Som følgje av omklassifiseringa av
fylkesvegferjesambandet i Lurøy kommune til riksvegferjesamband gjer
departementet framlegg om å auke løyvinga på vegbudsjettet
med 4,6 mill. kroner, jf. kap. 1320 post 23, og som er tilskotsbehovet
for 2.halvår 1998.
Det blir lagt opp til å trekkje Nordland
fylkeskommune for same beløp over kap. 572 post 60 Rammetilskot
til fylkeskommunar.
Komiteen viser til
behandlingen av St.prp. nr. 64 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 229
(1997-98) hvor en enstemmig komité fremmet følgende
forslag som ble vedtatt i Stortinget:
«Fylkesvegferjesambandet i Lurøy
kommune omklassifiseres til riksvegferjesamband fra 1.juli 1998.»
Komiteen slutter seg til forslaget
om å øke det statlige tilskuddsansvaret mot at
Nordland fylkeskommune trekkes tilsvarende over rammetilskuddet.
Som ein del av eit prosjekt om eit hurtigrutemuseum vil
departementet gi eit tilskot på 1,5 mill. kroner til finansiering
av ilandsetting av hurtigruta Finnmarken.
Departementets tilskot skjer ved at kap. 1320
post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.v., blir
redusert med 1,5 mill. kroner, og kap. 551 post 51 Regionale programmer
for næringsutvikling, fond, blir auka med same beløpet.
Den foreslåtte reduksjonen vil saman
med framlegget om å auke løyvinga med 4,6 mill.
kroner, jf. pkt. 3.1, gi ein netto auke på kap. 1320 post
23, med 3,1 mill. kroner.
Komiteen er kjent
med at Hurtigrutemuseet i Stokmarknes i Nordland har planer om å flytte
til nye og større lokaler ettersom dagens lokaler er for
små for den ekspansjonen som ventes de kommende årene. Komiteen er
videre kjent med at Hurtigrutemuseet i 1994 fikk det gamle hurtigruteskipet «M/S
Finnmarken» i gave fra Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab
A/S og at det er opprettet en egen stiftelse, Hurtigrutens
Hus A/S, som har til formål å ta vare
på skipet, blant annet ved å sette det på land
og å bygge det inn. Komiteen er klar over
det betydelige arbeidet som er lagt ned lokalt de siste årene
for å få realisert Hurtigrutens Hus, og ber Samferdselsdepartementet sammen
med andre departement medvirke i arbeidet med å få satt «M/S
Finnmarken» på land.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at Samferdselsdepartementet finner
budsjettet for vegvedlikehold så romslig at det kan avses
midler til etablering av maritime museer.
Disse medlemmer er skeptiske
til å benytte vegmidler til denne type formål,
men finner på bakgrunn av departementets anbefaling likevel å kunne
støtte en slik bevilgning i denne konkrete saken.
For å kunne avslutte arbeidet med ein
sentrumsring i Lillestrøm tilrår departementet
at Skedsmo kommune får høve til å forskotere
midlar i 1998 og 1999 til prosjektet rv159 Knatten - Lørdagsrud
- Vigernes x rv22, mot refusjon av 15 mill. kroner i 1999 og 7 mill. kroner
i 2002, utan kompensasjon for renter og prisstiging.
Ny rv283 gjennom bydelen Grønland i
Kreftingsgate (Grønland - Øvre Sund) går
inn i planane for hovudvegutbygginga i Drammensområdet.
Ein fotgjengarundergang på eksisterande rv 283 under jernbanen
går inn i gang- og sykkelvegsystemet i tilknyting til prosjektet.
I St.meld. nr. 37 (1996-97) er det vurdert som aktuelt å starte
utbygginga av rv283 i perioden 2002-2007.
Til ny rv283 blir bygd, må forgjengarundergangen tene
som bilundergang og utrykkingsveg for politiet. Departementet gjer
framlegg om at Drammen kommune får høve til å forskotere
den statlege delen av prosjektet, 41,5 mill. kroner. Forskoteringsbeløpet
blir refundert, utan kompensasjon for renter og prisstiging. Refusjonstidspunktet
skal fastsetjast i samband med revisjon av Nasjonal transportplan
2002-2011 og påfølgjande handlingsprogram.
Bergen kommune leverer søppel til Sunnhordland interkommunale
miljøverk i Fitjar kommune. På grunn av auka tungtrafikk
på rv545 frå Bergen til miljøverket går
departementet inn for at Fitjar kommune får høve
til å forskotere 12 mill. kroner til utbetring og trafikksikring
av rv545 Sandvikvåg - Svartasmoget.
Forskoteringsbeløpet blir refundert,
utan kompensasjon for renter og prisstiging. Refusjonstidspunktet skal
fastsetjast i samband med revisjon av Nasjonal transportplan 2002-2011
og påfølgjande handlingsprogram.
Komiteen viser til
brev fra departementet 27.november 1998 med svar på spørsmål
fra komiteen i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (1998-99)
om bindinger og forskuttering, og der det går fram at det
ventes at statens refusjonsforpliktelser pr. 1.januar 1999 vil utgjøre
om lag 1040 mill. kroner. Komiteen viser til de betydelige
bindingene dette vil få på de kommende års
vegbudsjetter, noe som vil medføre betydelige begrensninger
i handlingsrommet.
Komiteen er av den oppfatning
at en bør være ytterst varsom med å godkjenne
forskutteringsavtaler for nye vegprosjekter som ikke ligger inne
i Norsk veg- og vegtrafikkplan.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at Skedsmo kommune får forskuttere totalt 22 mill. kroner
til å avslutte arbeidet med sentrumsringen i Lillestrøm
og at forskutteringen skal tilbakebetales med 15 mill. kroner i
1999 og 7 mill. kroner i 2002, uten kompensasjon for renter og prisstigning.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at Drammen kommune får forskuttere inntil 41,5 mill.
kroner til bygging av undergang på eksisterende rv283 under jernbanen
på Grønland i Drammen. Komiteen understreker
at beløpet vil bli refundert uten kompensasjon for renter
og prisstigning og at refusjonstidspunktet vil bli bestemt i forbindelse
med revisjon av Nasjonal transportplan 2002-2011.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at Fitjar kommune får forskuttere 12 mill. kroner til
utbedring og trafikksikring av rv545. Komiteen understreker at
beløpet vil bli refundert uten kompensasjon for renter
og prisstigning og at refusjonstidspunktet vil bli bestemt i forbindelse
med revisjon av Nasjonal transportplan 2002-2011.