En gjennomgang av regnskapstallene viser at
det ser ut til å bli et mindreforbruk på posten
på ca. 3 mill. kroner. Det foreslås derfor at
bevilgningen settes ned fra 28,92 mill. kroner til 25,92 mill. kroner.
Posten skal dekke utgifter som varierer sterkt
fra år til år avhengig av lønnsoppgjørene.
Bevilgningen går også til kompetanseoppbygging
og utredninger på feltet. Utbetalingene kan skje senere
enn det som er lagt til grunn. Det foreslås derfor at posten
får stikkordet "kan overføres".
Innbetalt garantiprovisjon fra Kommunalbanken
for 2003 er kr 18 861 327. I forhold til budsjettet for 2003 er
dette en merinntekt på kr 5 061 327. Det foreslås
derfor at posten økes med tilsvarende beløp, fra
13,8 mill. kroner til 18,861 mill. kroner.
Saldert budsjett for 2003 var basert på et
gjennomsnittlig belegg i mottak på 9 730 personer. I forbindelse med
Stortingets behandling av St.prp. nr. 65 (2002-2003), jf. Innst.
S. nr. 260 (2002-2003) ble bevilgningen økt med 656,2 mill.
kroner bl.a. som følge av økt belegg i mottak.
Total ankomst av asylsøkere i 2003
ser fortsatt ut til å bli på i overkant av 16
000. Det ser imidlertid ut til at færre vil bli bosatt
samt at færre forsvinner fra mottak enn tidligere forventet.
Nye prognoser for gjennomsnittlig antall beboere i mottak i 2003
er på 17 200 personer.
Budsjettbehovet i 2003 blir på om lag
1 858,7 mill. kroner.
Utgiftene til tolkehonorarer er blitt redusert
som en følge av noe kortere intervjuer i alle asylsaker
samt at det er innført to intervjuer pr. dag i enklere
saker. Det foreslås derfor at bevilgningen på post
22 Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse settes ned med
9,5 mill. kroner til 56,2 mill. kroner.
Basert på forslag om økt bevilgning
under kap. 520 Utlendingsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige
mottak, foreslås bevilgningen under kap. 3520 post 4 Refusjon
av ODA-godkjente utgifter økt med 153 mill. kroner. Det
er da lagt til grunn ny statistikk som viser en andel av flyktninger
fra ODA-godkjente land på om lag 80 pst., og at 70 pst.
av disse har vært i mottak i mindre enn ett år.
Utgiftene anslås nå å bli
om lag 2 748 mill. kroner eller om lag 270 mill. kroner lavere enn
bevilgningen inkl. overført beløp fra 2002, som
i hovedsak skyldes lavere bosetting i 2002 og 2003 enn tidligere
forutsatt.
For å kunne benytte ubrukte midler
fra 2003 og dermed dekke opp et eventuelt merbehov i 2004 i forhold
til frivillig retur og tilbakevending til Irak, foreslås
det at posten tilføres stikkordet "kan overføres".
Stikkordet vil også gjøre posten mer fleksibel
i forhold til personer som får tillatelse til å komme
til Norge, men som først kommer året etter at
tillatelsen er gitt, for eksempel overføringsflyktninger,
og i forhold til regninger fra International Organisation for Migration
(IOM), der regningen for andre halvår belaster posten først
neste budsjettermin.
Erfaringene hittil i år tilsier at
det totale antallet nemndmøter i 2003 vil bli færre
enn forutsatt våren 2003. Årsprognosen er nå på ca.
750 nemndmøter. Det foreslås derfor at bevilgningen
reduseres med 1 mill. kroner til 4,62 mill. kroner.
Posten benyttes til tiltak som ofte strekker
seg over flere år. Det ble i St.prp. nr. 65 (2002-2003)
foreslått at posten tilføyes stikkordet "kan overføres".
Forslaget ble ved en inkurie ikke tatt med i budsjettinnstillingen. Det
foreslås derfor på nytt at posten får
stikkordet "kan overføres".
SND har hatt større tap på alle
utlånsordningene sine i 2002 og første halvår
2003 enn i tidligere år. Dersom det ikke bevilges ekstra
til tapsfondet vil forventet saldo på tapsfondet pr. 31.
desember 2003 være negativ med 20 mill. kroner for den
distriktsrettede risikolåneordningen, når det
er tatt hensyn til spesifiserte tapsavsetninger. Tapsfondet skal
ved utgangen av året være stort nok til å dekke
konstaterte tap og spesifiserte tapsavsetninger. I tillegg til å dekke
dette, vil regjeringen foreslå at det bygges opp en reserve
for å dekke uspesifiserte tapsavsetninger.
Kommunal- og regionaldepartementet foreslår
derfor at det bevilges 50 mill. kroner på kap. 2425 post
74 i 2003 til å dekke tap på den distriktsrettede
risikolåneordningen.
Det er budsjettert med tilbakeføring
av tapsfond på 20 mill. kroner. På bakgrunn av
faktiske tilbakeføringer foreslås posten økt
med 7 mill. kroner til 27 mill. kroner.
Dette er en post hvor oppstart, framdrift og
utbetalinger i prosjektene kan variere uavhengig av budsjettåret og
det foreslås derfor at posten tilføyes stikkordet
"kan overføres".
Som en del av Nasjonal kreftplan (1999-2003)
er det etablert en tilskuddsordning relatert til tiltak mot radon i
helårsboliger. Antall søknader om tilskudd har økt
i 2003 i forhold til tidligere år. Bevilgningen foreslås økt med
3 mill. kroner overført fra Helsedepartementet. Helsedepartementets
bevilgninger foreslås redusert tilsvarende.
Nye beregninger viser at rentestøtten
for 2003 vil bli om lag 39 mill. kroner. Differansen i forhold til
bevilgningen på 30 mill. kroner skyldes at innbetalte avdrag for
utleielån og lån på særvilkår
er lavere enn tidligere antatt. Det foreslås derfor at
bevilgningen på posten økes med 9 mill. kroner.
Det har vært lavere utbetaling av Startlån
enn opprinnelig anslått. Husbanken budsjetterte med en
ramme for Startlån på 4,5 mrd. kroner som er lik
samlet ramme for kjøpslån og etableringslån
i 2002. Hittil i år er det gitt tilsagn for 3,5 mrd. kroner.
Det er også ellers generell litt lavere etterspørsel
etter lån.
Selv om det er knyttet usikkerhet til utbetaling
av lån i slutten av året, foreslås det
at bevilgningen for 2003 reduseres med 1,63 mrd. kroner til 12 mrd.
kroner.
Pr. 31. august 2003 var avdragene på drøyt
6,5 mrd. kroner, om lag 2,4 mrd. kroner høyere enn prognostisert.
Dersom de høye ekstraordinære
avdrag og innfrielser fortsetter ut året vil avdragsinngangen
komme på om lag 11,3 mrd. kroner som er 4,2 mrd. kroner
høyere enn gjeldende budsjett på 7,075 mrd. kroner.
Det foreslås at bevilgningen økes med 4,2 mrd.
kroner til 11,275 mrd. kroner.
Bevilgningen for 2003 er på 6,349 mrd.
kroner. På grunn av de høye ekstraordinære
innbetalingene er Husbankens anslag for renteinngangen noe lavere
enn budsjettert. Det foreslås at bevilgningen settes ned
med 162 mill. kroner fra 6,349 mrd. kroner til 6,187 mrd. kroner.