I stortingsmeldingen s. 86 heter det: "Det må derfor vurderes
hvordan eierrettighetene i Longyearbyen best kan forvaltes ... Regjeringen
ser det som viktig at eiendomsretten til grunnen i bosetningene
forblir samlet på en eiers hånd.»
Så vidt komiteen vet er eiendomsretten
til grunn i Longyearbyen i hoveddelen fordelt på SNSK,
og at staten direkte har en liten del. Mener departementet at dette
bør samles enten hos SNSK eller staten direkte, og i tilfelle
hos hvem?
Vi forstår det slik at uansett eierskap
vil arvtageren etter SSD få arealplanleggingsansvar og
disposisjonsretten over grunnen i Longyearbyen.
Det bes om at svaret er komiteen i hende fredag 12.ds.
Det vises til brev av 9. mai 2000 fra Stortingets
utenrikskomite.
1. I Stortingsmeldingen om Svalbard er det på side 86
sagt at "Regjeringen ser det som viktig at eiendomsretten til grunnen
i bosetningene forblir samlet på en eiers hånd.»
Området der selve bosetningen i Longyearbyen
er, eies i dag av Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS (SNSK)
. Det er riktignok et belte i elveleiet i Adventdalen som eies av
staten, men uttalelsen i stortingsmeldingen gjaldt ikke dette forholdet.
Regjeringen ser det som viktig at grunnen i
bosetningene ikke blir delt opp og solgt til ulike personer eller virksomheter,
for eksempel til eier av hotell, butikker, boliger osv. En slik
oppdeling vil gjøre det vanskelig å styre utviklingen
i bosetningene ved hjelp av eierrådigheten. Med dagens
eierforhold er det mulig å sette rammevilkår for
virksomheter og aktivitet som ellers ville være undergitt
detaljert og offentligrettslig regulering i andre former. Det er
dette det er ment å gi uttrykk for i stortingsmeldingen.
Jeg vil for ordens skyld nevne at disse synspunktene også gjør
seg gjeldende for de øvrige norske bosetningene, Ny-Ålesund
og Svea, som eies av henholdsvis Kings Bay AS og SNSK.
2. Når det gjelder retten til å disponereover grunnen i Longyearbyen, tilligger den
i dag Svalbard Samfunnsdrift AS i henhold til en samarbeidsavtale
mellom SNSK og Svalbard Samfunnsdrift AS.
Svalbard Samfunnsdrift A/S" oppgaver
i dag fremgår av stortingsmeldingens pkt. 7.3.1 side 69.
Disposisjonsretten gir Svalbard Samfunnsdrift
A/S rett til å utøve en rekke eierbeføyelser
over grunnen i Longyearbyen som inngåelse av festekontrakter,
innkreving av festeavgifter, planansvar, jf brevets pkt. 3, byggetillatelser
m.v.
Regjeringen har ikke tatt stilling til hvordan
eierrettighetene i Longyearbyen best kan forvaltes etter innføring
av lokaldemokrati i Longyearbyen. Regjeringen ser imidlertid ikke
for seg at disposisjonsretten vil overføres til Longyearbyen
lokalstyre. Ett alternativ er at grunneierrettighetene tilbakeføres
SNSK, jf. stortingsmeldingen side 86. Ett annet alternativ er at
staten overtar som eier av grunnen i Longyearbyen. Før beslutning
tas, må imidlertid de ulike alternativer utredes noe nærmere.
Regjeringen vil derfor komme tilbake til dette spørsmålet
i forbindelse med selve gjennomføringen av lokaldemokrati
i Longyearbyen.
3. Ansvar for arealplanlegging i bosetningene
på Svalbard tilligger grunneieren eller den grunneieren bemyndiger
i den enkelte bosetting, jf. forskrift om arealplanlegging i bosettingene
på Svalbard § 4. Når det gjelder arealplanleggingsansvar
for Longyearbyen, er dette i dag tillagt Svalbard Samfunnsdrift
AS. Regjeringen mener at det er naturlig at planansvaret overføres
til Longyearbyen lokalstyre ved innføring av lokaldemokrati,
jf. stortingsmeldingen kap. 6.3.11 Arealforvaltning i bosetningene
side 64.