Komiteen vil understreke
at Svalbards politiske og folkerettslige situasjon er enestående
i verdenssammenheng. Det tilligger Norge et betydelig ansvar å forvalte øygruppa
på en måte som sikrer fred, stabilitet, vern av
villmarksmiljøet og en ansvarlig ressursforvaltning. Grunnlaget
for forvaltningen er Norges fulle og uinnskrenkede suverenitet på øygruppa.
Dette er slått fast i Svalbardtraktaten og bekreftet gjennom snart
80 års myndighetsutøvelse. Samtidig forutsettes en
konsekvent ivaretakelse av traktatpartenes rettigheter på visse
områder, som blant annet gjenspeiler øygruppas
lange historie med utenlandske bosettinger og aktiviteter. Organiseringen
av samfunnslivet på øygruppa kan derfor ikke uten
videre likestilles med Fastlands-Norge. Komiteen mener
at det fortsatt er viktig å se norsk Svalbard-politikk
i en bred internasjonal ramme.
Komiteen fastholder at det er
suvereniteten som gir norske myndigheter de nødvendige
styringsmuligheter på øygruppa, og frihet til å bestemme
virkemidlene for å ivareta de aktuelle interesser. Norsk
suverenitet sikrer klarhet og forutsigbarhet med hensyn til hvilken
stat som har rett, men også plikt til å forvalte territoriet.
Med dette følger et særlig ansvar.
Etter komiteens mening hersker
det ingen tvil om at Norge har eksklusiv myndighet til å forsvare øygruppa
og inngå avtaler om spørsmål vedrørende denne.
Videre er det kun norske myndigheter som har regulerings- og håndhevelsesmyndighet
på territoriet. Endelig er det opp til Norge alene å sørge
for at traktatens krav innfris, blant annet hva angår Svalbards
militære særstatus og rettighetene til traktatpartenes
borgere og selskaper på øygruppa.
Komiteen minner om at suverenitetsspørsmålet
er folkerettslig avklaret gjennom Svalbardtraktaten og lang tids
sedvanerett. Ivaretakelse av det ansvaret som følger av
suvereniteten, og etterlevelse av traktatens øvrige krav,
krever imidlertid en kontinuerlig oppmerksomhet, noe som også kommer
til uttrykk gjennom en betydelig statlig ressursinnsats. Derfor
har myndighetsutøvelsen på øygruppa siden
midten av 1970-tallet vokst i bredde og omfang, i takt med nye utfordringer.
Denne styrkingen av norsk forvaltning på Svalbard harmonerer
med og gjenspeiler den konsekvente og faste håndhevelse
av suvereniteten som er overordnet for norsk Svalbard-politikk.
Sysselmannen fyller i denne forbindelse helt vesentlige funksjoner, som
går ut over de enkelte forvaltningsoppgaver som følger
av norsk særlovgivning på de ulike fagområder. En
konsistent og konsekvent håndhevelse av gjeldende norske
reguleringer og etterlevelse av folkerettens krav, er etter komiteens mening
vesentlig for å sikre forutsigbarhet og stabilitet.
Vår Svalbard-politikk/suverenitetsutøvelse
må være så robust og fleksibel at den
kan tåle skiftende rammebetingelser. Den overordnede målsettingen
med norsk Svalbard-politikk må ligge til grunn for all
sektorpolitikk på øygruppa.
Komiteen vil påpeke
at Svalbards strategiske betydning ikke har blitt mindre enn før,
bare at den har fått en annen karakter. Komiteen er
enig i at all næringsvirksomhet, ressursutnytting, forskning
og undervisning skal skje innenfor de rammene som hensynet til bevaring
av Svalbards naturmiljø og kulturminner setter.
Å opprettholde norsk bosetting av en
viss størrelse er fortsatt et viktig virkemiddel i vår
utøvelse av suvereniteten. Komiteen vil
framholde at omfanget av og typen bosetting i første rekke
bestemmes av den virksomhet som til enhver tid foregår
på øygruppa, og av de utenrikspolitiske og nasjonale
rammebetingelser den skjer under.
Komiteen er enig i de mål
Regjeringen setter for Svalbard-politikken og i hvilke virkemidler
som står til disposisjon. Komiteen er videre
enig i de tre hovedutfordringene som norsk Svalbard-politikk i dag
står overfor:
– utfordringer
knyttet til den politiske situasjon i den hensikt å bevare
ro og stabilitet på Svalbard og i nordområdene
generelt,
– utfordringen som ligger i å styrke
vernet av Svalbards unike naturmiljø og kulturminner, og
– å sikre en fornuftig
og god samfunnsutvikling på Svalbard. Etter komiteens mening
forutsetter dette en videreutvikling av næringsgrunnlaget
på Svalbard.
Komiteen mener at norsk suverenitet
er tjent med et mest mulig komplett og effektivt lovverk på Svalbard. Komiteen er
videre enig i at utgangspunktet må være at lovgivning
som gjøres gjeldende på Svalbard skal gjelde for
hele øygruppa. Komiteen erkjenner at det
er gode grunner for at norsk lovgivning utenom privatrett, strafferett
og rettspleie ikke gjelder uten at det er særskilt vedtatt. Komiteen vil
likevel be Regjeringen vurdere om det kan være hensiktsmessig å endre § 2
i svalbardloven slik at norske lovbestemmelser gjelder for Svalbard
med mindre noe annet er særskilt fastsatt.
Komiteen vil peke på den
desentralisering av ansvar og myndighet som har funnet sted innenfor
de ulike sektorer siden siste stortingsmelding om Svalbard, St.meld.
nr. 40 (1985-1986). I løpet av 1990-tallet har det også skjedd
en betydelig vekst i privat virksomhet på Svalbard. Dette
gjør at politiske myndigheter totalt sett har fått
reduserte muligheter til å drive en helhetlig styring av
utviklingen på områder av nasjonal interesse. Komiteen mener
derfor at det er behov for å styrke den sentrale koordineringen
av Svalbard-politikken. Komiteen ber departementet vurdere
hvordan Polarutvalgets stilling kan styrkes, om nødvendig
gjennom en omorganisering og ved en sterkere politisk deltakelse
fra de ulike departementene. Det bør også vurderes
hvordan Polarutvalget kan få et større budsjettansvar
for den totale offentlige virksomheten på øygruppa.
Det bør etter komiteens oppfatning, være
mulig å revurdere/lette noe på prinsippet om
fagdepartementenes sektoransvar uten at fagstatsrådenes
konstitusjonelle ansvar blir svekket.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
be Regjeringen vurdere mulighetene for en ordning som gir Longyearbyen
lokalstyre innsyn i saker i Polarutvalgets møter som angår
Longyearbyens arealplanområde.
Komiteen er enig i
at ordningen med et eget Svalbard-budsjett blir videreført.
Sysselmannen er Regjeringens stedlige representant på Svalbard.
Sysselmannen er et sentralt redskap i gjennomføringen av
norsk Svalbard-politikk. Dette er en rasjonell og kostnadseffektiv
ordning, noe myndighetene også la vekt på i 1925.
Sysselmannen forvalter nasjonale interesser både i forhold
til utenlandske bosettinger og aktører, i forhold til ressursbevaring
og i forhold til miljøet. Ikke minst i forhold til utenlandske bosettinger
og aktører er det viktig at Regjeringen er direkte og tydelig
representert lokalt. En eventuell "fjernstyring" fra fastlandet
ville kunne undergrave norsk myndighetsutøvelse og ville
ikke bli forstått.
Sysselmannen har også en viktig rolle
i å gjennomføre en effektiv og smidig forvaltning
av statens interesser så vel i Longyearbyen som på resten
av øygruppa.
Meldingen gir etter komiteens mening,
en grei oversikt over hvilke oppgaver sysselmannen vil ha i framtida
bl.a. som en følge av at det innføres lokaldemokrati
i Longyearbyen. Komiteen slutter seg til at sysselmannens
"kommunale" oppgaver blir overført til Longyearbyen Lokalstyre,
men at sysselmannen fortsatt har ansvaret for tilsvarende oppgaver
i de øvrige bosettingene.
Komiteen er enig i at det vurderes
om sysselmannen fortsatt skal ha domstolsoppgaver.
Norsk Polarinstitutt er faglig og strategisk
rådgiver for miljøvernforvaltningen på Svalbard.
Videre er Polarinstituttet sentralinstitutt for norsk polarforskning og
skal, i samarbeid med andre, bidra til å utvikle strategiske
planer, koordinere aktivitet, stille forskningsinfrastruktur til
rådighet for norsk polarforskning, ha det nasjonale ansvaret
for topografisk kartlegging av Svalbard og ivareta fyr- og merkevesenet.
Instituttet representerer Norge i en rekke internasjonale forskningsfora. Komiteen slår
fast at Norsk Polarinstitutt er og skal fortsatt være et
sentralt virkemiddel i vår polarforskning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 11 (1995-1996) hvor Høyre
bl.a. støttet opprettelsen av en egen miljøvernavdeling
under sysselmannen, men at Direktoratet for naturforvaltning og
Statens forurensningstilsyn burde fungere som rådgivere
for sysselmannen. Disse medlemmer mener det er en
uheldig sammenblanding mellom forskning og forvaltning som i dag
skjer ved at Norsk Polarinstitutt er primærrådgiver
for sysselmannen og ved at Norsk Polarinstitutt er representert
i det interdepartementale Polarutvalget.
Komiteen viser til
at Svalbard ligger utenfor norsk tollområde. Det betyr
at Svalbard i praksis er et toll- og avgiftsfritt område
og at reisende fra Svalbard må tollklareres ved innreise
til fastlandet. I dag foretas denne tollbehandlingen ved Tromsø lufthavn. Komiteen mener
at dette er en tungvint ordning og den skaper unødvendig
irritasjon. Komiteen ber Regjeringen vurdere en smidigere
tollbehandling, for eksempel at tollklarering kan skje ved utreise
fra Longyearbyen.
Komiteen viser til at det etter ønske
fra norsk side i forbindelse med ratifisering av EØS-avtale,
ble erklært å unnta Svalbard fra EØS-avtalen.
Det har medført at varer som bearbeides/produseres
på Svalbard også blir ilagt toll ved salg til
fastlandet. Komiteen vil be Regjeringen vurdere tollfritak
på varer som er bearbeidet/produsert på Svalbard
for salg i Norge.
Åremålsordningen gjelder for
de statsansatte på Svalbard. Komiteen mener,
slik det er beskrevet i meldingen, at det er argumenter både
for og imot at ordningen videreføres. Komiteen er
kjent med at ordningen har blitt myket opp de siste åra. Komiteen mener
at tiden er inne for å fjerne prinsippet om åremålstilsetting
for statsansatte, men at det er hensiktsmessig med en del unntak
fra hovedregelen om fast tilsetting. Unntak bør for eksempel
være: lederstillinger i staten, vitenskapelige stillinger
ved UNIS, medisinsk personell ved sykehuset, ulike typer fagfolk
hos sysselmannen og eventuelt andre stillinger der åremålsrammen
er viktig for rekruttering av folk. Komiteen mener
at det vil være ønskelig at de korteste åremålene blir
gjort lengre, og at åremålsordningen - på de
områdene der den fortsatt skal gjelde - håndheves
på en fleksibel måte.
Det følger av suvereniteten over Svalbard
at Norge også i havområdene ved Svalbard har rett
til å utøve den utvidede fiskerijurisdiksjon som
er fastslått i havretten. Komiteen vil understreke
at hensikten med å opprette en 200 nautiske mils ikke-diskriminerende fiskevernsone
rundt Svalbard, er å oppnå kontroll med ressursene
og begrense fisket i området, for å sikre bevaring
og forsvarlig forvaltning av fiskeriressursene i området.
Både når det gjelder sjøkartleggingen
og den topografiske kartleggingen gjenstår det mye arbeid.
Av hensyn til sikkerheten mener komiteen at det er
nødvendig med fortgang i dette arbeidet
Redningsberedskapen på Svalbard krever
betydelige ressurser. Komiteenvil
påpeke betydningen av å opprettholde en troverdig
beredskap. Komiteenvil understreke
behovet for informasjon og kunnskap om hvilke utfordringer et opphold
på Svalbard kan medføre. Komiteen vil
også understreke det ansvaret som påhviler den
enkelte fastboende og turist, reiselivsoperatørene og fiske-
og fritidsbåtene som ferdes på og i farvannet
rundt øygruppa.
Komiteenser
fram til at arbeidet med en samordnet plan for bedring av sjøsikkerheten
på Svalbard blir ferdigstilt.
Komiteen viser til
de føringene for forvaltningen av miljøet på Svalbard
som Stortinget ga i Innst. S. nr. 11 (1995-1996). Komiteen mener
at disse fortsatt står ved lag og at målet om å bevare
Svalbards særegne villmarksnatur ligger til grunn for miljøpolitikken
på Svalbard. Komiteen viser videre til at
det i samme innstilling ble slått fast at Svalbard skal
framstå som et av verdens best forvaltede villmarksområder
- og at innenfor rammen av Svalbardtraktaten skal miljøhensyn
veie tyngst dersom det oppstår konflikt med andre interesser. Komiteen bekrefter
at dette fortsatt gjelder.
Komiteen er enig i at miljøvernet
på Svalbard skal sikre at menneskelig tilstedeværelse
og aktivitet holdes innenfor de rammer som hensynet til bevaring
av øygruppas særegne villmarksnatur setter.
Komiteen mener at "føre-var"-tenkningen
må være det bærende prinsippet for forvaltningen
av området.
Komiteen støtter Regjeringens
mål om å søke å opprettholde
omfanget av villmarkspregede områder på Svalbard.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre, ønsker å unngå at
sammenhengende villmarksområder blir delt opp av gjennomløpende
naturinngrep.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Høyres merknader i Innst.
S. nr. 11 (1995-1996) hvor Høyres medlemmer støttet
arbeidet med forslag til egen miljøvernlov for Svalbard
og avventet vurderingen av spørsmålet om vern
av Bjørnøya. Disse medlemmer vil
ikke foregripe Stortingets behandling av disse sakene ved å trekke
konklusjoner nå, og vil komme tilbake til disse spørsmålene
når Regjeringens forslag foreligger.
Komiteen vil peke
på at økosystemene på land sammen med
omkringliggende hav- og drivisområder, utgjør
en tett integrert økologisk enhet. Vern på land
og i Svalbards territorialfarvann må derfor sees i sammenheng
med vern og forvaltning av de omkringliggende havområdene.
Dersom målet med naturreservatene øst på Svalbard
skal ivaretas, er det - innenfor folkerettens rammer - behov for å sikre
omkringliggende marine områder mot aktiviteter som ikke
er forenlig med vernemålet.
Fordi det nesten ikke er landområder
med biologisk produksjon verken i nasjonalparkene eller naturreservatene,
ba Stortinget i Innst. S. nr. 11 (1995-1996) regjeringen om å legge
fram forslag til nye verneområder for å sikre
at økosystemer kan bevares mest mulig intakt og at de naturlige økologiske
prosessene og det biologiske mangfoldet kan få utvikle
seg tilnærmet upåvirket av menneskelig aktivitet.
I den sammenhengen blir Reindalen vurdert å ha store verneverdier. Komiteen er
fornøyd med at Regjeringen om kort tid vil fremlegge en
verneplan for Svalbard.
Fordi Regjeringen er i en sluttfase i behandlingen
av verneplanen for Svalbard vil komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, i denne innstillingen
ikke trekke noen endelig konklusjon om vern av Reindalen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
Reindalen peker seg ut som et viktig område for vern. Reindalen
er et av de biologisk viktigste innlandsområdene på Svalbard.
Interesse for å starte prøver for eventuell gruvedrift
i Reindalen tilsier at det er viktig med et snarlig vedtak om vern
av Reindalen.
Komiteen ber Regjeringen
vurdere om det kan være hensiktsmessig å innføre
et moratorium på alle inngrep i de foreslåtte
verneområdene, inntil spørsmålet om vern
er avklart.
Komiteen viser til at Stortinget
i Innst. S. nr. 11 (1995-1996) også ba om en plan for vern
av Bjørnøya. Ifølge meldingen har et
utkast til verneplan for Bjørnøya vært
på høring hos berørte parter og Regjeringen tar
sikte på at Bjørnøya, inkludert territorialfarvannene,
skal vernes som naturreservat. Reservatet vil omfatte hele Bjørnøya
med unntak av ca. 1 200 daa omkring den meteorologiske stasjonen
nord på øya.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
stiller seg positiv til dette vernet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine merknader ovenfor.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen har til hensikt å legge frem et forslag
til miljølov for Svalbard. Komiteen håper
at lovforslaget kommer til Stortinget i så nær
fremtid at det ikke blir nødvendig å endre noen
av de gjeldende forskriftene før loven foreligger. Komiteen støtter
Regjeringens forslag om at alle typer tekniske inngrep utenfor planområdene
som omgir bosettingene krever særskilt tillatelse fra sysselmannen
og at miljøkonsekvensanalyser må utarbeides i
forhold til inngrep som kan antas å ha merkbar virkning
på naturmiljøet. Komiteen er imidlertid
opptatt av at villmarkspregede områder skal kunne brukes
og oppleves, men slik at bruk og ferdsel i dag, ikke reduserer områdenes
omfang eller kvalitet på lengre sikt.
En ny miljølov for Svalbard vil, etter komiteens mening
bli et sentralt virkemiddel for fremtidig regulering av all motorisert
ferdsel på Svalbard. Komiteen er bekymret
for omfanget og den store geografiske utbredelsen av snøscootervirksomheten. Komiteen gir
sin tilslutning til at det blir vurdert å stille krav om å bruke
mindre forurensende, mindre energikrevende og mer støysvake
scootere.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
intensjon om ytterligere regulering av ferdsel på tint
og bar mark, og videre at det skilles mellom fastboendes og tilreisendes
kjøring når det gjelder terrengkjøring
på snødekt og frossen mark. Komiteen mener
for øvrig at det bør legges vekt på hvilket
formål kjøringen har når det gis tillatelse
til snøscooterkjøring i nasjonalparkene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til Innst. S. nr. 11 (1995-1996) der flertallet i komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og medlemmet Hillgaar, uttalte seg om bygging
av vei og kraftlinje mellom Longyearbyen og Svea:
«Utbyggingsplaner av denne type i dette området
vil etter flertallets vurdering være skadelig for miljøet,
og kan føre til ytterligere uheldig aktivitet. En slik
utbygging vil være klart i strid med målsettingen
om å bevare villmarksnaturen på Svalbard.»
Flertallet vil peke på at
SNSK i styrevedtak har slått fast at "Svea Nord"- prosjektet
ikke er avhengig av vei og kraftlinje. Dette ligger til grunn for
myndighetenes tillatelse til det arbeidet selskapet nå driver
i Svea. Flertallet er fornøyd med det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine merknader ovenfor.
Komiteen er enig i at det foretas
en skjerping av de generelle aktsomhetsreglene i forhold til naturmiljø og kulturminner,
at det ikke er ønskelig å bruke helikopter til å frakte
passasjerer til og fra cruiseskip og at særskilt tillatelse
er nødvendig, dersom man skal lande med luftfartøy
utenfor godkjent landingsplass.
Komiteen er opptatt av en best
mulig kulturminneforvaltning på Svalbard. Overvåking,
informasjonstiltak, stedstilpasset tilrettelegging på utsatte
lokaliteter, arealplanlegging i bosettingene, vurdering av nye verneområder
og adgangsbegrensning på noen av de mest utsatte lokalitetene,
er sentrale virkemidler i forvaltningen av kulturminner.
Et godt - og suverenitetsfremmende - tiltak
vil være å etablere et magasin i Longyearbyen,
slik at løse kulturminner kan tilbakeføres til
Svalbard. Meldingen peker på denne muligheten og komiteen støtter
forslaget.
Målet om å bevare Svalbards
flora og fauna tilnærmet uberørt setter klare
rammer for jakt, fangst og fiske. Komiteen er enig
i at det gjør det lite aktuelt å øke
utnyttingen av viltressursene på Svalbard i næringsøyemed.
Forskrift om forvaltning av vilt på Svalbard trådte
i kraft i 1996 og bedrer mulighetene for regulering av jakt og fangst.
Sjøpattedyrene er ikke omfattet av denne forskriften, men
Fiskeridepartementet er i ferd med å fastsette ny forskrift
for forvaltningen av sjøpattedyr på Svalbard.
Den vil åpne for fangst av sjøpattedyr for fangstfolk
som har slik fangst som en viktig del av sin næring. Komiteen er
enig i en slik åpning.
Komiteen støtter Regjeringens
arbeid med å etablere nødvendige rammebetingelser
og virkemidler for å sikre en avfallshåndtering
på Svalbard som er minst på høyde med
fastlandet, og som samsvarer med de nasjonale miljømålene
for øygruppa. Likeledes at det blir vurdert hvordan avfallsproblem
kan forebygges og avfallsmengden begrenses. Komiteen er
opptatt av at det innføres effektive virkemidler, for eksempel
en vrakpantordning, som gjør at utrangerte bilvrak og snøscootere
blir fjernet.
Problemer knyttet til den langtransporterte
luftforurensningen må løses i en større
sammenheng enn denne. Men også den lokale luftforurensningen
krever innsats, bl.a. fordi deler av forskningen stiller høye krav
til ren luft. Komiteen vil henlede oppmerksomheten
mot forurensningen fra kraftverkene både i Longyearbyen,
Ny-Ålesund og Barentsburg. Komiteen regner
med at dette blir fulgt opp med ytterligere rensetiltak, og med
konsekvensanalyser og konsesjonsbehandling av nye anlegg.
Skipstrafikken utgjør i dag en av de
største forurensningsfarene i farvannene rundt Svalbard.
Det flyter mye søppel langs Svalbards strender som kan
være farlig både for annen båttrafikk
og dyr i området. Komiteen ber departementet
vurdere om det er mulig å innføre et system for
avfallskontroll for alle skip innenfor territorialfarvannet, med
sikte på å få utslippene redusert til
et minimum.
Cruisebåtene utgjør i dag
den største potensielle kilden til akutt forurensning.
Fiskeriene utenfor Svalbard, og kanskje særlig i Hinlopen,
representerer også en fare for uhell som kan føre
til akutt oljeutslipp. Derfor er det etter komiteens oppfatning
viktig at det gjennomføres tiltak for å forebygge
uhell og styrking av sjøsikkerheten. Komiteen mener
at det bør vurderes å innføre restriksjoner
for visse kategorier skip i avgrensede områder, for eksempel
i Hinlopenstretet.
Økt produksjon av kull og behov for
større båter medfører økt fare
for skade på miljøet i innseilingsleden til Sveagruva. Komiteen mener
det må gjennomføres grundige miljø- og
risikoanalyser av transporten av kull gjennom Van Mijenfjorden og
Bellsund, før et eventuelt vedtak om permanent drift av
Svea-Nord kan fattes.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
intensjon om at virksomhet som kan ha betydning for miljøet
på Svalbard, blir integrert i de ulike departementers sektorvise
miljøhandlingsplaner med sikte på å gjøre
disse styrings- og kostnadseffektive. Komiteen er
enig i at næringslivet og forskningen tar ansvar for eventuell miljøbelastning
av sin virksomhet og at man gjennom utviklingen av lokaldemokratiet
legger til rette for å mobilisere innbyggerne, organisasjonene
og næringslivet i Longyearbyen til å ta et større
og selvstendig ansvar for sitt lokale miljø. Komiteen støtter
en utvikling av Lokal Agenda 21.
Komiteen vil peke
på at utfordringen for næringslivet på Svalbard
ligger i å etablere og opprettholde norsk virksomhet og
aktivitet som et bidrag til å oppfylle de overordnede målene
for norsk Svalbard-politikk. Et differensiert og moderne næringsliv
er med på å gjøre det attraktivt å bo
på Svalbard. Samtidig er bevaring av Svalbards særegne
villmarksnatur et av de overordnede målene for Svalbard-politikken.
Derfor må all menneskelig aktivitet holdes innefor de rammer hensynet
til bevaring av naturen og miljø setter.
Komiteen vil understreke at kravet
om ikke-diskriminering slik det er nedfelt i Svalbardtraktaten,
ikke er til hinder for forbud og regulering av aktiviteter. Som
suverenitetsinnehaver på Svalbard har Norge en oppfordring
og en rett til å forvalte området i tråd
med traktatens bærende prinsipper om likebehandling.
Komiteen er tilfreds med at Longyearbyen
i 1990-åra har utviklet seg til et sted med større
mangfold av virksomheter og med et langt mer variert næringsliv enn
for få år siden. Også i Ny-Ålesund
er virksomheten langt bedre tilpasset de utfordringene stedet står
overfor som tilrettelegger for internasjonal forskning. Komiteen er
fornøyd med at Store Norske Kulkompani AS konsentrerer
seg om sin hovedoppgave - kulldriften, og at selskapet i størst
mulig grad unngår å drive avledet virksomhet som
bedre kan ivaretas av det øvrige næringslivet.
Komiteen registrerer at gruveselskapet,
til tross for at meldingen varsler at driften der skal opphøre, planlegger
drift av Gruve 7 i flere år framover, med det for øyet å forsyne
kraftverket i Longyearbyen med kull. Komiteen regner
med at Store Norske legger fram en plan for hvordan det kan legges
opp til en forsvarlig drift med den nåværende
infrastruktur, og uten å åpne et nytt uttak fra
Gruve 7.
Komiteen registrerer videre at
Svea Vest er utdrevet, og at prøvedrift pågår
i Svea Nord. I brev fra Justisdepartementet datert 16. mars 2000,
med vedlegg fra Næringsdepartementet og SNSK, gjøres komiteen oppmerksom
på at prøvedriften går i full skala,
at uttaket - for å skape lønnsomhet i driften
- er langt større enn først beregnet og at det
er behov for å fremskynde bevilgningene til investeringer
over statsbudsjettet i forhold til de opprinnelige planene.
Komiteen påpeker at
den forserte fremdriften har skjedd uten at Stortinget har vært
tilfredsstillende informert.
Det har vært en forutsetning fra myndighetenes
side at dersom staten bevilget alle de nødvendige midlene til
investeringer i "Svea-Nord"-prosjektet, i meldingen er beløpet
oppgitt til 290 mill. kroner, skal driften dersom det ble vedtatt
permanent drift, kunne gå i balanse. I Revidert nasjonalbudsjett,
St.prp. nr. 62 (1999-2000), blir det foreslått å tilleggsbevilge
ytterligere midler til investering i prøvestollen mens
det ordinære tilskuddet til drift blir redusert. Videre
foreslås at produksjonstaket på 400 000 tonn kull
blir opphevet og at oppgraderingen av utskipningshavn og lasteanlegg skjer
innenfor de rammer som miljøvernmyndighetene setter.
Etter selskapets ferskeste planer vil vurdering
om permanent drift kunne sluttbehandles allerede høsten 2000. Komiteen forstår
selskapets ønske om en rask avklaring, men legger vekt
på at myndighetene må sikre seg et best mulig
beslutningsgrunnlag.
Komiteen regner med at Stortinget
tar stilling til permanent drift av Svea Nord om og når
departementet fremmer saken for Stortinget, men vil understreke
at forutsetningen for den videre fremdrift av "Svea-Nord"-prosjektet
er at den skjer i nær dialog mellom SNSK og Regjeringen.
Selv om komiteen i denne innstillingen ikke
tar stilling til permanent drift av Svea Nord vilkomiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
likevel komme med noen synspunkter på vilkårene
for en eventuell fremtidig drift. Det har hele tiden vært
en forutsetning at drift av Svea Nord er basert på at gruvepersonellet
ukependler og at det ikke bygges vei mellom Svea og Longyearbyen.
Dette har ledelsen i Store Norske nylig bekreftet overfor komiteen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil videre knytte noen
merknader til forholdet mellom lønnsomhet og volum. Flertallet er
av den oppfatning at det må være en viss fleksibilitet
i forståelsen av lønnsomhetskravet når
videre drift av kulldrift på Svalbard skal vurderes. Flertallet vil
peke på at Store norske og kulldrift helt siden starten
i 1916 har vært et viktig virkemiddel i norsk Svalbardpolitikk og
begrepet lønnsomhet må også sees i lys
av dette. Det er derfor ikke tale om en ren bedriftsøkonomisk
vurdering av selskapets kulldrift, men en helhetlig vurdering av
kulldriften som virkemiddel i Svalbard-politikken. Dette må legges
til grunn for en beslutning om videreføring/eventuell
avvikling av kulldrift på Svalbard. Det vil også,
etter flertallets oppfatning, gjøre det mulig
med større fleksibilitet med hensyn på volumuttaket
pr. år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at gruvedrift i Svea Nord
vil være et viktig bidrag til å opprettholde hovedmålsettingen
om en norsk befolkning på Svalbard. Disse medlemmer ser
det samtidig som en utfordring at Regjeringen lykkes i å redusere
overføringene over Svalbard-budsjettet på sikt,
og vil peke på at det er viktig å tilrettelegge
for et økonomisk bærekraftig samfunn. Disse
medlemmer mener derfor at lønnsomhetskravet må få større
vekt ved en fortsatt gruvedrift. Disse medlemmer vil
avvente Regjeringens forslag før det trekkes noen endelig
konklusjon knyttet til fremtidig norsk gruvevirksomhet, men legger
til grunn at bedriftsøkonomisk lønnsomhet bør være
styrende for Store Norskes videre virksomhet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at den norske kulldriften på Svalbard bør trappes
ned og på sikt avvikles, bortsett fra utvinning av kull
til Svalbards egen energiforsyning. Det vil ikke la seg gjøre å drive
forretningsmessig utvinning av kull uten en økende konflikt
mellom miljøhensyn og hensynet til gruvedriften. Dette
medlem mener at Reindalen bør vernes. Dette
medlem viser også til de store miljøutfordringer
som knytter seg til transport for kullet fra Svea Nord.
Dette medlem viser også til
at utvinning og forbrenning av kull fører til store utslipp
av klimagasser og at Norge prinsipielt bør gå inn
for redusert bruk av kull internasjonalt. Dette medlem mener
at det bør lages en plan for nedtrapping av den norske
kulldriften og overgang til annen næringsvirksomhet på Svalbard.
Komiteen mener at
beslutningen om eventuell permanent drift av Svea Nord må fattes
på grunnlag av en fullstendig miljøkonsekvensanalyse
i tråd med kravene i plan- og bygningsloven. Denne må foreligge
når SNSK gir sin tilråding om saken. Forhold som
bl.a. må vurderes nærmere er miljøkonsekvenser
av kullutskipningen gjennom Van Mijenfjorden og Bellsund, utslipp av
klimagasser og lokale inngrep og forurensning i Svea-området.
Det ikke er ønskelig at det utvikles
turistprodukter som innebærer en miljømessig eller
sikkerhetsmessig risiko. Etter komiteens mening medfører
det strenge betingelser for utviklingen av reiselivet på Svalbard.
Nødvendige reguleringer må således rettes direkte
inn mot de aktivitetene som kan skade miljøet. Komiteenmener generelt at det vil være
tjenlig at mest mulig av turismen foregår i organiserte
former.
Det bør vurderes om det skal stilles
krav om lokal tilknytning eller kunnskaper om lokale forhold til
den enkelte reiselivsaktør, eventuelt pålegg om
at turoperatører benytter godkjente guider. Formell godkjenning av
et opplegg før produktet tilbys i markedet, kan etter komiteensoppfatning også være
et aktuelt tiltak.
Det er lite som tyder på at cruiseturismen
til Svalbard vil avta. Komiteenmener
at det er behov for en gjennomgang av denne type turisme, bl.a.
om sikkerheten knyttet til virksomheten er god nok, om antall ilandstigninger
utenfor bosettingene bør begrenses eller om det bør
innføres restriksjoner på skipenes geografisk aksjonsområde.
Komiteen mener at reiselivsrådet
også i framtida bør være en viktig samarbeidspartner
for myndighetene når det gjelder utviklingen av reiselivet,
men at reiselivet selv etter hvert må påta seg
større del av kostnadene ved denne virksomheten.
Forskning og utdanning fremstår i dag
som noen av de viktigste aktivitetene på Svalbard og er
mer sentral i en overordnet politisk sammenheng enn tidligere. Komiteen er
tilfreds med denne utviklingen.
Egen norsk forskningsvirksomhet og norske forskningsbaser
er etter komiteens mening viktige virkemidler både
for å markere og befeste Norges polare interesser og kompetanse,
for å oppfylle forpliktelser i Svalbardtraktaten med hensyn
til bevaring av områdets særegne villmarksnatur,
og for å ivareta nasjonale interesser og håndheve
suverenitet.
Komiteen mener at det har vært
riktig å bygge opp en god infrastruktur for forskningen.
Dette har etter komiteens mening bidratt sterkt til å gjøre øygruppa
til en meget etterspurt forskningsplattform - nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen støtter at
det fortsatt skal være norsk politikk å gi forskere
fra alle nasjoner gode og likeverdige arbeidsbetingelser. Komiteen vil
understreke at på sentrale forskningsområder må norsk
Svalbard-forskning ha som ambisjon å være internasjonalt ledende.
Meldingen fremhever følgende sentrale
forsk-ningsområder:
– Arktis
som naturlaboratorium,
– Globale miljøendringer,
– Bevaring av det europeiske naturmiljøet,
– Utnyttelse av naturressursene,
– Polare operasjoner,
– Samarbeid og konflikter i polarområdene,
– Polarhistorie, kulturminnevern
og arktiske språk.
Komiteen slutter seg til disse
prioriteringene.
Universitetsstudiene på Svalbard, UNIS,
har etter komiteens mening, vært en suksess,
ikke bare faglig, men også i lokalsamfunnet. Komiteen finner grunn
til å rose alle dem som har bidratt til den dugnadsånd
som har preget de første virksomhetsårene til UNIS.
En videre forklaring på suksessen ligger etter komiteens mening
i at UNIS i dag er organisert som en stiftelse, med de fire fastlandsuniversitetene
som forpliktede stiftere. Komiteen er kjent med at
bl.a. Riksrevisjonen har ment at stiftelsesformen ikke er hensiktsmessig
og at det isteden vurderes å omgjøre UNIS til
et offentlig aksjeselskap med de fire universitetene som eiere. Komiteen har
ikke sterke oppfatninger om organiseringen av UNIS, men vil påpeke
at det forpliktende samarbeidet som har eksistert mellom de fire
universitetene må bli videreført i en eventuelt
ny organisasjonsmodell.
Komiteen vil påpeke
at forsknings- og utdanningsmiljøet på Svalbard
er lite og sårbart. Komiteen ser det slik
at et utstrakt samarbeid mellom UNIS, universitetene på fastlandet
og Polarmiljøsenteret i Tromsø vil gi gevinst
i form av økt rekruttering til vitenskapelige stillinger,
styrket norsk polarforskning og økt forskningsaktivitet
på Svalbard.
Komiteen har i brev datert 28.
februar 2000 fra den norske delegasjonen av den arktiske komité,
som har observatørstatus i Arktisk Råd, blitt
anmodet om å vurdere hvordan forsknings- og utdanningsvirksomheten
på Svalbard eventuelt kan inngå som en del av
Arktisk universitet. Komiteen ber departementet,
i samråd med UNIS, vurdere om det er aktuelt med en avtalei en eller annen form mellom UNIS og
Arktisk universitet.
Meldingen legger stor vekt på at en
fremtidig vekst innen forskning og utdanning i Longyearbyen må skje innenfor
eksisterende anlegg og etablert infrastruktur. Meldingen er således
noe avventende til forslaget om å bygge ut en forskningspark
i Longyearbyen i tilknytning til UNIS.
Svalbard Forskningspark er planlagt å være
en samlokalisering av alle de akademiske miljøene i Longyearbyen,
Svalbard Museum, et magasin for arkeologisk og kulturhistorisk materiale
og eventuelt et informasjonssenter om Svalbards natur og miljø. Komiteen mener
at det er mulig å oppnå en betydelig synergieffekt
ved en slik samlokalisering og anbefaler derfor at man så raskt
som mulig går videre med byggeplanene. Komiteen mener
at en måte å virkeliggjøre disse planene
på kan være at Statsbygg står som utbygger
med de aktuelle institusjonene som leietakere.
Komiteen vil understreke at en
videre vekst innen forskning og utvikling må skje innenfor
forsvarlige miljømessige rammer. Komiteen mener
at forskning i de vernede områdene bør begrenses
til virksomhet som ikke kan foregå andre steder og som
ikke er i strid med vernets formål.
Kings Bay AS har ansvaret for å tilrettelegge
infrastrukturen i Ny-Ålesund i samsvar med forskningsmiljøenes
behov og prioriteringer. Komiteen gir sin tilslutning
til at Ny-Ålesund blir videreutviklet som en "grønn"
forskningsstasjon, og forutsetter at Kings Bay AS sørger
for nødvendige tiltak for å redusere miljøvirkningene
av virksomheten i Ny-Ålesund-området til et minimum.
Komiteen mener at det vil kunne
medføre at området rundt Ny-Ålesund,
inkludert hele Brøggerhalvøya og Kongsfjordenområdet,
må beskyttes som forskningsområde. Komiteen erkjenner
at det kan føre til at det må settes grenser for
annen virksomhet. Forskning som er til skade for eksisterende virksomhet eller
i strid med relevante forskningsstrategiske planer, bør
i utgangspunktet ikke tillates i Ny-Ålesund.
Komiteen mener at det er viktig
at ressursene i Ny-Ålesund blir bedre utnyttet både
av norske forskere og i utdanningssammenheng. Komiteen ber
spesielt om at det blir økonomisk tilrettelagt for at UNIS
i større omfang enn i dag, kan bruke Ny-Ålesund
som feltstasjon.
De senere åra har det vært
satset stort innen romrelatert virksomhet. Interessen synes å være økende.
Det internasjonale forskningsmiljø har investert tungt
i EISCAT-radarne ved Longyearbyen og SvalRak i Ny-Ålesund,
mens Svalsat med flere satellitt-telemetristasjoner ved Longyearbyen,
er et rent kommersielt anlegg. Norge har deltatt med store bevilgninger
i disse anleggene. Komiteen vil peke på at
det er Svalbards meget gunstige geografiske beliggenhet som gjør
disse investeringene interessante. Etter komiteens mening ligger
det et vekstpotensial i denne virksomheten.
Komiteener
av den oppfatning at de investeringene som er gjort bør
gi større vitenskapelig avkastning enn de gjør
i dag. Komiteen mener at de store investeringene
som her er foretatt, ikke følges godt nok opp med driftsmidler
i form av stipender og prosjektmidler rettet inn mot bruk av infrastrukturen. Komiteen mener
at selv en marginal økning av driftsmidlene vil gi høy
avkastning, både faglig og suve-renitetsmessig. Komiteen ber
Regjeringen, gjennom Norges forskningsråd, om å legge
til rette for dette. I tillegg vil slik forskning øke forskernes
botid på Svalbard, hvilket er ønskelig ut fra
et mål om å opprettholde en stabil bosetting på øygruppa.
Komiteen vil understreke betydningen
av at tilsynsorganet fører en jevnlig, effektiv og troverdig
kontroll med at driften av jordstasjonene skjer i samsvar med Svalbardtraktaten.
Komiteen vil peke på at
Longyearbyen i dag fremstår som et moderne og velutrustet
samfunn. Dette er resultatet av en villet politikk som har hatt
bred oppslutning i Stortinget.
Komiteen vil understreke at Norge
i kraft av sin suverenitet, i utgangspunktet står fritt
i forhold til å innføre et demokratisk system
for styringen av utviklingen i Longyearbyen. Saksfelt som berører
forholdet til utenlandske bosettinger skal være underlagt
sysselmannens ansvarsområde.
Komiteen er prinsipielt av den
oppfatning at ethvert norsk samfunn skal styres av et folkevalgt organ.
Derfor dreier spørsmålet om å innføre
lokaldemokrati på Svalbard seg ikke om det skal innføres,
men om hvor omfattende det skal være og i hvilket tempo det
skal gjennomføres.
Ved innføring av lokalstyre i Longyearbyen
må det videre tas hensyn til utenrikspolitiske forhold
og statens særlige behov for kontroll med utviklingen på øygruppa,
blant annet hensynet til de høye, nasjonale miljømålene
som er satt for Svalbard. Hensynet til befolkningen teller også med.
Samlet sett gir dette, etter komiteens mening, et
noe annet rammeverk for øygruppa og Longyearbyen, enn for
fastlandet.
Regjeringen foreslår at det etableres
et Longyearbyen Lokalstyre. Komiteen er enig i det.
De oppgavene som lokalstyret skal ha ansvar for, vil i hovedsak omfatte
oppgaver som på fastlandet er kommunale.
Hensikten med å innføre lokaldemokrati
er å gi innbyggerne større innflytelse over utviklingen
av sitt eget lokalsamfunn. Komiteen mener at den
geografiske grensen for Longyearbyen Lokalstyres myndighetsområde,
skal være begrenset til Longyearbyen arealplanområde.
Komiteen mener at Svalbard Samfunnsdrift
så snart som mulig bør overføres til
Longyearbyen Lokalstyre, som selv tar stilling til den fremtidige
organiseringen og driften av SSD.
Longyearbyen Lokalstyre vil få ansvaret
for selskapets budsjett, økonomi og ansatte samt de tjenester som
selskapet yter. Disse tjenester vil etter komiteens oppfatning
omfatte:
Produksjon og distribusjon av elektrisk kraft
og fjernvarme, vannforsyning, avløpshåndtering,
renovasjon, arealplanlegging, oppmålingstjenester, avfallshåndtering,
brannvern, samt drift av barnehager, ungdomsklubb, kino, bibliotek,
galleri og Svalbardhallen. Videre overtas ansvaret for vedlikehold
av veinettet i Longyearbyen og driften av bykaia, samt boliger som leies
ut til egne ansatte og andre prioriterte grupper i byen.
Komiteen vil understreke at innføring
av lokalstyre i seg selv ikke nødvendiggjør økt
skatt.
Komiteen vil peke på at
kvaliteten på infrastrukturen og tjenestetilbudet i den
norske bosettingen ligger på høyt nivå.
Overføringene til lokalsamfunnet bør derfor ikke øke
ut over dagens nivå. På sikt er det, ifølge
Regjeringen, et mål å redusere overføringene.
Energiforsyningen i Longyearbyen består
i dag av et kullfyrt kraftverk som leverer strøm og varme.
Både energiverket og forsyningsnettet har behov for store investeringer
til vedlikehold, opprustning og modernisering. Komiteen mener
at fremtidig finansiering av opprustning og drift av energiforsyningen
må være klarlagt før Longyearbyen Lokalstyre
eventuelt kan overta ansvaret for energiforsyningen. Komiteen mener
at det alternativt kan være aktuelt at energiforsyningen
i framtida sees på som en statlig oppgave.
Komiteen mener at det er aktuelt å overføre
barneverns- og helserådsmyndighet hva angår bosettingen
i Longyearbyen, sammen med eventuelt andre "kommunale" oppgaver
fra sysselmannen.
Skolen er i dag statlig. Komiteen mener
det er tjenlig at grunnskole og videregående skole som
i dag, utgjør én enhet med felles administrasjon,
og at ansvaret for denne enheten etter hvert overføres
til Longyearbyen Lokalstyre. Skolen vil da naturlig sees i sammenheng
med hele oppvekstsektoren i Longyearbyen.
Komiteen mener at det trengs
noe tid for å forberede denne overgangen og foreslår
at Longyearbyen Lokalstyre overtar ansvaret for skolen ved årsskiftet 2005-2006.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener en
overføring av ansvaret for grunn- og videregående skole
til Longyearbyen Lokalstyre bør kunne skje raskere og ser årsskiftet
2005/2006 som et seneste tidspunkt for når dette
bør kunne skje.
Komiteen ber om at
departementet, Longyearbyen Lokalstyre, Troms fylkeskommune og utdanningsdirektøren
i Troms samarbeider om de konkrete utfordringene som må løses
før overføringen kan sluttføres.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, er videre av den
prinsipielle oppfatning at også ansvaret for kirken bør
overføres til Longyearbyen Lokalstyre. Men fordi kirken
skal dekke behovet for hele øygruppa, ber flertallet foreløpig
bare om at departementet vurderer dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti har
merket seg at både Svalbardrådet og Svalbard kirkeråd
har uttalt seg klart imot å legge Svalbard kirke under
Longyearbyen lokalstyre. Disse medlemmer viser bl.a.
til at en tilpasning til lov om Den norske Kirkes ordning vil innebære
en økning av de administrative kostnadene gjennom nødvendig
etablering av sekretariat og betinge økte ressurser. Etter en
samlet vurdering vil disse medlemmer gå inn for
at Svalbard kirke fortsatt skal ha den direkte tilknytning til Kirke-,
utdanning- og forskningsdepartementet som i dag.
Regjeringen foreslår ikke å endre
organiseringen av helsetjenestene på Svalbard, selv om
primærhelsetjenesten er en kommunal oppgave på fastlandet. Komiteen er
enig i at primærhelsetjenesten og sykehusdriften i Longyearbyen
er så integrert i hverandre at en splitting av disse ikke
er ønskelig. I praksis betyr det at Longyearbyen Lokalstyre
ikke får ansvaret for tilbudet om primærhelsetjenesten
til befolkningen. Komiteen mener at det vil være
behov for en dialog mellom Longyearbyen Lokalstyre og ledelsen på sykehuset
om de oppgavene som er felles.
Komiteen er enig i at helse-
og sosialtjenestetilbudet ikke bygges ut over dagens nivå.
Det forutsettes at slike behov skal ivaretas av den kommunen der
den enkelte har sin fastlandstilknytning. Komiteen går videre
ut fra at samarbeidet med Regionsykehuset i Tromsø fortsetter
som i dag, men ser det ikke aktuelt å gjøre Longyearbyen
sykehus til en del av Regionsykehuset i Tromsø.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser det ikke som
naturlig å organisere egne helsetjenestetilbud i Svea og
Ny-Ålesund. Det forutsettes at behovet for helsetjenester
i Svea og Ny-Ålesund ivaretas av og fra Longyearbyen sykehus. Utenlandske
bosettinger organiserer og finansierer sin egen helsetjeneste, slik
det er nedfelt i Bergverksordningen. I meldingen er det påpekt
at gjeldende regelverk om helsevesenet på Svalbard er lite
tilpasset lokalsamfunnet slik det fremstår i dag. Under
henvisning til at det er vedtatt en ny helselovgivning på fastlandet, opplyser
Regjeringen at den vil vurdere om lovene delvis også bør
gjøres gjeldende på Svalbard. I tilfelle er det
snakk om en revisjon av gjeldende forskrift for helsetjenesten på Svalbard.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det bør opprettes en fast sykepleierstilling i Ny-Ålesund.
Komiteen har et annet
sted i denne innstillingen bedt departementet vurdere om norsk lovverk
mer generelt bør innføres på Svalbard
hvis ikke annet er særskilt vedtatt. Komiteen ber
departementet vurdere en revisjon av gjeldende forskrifter for helsetjenester
på Svalbard i denne sammenheng.
Komiteen mener at det ikke bør
stimuleres til vekst i innbyggertallet ut over dagens nivå.
De siste åra har innbyggertallet ligget på 1 200-1
400 innbyggere. Dette ansees å være tilstrekkelig
til å opprettholde et godt og stabilt familiesamfunn. På grunn
av tilfeldige endringer i befolkningssammensetningen, vil imidlertid
innbyggertallet kunne variere noe år om annet.
Etter komiteens mening er det
ikke aktuelt å legge til rette for å utvikle Longyearbyen
til et livsløpssamfunn. Komiteen mener at
det også i fremtiden må være en ordning
der bolig og arbeid er knyttet sammen. Komiteen mener
videre at statlige boliger så langt det er mulig, skal
fordeles etter behov og uavhengig av hvilken etat man er ansatt
i.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener at det ikke skal
legges til rette for en ytterligere privatisering av boligene i
Longyearbyen.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
bør legges til rette for ytterligere privatisering av boliger
i Longyearbyen ved bl.a. opprettelse av private borettslag. Disse
medlemmer vil også be Regjeringen vurdere en arverett
knyttet til boplikt i forbindelse med utarbeidelse av nye regler
for fritidshytter på Svalbard.
Barnehageloven er ikke gjort gjeldende på Svalbard. Komiteen er
enig med Regjeringen i at barnehagevirksomheten på Svalbard
bør formaliseres og at forvaltningsoppgavene som er forbundet
med drift av barnehager i Longyearbyen, bør overføres
fra sysselmannen til Longyearbyen Lokalstyre. Komiteen vil
peke på at oppvekstforholdene for barn i Longyearbyen er
spesielle og vil derfor understreke betydningen av at alle barn
får et barnehagetilbud.
I meldingen foreslås det at valgperioden
for Longyearbyen Lokalstyre settes til to år. Komiteen mener at
man heller ikke på Svalbard bør fravike regelen
om fire års valgperioder og vil foreslå dette. Komiteen innser
at botiden i Longyearbyen er kortere enn botiden i en fastlandskommune
og vil derfor foreslå at det i tillegg til fire års
valgperioder innføres en ordning med suppleringsvalg hvert
annet år dersom der er nødvendig. Valgdatoen bør
være sammenfallende med valgdatoen for hhv. kommunevalg
og stortingsvalg.
For å være valgbar til Longyearbyen
Lokalstyre må man ha fylt 18 år i valgåret,
fylle vilkårene for å avgi stemme ved kommunestyre
og fylkestingsvalg i Norge og være bosatt enten i Longyearbyen
eller Svea. Det samme gjelder for stemmeretten bortsett fra at departementet
foreslår at denne skal være uavhengig av hvor man
er bosatt på Svalbard. Komiteen mener at
alle som har stemmerett til Longyearbyen Lokalstyre i prinsippet
også bør være valgbare til Lokalstyret.
Driften av Svalbardposten er organisert som
et aksjeselskap, Svalbardposten AS, og er 100 pst. eiet av stiftelsen
Svalbardposten. Både stiftelsen og aksjeselskapet har samme
styre, som består av ett medlem fra Justisdepartementet,
tre medlemmer fra Svalbardråd og ett medlem fra de ansatte.
Styret fungerer som generalforsamling, mens vedtektsendringer skal
godkjennes av Justisdepartementet. Komiteenmener at selv om stiftelsesformen har
fungert bra, er prinsippet om medienes uavhengighet viktig. Komiteenvil derfor be departementet sørge
for at Svalbardposten får en organisasjonsform som gjør
den helt uavhengig av departementet. Målet om at Svalbardposten
skal være en lokalavis med sterk tilknytning til Svalbard
og med utgivelsessted i Longyearbyen, må videreføres.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at enhetsporto bør gjelde også for Svalbard
og at servicen på posttjenester ikke skal endres vesentlig.
Likeledes støtter komiteenRegjeringens
forslag om at teletakstene på Svalbard skal fastsettes
etter samme prinsipper som for landet for øvrig. Komiteen mener
at det er hensiktsmessig å innføre forliksråd
for Svalbard. Komiteen ser dette som en naturlig
del av den økte demokratiseringen av samfunnet. Komiteenstøtter forslaget om at forliksrådsmedlemmene
blir valgt av Longyearbyen Lokalstyre.
Komiteenstøtter
forslaget om at Longyearbyen Lokalstyre skal velge et utvalg av
meddommere og skjønnsmenn på samme måte
som kommunestyrene gjør det på fastlandet.
Komiteen er enig i at Svalbard
bør omfattes av konfliktrådsordningen.