Vedrørende driftsutgifter nasjonalt/hjemme
vises til det s. 45 i meldingen:
– Et grovt
anslag av totale årlige kostnader for å sikre
det nødvendige kontraktsgrunnlag blir angitt til ca. 150
millioner kroner.
– I tillegg til dette kommer den
anbefalte bonus for tre måneder for førstegangstjenende
som sier seg villig til å delta i det nye rekrutterings-
og styrkegenereringssystemet. I denne sammenheng blir det stadfestet
at størrelsen på denne bonusen må fastsettes
ved forhandlinger.
– Det fremkommer videre et mulig
behov for et større antall personell fra Luftforsvaret
på kontrakt. Norges deltakelse i NATOs operasjoner mot det
tidligere Jugoslavia har indikert at det for Luftforsvarets del
for enkelte personellgrupper vil være nødvendig
med hyppigere rotasjoner enn de normale seks måneder. Det
vil i så fall føre til høyere utgifter
enn de som er anslått over.
– Videre fremkommer at det også må gis
beredskapsgodtgjøring for felleselementene, men at størrelsen
på denne ennå ikke er endelig avklart.
– Og endelig: "Det vil påløpe
merutgifter som følge av ordinær drift hjemme
av den samlede anbefalte innsatsstyrken, men det knytter seg av
grunner som er nevnt tidligere, betydelig usikkerhet til størrelsen
på dette beløpet".
Etter en gradvis opptrapping f.o.m. 2001, summerer alt
dette seg opp til ca 350 millioner kroner årlig f.o.m. 2006.
Ingen nye utgiftsposter er identifisert siden meldingen ble lagt frem.
Nytt er imidlertid tallfestingen av de postene som står
uspesifisert i meldingen.
Hæren har følgende behov for
investeringer for å etablere reaksjonsstyrken:
Type investering | Enhetskostnader (mill kr) | Total |
16 SISUer | 6 | 96 |
80 pansrede feltvogner | 1,5 | 120 |
80 tilleggspansrede lastevogner | 1,5 | 120 |
1100 containere | | 50 |
Ingeniørmateriell | | 110 |
Sum | | 496 |
115 millioner kroner av dette beløp
er spesifisert i meldingen. I tillegg kommer utgifter som spesifisert
i meldingen på 270 millioner kroner til forsterkningsenhet.
I sum blir følgelig tilleggsinvesteringene til Hærens
beredskapsstyrke ca 766 millioner kroner.
Forskjellen på ca. 380 millioner, mellom
kostnadene anslått i meldingen og totalsummen slik den
nå beregnes, skyldes nye beregninger og erfaringene fra
oppsetting av vårt KFOR-bidrag hvor et ytterligere behov
for bl.a. pansring av Hærens reaksjonsstyrke er identifisert.
Det siste anses som helt sentralt for å bedre personellsikkerheten ytterligere.
Nødvendige investeringer i henhold
til St meld nr 38 er 25 millioner kroner – 15 millioner
kroner til investering i nye klimaanlegg til våre minesveipere
og 10 millioner til utrustning for Marinejegerkommandoen.
Luftforsvarets behov for investeringer er bl.a.
knyttet til såkalte International Operations Kit (IOK)
for de flygende enheter. I tillegg er det nødvendig å investere i
EK til helikopterskvadronen (720-skvadronen). Utover dette kommer
utgifter til NASAMS-avdelingen slik det er beskrevet i St meld nr
38. Dette kan oppsummeres på følgende måte:
Type investering | Kostnad (mill
kr) |
IOK 338-skv (gjenstående
investeringer) | 70 |
IOK 333-skv | 30 |
IOK 335-skv | 30 |
IOK 720-skv | 32 |
EK 720-skv | 40 |
NASAMS | 110 |
Sum | 312 |
Vedrørende utgifter til Luftforsvarets
avdelinger vises det i denne sammenheng til s. 44 i meldingen:
«I tillegg kommer utgifter forbundet med Luftforsvarets
NASAMS-avdeling på omkring 110 millioner kroner, samt eventuelle
materiellutgifter som vil kunne påløpe i sammenheng
med forsterkninger av Luftforsvarets avdelinger, men som det i dag
er knyttet seg betydelig usikkerhet til. Disse utgiftene vil måtte påløpe
over et lengre tidsrom, for NASAMS-avdelingen senest i 2003".
Forskjellen på ca. 200 millioner, mellom
det som er tallfestet i meldingen og det som nå anslås
som totale kostnader refererer seg nettopp til den usikkerhet som det
er vist til i meldingen.
Det er ikke foretatt noen endelig beregning
av kostnadene forbundet med disse elementene. Behovet er ikke antatt å være
særlig stort.
Det er fortsatt knyttet en viss usikkerhet til
ovennevnte kostnadsoverslag. Dessuten vil investeringene måtte økes
hvis det blir aktuelt for Norge å operere med to fulle
bataljonstridsgrupper ute samtidig og over noe tid. Som forsvarsministeren
opplyste under høringen 20 januar d.å. er det
i utgangspunktet ikke tatt høyde for en slik ambisjon.
Endelig vil den pågående gjennomgangen av Forsvarets
investeringsprofil kunne få betydning for nøyaktig
når alle elementer i den nye innsatsstyrken kan erklæres
fullt operative.
Disse utgiftene, som gjelder ned- eller avskrivning av
materiell, kan ikke spesifiseres nærmere ettersom de til
enhver tid vil være avhengig av størrelsen på det pågående
uteengasjementet.
Avdeling | Merknad |
En infanteribataljon (Telemark
bataljon) | Ikke operativ så lenge
TMbn er deployert i Kosovo. |
En fregatt | Vil måtte midlertidig
trekkes fra 2004 grunnet innføring av nye fregatter. |
En minerydder | |
Ett kommando/støttefartøy | |
En skvadron jagerfly | Er grunnet Mid-life Update
(MLU) kun operativ med 8 fly. Er planlagt fullt operativ fra 2001. |
Ett maritimt patruljefly | |
TMbn roterer tilbake til Norge ultimo mars,
og vil deretter kunne gjenoppta IRF-beredskap, med et lite forbehold
vedrørende materiellstatus. Ny kontingent starter oppøving
høsten 2000, og TMbn vil først kunne være
operativ til fredsoperasjoner etter at ny styrke er utdannet i juli
2001. Vedrørende Sjøforsvarets fartøyer
er ikke kontraktene for besetningene i orden. Pr. i dag oppfyller
ingen av fartøyene kravet til reaksjonstid. Kravet til
reaksjonstid vil bare være mulig å innfri for
de av våre enheter som deltar i NATO-styrkene STANAVFORLANT
og MCMFORNORTH. I Luftforsvaret har ingen besetninger tegnet kontrakt
for internasjonale operasjoner. F.16 skvadronen på Ørlandet
(338) vil være tilbake på operativ status 1 mars
2000, og 1 P3C Orion klar innen 1/1-2001.
Avdeling | Merknad |
En bataljonstridsgruppe | Hærens fremtidige
reaksjonssstyrke, noe som vil innebære en økning
på ca. 500 personell i.f.t. dagens infanteribataljon. Det
nye rekrutteringssystemet vil i tillegg sikre en til enhver tid
operativ bataljonstridsgruppe til disposisjon for NATO, selv med
et løpende uteengasjement på samme nivå. |
En fregatt | Vil måtte midlertidig
trekkes fra 2004 grunnet innføring av nye fregatter. |
En minerydder | |
Et kommando/støttefartøy | |
En skvadron jagerfly | Er grunnet Mid-life Update
(MLU) kun operativ med 8 fly. Er planlagt fullt operativ fra 2001. |
Ett maritimt patruljefly | |
Ett NASAMS-batteri | Fra 2003, og vil innebære
en økning i forhold til dagens bidrag med 350 personell. |
Når det gjelder fremtidige bidrag til
IRF, vil det være naturlig å se Hærens
reaksjonsstyrke (bataljonstridsgruppen) som arvtager for TMbn. I
tillegg har NATO bedt om at NASAMS-avdelingen stilles til disposisjon. Norge
har foreløpig gitt signal om at dette vil kunne være
mulig fra 2003. Det vises for øvrig til omtale av fremtidig
innmelding i IRF-styrkene på s. 32 i meldingen. Ambisjonsnivået
blir omtalt på følgende måte:
«Med hensyn til Hærens fremtidige bidrag
til NATOs IRF vil den anbefalte bataljonstridsgruppen alene innebære
en økning formelt på nesten 500 personell, langt mer
dersom det tas i betraktning at vi i realiteten aldri har hatt en
fullt operativ IRF-bataljon på hærsiden. I tillegg
kommer at dette bidraget lettere vil kunne forsterkes betydelig
innenfor en begrenset og nærmere definert tidsramme. For
Sjø- og Luftforsvaret vil dagens innmeldte styrkebidrag
til NATOs reaksjonstyrker bli opprettholdt".
«Luftforsvaret
planlegger dessuten å melde inn en luftvernavdeling (NASAMS)
til NATOs IRF i 2003. Sistnevnte vil alene innebære en økning
i forhold til dagens bidrag med rundt 350 personell".
Hoveddelen av øvrige avdelinger angitt
i St meld nr 38 vil ha en beredskap som er lavere enn IRF-kravene og
vil derfor i utgangspunktet ikke være kandidater for innmelding
til IRF. Imidlertid kan det være aktuelt å melde
inn mindre enheter som utfra nasjonale hensyn har en høy
beredskap. Dette gjelder i første rekke spesialstyrker.
Som det også fremgår av St meld nr 38 vil det
dessuten være aktuelt å melde inn mindre enheter
i RRF-styrken (bl.a. i ARRC). Det gjøres for øvrig
oppmerksom å at MTBer og ubåt, som foreslått
i den nye innsatsstyrken, allerede inngår i NATOs maritime RRF-styrker.