12. Post- og teletjenester

Posten Norge BA og Telenor AS er ved konsesjon pålagt å utføre spesielle samfunnspålagte tjenester, bl.a. å yte post- og teletjenester til Svalbard.

Posten Norge BA skal i dag sørge for frakt av post mellom Longyearbyen og Tromsø, intern posttransport på Svalbard, drift av postkontor og opprettholdelse av brevhus på øygruppen. Telenor AS har som oppgave å dekke behovet for tele- og datakommunikasjon inklusive maritime tjenester på og til/fra Svalbard, samt drift, vedlikehold og utbygging av utstyr for fremføring av NRKs radio- og fjernsynssendinger. Dessuten skal selskapet stille personell til disposisjon for flyinformasjonstjenesten (AFIS) i regi av Luftfartsverket.

For enkelte av disse oppgavene er inntektene mindre enn utgiftene. Utgiftene og inntektene ble i 1999 overført til Samferdselsdepartementets budsjett. Det er i forbindelse med senere års budsjettbehandling forutsatt at spørsmålet om håndtering av disse spørsmål skal drøftes i denne stortingsmeldingen om Svalbard.

Postservicen på Svalbard anses å være tilfredsstillende i dag. Det blir tatt sikte på at posttjenestene i fremtiden skal opprettholdes på dagens nivå med tilpasning til mulige endringer i bosetning og/eller aktiviteter på Svalbard. Regjeringen legger til grunn at prinsippet om enhetsporto bør gjelde for Svalbard.

Etter Regjeringens oppfatning bør samtlige av Postens samfunnspålagte tjenester på Svalbard, herunder postfrakt mellom Ny-Ålesund og Longyearbyen og til/fra Svalbard, inngå i grunnlaget for beregning av statlige kjøp av posttjenester, som bevilges over Samferdselsdepartementets budsjett.

Etterspørselen etter telekommunikasjonsløsninger har økt betydelig i de siste 3-4 årene. Både moderne forskning og utdanning er virksomheter som baserer seg på og etterspør nye løsninger basert på ny teknologi. Etableringen av Svalbard satellittstasjon (SvalSat) baserer seg på gode og moderne telekommunikasjoner.

I Longyearbyen er Telenor Svalbards tjenestetilbud til kundene stort sett identisk med det som tilbys kundene på fastlandet. I Ny-Ålesund er situasjonen omtrent den samme som i Longyearbyen.

Da Telenors eneretter på telesektoren ble avviklet 1. januar 1998 ble det forutsatt at Telenor heretter skulle få betaling for oppgaver som bedriften er pålagt å yte samfunnet og som går med underskudd. Samlet sett oppnådde Telenor Svalbard AS i 1998 et overskudd på ca. 3,1 mill. kroner før skatt.

Regjeringen legger til grunn at teletakstene for Svalbard skal fastsettes etter samme prinsipper som for landet for øvrig. Telenors eventuelle merkostnader til samfunnspålagte tele- og datatjenester vedrørende Svalbard, må dekkes som statlige kjøp av tjenester.