Komiteen viser til tidligere behandlinger av de årlige stortingsmeldingene om kringkasting og dagspresse. På grunn av disses karakter har de vært et lite egnet verktøy for å behandle løpende mediepolitiske saker. Derfor har det vært et ønske fra et samlet flertall å få en mere hensiktsmessig struktur på behandlingen av større mediepolitiske spørsmål og problemstillinger. Komiteen er derfor fornøyd med at departementet nå varsler at større mediepolitiske saker vil bli behandlet som egne saker i fremtiden. Det må likevel understrekes behovet for en jevnlig rapportering til Stortinget om allmennkringkasternes utvikling og Allmenn-kringkastingsrådets rapport. Komiteen ser at en egen mediepolitisk redegjørelse i 2. kvartal kan være en like effektiv måte å behandle disse spørsmålene på, og støtter derfor en prøveordning der de årlige meldingene erstattes av en årlig redegjørelse.
Komiteen vil slå fast at politiske myndigheter ikke skal gripe inn i redaktørinstituttet, og er tilfreds med den utvikling som har skjedd på dette området de siste årene. Når det gis konsesjoner og særfordeler til enkelte selskaper er det viktig at de vilkår som settes blir kontrollert og etterprøvd. For å ivareta begge disse hensyn er det tillagt Allmennkringkastingsrådet å kontrollere de konsesjoner som er gitt, og komiteen legger dette til grunn i den øvrige behandling av mediepolitiske spørsmål. Det innebærer at Allmennkring-kastingsrådets vurderinger av den enkelte kanals ivaretakelse av allmennkringkastingsforpliktelsene, vil være rådgivende for det videre arbeidet som gjøres.
Komiteen vil understreke behovet for å avklare hvordan en styrking av døve og hørselshemmedes tilbud kan skje. Komiteen vil be departementet vurdere om det er aktuelt å lovfeste teksting av direkte sendte program dersom det ikke er mulig å komme til bedre løsninger i samarbeid med de aktuelle selskaper.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg i hovedsak til departementets vurdering om allmennkringkasting, men vil understreke at NRK2 ble etablert som en avlastnings/tilleggskanal med andre krav enn det som settes til allmennkringkasterne. Dette skjedde nettopp fordi konkurransen mellom de øvrige kanaler førte til begrensninger av mangfoldet i genre og tema. Flertallet har merket seg Allmennkringkastingsrådets rapport som peker på "en tendens til at konkurranse og kommersielle hensyn fører til mindre plass til sammenhengsskapende og fordypende elementer".
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er opptatt av at også allmennkringkasterne har et betydelig ansvar innen utviklingen av informasjonssamfunnet, og vil peke på at kunnskap i fremtiden også vil ha betydning for fordelingspolitikken. I så måte er det bekymringsfullt når Allmennkringskastingsrådet slår fast at konkurransen tenderer til å øke informasjonskløfter i befolkningen på grunn av den målgruppeorientering som skjer. Dette flertallet vil understreke at det er et viktig ansvar for allmennkringkasterne å bidra til å motvirke dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre deler ikke Allmennkringkastingsrådets oppfatning av at konkurransen tenderer til å øke informasjonskløftene i samfunnet. Disse medlemmer mener at konkurranse også i etermediene bidrar til et mangfold som gir alle større tilgang på informasjon. Målgruppeorientering har lenge vært et faktum i trykte medier, og disse medlemmer finner det helt naturlig at allmennkringkasterne også retter sine programmer mot ulike målgrupper.
Disse medlemmer ser på Allmennkringkastingsrådet som et rådgivende organ, men ønsker ikke at rådet skal oppfattes som en "domsinstans", kanalenes redaksjonelle frihet må ligge fast. Disse medlemmer vil vurdere Allmennkringkastingsrådets anbefalinger som råd, ikke pålegg overfor allmennkringkasterne.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til de vurderinger som er gjort av Allmennkringkastingsrådet
og departementet, og tar dette til orientering. Det forventes at
de særskilte påpekninger som er kommet frem blir
fulgt opp på en hensiktsmessig måte. Flertallet viser
til vedlagte brev fra departementet der det går fram at kunngjøring,
søknad og konsesjonsvilkår vil inngå i det
samlede grunnlag konsesjonshaveren må forholde seg til,
og må legges til grunn ved vurdering av om et selskaps
virksomhet foregår i overensstemmelse med de forutsetninger
som lå til grunn ved tildeling av konsesjon. Flertallet vil
for øvrig slutte seg til de tolkninger og synspunkter som
departementet uttrykker i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre tar departementets vurdering av Allmennkringkastingsrådets
anbefalinger til orientering.
Disse medlemmer mener at konsesjonen
skal legges til grunn ved vurdering av TV2 og P4. Disse medlemmer støtter
ikke synet på at også konsesjonssøknaden
skal legges til grunn ved vurdering av TV2 og P4.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Allmennkringkastingsrådet påpeker at det ikke
er nok radiosendinger på innvandrerspråk, samisk
og at det er en for lav nynorskprosent. Disse medlemmer ser
ikke dette som et stort problem da dette ivaretas både
av bl.a. distriktsprogram, lokalradioer og TV.
Disse medlemmer registrerer at
også her mener Allmennkringkastingsrådet at nynorskprosenten
er for lav. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dette er noe som markedet får bestemme iht. ønsket
fra seerne, og ikke en fast prosentsats.
Disse medlemmer er ikke i helhet
enige i kritikken fra Allmennkringkastingsrådet om programvirksomheten
i TV2. TV2 har etter hvert blitt en betydningsfull og viktig aktør
i det norske medielandskapet. TV2 har lykkes godt i å tilby
et kvalitetsmessig godt fjernsynstilbud til det brede lag av det
norske folk og har blitt en reell konkurrent til NRK. Det var og
er en forutsetning at kanalen skulle finansiere seg selv. Dette
i motsetning til NRK som er lisensfinansiert. Dette vil si at TV2
må drives bedriftsøkonomisk forsvarlig og innrette
seg etter dette.
Når det gjelder manglende programmer
for såkalte minoritetsgrupper som for eksempel samer så må det påpekes
at også minoritetsgruppene ser på de "vanlige" programmene.
Det skal ikke være noe krav til allmennkringskasterne at
de sender programmer som kun henvender seg til meget smale grupper.
Dersom man skulle kreve det, ville de store allmennkringkasterne miste
store deler av sitt publikum. Målet må være
at flest mulig av kringkasterne fenger et bredest mulig publikum.
Til dette kan det tilføyes at vi i
et internasjonalt perspektiv får flere og flere TV- og
radiokanaler som er spesialisert innenfor en spesiell genre. Dette
bidrar til at spesielt interesserte får sine behov bedre
dekket. Svært mange nordmenn får i dag inn disse
kanalene fordi de er tilknyttet enten et kabelnett eller et parabol- anlegg.
Flere slike kanaler vil komme i fremtiden, og vil også være
med på å berike det norske TV og radio- publikummet.
Dette bidrar til at vi her i landet får tilgang til langt
flere kvalitetsprogrammer på spesialiserte områder
enn det våre egne kringkastere er i stand til å sende
og lage.
Når det gjelder mangel på oppfyllelse
av å ha en bred språklig og kulturell profil,
registrerer disse medlemmer at de fleste allmennkringkasterne
har et stort utvalg av medarbeidere som bruker et varierende utvalg
av norske dialekter, som ofte har sterke innslag av nynorsk. Det
er derfor feil at man kun regner med standard nynorsk. Det bør
dessuten tilføyes at nynorsk også som standard
språk nå opptrer i flere varianter, noe som dels
skyldes vidtgående valgfrihet, dels alminnelig språkforvirring.
Norge er et land med særdeles mange forskjellige dialekter.
Hva som er god kultur er et uklart spørsmål, og
vil være et begrep som er i stadig endring, og det kan
synes merkelig at Allmennkringkastingsrådet er de som tolker
dette begrepet. Etter Fremskrittspartiets mening, må det være
folket som bestemmer dette. Disse medlemmer er enig
i at arbeidet med teksting for hørselshemmede må job-bes
videre med for også å ivareta denne gruppen.
Disse medlemmer registrerer at
TV2 har satt sine barne-TV-program til lørdag og søndag
morgen (fra 08.00 til 10.00) da det ikke var noe tilbud fra NRK på disse
tidspunktene. Det må også tas i betraktning de familievennlige
program som tilbys.
Disse medlemmer forstår
også at det å lage program spesielt rettet mot
ungdom som en gruppe, kan være vanskelig, da ungdommen
i dag er en svært forskjellig sammensatt gruppe.
Når det gjelder forslag om endring
i reglene om reklame eller sponsing av program til barn, ser ikke
departementet det aktuelt å fremme disse. Disse
medlemmer ser derimot for seg en oppmyking av disse reglene.
Disse medlemmer vil påpeke
at P4 er henvist til å skaffe seg inntekter fra reklamemarkedet
og dermed avhengig av et stort lyttertall. Mange av anmerkningene
fra Allmennkringkastingsrådet til kanalen, ville hvis de
ble etterfulgt, antagelig føre til en lavere lytteroppslutning
og dermed et redusert inntektsgrunnlag.
Det påpekes fra Allmennkringkastingsrådet
et generelt inntrykk av en for høy bokmålsandel,
noe som P4 tilbakeviser. Det sammen gjelder samiske sendinger. Når
det gjelder barneprogram, ønsker disse medlemmer at
dette feltet blir ivaretatt og hvis mulig noe øket.
Når det gjelder andel norsk musikk
og smale programmer, registrerer disse medlemmer hva
P4 sier i sitt svarbrev til departementet, og er enige i disse.
Komiteen vil vise
til en omfattende behandling av lokalkringkasting de senere årene,
og registrerer med tilfredshet at både lokalradioer og
ikke minst lokalfjernsyn viser en positiv utvikling i antall konsesjonærer. Komiteen støtter
departementets konklusjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
har merket seg den innstramningen som er gjort i forhold til lokalradioers
mulighet for å drive bingo som inntektskilde. Flertallet støtter
ikke disse innstramningene. Flertallet ber om at
lotteriloven praktiseres slik at lokalradioer som har et ideelt og
samfunnsnyttig formål, og som ikke betaler utbytte til
eierne, får adgang til å drive bingo som inntektskilde inntil
ny lotterilov er trådt i kraft. Flertallet viser
til at Norsk Lokalradioforbund har anbefalt sine medlemmer å utforme
vedtektene i henhold til de krav som må oppfylles etter
lotteriloven.
Komiteen vil vise
til de to siste budsjettbehandlingene der produksjonsstøtten
til aviser er redusert med 70 mill. kroner. Det vises videre til
at det i liten grad har blitt fulgt opp tidligere årsmeldingers
påpekninger av behovet for å styrke det etiske
arbeidet i pressen, etterutdanning og medieforskning. Komiteen forutsetter
at departementet tar initiativ på dette området slik
at intensjonene i tidligere årsmeldinger og stortingsmeldinger
blir fulgt opp.