Etter anmodning fra Forsvarsministeren, har jeg besluttet å avgradere mitt brev til Forsvarsministeren av 13 mai 1999 (ref 1999/99/01008-26/FO/E/204).

Skrivet følger vedlagt.

Undervedlegg: Brev fra Forsvarets overkommando, Forsvarssjefen, til Det kongelige forsvarsdepartement ved departementsråden, datert 13. mai 1999.

EOS-utvalgets inspeksjon 25 mai 1999 - innsyn i sensitivt materiale

1 Bakgrunn

Forsvarets etterretningstjeneste (FO/E) viser til grunnlag i løpende uenighet mellom Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) og Forsvarsministeren (FMIN) om begrensninger i utvalgets innsynsrett i relasjon til utvalgets målsetning og definisjon av utstrekningen av interesseområdet for EOS-utvalgets virksomhet.

Dette skrivet tar konkret utgangspunkt i EOS-utvalgets anmodningA av 27 april 1999 (gradert begrenset av utvalget) til FO/E på bakgrunn av den varslede inspeksjonen 25 mai 1999. Utvalget ønsker da innsyn i rapporter til og fra samarbeidende tjenester. Rapportene ønskes gjort tilgjengelig for en fysisk gjennomgang, og bør etter utvalgets anmodning omfatte utvekslet materiale for de siste to måneder.

2 Drøfting

2.1 Grunnlag

Lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste angir i sin formålsparagraf (§ 2.1-3) at virksomheten skal fokuseres mot at det ikke utøves urett mot noen, at virksomheten i EOS-tjenestene ikke utilbørlig skader samfunnslivet og at utøvelsen av oppgaver i tjenestene holdes innen rammen av lov, administrative eller militære direktiver eller ulovfestet rett. Spesielt nevnes at det kontrollerende utvalg skal iaktta hensynet til rikets sikkerhet og forholdet til fremmede makter.

Instruks for Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS) omtaler begrensninger for utvalgets virksomhet i sin § 5-Begrensninger i innsyn-1 avsnitt;

«Utvalget skal ikke søke et mer omfattende innsyn i graderte opplysninger enn det som er nødvendig ut fra kontrollformålene. Det skal så vidt mulig iaktta hensynet til kildevern og vern av opplysninger mottatt fra utlandet. ...»

Senere i samme instruks under § 11.1a-Tilsyn, heter det;

«1. Tilsynsoppgaven er:

a. For etterretningstjenesten: å sikre at virksomheten holdes innen rammen av tjenestens fastlagte oppgaver og at det ikke utøves urett mot noen.»

2.2 Tilleggsinstruks fra Forsvarsministeren

Statsråd Jørgen Kosmo tok i et skriv av 25 april 1997 initiativ til en presisering av EOS-utvalgets virksomhet overfor FO/E. I skrivet omtales utvalgets målsetning og rammer i henhold til de ovenfor refererte lov- og instrukselementer. Spesielt omtales forholdet til samarbeidende tjenester, og behovet for beskyttelse av kilder for sensitiv informasjon. Skrivet avsluttes med følgende avsnitt:

«Sjef E kan på dette grunnlag unnlate å gi informasjon som direkte eller indirekte kan medføre fare for at ovennevntes identitet blir røpet. Han skal i slike tilfeller henvise Kontrollutvalget til forsvarsministeren.»

2.3 Tvist om innsyn

Det pågår en tvist om begrensning av innsynsrett i Etterretningstjenestens virksomhet som angitt i pkt 1 og pkt 2.2. FO/E er kjent med at saken beror til behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite og at behandlingen av saken i nevnte forum ikke vil finne sted før etter at EOS-utvalgets inspeksjon av FO/E er gjennomført 25 mai 1999.

I kraft av anmodningen fra EOS-utvalget om innsyn i rapporter til og fra samarbeidende tjenester, mener FO/E dette blir som å gi et bidrag til den prinsipielle saksbehandlingen som Kontroll- og konstitusjonskomiteen skal utføre. FO/E antar at en bør søke å unngå dette.

3 Konklusjon

FO anmoder FD om å meddele EOS-utvalget at utvalgets forespørsel på det nåværende tidspunkt ikke kan etterkommes med hensyn til å fremlegge rapporter til og fra samarbeidspartnere for de siste to måneder.

Dette med bakgrunn i FMINs innskjerpelse av den alminnelige instruks for utvalget av 25 april 1997, og i forhold til den pågående sak mellom EOS-utvalget og FMIN om eventuelle begrensninger i utvalgets innsynsrett i FO/Es virksomhet. Å etterkomme utvalgets ønske nå vil kun medvirke til å gjøre definisjonen av kontrollfunksjonens prinsipielle rammer ytterligere uklare.