Bevilgningen dekker utgifter til KOSTRA-prosjektet.
Deler av bevilgningen skal dekke utgifter til konsulentoppdrag,
prosjekter m.v. hvor det kan være vanskelig å anslå framdriften,
og dermed når utgiften forfaller til betaling. Det foreslås
derfor at posten får stikkordet "kan overføres",
jf. forslag til vedtak XI nr. 1.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XI nr. 1 under
kap. 25 Komiteens tilråding.
Det er betydelig usikkerhet knyttet til hvor
store driftsutgiftene blir ved avviklingen av stortings- og sametingsvalget.
Dette skyldes hovedsakelig usikkerhet omkring hvor mye forhåndsstemmegivningen innenriks
(poststemmegivningen) vil koste. Det har vist seg at de ulike oppgavene
knyttet til gjennomføringen av poststemmegivningen vil
bli en god del dyrere enn det som ble lagt til grunn i statsbudsjettet.
Det foreslås derfor en tilleggsbevilgning
på 14,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det er i dag uakseptabelt lange saksbehandlingstider for
nesten alle sakstyper i utlendingsforvaltningen. Tilgjengelighet
og service er også utilfredstillende. Dette skyldes i all
hovedsak en kraftig økning i tilstrømningen av
asylsøkere de siste årene. Mens det i 1995, 1996 og
1997 kom til sammen om lag 5 500 asylsøkere, kom det i
1998, 1999 og 2000 til sammen over 29 000 asylsøkere.
Dette, kombinert med pålegg om å prioritere
asylsaker, gjorde det nødvendig å overføre
ressurser internt i Utlendingsdirektoratet til asylsaksbehandlingen
fra andre sakstyper. Saksbehandlingstidene i asylsaker er redusert,
men fortsatt er saksbehandlingstidene i disse sakene lenger enn
det de burde være. Også Utlendingsnemnda er gitt
instruks om å prioritere asylsakene.
Prioriteringen av asylsakene det siste året
har ført til større restanser og lenger saksbehandlingstid
for de andre sakstypene, særlig for søknader om
familiegjenforening. Totalt sett har Utlendingsdirektoratet pr.
1. mai 2001 i overkant av 25 000 ubehandlede saker, mens Utlendingsnemnda har
i overkant av 4 000 ubehandlede saker. Dette har igjen ført
til stor pågang fra søkere som ønsker å vite
når de kan få svar. Enkelte dager får
Utlendingsdirektoratet over 3 000 telefonhenvendelser i tillegg
til henvendelser via e-post, telefaks og brev. Selv om det er satt
inn flere medarbeidere til å besvare alle henvendelsene,
klarer direktoratet til tider ikke å ta i mot alle telefonhenvendelsene.
Lang saksbehandlingstid og dårlig tilgjengelighet skaper
problemer for de mange søkere som venter alt for lenge
på svar. Lang ventetid for vedtak i asylsaker betyr også store
utgifter til drift av statlige mottak for asylsøkere. Utgiftene
ble nær tidoblet fra 1996 til 2000. Hvis det ikke settes
inn tiltak raskt, kan det forventes en ytterligere økning
av saksbehandlingstiden, og en ytterligere økning av utgiftene
på området.
Resultatene på området vil
alltid være betinget av mange og til dels uforutsigbare
forutsetninger. Utviklingen utenfor Norge, både når
det gjelder nye konflikter og når det gjelder praksis i
våre naboland, vil være av stor betydning for
i hvilken grad vi klarer å nå de mål
som settes. Regjeringens mål bygger på en forutsetning
om at utviklingen på feltet de siste åtte månedene
av inneværende år fortsetter i tråd med
hva man har sett de første fire månedene.
En bevilgningsøkning, jf. nedenfor,
gir anledning til å øke antall saksbehandlere.
Siden nye ressurser ikke tilføres før sommeren,
vil imidlertid økt saksbehandlingskapasitet tidligst kunne
være operativ høsten 2001. Det vil derfor være
nødvendig å videreføre den økte
innsatsen på området i 2002, for å komme à jour med
restansene.
Det forutsettes likevel at antall ubehandlede
saker i Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda blir redusert
i inneværende år, og at etatene innen 1. juli 2002
skal ha oppfylt de fastsatte målene for produksjon og saksbehandlingstid,
jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001). Videre forutsettes det at saksbehandlingstiden for
nye familiegjenforeningssaker i Utlendingsdirektoratet i gjennomsnitt
ikke skal overstige 5 måneder fra og med 1. oktober 2001,
forutsatt at søkerne har gitt nødvendige opplysninger.
Det er i proposisjonen redegjort for en rekke
tiltak som departementet mener det er nødvendig å sette
i verk både på kort og lang sikt for å redusere
saksbehandlingstidene og bedre servicen.
– Utlendinger
som ønsker familiegjenforening med ektefelle eller registrert
partner, kan som hovedregel komme til Norge og oppholde seg her
mens søknaden behandles. Forutsetningen er at det ikke foreligger
konkrete opplysninger som tilsier at det er behov for å verifisere
dokumenter i forbindelse med søknaden om oppholdstillatelse.
– Regelverksendringer som vil
gi flere utlendinger anledning til å søke om arbeidstillatelse
fra Norge er under utarbeidelse. Søkerne vil måtte
henvende seg til politiet og søke arbeidstillatelse på vanlig måte,
men politiet vil kunne gi en foreløpig tillatelse, som
gir rett til å arbeide uten å måtte avvente behandlingen
av søknaden. Ordningen er også foreslått
gjort gjeldende for visumpliktige.
– Utlendingsdirektoratet og Aetat
har opprettet en arbeidsgruppe for å sikre en smidigere
behandling av de sakene som krever en uttalelse fra arbeidsmyndighetene.
Arbeidsgruppen skal både fremme forslag til endringer innenfor
eksisterende regelverk, og komme med forslag om forskriftsendringer
innen 1. juni i år.
– Utlendingsdirektoratet har orientert
arrangører av store internasjonale arrangementer (Førde
Internasjonale Folkemusikkfestival, Festspillene i Bergen, Rikskonsertene)
om hvordan de skal gå frem for at visumsøknader
kan behandles så raskt som mulig.
– Inntreden i Schengen-samarbeidet har
ført til nye retningslinjer på en rekke områder.
Dette innebærer betydelige forenklinger for grupper av
søkerne, blant annet ved at visumsaker i større
grad avgjøres av utenriksstasjonene.
– I forbindelse med inntreden
i Dublin-samarbeidet, har Utlendingsdirektoratet utarbeidet retningslinjer
og rutiner for å sikre at asylsaker kan behandles effektivt
i samsvar med Dublin-konvensjonen. Dette vil formodentlig over tid
føre til at færre saker må realitetsbehandles
i direktoratet.
– På bakgrunn av erfaringer
med asylintervjuene, vil det bli utarbeidet nye retningslinjer for
gjennomføringen av asylintervjuene.
– Utlendingsdirektoratet har laget
retningslinjer for behandlingen av asylsøknader fra asylsøkere som ikke
møter til intervju, eller som knyttes til straffbare forhold.
Disse sakene prioriteres.
– Utlendingsdirektoratet har senket
kontrollnivået i en del saker:
– Det
gjøres unntak fra kravet om underhold for søknader
om familiegjenforening som er kommet inn før 1. juni 2000.
– Politiet er instruert om uoppfordret å sende
inn endringer i vandelsattester i saker om statsborgerskap som er
til behandling i Utlendingsdirektoratet. Sakens dokumenter legges
til grunn uten å innhente ny vandelsattest.
– Reisedokument innvilges samtidig
med søknad om familiegjenforening dersom søkeren kommer
fra land der det ikke er mulig å få utstedt hjemlandets
reisedokument.
Kontortjenesten er styrket for å avlaste
saksbehandlerne når det gjelder kontortekniske oppgaver.
Opplysningstjenesten for søkerne er lagt om, og betydelig utvidet
bemanningsmessig, for å avlaste saksbehandlerne for telefonhenvendelser
fra søkerne. På grunn av et stort antall søkere
til stillinger i Juridisk avdeling er det satt i gang en forsøksordning
med forenklinger i prosedyrene for tilsetting av saksbehandlere.
Problemene utlendingsforvaltningen står
overfor kan ikke løses uten både organisatoriske
tiltak, og en økning av saksbehandlingskapasiteten. For å kunne nedarbeide
restanser og bedre servicen fremmer Regjeringen derfor forslag om
tilleggsbevilgninger både til Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda og Kommunal-
og regionaldepartementets driftsbudsjett, jf. nærmere omtale
nedenfor. Regjeringen legger til grunn at bemanningen i utlendingsforvaltningen
blir redusert når restansene er nedarbeidet, servicenivået forbedret
og forholdene er normalisert.
Når det gjelder den nyopprettede utlendingsnemnda vil komiteen understreke
at rask saksbehandling av alle sakstyper er viktig, selv om asylsakene
fortsatt må prioriteres. Lange saksbehandlingstider vil
svekke tilliten til nemnda, og komiteen forutsetter
derfor at Kommunal- og regionaldepartementet sammen med utlendingsnemnda
løpende vurderer både ressursbehov og endringer
i rutiner og arbeidsformer, med sikte på å redusere
saksbehandlingstiden.
Komiteen tar for øvrig
det som står i proposisjonen om programkategori 13.20 om
innvandring til etterretning og viser for øvrig til merknader
under de aktuelle avsnitt nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at kommunalkomiteens flertall i Innst. S. nr. 197 (2000-2001)
skrev
"Saksbehandlingstiden for nesten alle saker er forlenget,
i mange saker betyr det at saksbehandlingen tar uakseptabel lang
tid. Selv om det etter flertallets mening er riktig å prioritere
arbeidstillatelser og asylsaker, kan det ikke aksepteres at man
får årelang venting i kurante saker vedrørende
familiegjenforening eller besøksvisum for familie."
Videre sa en samlet komite
"Komiteen vil understreke at det er viktig å ha
et høyt tempo og klart fokus på kortsiktige avlastningstiltak, som
får ned saksbehandlingstiden. Det er uverdig og uakseptabelt
at saksbehandlingstiden er så lang."
Etter disse medlemmers mening
hadde det vært ønskelig med en klarere gjennomgang
av ressursbehov og tempoplan for å få Utlendingsadministrasjonen
til å fungere allerede nå Revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer har
merket seg at Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet motsatte seg
dette ved behandlingen av Innst. S. nr. 197 (2000-2001).
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen foreslår økte ressurser til Utlendingsadministrasjonen og
at dette skal medføre at saksbehandlingstiden for familiegjenforeningssaker
ikke skal overskride 5 måneder pr. 1. oktober 2001, og
at etatene skal være ajour i forhold til produksjonsmålsetningene
innen 1. juli 2002. Disse medlemmer viser til at
de hadde ønsket at produksjonsmålsetningen skulle
kunne møtes allerede 1. januar 2002, men konstaterer at
Regjeringen med de foreslåtte midler fastsetter at man
skal være ajour pr. 1. juli 2002. Disse medlemmer vil vise
til at det er Regjeringens ansvar å sikre at dette målet
nås. Disse medlemmer forutsetter at summen
av økte bevilgninger, regelendringer og effektivitetstiltak
skal være nok til å få en fungerende
utlendingsadministrasjon igjen.
Utviklingen på utlendingsfeltet det
siste året gjør det nødvendig å styrke
Kommunal- og regionaldepartementet administrativt. Uten en slik
styrking, vil det være vanskelig for Kommunal- og regionaldepartementet å møte
de mange utfordringene på dette området på en
tilfredsstillende måte.
Utlendingsdirektoratet er tilført nye
oppgaver, og Utlendingsnemnda er en ny etat. Flere og større
etater stiller større krav til departementet både
når det gjelder utvikling av hensiktsmessige styrings-
og rapporteringssystemer, den løpende styringsdialogen,
samt analyser, evalueringer og rapporteringer. For å kunne ivareta
ansvaret for at virksomhetene følger lover og forskrifter,
regler og instrukser, og at det er etablert forsvarlige kontrollrutiner
i de tilknyttede etatene, er det behov for å øke
Kommunal- og regionaldepartementets kapasitet på etatsstyringssiden.
I tillegg er det bestemt at det skal foretas
en ekstern gjennomgang av saksbehandling, økonomistyring
og ressursbehov i Utlendingsdirektoratet. Etter Kommunal- og regionaldepartementets
vurdering er det nødvendig å bruke eksterne konsulenter
for å sikre tilstrekkelig legitimitet for gjennomgangen.
Det er viktig at økt oppmerksomhet
om asyl- og flyktningpolitikken ikke medfører en nedtrapping
av innsatsen når det gjelder arbeidet mot rasisme og etnisk
diskriminering. Snarere tilsier utviklingen også på dette
området økt innsats fra departementets side. Blant
annet er arbeidet med å utarbeide en ny handlingsplan mot
rasisme og etnisk diskriminering startet opp, med sikte på at
handlingsplanen kan legges frem våren 2002.
Klager på avslag på søknad
om norsk statsborgerskap behandles fra 1. januar 2001 av Kommunal-
og regionaldepartementet. 60 klagesaker ble overført fra Justisdepartementet,
og totalt sett har departementet 80 saker til behandling pr. 1.
mai inneværende år. Disse sakene er av varierende
kompleksitet. Skal behandlingen av disse sakene kunne prioriteres
høyere, må ressursinnsatsen på dette
området økes. Kommunal- og regionaldepartementet
skal også sluttføre arbeidet med en ny statsborgerskapslov,
jf. NOU 2000:32.
Skal Kommunal- og regionaldepartementet kunne styrke
arbeidet med etatsstyring, rasisme og diskriminering, og redusere
restansene på klager om norsk statsborgerskap, må inneværende års
budsjett styrkes med 3 mill. kroner, hvorav 1,5 mill. kroner knyttes
til en gjennomgang av UDI og 1,5 mill. kroner til en styrking av
den administrative kapasiteten i departementet.
På bakgrunn av ovennevnte fremmes det
forslag om en styrking av bevilgningen på kap. 500 post
1 Driftsutgifter med 3 mill. kroner i 2001.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens
forslag.
I saldert budsjett for 2001 er det bevilget
270,233 mill. kroner på kap. 520 post 1 Driftsutgifter
for å dekke utgifter knyttet til drift av Utlendingsdirektoratet.
Det er anslått et merbehov på direktoratets driftsbudsjett
på 27 mill. kroner i budsjettet for 2001, se også omtale
ovenfor.
I 2000 ble det gitt en tilleggsbevilgning på kap.
520 post 1 Driftsutgifter på 36,3 mill. kroner, jf. St.prp.
nr. 61 (1999-2000) og Innst. S. nr. 220 (1999-2000). Tilleggsbevilgningen
ga rom for økt aktivitet i siste halvår 2000.
Helårsvirkningen av denne tilleggsbevilgningen ble ikke
videreført i budsjettet for 2001. Dette innebærer
en reduksjon i bemanningen og aktivitetsnivået i direktoratet
sammenlignet med siste halvår 2000. For å kunne
opprettholde dagens bemanning og aktivitetsnivå i direktoratet
er det behov for en tilleggsbevilgning tilsvarende 13 årsverk,
dvs. 7,8 mill. kroner i 2001.
Utlendingsdirektoratet har imidlertid ikke klart å holde
tritt med innkomne søknader etter utlendings- og statsborgerskapsloven
med nåværende saksbehandlingskapasitet. Den negative
utviklingen skyldes i all hovedsak at det i budsjettet for 2000
og 2001 er lagt til grunn for optimistiske anslag ved beregningen
av ressursbehovet knyttet til asylsaker. Dette har hatt konsekvenser
for produksjonen av vedtak både i asylsaker og for andre
saker etter utlendings- og statsborgerskapsloven. I tillegg har
prioritering av behandling av søknader etter utlendings-
og statsborgerskapsloven gått på bekostning av
innsatsen på andre områder, som f.eks. tilsyn
i statlige mottak.
Som et ledd i arbeidet med å nedarbeide
restansene som har bygget seg opp, redusere saksbehandlingstidene,
bedre servicen og samtidig opprettholde direktoratets virksomhet
på andre områder, er det derfor behov for en ytterligere
styrking av saksbehandlingskapasiteten, utover en opprettholdelse
av dagens bemanning. Det er anslått et merbehov i 2001
knyttet til økt saksbehandlingskapasitet, utover dagens bemanning,
på totalt 17,5 mill. kroner.
Det er forskriftsfestet at godtgjørelse
for kjøp av tolketjenester skal utgjøre 4/5
av den offentlige advokatsalærsatsen. Stortinget har vedtatt
en opptrappingsplan for advokatsalærsatsen, jf. kap. 466 Advokatutgifter
m.m. under Justisdepartementet. På bakgrunn av dette skal
Utlendingsdirektoratet kompenseres med en rammeoverføring fra
Justisdepartementets budsjett med 1,2 mill. kroner i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett, jf. Budsjett-innst. S. nr. 4 (2000-2001).
Med det elektroniske fingeravtrykkssystemet
Eurodac på plass, vil samarbeidet om identitetsfastsettelse og
avklaring av ansvaret i asylsaker bli utvidet til et større
antall europeiske land og gå betydelig smidigere enn i
dag. Eurodac vil derfor på noe sikt bidra til en mer effektiv
håndtering og kortere saksbehandlingstid i en rekke saker,
og legge bedre til rette for tilbakesendelse av asylsøkere til
andre europeiske land, uten en realitetsbehandling i Norge.
Eurodac er en forutsetning for en effektiv utnyttelse av
Dublinsamarbeidet. Eurodac er et viktig tiltak, etter at kontrollen
på de indre Schengen-grenser falt bort ved tilslutning
til Schengen-avtalen, for å sikre et forsvarlig kontrollnivå.
En forutsetning for at Norge skulle komme med i det operative Schengen-samarbeidet sett
fra EUs side, var at det var inngått avtale om kriterier
og mekanismer for å fastslå hvilket land som har
plikt til å behandle en asylsøknad. Stortinget har derfor
besluttet at Norge skal slutte seg til Dublinkonvensjonen og Eurodac-samarbeidet.
Eurodac-samarbeidet forventes operativt i 2001 eller 2002.
EU-landene har brukt flere år på å få felles
regler om fingeravtrykk i utlendingssaker. At Eurodac ville komme
formelt på plass i EU i 2001, var uklart inntil november
2000. Det var inntil det siste usikkert når EU ville vedta
Eurodac, og hvorvidt eller på hvilken måte tilknytningsavtalen
til Dublinkonvensjonen vil omfatte Eurodac. Fra norsk (og islandsk)
side har vi derfor ikke før ved utgangen av 2000 kjent
til EUs forventninger til norsk og islandsk bidrag til EUs budsjett.
Av den grunn var det ikke mulig å ta disse utgiftene i
betraktning ved utarbeidelse av inneværende års
budsjett.
Det er nå avklart at merutgiftene til
etablering og drift til EUs budsjett vil utgjøre 6 mill.
kroner i 2001. I tillegg kommer utgifter til etablering og drift
av systemet i Norge på 1,5 mill. kroner. Merutgiftene i
2001 dekkes med 4 mill. kroner innenfor Kommunal- og regionaldepartementets
gjeldende budsjettramme og 3,5 mill. kroner innenfor Justisdepartementets
gjeldende budsjettramme.
Det benyttes i dag to dataregistre ved behandling
av saker etter utlendingsloven, Flyktningregistret og Fremmedkontrollregisteret.
I budsjettet for 1999 ble det satt av totalt 25 mill. kroner til å utvikle
et nytt Datasystem for utlendings- og flyktningsaker (DUF). Målsettingen
med DUF er å lage et tidsmessig verktøy som sikrer
effektivitet, datakvalitet, fleksibilitet og lavere driftskostnader
enn dagens systemer. I følge planen skal det nye systemet
tas delvis i bruk fra mai 2001 og være i full drift fra årsskiftet
200H002.
Det er nå avklart at Politiets Datatjeneste
(PD) vil ha ansvaret for driften av DUF. Etter Norges inntreden
i Schengensamarbeidet 25. mars 2001 fremstår PD som eneste
alternativ, siden Schengen setter krav til at en statlig instans
må drifte system som skal håndtere data for Schengen-informasjonssystem
(SIS). Valget av PD som driftsoperatør innebærer
merutgifter i inneværende år knyttet til etablering
av nødvendig infrastruktur for fremtidig drift, herunder
lisenser og maskinvare. Samtidig forventes det at valget av PD som driftsoperatør
vil innebære en betydelig reduksjon i driftsutgiftene de
nærmeste årene i forhold til tidligere beregninger.
Merutgiftene i 2001 på om lag 3 mill. kroner dekkes over
Utlendingsdirektoratet driftsbudsjett.
Kommunenes Sentralforbund skal ha en viktig
rolle i den nye ordningen for bosetting av flyktninger i kommunene,
spesielt gjennom møter med kommuner i pressområder
før anmodningen om bosetting behandles politisk i kommunene.
Disse møtene skal stimulere til økt interkommunalt
samarbeid om bosettingen, slik at kommunene samlet bidrar med det
antall plasser det er behov for. Videre skal Kommunenes Sentralforbund ha
en sentral rolle i fordelingen av antall flyktninger som skal bosettes
både på fylkesnivå og kommunenivå,
og bosetting vil være et tema på Kommunenes Sentralforbunds
høstkonferanser.
På bakgrunn av ovenstående
legges det til grunn et merbehov på kap. 520 post 1 Driftsutgifter
i 2001 på til sammen 27 mill. kroner knyttet til å opprettholde dagens
aktivitetsnivå og øke kapasiteten, samt opptrappingen
av advokatsalærsatsen.
På bakgrunn av ovennevnte fremmes forslag
om en tilleggsbevilgning på kap. 520 post 1 Driftsutgifter
på 27 mill. kroner i 2001. Deler av tilleggsbevilgningen må videreføres
i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 520
post 1 med i alt 27 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda har kommet i en vanskelig
situasjon ved at særdeles mange søknader har blitt
oppsamlet og at saksbehandlingstiden derfor ikke er tilfredsstillende. Disse
medlemmer ser det som nødvendig at søknader
om asyl- og oppholdstillatelse har en kort saksbehandlingstid, da
dette både er i søkerens og i det norske samfunnets
interesse. Disse medlemmervil derfor
støtte Regjeringens forslag til ekstrabevilgninger for å få raskere
behandlet de ubehandlede søknadene i Utlendingsdirektoratet
og i Utlendingsnemnda. Etter disse medlemmers oppfatning
må saksbehandlerapparatet kun økes midlertidig
til saksmengden har blitt redusert, og at dette da reduseres til
normalt nivå. Disse medlemmer er derfor
av den oppfatning at den ekstrabevilgning som det nå søkes
om kun skal bidra til å avhjelpe en midlertidig krise.
Etter disse medlemmers oppfatning er det helt sentralt å redusere
saksbehandlingstiden, da dette vil spare samfunnet for store utgifter
ved reduserte kostnader til asylmottak. Disse medlemmer vil
presisere at bakgrunnen for at det nå ligger svært
mange søknader om asyl- og oppholdstillatelse til behandling
er at Stortinget og Regjeringen i en årrekke har ført
en asyl- og flyktningepolitikk som har invitert til en storstilt asylinnvandring
til Norge. I denne sammenheng vil disse medlemmer presisere
at Fremskrittspartiet har advart mot et slikt frislipp i innvandringspolitikken i
en årrekke uten at verken stortingsflertallet eller Regjeringen
har hørt på disse advarsler. Disse medlemmer er
også av den oppfatning at det er åpenbart at det
i dag kommer svært mange asylsøkere til Norge som åpenbart
ikke har behov for asyl i Norge. I denne sammenheng vil disse
medlemmer vise til at det kommer mange asylsøkere
fra det tidligere Øst- Europa. Disse medlemmer er
også av den oppfatningen at mye av bakgrunnen for at Norge
nå opplever en stor strøm av asylsøkere
er at norske myndigheter ikke har sendt asylsøkere, som åpenbart
ikke har krav på asyl i Norge, direkte ut av landet etter
ankomst. Disse medlemmerer
av den oppfatning at Regjeringen snarest må utarbeide lister
over de land hvis innbyggere automatisk skal sendes ut av landet
når de søker om asyl.
Disse medlemmerfremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sørge
for en automatisk utsendelse av personer som søker om asyl
i Norge, når de kommer fra land hvor det åpenbart
ikke er noen politisk forfølgelse av innbyggerne, for eksempel
fra Somalia, Nord-Irak og Øst-Europa, samt personer som
kommer til Norge via et tredjeland."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at det er stort behov for en rask og korrekt behandling
av utlendingssakene i Norge. Den rigorøse praktiseringen
av utlendingsloven og en streng norsk asyl- og flyktningepolitikk
bidrar til mye merarbeid og manglende tillit til utlendingsmyndighetene.
Det er behov for et åpnere regelverk, holdningsendringer
og nye rutiner, spesielt for kurante saker.
Dette medlem vil støtte
tilleggsbevilgningen nå, men vil påpeke at dersom
Norge skal ha en utlendingspolitikk som lar seg forene med vårt
ansvar for asyl- og flyktningepolitikken og behovet for moderne,
smidig og åpen praksis i kontakten med andre land, må det endringer
til i politikken.
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og representanten Steinar Bastesen er imot Norges deltakelse
i Eurodac da dette er et system som ligger utenfor nasjonal kontroll.
Bevilgningen på posten skal dekke
utgifter knyttet til drift av statlige mottak for asylsøkere og
flyktninger, ytelser til asylsøkere og flyktninger mens
de oppholder seg i mottak, vertskommunal kompensasjon, flyttinger
mellom mottak og i forbindelse med bosetting i kommuner, samt direktebosetting
av asylsøkere av helsemessige og/eller sosiale
grunner. I tillegg dekkes utgifter til reise og kost for asylsøkere
og saksbehandlere i forbindelse med intervju, over denne posten.
Bevilgningsbehovet på posten vil avhenge
av gjennomsnittlig belegg og gjennomsnittlig kapasitet i mottakene.
I tillegg til antall asylankomster ligger faktorer som kapasitetsutnyttelse,
saksbehandlingstid, innvilgelsesprosent, bosettingstakt og tid før
effektuering av avslag på asylsøknader til grunn
for beregning av gjennomsnittlig belegg. I en normalsituasjon med
relativt stabilt belegg, er det en forutsetning at 90 pst. av de faste
plassene skal være belagt. I perioder hvor belegget reduseres
raskt, vil mange mottak måtte legges ned i løpet
av kort tid. Det kan derfor aksepteres noe lavere kapasitetsutnyttelse
i nedbyggingsperioder.
Basert på en antagelse om at det ville
være et gjennomsnittlig belegg i mottakene på ca.
11 600 personer, og at det ville være behov for totalt
13 700 plasser, hvorav 500 beredskapsplasser, ble det bevilget 1
191 mill. kroner på kap. 521 post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige
mottak i 2001.
Utviklingen i siste halvdel av 2000 og første
kvartal 2001 tilsier imidlertid at mottakskapasiteten kan reduseres
noe raskere enn det som ble lagt til grunn da budsjettet for 2001
ble utarbeidet sommeren/høsten 2000. Blant annet
var det om lag 2 000 færre personer i mottak ved årsskiftet
2000/2001 enn tidligere forutsatt. I tillegg forventes
det nå en liten økning i bosettingstakten, som
følge av økning av satsene for integreringstilskuddet
i 2001, og fortsatt høy prioritering av bosettingsarbeidet
i Utlendingsdirektoratet. Det legges derfor til grunn et gjennomsnittlig
belegg i statlige mottak på om lag 9 000 personer i 2001.
Gitt målet om 90 pst. kapasitetsutnyttelse innebærer
dette et kapasitetsbehov på 10 850 plasser. Det er da lagt
til grunn en viss overkapasitet av transittplasser, samt 500 betalte beredskapsplasser.
Som følge av dette foreslås
det at bevilgningen på kap. 520 post 21 Spesielle driftsutgifter,
statlige mottak reduseres med 262 mill. kroner i 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Innst. S. nr. 197 (2000 2001) om asyl- og flyktningepolitikken,
der det ble slått fast at det er behov for å ha
en basis av kjernemottak. Dette er nødvendig både
for å ha tilstrekkelig beredskap, og for å ta
vare på utvikle kompetanse for kvalitetsmessig drift. Dette
medlem vil derfor advare mot for rask nedbygging av kapasiteten,
og be Regjeringen legge særlig vekt på at mottak
som har god kompetanse og gode resultater ikke legges ned.
Visse innenlandske utgifter knyttet til mottak
av asylsøkere og flyktninger kan i henhold til OECD/DACs
statistikkdirektiver godkjennes som offisiell utviklingshjelp. De
innrapporterte utgiftene knyttet til statlige mottak blir av budsjettekniske
grunner inntektsført på kap. 3520 post 4 Diverse
inntekter. Dette gjelder utgifter knyttet til asylsøkere
og flyktninger som kommer fra såkalte ODA-land, og som
har vært i landet i mindre enn ett år.
For beregning av den maksimale andelen av utgiftene
til flyktningformål innenlands, som kan innrapporteres
som bistandsmidler i 2001, er det tidligere lagt til grunn at 95
pst. av beboerne i mottak kommer fra ODA-godkjente land, og at 75
pst. av beboerne i mottak har vært mindre enn ett år
i mottak. På bakgrunn av statistikk for 2000 legges det
nå til grunn at 90 pst. av beboerne i mottak kommer fra
ODA-land og at 60 pst. av dem har oppholdt seg i mottak i mindre
enn ett år. Det understrekes at disse prognosene er heftet
med stor usikkerhet.
Som følge av endringen av forutsetningene
med hensyn til antall personer i mottak fra ODA-land, som har oppholdt
seg i mottak i mindre enn ett år, samt forslaget om å redusere
bevilgningen knyttet til drift av statlige mottak, jf. kap. 520
post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, har Norge maksimalt
anledning til å innrapportere 502,1 mill. kroner som ODA-midler
i 2001. Dette er 172,1 mill. kroner lavere enn innrapporteringen
som er lagt til grunn i vedtatt budsjett.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det at bevilgningen på kap. 3520 post 4 Diverse inntekter reduseres med
172,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2001 er det bevilget
2 016,986 mill. kroner på kap. 521 post 60 Integreringstilskudd. Bevilgningen
var bl.a. basert på at det ville bli bosatt 7 800 flyktninger i
kommunene i inneværende år.
I saldert budsjett for 2001 ble det i tråd
med kravet fra kommunesektoren vedtatt å heve integreringstilskuddssatsen
fra kr 300 000 til kr 365 000 pr. flyktning. I tillegg vil arbeidet
med bosetting fortsatt bli høyt prioritert i 2001. Det
forventes derfor noe økning i bosettingstakten, og det
legges nå til grunn at totalt 8 300 flyktninger vil utløse
utbetaling av integreringstilskudd i 2001.
Dette gir et økt bevilgningsbehov til
utbetaling av integreringstilskudd til kommunene på 47,75
mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2001. Av dette er 42,5
mill. kroner knyttet til utbetaling av integreringstilskudd for år
1, mens 5,25 mill. kroner er knyttet til utbetaling av såkalt
ekstratilskudd ved bosetting av eldre og funksjonshemmede flyktninger.
Det foreslås at bevilgningen på kap.
521 post 60 Integreringstilskudd økes med 47,75 mill. kroner
i 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten skal nyttes
til kunnskapsutvikling, bl.a. for å sikre et godt kunnskapsgrunnlag
for statens asyl-, innvandrings-, flyktning- og integreringspolitikk
og bidra til nasjonal kunnskap om gode måter å utvikle
et flerkulturelt samfunn på. Utbetalingstidspunktene til
prosjektene på denne posten er helt avhengig av fremdriften
i prosjektene. Oppstart av prosjektene korresponderer sjelden med
budsjettårets begynnelse. Det skyldes bl.a. at prosjektene
ofte har lang planleggingshorisont og at en er avhengig av tredjeparter
som andre departementer, forskningsinstitusjoner og kommuner. I
tillegg er prosjektene som regel av mer enn ett års varighet.
Videre ligger det i prosjektarbeidets natur ofte naturlige tidsforskyvninger
som det er vanskelig å forutsi. Det foreslås derfor
at posten får stikkordet "kan overføres", jf.
forslag til vedtak XI nr. 2.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XI nr. 2 under kap. 25
Komiteens tilråding.
Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen
frivillig virksomhet fordeles på tilskudd til landsdekkende
organisasjoner på innvandrerfeltet, driftstilskudd til
lokale innvandrerorganisasjoner, samt tilskudd som bidrar til flerkulturelt
mangfold, dialog og samhandling.
Målsettingen med tilskuddet til landsdekkende
organisasjoner er bl.a. å støtte organisasjoner
som ivaretar asylsøkernes, innvandrernes og flyktningenes
interesser i samfunnet, bygge opp kunnskap om deres behov og dokumentere
og motvirke rasisme og diskriminering.
Tilskuddet til landsdekkende organisasjoner
er evaluert, og en rapport forelå i 2000. Rapporten konkluderte
med at forvaltningen av ordningen er i tråd med statens økonomireglement,
men at formål og kriterier bør gjennomgås.
Rapporten ble sendt på en bred høring. Rapporten
og høringsuttalelsene danner grunnlag for en videre gjennomgang
av ordningen med sikte på en forvaltning som best mulig
fremmer ordningens formål. Målformuleringene og
kriteriene vil bli ytterligere presisert. Videre vil forholdet mellom
medlemsbaserte organisasjoner og stiftelser fortsatt bli vurdert.
Kommunal- og regionaldepartementet skal nedsette et
utvalg som skal vurdere mål og kriterier for støtten. Etter
planen skulle utvalget ha sluttført sitt arbeid, slik at
det eventuelt kunne vært foretatt endringer i mål eller
kriterier for støtten i 2002. Dette arbeidet er noe forsinket,
og planlegges nå sluttført til 2003-budsjettet.
Komiteen tar dette
til etterretning.
I saldert budsjett for 2001 er det bevilget
55,3 mill. kroner på kap. 524 post 1 Utlendingsnemnda for å dekke
utgifter knyttet til drift av nemnda, eksklusive utgifter knyttet
til selve nemndbehandlingen, som dekkes over kap. 524 post 21 Spesielle
driftsutgifter, nemndbehandling.
I vedtatt budsjett for 2001 ble det lagt til
grunn at Utlendingsnemnda skulle behandle 7 500 saker, hvorav 3
400 saker i full nemnd og 4 100 saker av nemndleder alene eller
av sekretariatet.
Det var da forutsatt at Justisdepartementet ved årsskiftet
ville ha nedarbeidet hoveddelen av restansene, slik at kun et fåtall
saker skulle overføres til nemnda. Blant annet på grunn
av økt produksjon av vedtak i Utlendingsdirektoratet 2.
halvår 2000, klarte imidlertid ikke Justisdepartementet å nå denne
målsettingen. Ved årsskiftet ble det derfor overført
om lag 2 150 saker fra Justisdepartementet til den nyopprettede
Utlendingsnemnda. Det anslås at Utlendingsnemnda må styrkes med
til sammen 21 årsverk for å nedarbeide restansene fra
Justisdepartementet. Dette innebærer et merbehov på kap.
524 post 1 Driftsutgifter på anslagsvis 6 mill. kroner
i 2001.
I tillegg til merbehov som følge av
restanser fra Justisdepartementet har Utlendingsnemnda et merbehov på kap.
524 post 1 Driftsutgifter knyttet til investeringer og drift. Dette
knytter seg bl.a. til kjøp av konsulenttjenester på IT-siden,
herunder videreutvikling av sikkerhetsløsninger og systemrevisjon,
og verifiseringsutgifter. Grunnen til at dette ikke ble inkludert
i budsjettet for 2001 er at det har vært vanskelig å budsjettere
en ny virksomhet uten referanser fra tilsvarende virksomhet. Merbehovet
er anslått til 3 mill. kroner i 2001.
På bakgrunn av ovennevnte fremmes det
forslag om en tilleggsbevilgning på kap. 524 post 1 Driftsutgifter på 9
mill. kroner i 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en tilleggsbevilgning på kap.
524 post 1 på 9 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
for øvrig til komiteens merknad under kap. 12.3.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig med Regjeringen
i at det i dag er uakseptabelt lange saksbehandlingstider for nesten
alle sakstyper i utlendingsforvaltningen. Flertallet viser
til merknader i Innst. S. nr. 197 (2000-2001) og støtter
forslagene om tilleggsbevilgning for å redusere behandlingstiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under avsnitt 12.5.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter
i forbindelse med oppgaver knyttet til den juridiske behandling
i nemndene, noe som særlig avhenger av tilstrømningen
av asylsøkere. Dette omfatter godtgjørelse til nemndmedlemmer,
godtgjørelse til et eget koordineringsutvalg, godtgjørelse
for tolker samt reise og opphold for nemndmedlemmer, søkere
og advokater.
Det er anslått at av restansene fra
Justisdepartementet på 2 150 saker, jf. kap. 524 post 1
Driftsutgifter, må totalt 1 150 saker behandles i nemnd,
hvorav om lag 500 med personlig fremmøte og om lag 650
saker uten personlig fremmøte. Det antas at dette vil føre
til merutgifter på totalt 8,3 mill. kroner, hvorav 2,8
mill. kroner vil påløpe i 2001 og 5,6 mill. kroner
vil påløpe i 2002. Merutgiftene er knyttet til
godtgjørelse av nemndmedlemmer og tolker samt reise- og
oppholdsutgifter for nemndmedlemmer, advokater og søkere.
I tillegg til merutgifter som følge
av restansene fra Justisdepartementet har Utlendingsnemnda et merbehov
på kap. 524 post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling
på ca. 1,4 mill. kroner i 2001. Merbehovet er knyttet til
utgifter i forbindelse med bruk av tolkedatabasen i Utlendingsdirektoratet,
forbruksmateriell og godtgjørelse av saksomkostninger i
saker der avslag blir omgjort, jf. forvaltningsloven § 36.
Stortinget har vedtatt en opptrappingsplan for
advokatsalærsatsen, jf. kap. 466 Advokatutgifter m.m. under
Justisdepartementet. På bakgrunn av dette skal Utlendingsnemnda kompenseres
med en rammeoverføring fra Justisdepartementets budsjett
med 241 000 kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 4 (2000-2001).
I budsjettet for 2001 ble det lagt til grunn
at Utlendingsnemnda ville være i full drift like etter
oppstart. Det har imidlertid gått noe lenger tid enn det
som var forutsatt, og aktivitetene i nemndene kom først
i gang i månedsskiftet februar/mars. På bakgrunn
av dette legges det til grunn en innsparing på 6,9 mill.
kroner i 2001.
På bakgrunn av det ovenstående
fremmes det forslag om en reduksjon av bevilgningen på kap.
524 post 21 Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling på 2,5
mill. kroner i 2001.
Standpunkttabell, avsnitt
12.8
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | H | FrP | SV | Representanten
Bastesen |
524 | 21 | Utlendingsnemnda | | | | | | | |
| 1 | Restanser | +2,800 | +2,800 | +2,800 | +2,800 | +2,800 | 0,000 | +2,800 |
| 2 | Tolkedatabase | +1,400 | +1,400 | +1,400 | +1,400 | +1,400 | 0,000 | +1,400 |
| 3 | Advokatsalærsatsen | +0,241 | +0,241 | +0,241 | +0,241 | +0,241 | 0,000 | +0,241 |
| 4 | Innsparing | -6,90 | -6,90 | -6,90 | -6,90 | -6,90 | 0,000 | -6,90 |
| | Sum, netto | -2,46 | -2,46 | -2,46 | -2,46 | -2,46 | 0,000 | -2,46 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 524 post 21 med netto 2,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går
imot Regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at det
er få saker som blir behandlet i full nemnd, og at det
har gått lengre tid enn planlagt før nemndene
kom i virksomhet. Forslaget til revidering av budsjettet vil svekke
muligheten til å få behandlet tilstrekkelig mange
saker i full nemnd. Dette medlem ønsker
en praksis der flere får prøvd sin sak i full
nemndsbehandling, og vil derfor gå i mot reduksjonen på 2,5
mill. kroner på post 21.
Fornyelsen i offentlig sektor vil medføre
til dels betydelige strukturendringer, ikke minst for statlige virksomheter.
I kommuner eller områder der det også er nedbemanning
og omstilling i privat sektor, er utfordringene ekstra store. Summen
av disse endringene kan slå meget uheldig ut ikke bare
for den enkelte kommune, men for hele regionen.
Omstillingsbevilgningen er i 2001 på 79
mill. kroner. Midlene er bundet opp til kommuner og områder
som allerede har omstillingsstatus. Bevilgningen er rettet mot områder
som opplever nedbemanning i hjørnesteinsbedrift/-næring
i privat sektor. Bevilgningen over kap. 552 post 56 fanger derfor
ikke opp uheldige sumvirkninger av strukturendringer i offentlig
sektor.
Omstillings- og nyskapingsarbeid er en langvarig
og krevende prosess som fordrer et godt analysegrunnlag. Det foreligger
i dag ingen tilfredsstillende undersøkelser som angir omfanget
av slike sumvirkninger som her omtales. Kommunal- og regionaldepartementet vil sette
i gang en utredning for å få bedre oversikt over omfanget.
Mange kommuner og regioner har uttrykt bekymring for konsekvensene
av statlig nedleggelse. Det er derfor behov for konsekvensanalyser
i utvalgte områder. Utredningsarbeidet og konsekvensanalysene er
nødvendig for å kunne beregne hva omstillingsarbeidet
i de berørte områdene vil koste i kommende år. For
at Kommunal- og regionaldepartementet skal kunne imøtekomme
spesielt utsatte kommuner eller områder allerede i 2001,
foreslås det at kap. 552 post 56 økes med 10 mill.
kroner, fra 79 mill. kroner til 89 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiethar merket seg at Regjeringen skriver
følgende:
"Fornyelsen i offentlig sektor vil medføre
til dels betydelige strukturendringer, ikke minst for statlige virksomheter.
I kommuner eller områder der det også er nedbemanning
og omstilling i privat sektor, er utfordringene ekstra store. Summer
av disse endringene kan slå meget uheldig ut ikke bare
for den enkelte kommune, men for hele regionen."
Disse medlemmer har merket seg
at Kommunal- og regionaldepartementet vil sette i gang en utredning
for å få bedre oversikt over omfanget av strukturendringene. Disse
medlemmer mener en slik utredning burde vært iverksatt
før omstillingsvedtak treffes. Det har ikke skjedd. Derfor
er et viktig at en slik konsekvensvurdering settes i gang så fort
som mulig og disse medlemmer mener Regjeringen bør
innstille strukturendringene inntil konsekvensene er kartlagt. Disse
medlemmer er enig i bevilgningsforslaget for å imøtekomme
spesielt utsatte kommuner.
Bevilgningene på 50-postene under programkategori 13.50
Regional- og distriktspolitikk setter rammer for de tilsagn som
kan gis i det enkelte budsjettår. Når Stortinget har
vedtatt en bevilgning, overfører Kommunal- og regionaldepartementet midlene
til fond i Norges Bank. Utbetalinger av tilsagn skjer fra disse fondene i
det året tilsagn blir gitt og i påfølgende år. Tilsagn
gis av Kommunal- og regionaldepartementet eller av dem som har fått
slik fullmakt av departementet. Et tilsagn gjelder i det året
det blir gitt pluss to år. Etter søknad kan et
tilsagn bli forlenget med et tredje år. Ubenyttede midler
blir tilbakeført til statskassen. Utbetalinger skjer etter
dokumenterte utgifter fra støttemottaker. Fondene ble opprettet
i 1991.
I forbindelse med regnskapsavslutningen for
fondene i 2000, er det avdekket at ett av fondene har negativ saldo.
Dette gjelder fondet som statens bevilgninger over kap. 2425 post
51 Distriktsutviklingstilskudd overføres til. I gjennomsnitt
har det i perioden 1991-2000 årlig blitt bevilget 700-800
mill. kroner over denne posten. Med unntak av en liten andel av
bevilgningen, som har blitt disponert av Kommunal- og regionaldepartementet (4-6
mill. kroner pr. år), har midlene blitt utbetalt fra fondet
i Norges Bank til SND, som har disponert midlene på vegne
av Kommunal- og regionaldepartementet. Status for fondet i dag er
en negativ saldo på 1,3 mill. kroner. Utover dette er det restforpliktelser
på tidligere gitte tilsagn på til sammen 5,2 mill.
kroner. Det betyr et samlet inndekningsbehov på 6,5 mill.
kroner, forutsatt at alle tilsagn som er gitt i 1999 og 2000 kommer
til utbetaling. Endelig oppgjør av årgangene vil
bli foretatt etter utløpet av henholdsvis 2001 og 2002
og eventuelt ubenyttede midler vil bli tilbakeført til
statskassen.
Kommunal- og regionaldepartementet har nedlagt
et betydelig arbeid med å gjennomgå tidligere
budsjettårganger for denne posten, uten at det er funnet
vesentlige forhold som kan bidra til å forklare avviket.
Avviket kan i prinsippet skyldes årganger helt tilbake
til 1991 (da fondene ble opprettet), mens Kommunal- og regionaldepartementet
av ressursmessige hensyn bare har foretatt etterkontroll og ny avstemming
av fondsregnskapet for perioden 1996-2000.
Kommunal- og regionaldepartementet vil omdisponere
6,5 mill. kroner innenfor vedtatt bevilgning for 2001 for kap. 2425
post 51.
Rutinene for kontroll og avstemming av fond
i Norges Bank er nå innskjerpet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for en sterkere satsing på veibygging og lavere avgifter
for å styrke næringslivets konkurranseevne og foreslår
derfor å redusere posten med 150 mill. kroner. Det fremsettes
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2425 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene: | |
| 51 | Distriktsutviklingstilskudd,
fond, kan nyttes under kap. 551 post 51,
nedsettes med | 200 000 000 |
| | fra kr 793 400 000 til
kr 593 400 000" | |
Det er i Ot.prp. nr. 57 Om lov om Statens nærings- og
distriktsutviklingsfond, slått fast at staten skal dekke
tap på risikolån og garantier som eventuelt overstiger
10 pst. av tapsfondenes størrelse. For risikolån og
garantier gitt i 1995, er realiserte tap så store at det bevilgede
tapsfondet ikke er tilstrekkelig til å dekke reelle tap.
Det foreslås bevilget 1,1 mill. kroner
over kap. 2425 ny post 74 Dekning av tap på risikolån
og garantier.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under ny post 74.
Opprinnelig anslått låneprovisjon
er 2,15 mill. kroner. Endrede renteforutsetninger gjør
det nødvendig å øke anslaget med 0,5
mill. kroner.
Posten foreslås oppjustert med 0,5
mill. kroner, fra 2,15 mill. kroner til 2,65 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Opprinnelig anslåtte renteinntekter
er 54,925 mill. kroner. Endrede renteforutsetninger gjør
det nødvendig å øke anslaget med 0,675
mill. kroner.
Posten foreslås oppjustert med 0,675
mill. kroner, fra 54,925 mill. kroner til 55,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I budsjettavtalen som ble inngått mellom
Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre om
statsbudsjettet 2001 heter det i pkt. 27:
"Avtalepartene er enige om å kompensere
for kommunenes avsetninger som følge av endringer i barne- og
etterlattepensjoner for inntil 1G mrd. kr Det legges til grunn at
overføringene benyttes til å bygge opp slike pensjonsfond.
Overføringene er således en tvungen sparing på linje
med avsetningen til utvidet ferie i 2000 og 2001."
Ved stortingsbehandlingen av statsbudsjettet
2001 ble følgende vedtatt:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag
til bevilgning til kommunesektoren til kompensasjon for økte
kostnader til barne- og etterlattepensjon på inntil 1,25
mrd. kroner."
Regjeringen følger opp budsjettavtalen
og stortingsvedtaket ved å foreslå en bevilgning
på i alt 1,25 mrd. kroner til kommunesektoren. Midlene
fordeles med kr 945 908 753 til kommunene og kr 304 091 247 til
fylkeskommunene (jf. kap. 572 post 60). I fordelingen mellom kommuner
og fylkeskommuner er pensjonsgrunnlag brukt som vekter. Kommunens
Sentralforbund har bistått i arbeidet med fordelingsberegningen.
Kommunesektoren har fått merutgifter
som følge av økt premiesats til Statens Pensjonskasse
(SPK) for lærere fra 8,1 pst. til 10 pst. fra 1. januar
2001. SPK anslår at premieøkningen vil føre
til en merutgift for kommunesektoren på 455 mill. kroner
for 2001. Kommunesektorens økte premieinnbetaling til SPK
i 2001 vil isolert sett føre til et tilsvarende redusert
tilskuddsbehov til SPK fra AAD sitt budsjett, jf. omtale under kap.
1542.
Som en kompensasjon for kommunesektorens merutgifter
foreslås det en tilleggsbevilgning på 340 mill. kroner
til kommunene og 115 mill. kroner til fylkeskommunene (jf. kap.
572 post 60), til sammen 455 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
12.13
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | H | FrP | SV | Representanten Bastesen |
571 | 60 | Rammetilskudd til kommuner | | | | | | | |
| 1 | Barne- og etterlattepensjon | +945,909 | +945,909 | +945,909 | +945,909 | +945,909 | +945,909 | +945,909 |
| 2 | Pensjonspremie for lærere | +340,000 | +340,000 | +340,000 | +340,000 | +340,000 | +340,000 | +340,000 |
| 3 | Økning | 0 | 0 | +250,000 | 0 | 0 | +1 400,000 | +1 400,000 |
| 4 | Økt
fribeløp | 0 | 0 | 0 | 0 | +170,000 | 0 | 0 |
| | Sum | +1 285,909 | +1 285,909 | +1 535,909 | +1 285,909 | +1 455,909 | +2 685,909 | +2 685,909 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye kap. 571 post 60 med i alt 1
285, 909 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fraArbeiderpartiet viser
videre til at kommunene og fylkeskommunene står for mesteparten
av den offentlige tjenesteproduksjonen. Derfor må kommuner
og fylkeskommuner ha økonomiske rammer som gjør
dem i stand til å tilby de tjenestene befolkningen har
behov for. Disse medlemmer mener at Regjeringens økonomiske opplegg
overfor kommunesektoren legger til rette for dette.
Disse medlemmer viser til at
den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter er større
enn på flere år. Denne veksten anslås
i revidert nasjonalbudsjett til å være om lag
2 pst. fra 2000 til 2001. I tillegg har kommunesektoren fått
kompensasjon for økte kostnader ved forlenget ferie og
lønnsoppgjøret for lærere på i
alt 3,4 mrd. kroner. Disse medlemmer viser videre
til at ifølge revidert nasjonalbudsjett var den reelle
veksten fra 1997 til 1998 svak, fra 1998 til 1999 på 1,5
pst. og fra 1999 til 2000 på 1,4 pst. Det var de årene
sentrumspartiene satt i Regjeringen.
Disse medlemmer viser videre
til at kommunesektorens anslås å få et
underskudd før lånetransaksjoner på 6,5
mrd. kroner i år. En betydelig del av dette underskuddet
kan tilskrives finansieringsprinsippene for grunnskolereformen og
eldresatsingen. Disse prinsippene fører til at kommunesektorens
investeringer reduserer overskuddet i investeringsperioden fordi størstedelen
av de statlige overføringene til disse investeringene fordeles
over et lengre tidsrom.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til materiale fra Kommunenes
Sentralforbund som forteller at 85 pst. av kommunene viser til at
de ikke er i stand til å foreta effektivisering uten at
det fører til reduksjon i tjenestetilbudet. Dette viser
at det effektiviseringskravet som var lagt til grunn for årets
statsbudsjettbudsjett var i strengeste laget.
Disse medlemmer mener bl.a. at
mange kommuner kan komme til å øke barnehagesatsene
fra høsten av til tross for de 240 millionene som Regjeringen foreslår
omdisponert for å øke statstilskuddet. I notat til
finanskomiteen datert 23. mai 2001 skriver Kommunenes Sentralforbund
følgende:
"En rekke kommuner har budsjettvedtak om å øke takstene
annet halvår. Selv om kommunen overvelter hele økningen
i statstilskuddet til foreldrene, behøver ikke dette bety
lavere satser enn i dag. Resultatet vil være lavere satser
enn kommunen opprinnelig la opp til."
Videre står det i notatet:
"Kommunenes finansielle situasjon varierer kraftig, Kommuner
som har underskudd på driften har behov for å redusere
kommunens utgifter til så vel barnehage- som andre formål."
Disse medlemmer viser til at
Skolefritidsordningen er et viktig tilbud til barn i gruppen 1.-4.
klasse. Mange kommuner har varslet økning i prisene fra
høsten av. Det kan føre til at barn som trenger
dette tilbudet, blir tatt ut av ordningen fordi foreldrene syns
det blir for dyrt.
Disse medlemmer viser til at
mange kommuner foretok kutt i bevilgningene til skolene i sine budsjett for
inneværende år. Kuttene vil først bli
merkbare på den enkelte skole fra skolestart høsten
2001, fordi det er umulig å foreta store kutt fra 1. januar.
En svært høy andel av utgiftene er lærerlønninger,
og det er ikke mulig å si opp lærere midt i et
skoleår. Derfor må budsjettkuttene som er beregnet
på hele året, tas over høstmånedene.
Lærerstilllinger må fjernes og dermed reduseres
mulighetene for i enkelte timer å kunne dele opp klassene.
Dette går særlig utover elever som har behov for
spesiell oppfølging og der undervisning i mindre grupper
er en forutsetning.
Disse medlemmer viser til tall
fra Landslaget for udelt og fådelt skole (Lufs) som viser
at 163 grendeskoler er truet av nedleggelse. Organisasjonen har aldri
før registrert så mange planer om nedleggelse. Det
er svak økonomi som er den direkte årsaken til dette.
Dette er et nytt eksempel på at det er barna som må betale
når kommunene kommer i en situasjon der det må strammes
inn.
Disse medlemmer mener at overstående
eksempler viser at selv om kommunesektoren fikk en relativt høy
inntektsvekst inneværende år, er det for stor avstand
i forholdet mellom pålagte oppgaver og inntektsrammer.
For å motvirke at kommuner må foreta
kutt i tjenestetilbudet som rammer svake grupper og for å sikre
at kommuner kan opprettholde en viss kvalitet i tilbudene som gis,
vil disse medlemmer foreslå å øke
de frie inntektene i kommunesektoren med 250 millioner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571): | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning,
forhøyes med | 1 535 909 000 |
| | fra kr 28 510 007 000 til
kr 30 045 916 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fribeløpet ved sykehjemsbrukernes egenbetaling for
sykehjemsplasser har vært uregulert i en årrekke.
I dag beholder en sykehjemsbruker kr 6 000 av
egne penger. Av alt overskytende beregnes egenbetaling for sykehjemsplassen. Disse
medlemmer mener det er helt urimelig at fribeløpet
ikke er høyere, og vil derfor foreslå å doble
dette til kr 12 000.
Disse medlemmer foreslår
at kommunene kompenseres for den økningen i kommunenes
utgifter dette vil medføre, og foreslår at bevilgningen økes
med 170 mill. kroner i denne forbindelse, dvs. med i alt kr 1 455 909
000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571): | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning,
forhøyes med | 1 455 909 000 |
| | fra kr 28 510 007 000 til
kr 29 965 916 000" | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil vise til at norsk økonomi
er sterk. Det er imidlertid en økende ubalanse mellom privat
og offentlig forbruk til velferdsgoder, og det er en sterk ubalanse
i kommuneøkonomien. Underskuddet i sektoren var ifølge
St.prp. nr. 82 (2000 2001) på 9,8 mrd. kroner i 1999, 7,3
mrd. kroner i 2000 og ser ut til å bli 6,5 mrd. kroner
i 2001. Dette skyldes at Stortinget gjennom flere år har
pålagt kommuner og fylkeskommuner oppgaver som det ikke
har vært tilstrekkelig med ressurser i kommunene til å løse.
Alvoret understrekes ytterligere av at mange kommuner og fylkeskommuner
ikke lenger har reserver å tære på.
Kommunesektoren har ansvaret for de viktigste områdene
som angår folks hverdag, slik som skole, helse, omsorg,
kultur, samferdsel og sosiale tiltak. Gode tjenester er helt avgjørende
for folks levekår, og er en uunnværlig infrastruktur
for næringslivet. En svekket offentlig sektor vil bidra
til at forskjellen mellom folk øker, stikk i strid med
det Regjeringen har lovet. Skal velferdsstaten sikres for alle,
må flertallet av befolkningen føle seg tjent med
og være fornøyd med det offentlige tilbudet. Slik
er det ikke i dag. Politiske løfter om satsing på billige
barnehager, kvalitetsskole uten egenandeler, god og verdig eldreomsorg
og fjerning av fattigdom, må følges opp av konkret
politisk handling for å realisere løftene.
Disse medlemmer vil spesielt
påpeke at over 20 000 barn lever under forhold som må betegnes
som fattigdom. Det er en skam hvis et rikt land som Norge ikke klarer å fjerne
denne fattigdommen. Tiltak må settes inn både
på kort og lang sikt. En god kommuneøkonomi er
helt nødvendig for å løse dette. Et godt
og kompetent sosialfaglig hjelpeapparat, sosialhjelpssatser det
går an å leve av, trygge og rimelige boligtilbud til
vanskeligstilte, gratis grunnskole, lav foreldrebetaling i SFO og
barnehager i tillegg til kultur- og fritidstilbud uten egenandeler,
er nøkkelfaktorer for å unngå at økonomisk
fattigdom skal ramme barn og ekskludere dem fra sosiale fellesskap.
Det er åpenbart at det finnes ressurser i Norge til å løse
dette hvis det er vilje til omfordeling . Disse medlemmer viser
til diverse forslag om behovet for økt satsing på disse områdene.
Disse medlemmer understreker
behovet for reduksjoner i egenbetalingen i skolefritidsordningen, og
viser til Innst. S. nr. 42 (1999-2000) og Riksrevisjonens dokument
3.10 (1998-1999) som tydeliggjør at flere kommuner ikke
har fått inndekket de ekstra kostnader som har påløpt
dem i forbindelse med skolefritidsordningen etter Reform 97. Disse
medlemmer merker seg at Regjeringen utsetter endringer i
kommunenes tilskuddsordning, og etterlyser innlemming av tilskuddet
til skolefritidsordninger i rammetilskuddet til kommunene.
Disse medlemmer mener prisen
på en plass i skolefritidsordningen bør reguleres
etter inntekt og med maksimalsats. Disse medlemmer ønsker
en halvering av dagens foreldrebetaling, og foreslår en økning
på 85 mill. kroner til skolefritidsordninga.
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti satser 200 mill. kroner på et
utviklingstilskudd som skal gå til forsøksvirksomhet
med alternative læringsmåter og en mer fleksibel
skoledag. Skolene kan søke om midler til ulike prosjekt
som å endre arbeidsplanen, styrke kontakten med arbeidsplasser
omkring skolen eller ei rekke andre prosjekt som hver enkelt skule ønsker å prøve
ut. Forbedret infrastruktur for realisering av nye læreformer
er også en del av dette.
Skolefritidsordningen og grunnskolen er kommunenes
ansvar. Disse medlemmer har derfor valgt å legge
bevilgningene til disse formålene inn i rammeoverføringene
til kommunene. En reell og varig styrking av kommunale oppgaver
kan ikke foretas uten en styrking av kommunenes økonomi.
I tillegg til nevnte økning på til sammen 285
mill. kroner øker disse medlemmer rammetilskuddet
til kommunene med 1 115 mill. kroner, og vises i denne sammenheng
til kap. 571 post 60 og disse medlemmers merknad
til denne.
Disse medlemmer viser også til
behovet for opprustning av skolebygg og infrastruktur i grunnskolen,
spesielt i ungdomstrinnet, og viser til Dokument nr. 8:109 (2000-2001)
om opptrappingsplan for ungdomstrinnet i grunnskolen. Disse
medlemmer ber Regjeringen komme tilbake med en plan for
ytterligere satsinger på skolen i forbindelse med statsbudsjettet for
2002.
Disse medlemmer vil også påpeke
at det er behov for å sette kommunene i stand til å følge
opp satsingen innen bl.a. psykiatri og eldrereform, noe som krever
kommunal egenandel og en økning i aktiviteten. Disse
medlemmer viser til merknader under kap. 586 og vil komme
tilbake til dette under behandlingen av kommuneproposisjonen for
2002.
Etter disse medlemmers syn er
det nå sterkt behov å ta et første skritt
for å redusere den økonomiske ubalansen i kommunesektoren
gjennom behandlingen av Revidert budsjett for 2001 og viser til
vårt forslag om å øke de frie midlene
til kommunene med 1 400 000 000 kroner.
Det er behov for en forpliktende plan for inndekning av
ubalansen i kommuneøkonomien som i løpet av få år
kan rette opp den store ubalansen, og sørge for at tjenestetilbudet
fungerer. Disse medlemmer vil komme tilbake til dette
i behandlingen av kommuneøkonomien for 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571): | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning,
forhøyes med | 2 685 909 000 |
| | fra kr 28 510 007 000 til
kr 31 195 916 000" | |
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til at budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet
og Sentrum har påført kommunene betydelige merkostnader. Økt
elavgift og økt moms betyr vesentlige utgiftsøkninger
for kommunene, utgifter som langt på vei spiser opp de økninger som
ble lagt inn i overføringene til kommunene i budsjettet
for 2001. Dette medlem mener derfor at disse partier
må bære ansvaret for at mange småskoler nå trues
med nedleggelse og at kostnadene til drift av alders- og sykehjem
har økt langt mer enn lønnsutviklingen for de
ansatte skulle tilsi.
Dette medlem støtter
forslaget om tilleggsbevilgninger for å redde nedleggingstruede
skoler, men vil samtidig påpeke behovet for reduksjoner
i moms og elavgift.
Dette medlem mener at statens
skatte- og avgiftspolitikk virker unødig byråkratiserende,
og medfører at beløpene til direkte tjenesteproduksjon reduseres
for å finansiere dette byråkratiet. Dette medlem kan
vanskelig se at dette er i tråd med visjonene om et enklere
Norge og mer tjenesteproduksjon for hver krone.
I Revidert nasjonalbudsjett kap. 3.3 Enkelte
skatte- og avgiftspolitiske spørsmål, er det redegjort
for konsekvenser for enkeltkommuner av nye regler for verdsettelse
og/eller fordeling av eiendomsskatt på kraftanlegg.
Det foreslås en særskilt bevilgning for 2001 på 25 mill.
kroner til en midlertidig overgangsordning for kraftkommuner som
har fått en betydelig reduksjon i inntektene fra eiendomsskatt
på kraftanlegg. Kommunene kan be om et ekstratilskudd for å dekke
inntektsbortfall som skyldes tvister om fordelingsregler, men beløpet
må betales tilbake dersom tvisten løses til kommunens
fordel. Videre kan det gis delvis kompensasjon for inntektsbortfall
som skyldes nye verdsettelsesregler, forutsatt at inntektsreduksjonen
er vesentlig større enn 15 pst. Det foreslås å knytte
ordningen opp til skjønnsdelen av rammetilskuddet til kommunene. Eventuell
tilbakebetaling fra kommunene vil skje i form av trekk i rammetilskuddet
til den enkelte kommune.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 571
post 64 med 25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at mange grendeskoler
er truet av nedleggelse som følge av trang kommuneøkonomi.
Disse skolene er svært viktig for mange lokalsamfunn, og
er ofte et viktig kulturelt og sosialt samlingspunkt for unge og gamle. Disse
medlemmer mener det er viktig å opprettholde grendeskolene,
og vil på denne bakgrunn foreslå å øke
bevilgningen over fylkesmannens skjønnspott med 50 000
000 kroner som tildeles kommuner med nedleggingstruede skoler. Disse
medlemmer vil vise til at et tilsvarende tiltak for budsjettåret
1999 hadde god effekt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommunene | |
| 64 | Skjønnstilskudd
forhøyes med | 75 000 000 |
| | fra kr 3 206 000 000 til
kr 3 281 000 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og representanten Steinar Bastesen viser i tillegg til merknad
i Budsjett-innst. S. II (2000-2001) der Senterpartiet går
inn for å kompensere kommuner for bortfall av eiendomsskatt
på kraftanlegg med 25 mill. kroner utover Regjeringens
forslag til kompensasjon, slik at disse kommunene får kompensert
50 mill. kroner av det innrapporterte inntektsbortfallet på 60
mill. kroner.
For å sikre grendeskolene videre drift
og for på bakgrunn av kompensasjon til kommunene for bortfall
av eiendomsskatt på kraftanlegg, fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommunene | |
| 64 | Skjønnstilskudd
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 3 206 000 000 til
kr 3 306 000 000" | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at omleggingen av eiendomsskatten
til kraftkommunene medførte et betydelig inntektstap for
kommunene. Dette medlem registrerer at Regjeringa vil
kompensere dette inntektsbortfallet i 2001 med 25 mill. kroner.
Det er etter dette medlems mening ikke tilstrekkelig,
og det fremmes forslag om en økning på ytterligere
25 mill. kroner.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571): | |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64, forhøyes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 3 206 000 000 til
kr 3 256 000 000" | |
Forsøk med rammefinansiering av øremerkede
midler består av 15 øremerkede tilskudd som i
et forsøk skal utbetales som rammemidler til 20 kommuner. Noen
av tilskuddene som inngår i forsøket er aktivitetsbaserte
og justeres i løpet av budsjettåret. Dette er tilfelle
for kap. 221 post 65 Opplæring for språklige minoriteter.
I forbindelse med justeringen for budsjettåret
2000 ble beløpet over kap. 221 post 65 korrigert med kr
3 538 000. Dette beløpet skulle blitt utbetalt til kommunene
som er berettiget til dette tilskuddet i desember 2000. Ved en feil
ble det imidlertid utbetalt bare kr 608 000 til kommunene. Ikke
utbetalt beløp på kr 2 930 000 ble trukket inn
i statskassen ved avslutningen av regnskapet for 2000. På denne
bakgrunn foreslås det en tilleggsbevilgning på kr
2 930 000 på 2001-budsjettet som vil bli utbetalt til de
berørte kommunene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 571 post 60.
Det foreslås en bevilgning på kr 304 091 247 til
fylkeskommunenes avsetninger til barne- og etterlattepensjoner.
Det vises til omtale under kap. 571 post 60.
Det foreslås en bevilgning på 115 mill. kroner
til dekning av fylkeskommunenes merutgifter i forbindelse med økning
av premiesatsen til Statens Pensjonskasse for lærere fra
8,1 pst. til 10 pst. fra 01.01.2001. Økningen motsvares
av et tilsvarende redusert tilskuddsbehov til SPK fra AAD sitt budsjett
jf. omtale under kap. 1542.
Rammetilskuddet reduseres med 15 mill. kroner.
Det vises til omtale under Sosial- og helsedepartementets kap. 730
post 60.
Rammetilskuddet økes med 48 mill. kroner.
Det vises til omtale under Sosial- og helsedepartementets kap. 730
post 60.
Det vises til omtale i avsnitt 1.3 Kompensasjon
til statlig forvaltning for merverdiavgift på tjenester.
Standpunkttabell, avsnitt
12.14
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | H | FrP | SV | Representanten Bastesen |
572 | 60 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | | | | | | | |
| 1 | Barne- og etterlattepensjon | +304,091 | +304,091 | +304,091 | +304,091 | +304,091 | +304,091 | +304,091 |
| 2 | Pensjonspremie for lærere | +115,000 | +115,000 | +115,000 | +115,000 | +115,000 | +115,000 | +115,000 |
| 3 | Dialyse | -15,000 | -30,000 | -30,000 | -30,000 | -15,000 | -30,000 | -30,000 |
| 4 | legemidler, sykehus | +48 000 | 0 | 0 | 0 | +48,000 | 0 | 0 |
| 5 | Økning | | | | | +300,000 | +250,000 | +250,000 |
| | Sum | +452,091 | +389,091 | +389,091 | +389,091 | +752,091 | +639,091 | +639,091 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen, går imot Regjeringens
forslag til endringer når det gjelder legemidler for revmatisme. Disse
medlemmer ber om at utelukkende medisinske vurderinger blir
lagt til grunn ved valg av behandlingsmetode for disse pasientene,
jf. merknad under 13.19.1.3. Disse medlemmer ønsker
også at pasienter som ønsker det kan få hjemmebasert
dialyse jf. merknad under avsnitt 13.19.1.4.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572): | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning,
forhøyes med | 389 091 000 |
| | fra kr 15 966 100 000 til
kr 16 355 191 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader til kap. 730 post 60 der det bevilges et tilsvarende
beløp til ISF. For å sette fylkene i stand til å betale
sin del - 50 pst. - av utgiftene i ISF til sykehusene legger disse
medlemmer inn 300 mill. kroner på dette kapittel.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572): | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning,
forhøyes med | 752 091 000 |
| | fra kr 15 966 100 000 til
kr 16 718 191 000" | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil vise til at det i
lang til har vært manglende samsvar mellom oppgaver og
inntektsgrunnlag knyttet til tjenestetilbud og velferdsgoder, og
at det særlig synes det å være en betydelig økonomisk
ubalanse i fylkeskommunal sektor. Fylkeskommunene står nå overfor
store omstillinger i forbindelse med ny oppgavefordeling. Det er
nå behov for å sette fylkeskommunen i stand til å løse
sine oppgaver. Disse medlemmer mener det er behov
for en særskilt gjennomgang av økonomien og gjeldssituasjonene
i hver enkelt fylkeskommune og vil vise til sine forslag og merknader
om gjeldssituasjonen og langsiktig løsning av dette problemet
i kommuneproposisjonene for 2002.
Disse medlemmer vil vise til
at det er stort behov for bedre kollektivtilbud, bedre tilbud til
psykiatrien - særlig til barn og unge, rusomsorgen trenger styrking
og kulturtilbudet må bedres. Fylkeskommunen er innehar
en nøkkelrolle i å utvikle og samordne kultursatsing
for barn og unge blant annet gjennom "den kulturelle skolesekken
og nista".
Disse medlemmer viser til at
mange fylkessykehus sliter med økonomien, og setter av
50 mill. kroner til økte overføringer til disse.
Det er behov for å lette den prekære økonomiske situasjonen
nå og disse medlemmer vil fremmer forslag
om å øke bevilgningen til kap. 572 post 60 med 250
mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til sin
merknad til avsnitt 13.19.1.3 der utgifter til revmatismemedisin overføres
til blåreseptordningen. Dette innebærer en innsparing
for fylkene på 48 mill. kroner. Økningen i rammetilskuddet
reduseres tilsvarende til 202 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572): | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning,
forhøyes med | 639 091 000 |
| | fra kr 15 966 100 000 til
kr 16 605 191 000" | |
Bevilgningen på denne posten beregnes
ut fra renter og avdrag på et ordinært husbanklån.
Nye renteforutsetninger medfører økte utbetalinger
til kommunene på 126 mill. kroner. Av dette vil 7 mill.
kroner bli overført til kap. 571 post 68 Forsøk
med rammefinansiering.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til sine respektive merknader
under avsnitt 23.1.20.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at det er en underfinansiering på investeringer
til omsorgsboliger på over 3 mrd. pga. manglende prisomregning. Dette
medlem vil påpeke at reformen ikke var ment å være
en ren boligreform, men at hovedintensjonen var å gi et godt
omsorgstilbud til eldre og pleietrengende. Skal det være
mulig for kommunene å tilby anstendig omsorg inne i boligene,
må de ha økning i frie midler og dekning av løpende
utgifter knyttet til investeringene. Dette medlem vil
komme tilbake til dette i behandlingen av kommuneøkonomiproposisjonen.
Posten omfatter utbetaling av lån i
budsjettåret basert på tilsagn gitt i budsjettåret
og flere år tilbake. Enkelte av låneordningene
i Husbanken medfører lang byggetid, ofte mer enn et år,
mens andre låneordninger ikke medfører bygging
og som regel utbetales i budsjettåret.
Utbetalingen av lån skjer i et lavere
tempo enn tidligere, bl.a. fordi en større andel av tilsagnene
gis til store prosjekter. Posten foreslås derfor redusert
med 1 700 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag under kap. 581 bolig og miljøtiltak post 75
boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger der dette
medlem går inn for å bevilge 200 mill.
kroner for å få mer fart i etablering av rimelige
utleieboliger og at dette vil øke behovet for låneramme
i Husbanken. På den bakgrunn vil dette medlem gå imot å redusere
kap. 2412 Den Norske Husbank.
På bakgrunn av regnskapstallene for
2000 oppjusteres anslaget for ekstraordinære innbetalinger.
Posten foreslås derfor oppjustert med 320 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
På denne posten budsjetteres statens
renteinntekter fra lån utestående hos Husbanken.
Posten foreslås nedjustert med 269 mill. kroner som følge
av nedjustering av anslaget for utbetaling av lån, jf.
kap. 2412.90 Lån til Husbanken. I tillegg er anslaget for
rentenivået nedjustert i forhold det som var lagt til grunn
ved budsjetteringen høsten 2000, noe som også gir
lavere inntekter på denne posten.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.