Etter anmodning fra Forsvarsministeren, har jeg besluttet å avgradere mitt brev til Forsvarsministeren av 13 mai 1999 (ref 1999/99/01008-26/FO/E/204).
Skrivet følger vedlagt.
Forsvarets etterretningstjeneste (FO/E)
viser til grunnlag i løpende uenighet mellom Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
(EOS-utvalget) og Forsvarsministeren (FMIN) om begrensninger i utvalgets
innsynsrett i relasjon til utvalgets målsetning og definisjon
av utstrekningen av interesseområdet for EOS-utvalgets virksomhet.
Dette skrivet tar konkret utgangspunkt i EOS-utvalgets
anmodningA av 27 april 1999 (gradert begrenset av utvalget) til
FO/E på bakgrunn av den varslede inspeksjonen
25 mai 1999. Utvalget ønsker da innsyn i rapporter til
og fra samarbeidende tjenester. Rapportene ønskes gjort
tilgjengelig for en fysisk gjennomgang, og bør etter utvalgets
anmodning omfatte utvekslet materiale for de siste to måneder.
2.1 Grunnlag
Lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste angir i sin formålsparagraf (§ 2.1-3) at
virksomheten skal fokuseres mot at det ikke
utøves urett mot noen, at virksomheten i
EOS-tjenestene ikke utilbørlig skader
samfunnslivet og at utøvelsen av oppgaver i tjenestene holdes innen rammen av lov, administrative eller
militære direktiver eller ulovfestet rett. Spesielt
nevnes at det kontrollerende utvalg skal iaktta hensynet
til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede makter.
Instruks for Stortingets kontrollutvalg for
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS) omtaler
begrensninger for utvalgets virksomhet i sin § 5-Begrensninger i innsyn-1 avsnitt;
«Utvalget skal ikke søke
et mer omfattende innsyn i graderte opplysninger enn det som er
nødvendig ut fra kontrollformålene. Det skal så vidt
mulig iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt
fra utlandet. ...»
Senere i samme instruks under § 11.1a-Tilsyn, heter det;
«1. Tilsynsoppgaven er:
a. For etterretningstjenesten: å sikre
at virksomheten holdes innen rammen av tjenestens fastlagte oppgaver
og at det ikke utøves urett mot noen.»
2.2 Tilleggsinstruks fra Forsvarsministeren
Statsråd Jørgen Kosmo tok
i et skriv av 25 april 1997 initiativ til en presisering av EOS-utvalgets
virksomhet overfor FO/E. I skrivet omtales utvalgets målsetning og
rammer i henhold til de ovenfor refererte lov- og instrukselementer.
Spesielt omtales forholdet til samarbeidende tjenester, og behovet
for beskyttelse av kilder for sensitiv informasjon. Skrivet avsluttes
med følgende avsnitt:
«Sjef E kan på dette
grunnlag unnlate å gi informasjon som direkte eller indirekte
kan medføre fare for at ovennevntes identitet blir røpet.
Han skal i slike tilfeller henvise Kontrollutvalget til forsvarsministeren.»
2.3 Tvist om innsyn
Det pågår en tvist om begrensning
av innsynsrett i Etterretningstjenestens virksomhet som angitt i
pkt 1 og pkt 2.2. FO/E er kjent med at saken beror til
behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite og at
behandlingen av saken i nevnte forum ikke vil finne sted før
etter at EOS-utvalgets inspeksjon av FO/E er gjennomført
25 mai 1999.
I kraft av anmodningen fra EOS-utvalget om innsyn i
rapporter til og fra samarbeidende tjenester, mener FO/E
dette blir som å gi et bidrag til den prinsipielle saksbehandlingen
som Kontroll- og konstitusjonskomiteen skal utføre. FO/E
antar at en bør søke å unngå dette.
FO anmoder FD om å meddele EOS-utvalget
at utvalgets forespørsel på det nåværende
tidspunkt ikke kan etterkommes med hensyn til å fremlegge
rapporter til og fra samarbeidspartnere for de siste to måneder.
Dette med bakgrunn i FMINs innskjerpelse av
den alminnelige instruks for utvalget av 25 april 1997, og i forhold
til den pågående sak mellom EOS-utvalget og FMIN
om eventuelle begrensninger i utvalgets innsynsrett i FO/Es
virksomhet. Å etterkomme utvalgets ønske nå vil
kun medvirke til å gjøre definisjonen av kontrollfunksjonens
prinsipielle rammer ytterligere uklare.