Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at Hurtigruten har transportert mennesker og gods langs kysten helt siden 1893. Denne tradisjonen har gitt Hurtigruten en unik posisjon og har i tillegg til å være et transportmiddel, en viktig funksjon for folkeliv og kystkultur i flere fylker.

Komiteen vil peke på at en god transportstandard på strekningen mellom Bergen og Kirkenes er av stor betydning for bosetting og verdiskapning langs kysten. Spesielt er et godt rutetilbud viktig for den økonomiske utviklingen i de tre nordligste fylkene. Nåværende rutestruktur gir en tilfredsstillende transportstandard, både for person- og godstransport. Det er derfor ønskelig at rutestrukturen opprettholdes på dagens nivå.

Komiteen vil peke på at det er vanskelig å tallfeste den samfunnsøkonomiske betydningen av dagens hurtigrutetilbud. I tillegg til dens viktige funksjon som transportør av personer og gods, er Hurtigruten en unik turistattraksjon som fører mennesker fra hele verden til Norge. Dette gir positive ringvirkninger i hele landet. For flere lokalsamfunn er hurtigrutetilbudet viktig for opprettholdelse av havner en nødvendig transportstandard. Hurtigrutetilbudet har også betydning for å holde oppe et norsk maritim miljø og norske arbeidsplasser i sektoren.

Komiteen mener det er positivt at det i meldingen også er lagt vekt på viktige samfunnsmessige hensyn som bosetting, verdiskaping og reiseliv, i tillegg til transportstandard. En slik bredere vektlegging av samfunnsmessige hensyn er i tråd med det flere høringsinstanser pekte på i forbindelse med TØI-rapport 609/2002 Utredning av transportstandarden for kysten Bergen - Kirkenes.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil også understreke at rutetilbudet er viktig for å nå målene om å vri transport av personer og gods over fra veg til sjø. Deler av dagens person- og godstransport ville måttet gå med buss og vogntog dersom tilbudet skulle bli redusert. Således har rutetilbudet en viktig miljøfunksjon. I tillegg er dagens hurtigrute med på å styrke beredskapen langs kysten.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det i størst mulig utstrekning bør være fri konkurranse mellom de forskjellige transportformer. Disse medlemmer legger i sin støtte for å opprettholde dagens seilingsmønster at næringsliv og befolkningen vil få et langt dårligere transporttilbud ved å redusere antall anløp.

Dagens hurtigrute har et stort forbruk av diesel som forurenser, det er derfor ikke gitt at forurensningen fra vogntog og bussdrift vil bli høyere. Derfor legger ikke disse medlemmer til grunn at Hurtigruten er mer miljøriktig enn bruk av andre transportmidler. Disse medlemmer mener videre at en sterk satsing på vegbygging vil redusere miljøutslippene fra bilbrukerne betydelig. I tillegg er dagens hurtigrute med på å styrke beredskapen langs kysten.

Seilingsmønster

Komiteen er fornøyd med at Regjeringen fortsatt ønsker å kjøpe transporttjenester på strekningen mellom Bergen og Kirkenes og at Samferdselsdepartementet primære alternativ er fortsatt kjøp av sammenhengende rute Bergen-Kirkenes basert på dagens rutestruktur. På grunn av Hurtigrutens totale samfunnsøkonomiske betydning er det ønskelig å opprettholde dagens helhetlige transportsystem.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener Hurtigrutens seilingsmønster skal opprettholdes som i dag. Flertallet vil derfor fremme forslag om at rutealternativ 1 velges.

Flertallet foreslår:

"Rutealternativ 1, sammenhengende rute Bergen - Kirkenes basert på dagens rutestruktur, legges til grunn for anbudsutlysing for offentlig kjøp av hurtigrutetjenester med fartøy på strekningen Bergen - Kirkenes."

Flertallet mener Hurtigruten ivaretar en god transportstandard på kyststrekningen Bergen - Kirkenes, og den har også stor betydning for den øvrige samfunns- og næringsutviklingen på denne kyststrekningen. Hurtigruten er et godt helhetlig transportalternativ for gods og passasjerer, og et godt reiselivsprodukt med et høyt antall turister som brukere. Dette bør etter flertallets vurdering videreføres. En reduksjon og oppstykking av tilbudet vil etter flertallets mening føre til en kraftig svekkelse av Hurtigruten.

Komiteens medlemmer fra Høyre har merket seg at Samferdselsdepartementet ønsker å lyse ut et sekundært alternativ for å sikre at den statlige betalingen ikke blir unødvendig høy. Det er riktig og nødvendig å holde kontroll over kostnadene, for å sikre en samlet sett best mulig bruk av statlige midler til transportformål. Dersom opprettholdelse av dagens rutetilbud innbærer økte kostnader, vil dette kunne ramme andre transportgrener som er avhengige av statlige tjenestekjøp.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser til at Samferdselsdepartementet i meldingen legger opp til å lyse ut et sekundært alternativ for å sikre at den statlige betalingen ikke blir unødvendig høy. Disse medlemmer mener det er riktig å legge opp til en anbudsprosess som legger til rette for reell konkurranse. Det sekundære alternativet, med én rute Bergen - Tromsø og én rute Tromsø - Kirkenes, vil imidlertid innebære en vesentlig endring og forringelse av dagens konsept. Etter disse medlemmers oppfatning er en oppstykking av seilingsmønsteret ikke ønskelig.

Anbud og kontraktstid

Komiteenhar merket seg at transporttjenesten skal legges ut på anbud og at kontraktstiden er satt til åtte år. Det er krevende for andre aktører å kunne legge inn realistiske anbud på transporttjenesten, blant annet fordi det kreves store investeringer i skip. Det er heller ikke uten videre enkelt for nye operatører å bygge opp like omfattende turistvirksomhet. I dag er turistvirksomheten svært viktig for å finansiere andre deler av hurtigrutevirksomheten. For at risikoen for nye aktører ikke skal bli for stor, er det nødvendig at kontraktstiden er minst åtte år. En kontraktstid på åtte år vil også innebære lavere risiko for nåværende operatør og bør dermed sikre et rimeligere anbud derfra.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at ESA har krevd at framtidige kjøp av transporttjenester må baseres på en prosess som er åpen, etterprøvbar og ikke-diskriminerende. Samferdselsdepartementet foreslår på denne bakgrunn at hurtigrutedriften skal legges ut på anbud, men bekrefter samtidig i svar til komiteen at dette ikke er et krav fra ESA.

Disse medlemmer mener at andre muligheter også burde vært belyst i saken, som for eksempel åpne forhandlinger.

Offentlig kjøp av tjenester

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ser det som uheldig å sette et absolutt tak på statens kjøp av hurtigrutetjenester. Det må etter flertallets vurdering være en forutsetning at tilskuddsnivået holdes så lavt som mulig. Selskapene bør selv sørge for de nødvendige tiltak for å holde kostnadsnivået så lavt som mulig. Flertallet mener at det likevel er viktig at støttenivået er realistisk og på et nivå som sikrer forutsigbarhet og en tilstrekkelig kvalitet på tilbudet.

Flertallet ber Regjeringen på egnet måte å orientere Stortinget om anbudet før endelig kontrakt blir inngått.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at krav om at Stortinget skal samtykke i at kontrakt inngås, ville kunne forsinke et allerede stramt opplegg for anbudsprosessen ytterligere og øke risikoen for at gjeldende avtale opphører før drift i henhold til ny avtale kan etableres. Disse medlemmer vil derfor ikke ha saken tilbake til Stortinget.

Komiteens medlemmer fra Høyremener at ressursbruken knyttet til offentlige kjøp av denne transporttjenesten bør være innenfor dagens nivå, og at dette sikres slik det legges opp til i stortingsmeldingen. Disse medlemmer konstaterer at det ikke er flertall for denne løsningen, men vil likevel understreke at ressursbruken ikke må overstige dagens nivå.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti mener ressursbruken knyttet til offentlig kjøp av denne tjenesten bør være innenfor dagens nivå. Det er riktig og nødvendig å holde kontroll over kostnadene for å sikre en samlet sett best mulig bruk av statlige midler til transportformål. Dersom opprettholdelse av dagens rutetilbud innebærer økte kostnader, vil dette kunne ramme andre transportgrener som er avhengige av statlige tjenestekjøp.