13.1 Sammendrag

  • – Stiftelsesår: 1998

  • – Statens eierandel: 45 pst.

  • – Antall ansatte pr. 31. desember 2000: 1 521

Høsten 1998 inngikk bl.a. ammunisjonsvirksomheten til Raufoss i det nyetablerte selskapet Nammo AS. Ved stortingsvedtak den 13. april 2000 ble det bevilget 340 mill. kroner til statlig kjøp av Raufoss ASAs eierandel på 45 pst. i Nammo AS. Bakgrunnen var behovet for en refinansiering av Raufoss-konsernet. Den norske eier har gitt uttrykk for at staten kan være innstilt på å gå ned i eierandel, dersom dette kan skje til fornuftige vilkår, og det er ledd i en restrukturering innen bransjen. Det er en felles oppfatning hos alle eierne at selskapet trenger tilknytning til en stor internasjonal aktør, fortrinnsvis på eiersiden. Nærings- og handelsdepartementet har fullmakt til å justere statens eierandel i Nammo AS i intervallet 34-51 pst. Det er liten grunn til at staten skulle øke sin eierandel i Nammo til 51 pst. Aksjonæravtalen krever enighet mellom eierne i alle vesentlige spørsmål. Dermed gir ikke en aksjemajoritet på 51 pst. reell kontroll. Det er en trend i den omstruktureringsprosess som pågår i europeisk forsvarsindustri at statlig eierskap i forsvarsindustrien reduseres. Det foreligger heller ikke lenger tunge forsvarspolitiske eller andre hensyn som tilsier at staten bør forbli langsiktig eier i Nammo. Derfor bør statens eierandel på sikt kunne reduseres helt. Dette bør imidlertid skje på en måte som bidrar til å styrke selskapet industrielt.

13.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, mener staten foreløpig bør opprettholde sin eierposisjon på 45 pst. Dersom man finner fram til en god langsiktig eierløsning for Nammo, som innebærer at det kan være aktuelt for staten å redusere sin eierposisjon, må dette framlegges som egen sak for Stortinget.

Eit anna fleirtal, medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, går mot ytterlegare nedsal i Nammo. Dette fleirtalet syner til at Nammo AS vart etablert på bakgrunn av restruktureringa av forsvarsindustrien i Europa for å tena ein nordisk heimemarknad, samt for å auka konkurranseevna i den internasjonale marknaden. Dette fleirtalet syner til at mens Sverige og Finland berre la ein mindre del av ammunisjonsproduksjonen sin inn i Nammo når dette vart oppretta i 1998, la Noreg inn heile produksjonen sin. Dette fleirtalet er uroleg for at eit eventuelt nedsal i Nammo kan medføra ei oppsplitting av selskapet, med nedlegging eller utflytting av arbeidsplassar som resultat. Dette fleirtalet meiner difor at Nammo AS best kan førast vidare ved eit framleis sterkt statleg eigarskap.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. S. nr. 154 (1999-2000) der Fremskrittspartiet skrev følgende:

"Disse medlemmer viser til RAs engasjement i det nordiske ammunisjonsselskapet Nammo. Utviklingen i denne forsvarsvirksomheten er preget av betydelig usikkerhet. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte Regjeringens forslag om et sterkere statlig engasjement i Nammo gjennom en overtakelse av RAs aksjepost i selskapet. Disse medlemmer viser til den omstruktureringsprosessen som pågår i europeisk forsvarsindustri. Statlig eierskap reduseres eller avvikles og har vært sett på som en nødvendighet i gjennomføringen av tiltak for å oppnå konkurransedyktighet. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at RAs Nammo-aksjer bør avhendes.

Disse medlemmer vil minne om at det ikke foreligger en forsvarspolitisk begrunnelse for et statlig engasjement i Nammo. Hvis produksjonen av ammunisjon som i dag finner sted ved divisjonen på Raufoss av­vikles eller flyttes til andre land, kan Forsvaret inngå avtaler om leveranse med alternative leverandører i NATO-kvalifiserte produsentland. Disse medlemmer forutsetter at leveranseavtaler får rammer som gjør at beredskapshensyn ivaretas."

Disse medlemmer gjør også oppmerksom på at Arbeiderpartiet i Innst. S. nr. 154 (1999-2000) skrev følgende:

"For å sikre en viss fleksibilitet i eierandelen, vil flertallet gi Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til å justere statens eierandel i Nammo AS i intervallet 34-51 pst."

Disse medlemmer mener det ikke lenger foreligger tunge forsvarspolitiske eller andre hensyn som tilsier at staten bør forbli langsiktig eier i Nammo.