er nødvendig å iverksette avbøtende tiltak for den støyutsatte bebyggelsen i nærheten av E6 og Hovedbanen i Groruddalen og slutter seg til de foreslåtte tiltakene og måten de foreslås finansiert på.

       Flertallet er også enig i at tiltakene skal iverksettes uavhengig av om beredskapsplanen blir iverksatt eller ei.

       Flertallet vil i tillegg be departementet om å følge trafikkutviklingen i Groruddalen nøye og vurdere om det kan være aktuelt å sette i verk noen av de tiltakene som er foreslått i 1999 allerede i 1998. Uansett om beredskapsplanen blir iverksatt eller ei, vil dette tett befolkede området de nærmeste årene oppleve en stor trafikkøkning både på veg og jernbane. Flertallet er bekymret for dette og ber om at dette arbeidet prioriteres slik at befolkningen i Groruddalen ikke påføres større ulemper enn nødvendig.

       Komiteens medlem fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser det som en målsetting å redusere miljøulempene i Groruddalen, også ut fra den situasjon vi vil ha etter Gardermobanens åpning. Det er derfor viktig at vi oppnår en høyest mulig trafikkandel på Gardermobanen av flypassasjerer og pendlere, og at dette må gjenspeile seg i at billettprisene motiverer for bruk av tog for å avlaste vegtrafikken.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre støtter forslaget til miljøtiltak i Groruddalen på bakgrunn av at det er ventet betydelig trafikkvekst gjennom området og at Groruddalen allerede har miljøproblemer som følge av stor trafikkbelastning. Det bør også vurderes om tiltakene for 1999 bør fremskyndes til inneværende år. Disse medlemmer er villige å vurdere en utvidelse av tiltakene hvis det skulle vise seg nødvendig.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til at vegtrafikken i Groruddalen er i dag større enn prognosene fra 1992 forutsatte etter flyplassåpning. Dette er et problem som må gis stor oppmerksomhet. Tiltak må settes i verk på støyskjermingsiden for å få forholdene tilfredsstillende på miljøsiden for dem som bor i Groruddalen.