Bakgrunnen for meldingen er at den gjeldende
hurtigruteavtalen utløper 31. desember 2004.
For å opprettholde dagens transportstandard
foreslår Samferdselsdepartementet at det fortsatt kjøpes
transporttjenester på strekningen mellom Bergen og Kirkenes.
Departementet foreslår at staten fortsatt skal kjøpe
en sammenhengende rute Bergen-Kirkenes basert på dagens
rutestruktur med daglige og helårlige seilinger innenfor
dagens tilskuddsnivå. Det foreslås videre at denne
ruten konkurranseutsettes basert på en anbudsprosess.
For å sikre at den statlige betalingen
ikke blir unødvendig høy foreslås det
at det samtidig også utlyses et sekundært alternativ
med en rute Bergen-Tromsø og en rute Tromsø-Kirkenes,
hver med 4 avganger pr. uke hele året basert på forskjellige
krav til kapasitet tilpasset distansereisende på disse
to strekningene. I dette alternativet kan det være aktuelt å styrke
tilbudet nord for Tromsø med hurtigbåt og flyrute.
Distansepassasjerer defineres som passasjerer
som ikke er rundreisepassasjerer, og kan grovt sett deles i tre
grupper; stedsbestemte reiser, opplevelsesreiser og konferansereiser.
Sammenhengende rute Bergen-Kirkenes med helårlige
og daglige seilinger velges dersom tilskuddsbehovet er innenfor
dagens nivå på tilskuddet.
I begge alternativene kreves det godskapasitet
for å dekke behovet mellom Tromsø og Kirkenes.
ESAs (Efta Surveillance Authority) godkjente
i brev av 19. desember 2001 gjeldende hurtigruteavtale fra 1. januar
2002. Denne godkjenningen forutsatte at et eventuelt framtidig kjøp
av transporttjenester må baseres på en prosess
som er åpen, etterprøvbar og ikke diskriminerende.
Samtidig må en ta utgangspunkt i en gjennomgang av behovet
for offentlige kjøp.
Departementet legger til grunn at det er opp
til EFTA-statene selv å fastsette transportstandarden så lenge
selve tjenestekjøpet skjer etter en prosess som er forenlig
med EØS-avtalen.
Behandlingen i Stortinget av St.meld. nr. 39
(1989-90) Om transportstandarden langs kysten fra Bergen til Kirkenes,
jf. Innst. S. nr. 207 (1989-1990) og Innst. S. nr. 264 (1989-1990),
resulterte i en beslutning om omstilling av Hurtigruten.
Stortingsvedtaket satte som mål for
omstillingen at det ikke skulle bevilges ytterligere tilskudd til
Hurtigruten etter år 2001. Vedtaket hadde imidlertid en åpning
for fortsatt tilskudd.
St.prp. nr. 21 (1991-1992) omtaler arbeidet
med omstillingsplan og ny avtale for perioden 1991-2001. I avtalen
blir tilskuddsrammen på 1 875 mill. (1990-kroner) fordelt
med en gradvis nedtrapping fra 208 mill. kroner i tilskudd i 1990
til 123 mill. kroner i 2001. Ifølge denne avtalen skulle
det gjennomføres en flåtefornyelse innenfor en
ramme på 1300 mill. kroner. Prisomregningen av tilskuddsbeløpet
for 2001 gav et tilskudd på 196 mill. kroner.
I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011
ble det blant annet vist til at:
– Regjeringen
har fått fullmakt fra Stortinget til å inngå en
avtale innenfor en ramme på 170 mill. kroner pr. år
til og med 2006, jf. St.prp. nr. 1, Tillegg nr. 7 (1999-2000) og
Budsjett-innst. S. nr. 13 (1999-2000)
– det på dette grunnlaget
er forhandlet fram en ny hurtigruteavtale for perioden 2002-2006
og
– avtalen må notifiseres
til og godkjennes av ESA før ikrafttredelse.
ESAs vilkår for at avtalen ble godkjent
var blant annet at avtaleperioden måtte avgrenses til 3 år,
men med mulighet for forlengelse inntil 1 år dersom valg
av en ny operatør skulle gjøre dette nødvendig.
Gjeldende hurtigruteavtale mellom Samferdselsdepartementet
og Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA (OVDS)/Troms
Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS) om kjøp av tjenester
på ruten Bergen - Kirkenes med mellomsteder for perioden
1. januar 2002 t.o.m. 31. desember 2004 ble inngått i desember 2001.
Hurtigruten skal opprettholde daglige og helårlige seilinger
i henhold til ruteplanen. Partene er enige om at det er kommersielt
grunnlag for hurtigrutedrift i perioden mai til og med september.
Underskuddet som opparbeides i vintersesongen er vesentlig større
enn det statlige tjenestekjøp. Deler av overskuddet fra
den kommersielle driften skal derfor fortsatt gå med til å dekke
den ikke-kommersielle driften innenfor gjeldende hurtigruteavtale.
ESA har akseptert at rutetilbudet gjelder perifere områder
og at dette rutetilbudet er nødvendig for områdenes økonomiske
utvikling. Det ble også akseptert at et markedsbasert tilbud
ville gi et for svakt transporttilbud.
Transportøkonomisk institutt (TØI)
har utredet spørsmål knyttet til transportstandard
for Samferdselsdepartementet. Rapport 609/2002 Utredning
av transportstandarden for kysten Bergen-Kirkenes ble avgitt i februar
2003 og ble deretter sendt på høring.
Rapporten kartlegger transporttilbud, etterspørsel etter
Hurtigrutens tjenester og andre transportmidler, for til slutt å vurdere
Hurtigrutens rolle. I tillegg beskrives godstransporter på kysten
Tromsø-Kirkenes samt kommersiell hurtigrute og nødvendige
transportkjøp. I kapittel 2.4 i meldingen gis et sammendrag av
rapporten om Hurtigrutens transportfunksjon.
Også Landsdelutvalget for Nord-Norge
og Nord-Trøndelag (LU), som er en sammenslutning av fylkeskommunene
i nord og Nord-Trøndelag, har fått vurdert Hurtigrutens
betydning fra en konsulent og identifisert og vurdert relevante
scenarier for drift etter 2001, jf. kapittel 2.4 i meldingen.
Høringsrunden er omtalt i kapittel
2.5 i meldingen, og av de berørte fylkeskommunene hadde
Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal merknader
til utredningen. De tre førstnevnte mener generelt det
er en svakhet at mandatet kun er begrenset til transportstandard
og ikke omfatter øvrige samfunnshensyn som bosetning, næringsliv
og reiseliv langs kysten.
Finnmark fylkeskommune mener bl.a. at rapporten viser
at Hurtigruten er viktigst for Finnmark og Nord-Troms fordi det
omtrent ikke fins alternative tilbud til Hurtigruten på denne
kyststrekningen.
Troms fylkeskommune mener at utredningen undervurderer
Hurtigrutens betydning som alternativ til jernbane nord for Bodø,
samtidig som den vurderingen som er gjort om godstransporten også blir
snever etter- som det kun er konsekvensene for godstransporten i Finnmark
som blir vurdert. Rapporten burde også definere en minste
transportstandard som tilbudet kan sammenlignes med.
Nordland fylkeskommune mener bl.a. at Hurtigruten ellers
spiller en viktig rolle for sivil og militær beredskap,
som kan bli vanskelig å erstatte uten dagens hurtigrutetilbud.
Hurtigrutens transporttjenester har særlig stor betydning
som alternativ til jernbane nord for Bodø, men også som
en "ytre kystbane" sør for Bodø.
Møre og Romsdal fylkeskommune slutter
seg til at Hurtigruten betyr mer for de tre nordligste fylkene enn for
fylkene lenger sør. Fylkeskommunen mener bl.a. at det er
nødvendig at antall anløp i fylket opprettholdes omtrent
på dagens nivå for at denne utviklingen skal fortsette.
Nærings- og handelsdepartementet mente
i sine merknader at det hadde vært ønskelig med
ytterligere belysning av hurtigrutetilbudets betydning for næringslivet.
Fiskeridepartementet mener rapporten mangler
en vurdering av betydningen av statlige kjøp av transporttjenester
som retter seg mot godstrafikken for å opprettholde transportstandarden
i de nordlige områder.
De øvrige merknadene som foreligger
kommer fra Norsk Havneforbund, Norsk Sjømannsforbund og
Det norske maskinistforbund, jf. kapittel 2.5 i meldingen.
Kapittel 3 i meldingen gjennomgår nærmere
kartleggingen av transportstandarden på kyststrekningen
Bergen-Kirkenes. Analysen er gjennomført av Transportøkonomisk
institutt (TØI). Kartleggingen i rapporten danner basis
for Samferdselsdepartementets vurderinger.
Antall reisende med Hurtigruten er om lag doblet siden
1990. I omtalen av Hurtigrutens transportfunksjoner og etterspørsel
beskrives ulike reiselengder, trafikkfordeling mellom havner på ulike
delstrekninger, varierende belegg og kartlegging av reisemotiv.
På bakgrunn av en egen spørreundersøkelse
anslår TØI antall årlige stedsbestemte
reiser til om lag 315 000 eller 60 pst. av alle reiser. I perioden
oktober 2001-september 2002 ble det foretatt 436 549 distansereiser
og 90 414 rundturer, til sammen 529 963 reiser. Skipene anløper
34 havner, pluss Geiranger på nordgående om sommeren.
Tilbudet med andre transportmidler er gjennomgående
godt. Det er ikke påvist grunnleggende endringer i transporttilbudet
i forhold til St.meld. nr. 39 (1989-1990) og det forventes heller
ikke større endringer framover. Hurtigruten utgjør
et selvstendig transporttilbud fra Tromsø og nordover og
over Vestfjorden. Dersom Hurtigrutens tilbud skulle falle bort på disse
strekningene, vil dette ramme reisende på grunn av svake
alternativer. I tillegg er Hurtigruten viktig for godstransporter
nord for Tromsø, særlig på de minste anløpsstedene.
I tillegg er Hurtigruten viktig på enkelte delstrekninger
der ruteplanene passer og/eller opplevelsesaspektet er
viktig.
TØI viser i sin oppsummering til at
det knytter seg usikkerhet til hva hurtigruteselskapene vil gjøre
dersom de skulle miste sitt statstilskudd. Belegget er lavest om
vinteren og nord for Tromsø. Hurtigruten kan da for eksempel
trafikkere strekningen fra Bergen til Tromsø og/eller
redusere kapasiteten om vinteren.
TØI lyktes ikke i å få informasjon
fra hurtigruteselskapene om ren kommersiell drift, men har skissert
fire tenkbare alternativer for slik drift. I de ulike alternativene
er det gjort beregninger av tilskuddsbehov for hurtigbåtdrift
for å opprettholde en akseptabel transportstandard dersom
Hurtigruten faller bort.
For å få et bedre grunnlag
for å vurdere en eventuell kommersiell tilpasning, har
departementet engasjert en konsulent.
Hurtigruten utgjør en viktig del av
transportstandarden på kyststrekningen Bergen-Kirkenes,
men har også stor betydning for den øvrige samfunns-
og næringsutviklingen på denne kyststrekningen.
Norske myndigheter kan fastlegge en "minste
transportstandard" på kysten. I den grad den ikke blir
ivaretatt i et fritt konkurransemarked kan norske myndigheter kjøpe
disse bedriftsøkonomisk ulønnsomme, men samfunnsøkonomisk ønskelige tjenestene.
Arbeidet med å få notifisert inneværende hurtigruteavtale
synliggjør at regelverket som følger av EØS-avtalen
setter klare begrensninger for hvordan eventuelle kjøp
kan foregå. Kjøpet må baseres på konkurranse
som innebærer åpenhet, etterprøvbarhet og
likebehandling.
I kapittel 4 i meldingen drøftes hovedalternativer
for kjøp av transporttjenester med utgangspunkt i at en tilfredsstillende
transportstandard er en transportstandard omtrent som i dag.
Dagens tilbud med Hurtigruten bidrar til å opprettholde
en høy transportstandard på strekningen Bergen-Kirkenes
med en statlig betaling på 170 mill. 1999-kroner pr. år.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
turisttrafikken fortsatt ikke skal subsidieres gjennom offentlige
tjenestekjøp, fordi dette vil kunne virke konkurransevridende
i forhold til andre virksomheter innenfor turistnæringen.
I tillegg til at turisttrafikk generelt faller
utenfor tilskuddsformålet, legges det til grunn at også godstransport
faller utenfor tilskuddsformålet. Departementet mener likevel
at det kan være nødvendig å gjøre et
unntak for kjøp av tjenester for godsframføring
nord for Tromsø, spesielt for deler av Finnmarkskysten.
Det legges til grunn at kjøp av godstjenester også er
forenlig med EØS-avtalen, dersom det kan påvises
et behov for dette.
Regjeringen foreslår derfor prinsipalt å videreføre dagens
transporttilbud med daglige avganger hele året. Det legges
opp til en prosess med konkurranseutsetting basert på uendret
transportstandard med seilinger Bergen-Kirkenes tilsvarende dagens
hurtigruteproduksjon.
Krav til kapasitet i anbudsspesifikasjonen bør tilpasses
behovet for antall distansereisende.
Tilbydere som ønsker å dimensjonere
kapasiteten med tanke på rundreisepassasjerer, får
mulighet til å gjøre dette slik også dagens
avtale gir mulighet for. Dette muliggjør også alternativ
bruk av skip med ulik størrelse som utnytter sesongmessige
og/eller strekningsvise variasjoner i etterspørselen.
Det samme gjelder for godstransport. Det stilles likevel krav om godstilbud
med kapasitet som dekker behovet på strekningen Tromsø -
Kirkenes.
Transportstandard kan ikke vurderes uavhengig
av kostnad. Regjeringen mener at det samlet sett ikke bør være
aktuelt å betale mer enn i dag. Konkurranse innebærer
at en ikke kjenner prisen på en sammenhengende rute og øvrige
alternativer før konkurranse er avholdt.
Anbud basert på en videreføring
av dagens transporttilbud til distansereisende vil kunne gi et begrenset antall
tilbydere, ikke minst fordi det er høye investeringskostnader
knyttet til flåteoppbygging. Derfor er det nødvendig
at det samtidig utlyses et alternativt transporttilbud. I meldingen
foreslås et tilbud basert på en løsning
med fire ukentlige seilinger sør for Tromsø og fire
ukentlige seilinger nord for Tromsø, med ulike kapasitetskrav
sør og nord for Tromsø. Nord for Tromsø vil
det stilles krav om godsframføring. I dette alternativet
er ruten sør og nord for Tromsø atskilte ruter
hvor anbud kan gis hver for seg.
Dersom prinsipalløsningen overstiger
dagens ressursbruk, velges det alternative tilbud. Ved valg av dette
alternativ kan det bli aktuelt å avsette deler av en eventuell
innsparing sammenlignet med dagens ressursbruk, til å styrke
fly- og hurtigbåttilbudet nord for Tromsø.
I medhold av yrkestransportloven har de nåværende hurtigruteselskapene
(OVDS og TFDS) løyve for rutetransport med fartøy
på strekningen Bergen-Kirkenes v.v. Dette løyvet
utløper 31. desember 2008. Dette løyvet, sammen
med den inngåtte avtale om kjøp av tjenester,
fastlegger selskapenes plikter til å betjene ruten frem
til utløpet av avtalen om tjenestekjøpet ved utgangen
av 2004.
I meldingen legges det opp til at det ved utløp
av den nåværende avtaleperioden med offentlige
tjenestekjøp, skal framtidig offentlig kjøp av
hurtigrutetjenester med fartøy på strekningen
Bergen - Kirkenes konkurranseutsettes gjennom anbud. Etter yrkestransportlovens § 8,
kan ruteløyve tildeles etter anbud. I samband med at vedkommende
rute eller ruteområde settes ut på anbud kan tidligere
tildelt løyve for tilsvarende rutetjeneste likevel trekkes
tilbake før utløpsdato, jf. yrkestransportlovens § 27.
For å sikre mest mulig forutsigbare rammebetingelser for
dem som skal gi tilbud i samband med anbud, er det nødvendig å gjøre
bruk av bestemmelsen slik at løyvet som er tildelt de nåværende
hurtigruteselskapene, trekkes tilbake.
Samferdselsdepartementet foreslår etter
dette at det inngås en avtale med åtte års
varighet med de operatørene som blir valgt til å betjene
rutestrekningen Bergen-Kirkenes etter 2004.