Vedlegg 10. Brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til Kulturdepartementet, datert 29. mai 1998.

St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen har følgende spørsmål i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 37 (1997-1998):

       Hvor mye midler på veiplanen er tildelt til stamvegen i perioden 1998-2001 i fylkene Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark, Vestfold, Buskerud og Oslo? Hvilke strekninger er tiltenkt midler?

Svarbrev til familie-, kultur og administrasjonskomiteen fra Kulturdepartementet, datert 5. juni 1998.

Spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Vi viser til brev fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, mottatt i Kulturdepartementet 2. juni 1998, med følgende spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus:

       Hvor mye midler på veiplanen er tildelt til stamvegen i perioden 1998-2001 i fylkene Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark, Vestfold, Buskerud og Oslo? Hvilke strekninger er tiltenkt midlene?

       Vedlagt oversendes Samferdselsdepartementets svar av 5. juni 1998. Som det framgår av svaret, finner Samferdselsdepartementet det nå mest realistisk å legge til grunn Vegdirektoratets omdisponeringsforslag, som innebærer at de 100 mill kroner som i operaproposisjonen var forutsatt anvendt til Bjørvika-prosjektet i perioden 1998-2001, nå er tatt ut og i tilfelle må dekkes ved annen tilleggsfinansiering.

Undervedlegg: Svarbrev fra Samferdselsdepartementet til Kulturdepartementet, datert 5. juni 1998.

Spørsmål vedrørende St.prp. nr. 37 (1997-1998) Om nytt operahus

       Vi viser til brev av 2. juni 1998.

       I St.prp. nr. 37 (1997-1998) Norsk veg- og trafikkplan 1998-2007 er det lagt til grunn en investeringsramme til stamvegrute 7 E18 Oslo - Kristiansand på totalt 1.810 mill kr for perioden 1998-2001 (1997 - prisnivå).

       På grunnlag av prioriteringene i St.meld. nr. 37 har Vegdirektoratet utarbeidet et mer konkret handlingsprogram for strekningsvise investeringer på stamvegnettet i perioden 1998-2007. I dette programmet er det lagt til grunn en statlig investeringsramme til rute  7 på 1.710 mill kr.

       Avviket mellom St.meld. nr. 37 og Vegdirektoratets handlingsprogram skyldes nødvendige omprioriteringer som følge av kostnadsøkninger på allerede igangsatte prosjekter på andre stamvegruter. Dette medfører at det ikke er satt av statlige midler til Bjørvika-prosjektet i perioden 1998-2001. Eventuell oppstart før 2002 må derfor skje ved økning av budsjettrammer, bompenger eller annen tilleggsfinansiering, forutsatt at det foreligger vedtatt finansieringsplan for prosjektet.

       Etter Samferdselsdepartementets vurdering er det mest realistiske å ta utgangspunkt i Vegdirektoratets handlingsprogram. Fordeling av den statlige investeringsrammen for perioden 1998-2001 på fylker og prosjekter framgår av tabellen nedenfor.

      mill 1997 kr
fylke prosjekt type prosjekt statlige midler
Oslo E18 Bjørvika-prosjektet nyanlegg 0
Akershus E18 Blommenholmkrysset under bygging 0
Buskerud - - 0
Vestfold E18 Gutu - Helland under bygging 1.181
  E18 Kopstadkrysset under bygging 40
Telemark E18 Eidanger - refusjon fullført 42
  E18 Telemarksposten - tunnelhvelv under bygging 5
Aust-Agder E18 Rannekleiv - Temse under bygging 188
  E18 Brokelandsheia - Akland nyanlegg 50
Vest-Agder E18 Timenes - Strømsdalen under bygging 105
  E18 Telemark grense - Østerholt under bygging 2
  E18 Bjørndalssletta - Gartnerløkka under bygging 100
som rute 7     1.713


       Som det framgår av tabellen er den statlige investeringsrammen i all hovedsak bundet til å fullføre allerede igangsatte prosjekter. Det legges opp til oppstart av bare ett nytt prosjekt for statlige midler i perioden 1998-2001, Brokelandsheia - Akland i Aust-Agder.