Høsten 1998 inngikk bl.a. ammunisjonsvirksomheten
til Raufoss i det nyetablerte selskapet Nammo AS. Ved stortingsvedtak
den 13. april 2000 ble det bevilget 340 mill. kroner til statlig
kjøp av Raufoss ASAs eierandel på 45 pst. i Nammo
AS. Bakgrunnen var behovet for en refinansiering av Raufoss-konsernet.
Den norske eier har gitt uttrykk for at staten kan være
innstilt på å gå ned i eierandel, dersom
dette kan skje til fornuftige vilkår, og det er ledd i
en restrukturering innen bransjen. Det er en felles oppfatning hos
alle eierne at selskapet trenger tilknytning til en stor internasjonal aktør,
fortrinnsvis på eiersiden. Nærings- og handelsdepartementet
har fullmakt til å justere statens eierandel i Nammo AS
i intervallet 34-51 pst. Det er liten grunn til at staten skulle øke
sin eierandel i Nammo til 51 pst. Aksjonæravtalen krever
enighet mellom eierne i alle vesentlige spørsmål.
Dermed gir ikke en aksjemajoritet på 51 pst. reell kontroll.
Det er en trend i den omstruktureringsprosess som pågår
i europeisk forsvarsindustri at statlig eierskap i forsvarsindustrien reduseres.
Det foreligger heller ikke lenger tunge forsvarspolitiske eller
andre hensyn som tilsier at staten bør forbli langsiktig
eier i Nammo. Derfor bør statens eierandel på sikt
kunne reduseres helt. Dette bør imidlertid skje på en
måte som bidrar til å styrke selskapet industrielt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
mener staten foreløpig bør opprettholde sin eierposisjon
på 45 pst. Dersom man finner fram til en god langsiktig
eierløsning for Nammo, som innebærer at det kan
være aktuelt for staten å redusere sin eierposisjon,
må dette framlegges som egen sak for Stortinget.
Eit anna fleirtal,
medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, går mot ytterlegare
nedsal i Nammo. Dette fleirtalet syner
til at Nammo AS vart etablert på bakgrunn av restruktureringa
av forsvarsindustrien i Europa for å tena ein nordisk heimemarknad,
samt for å auka konkurranseevna i den internasjonale marknaden. Dette fleirtalet syner til at mens Sverige
og Finland berre la ein mindre del av ammunisjonsproduksjonen sin
inn i Nammo når dette vart oppretta i 1998, la Noreg inn
heile produksjonen sin. Dette fleirtalet er
uroleg for at eit eventuelt nedsal i Nammo kan medføra
ei oppsplitting av selskapet, med nedlegging eller utflytting av arbeidsplassar
som resultat. Dette fleirtalet meiner
difor at Nammo AS best kan førast vidare ved eit framleis
sterkt statleg eigarskap.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Innst. S. nr. 154 (1999-2000)
der Fremskrittspartiet skrev følgende:
"Disse medlemmer viser til RAs engasjement i det nordiske
ammunisjonsselskapet Nammo. Utviklingen i denne forsvarsvirksomheten
er preget av betydelig usikkerhet. Disse medlemmer vil derfor ikke
støtte Regjeringens forslag om et sterkere statlig engasjement
i Nammo gjennom en overtakelse av RAs aksjepost i selskapet. Disse
medlemmer viser til den omstruktureringsprosessen som pågår
i europeisk forsvarsindustri. Statlig eierskap reduseres eller avvikles og
har vært sett på som en nødvendighet
i gjennomføringen av tiltak for å oppnå konkurransedyktighet. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at RAs Nammo-aksjer bør
avhendes.
Disse medlemmer vil minne om at det ikke
foreligger en forsvarspolitisk begrunnelse for et statlig engasjement
i Nammo. Hvis produksjonen av ammunisjon som i dag finner sted ved
divisjonen på Raufoss avvikles eller flyttes
til andre land, kan Forsvaret inngå avtaler om leveranse
med alternative leverandører i NATO-kvalifiserte produsentland.
Disse medlemmer forutsetter at leveranseavtaler får rammer
som gjør at beredskapshensyn ivaretas."
Disse medlemmer gjør
også oppmerksom på at Arbeiderpartiet i Innst.
S. nr. 154 (1999-2000) skrev følgende:
"For å sikre en viss fleksibilitet i eierandelen,
vil flertallet gi Nærings- og handelsdepartementet fullmakt
til å justere statens eierandel i Nammo AS i intervallet
34-51 pst."
Disse medlemmer mener det ikke
lenger foreligger tunge forsvarspolitiske eller andre hensyn som tilsier
at staten bør forbli langsiktig eier i Nammo.