5. Samfunnspålagte tjenester

5.1 Sammendrag

Posten skal etter krav i konsesjonen utarbeide en årlig rapport til Post- og teletilsynet over virksomhetens oppfyllelse av samfunnspålagte oppgaver og service- og kvalitetsmål på området for formidling av landsdekkende postsendinger, herunder på enerettsområdet, jf. pkt. 5.1 i meldingen. Rapportering av servicenivået i 1997, særlig når det gjelder framsendingstid for prioritert brevpost, viser at Posten står overfor store utfordringer for å sikre en tilfredsstillende kvalitet iht. de krav som er satt i konsesjonen. Styret for Posten har i sin plan for virksomheten i 1998 rettet et særlig fokus på dette.

I forhold til Post- og teletilsynets kommentarer og vurdering av Postens oppfyllelse av konsesjonsvilkår for 1997, forutsetter departementet at Post- og teletilsynet og Posten arbeider videre med å klarlegge hvilke variabler som er best egnet til å si noe om utvikling i servicenivået og som vil kunne dokumenteres, samt en nærmere fastsettelse av målekriterier. Departementet har også bedt Posten og Post- og teletilsynet om, i samarbeid med eksterne konsulenter, å utarbeide nye målemetoder i forhold til prioritert brevpost. Dette for å kunne få fram resultater ved målinger som vil danne reelt grunnlag for spesifikke krav til prioritert brevpost.

Samferdselsdepartementet legger til grunn at posttjenester er viktige servicefunksjoner som skal finnes og betjene privatpersoner og bedrifter i hele landet, og at en svekkelse av postservicen ikke kan aksepteres. Departementet har med dette som utgangspunkt, i samarbeid med Post- og teletilsynet, blant annet startet opp et utredningsprosjekt knyttet til måling av kvaliteten på landsdekkende posttjenester. Resultatene fra arbeidet, som utføres av SNF (Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning) i Bergen, ventes å foreligge rundt årsskiftet 1998/99. Departementet legger til grunn at resultatene fra arbeidet vil gi grunnlag for en nærmere gjennomgang og drøfting av aktuelle tiltak for å oppnå en tilfredsstillende service i forhold til kundenes behov, og for å finne fram til bedre metoder for måling og rapportering iht. konsesjonskravene.

I tillegg til konsesjonskrav om oppfyllelse av de ordinære samfunnspålagte oppgavene, er det også krav om at Posten skal oppfylle særskilte samfunnspålagte oppgaver.

Det framgår av krav i konsesjonen at Posten mot vederlag skal videreføre dagens ordning med ytelser til totalforsvaret for å sikre behovet for relevante posttjenester under beredskap, kriser og krigsforhold.

Det har i flere år vært arbeidet med en modell for beregning av behovet for statlig kjøp av posttjenester. Det er gitt en nærmere redegjørelse for hvor langt dette arbeidet er kommet i Samferdselsdepartementets budsjettproposisjon for 1999. For 1999 er det foreslått 580 mill. kroner til statlig kjøp av posttjenester, det samme som gitt bevilgning for 1998.

I konsesjonen er det stilt krav om at Posten skal legge fram separate regnskap for sin tjenesteproduksjon innen henholdsvis enerettsområdet og landsdekkende posttjenester utenom enerettsområdet. Ved produktregnskap skal Posten dokumentere at inntekter fra enerettsområdet ikke brukes til å kryssubsidiere konkurranseutsatte tjenester verken innenfor eller utenfor basistjenestene. Produktregnskapet for 1998 vil bli avgitt iht. de generelle kravene i konsesjonen, men f.o.m. 1999 vil produktregnskapet utarbeides i tråd med nye regler.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen er kjent med at det i Samferdselsdepartementets budsjettproposisjon for 1999 er vist til at postføring til og fra Svalbard så langt ikke har vært inne i beregningsmodellen for statlig kjøp.

Komiteen forutsetter at Regjeringen kommer tilbake med dette spørsmålet i forbindelse med Svalbard-meldinga fra Justisdepartementet.