Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre
J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, viser til at Hurtigruten
har transportert mennesker og gods langs kysten helt siden 1893.
Denne tradisjonen har gitt Hurtigruten en unik posisjon og har i
tillegg til å være et transportmiddel, en viktig
funksjon for folkeliv og kystkultur i flere fylker.
Komiteen vil peke på at
en god transportstandard på strekningen mellom Bergen og
Kirkenes er av stor betydning for bosetting og verdiskapning langs
kysten. Spesielt er et godt rutetilbud viktig for den økonomiske utviklingen
i de tre nordligste fylkene. Nåværende rutestruktur
gir en tilfredsstillende transportstandard, både for person-
og godstransport. Det er derfor ønskelig at rutestrukturen
opprettholdes på dagens nivå.
Komiteen vil peke på at
det er vanskelig å tallfeste den samfunnsøkonomiske
betydningen av dagens hurtigrutetilbud. I tillegg til dens viktige
funksjon som transportør av personer og gods, er Hurtigruten
en unik turistattraksjon som fører mennesker fra hele verden
til Norge. Dette gir positive ringvirkninger i hele landet. For
flere lokalsamfunn er hurtigrutetilbudet viktig for opprettholdelse
av havner en nødvendig transportstandard. Hurtigrutetilbudet
har også betydning for å holde oppe et norsk maritim
miljø og norske arbeidsplasser i sektoren.
Komiteen mener det er positivt
at det i meldingen også er lagt vekt på viktige
samfunnsmessige hensyn som bosetting, verdiskaping og reiseliv,
i tillegg til transportstandard. En slik bredere vektlegging av
samfunnsmessige hensyn er i tråd med det flere høringsinstanser
pekte på i forbindelse med TØI-rapport 609/2002
Utredning av transportstandarden for kysten Bergen - Kirkenes.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil også understreke
at rutetilbudet er viktig for å nå målene
om å vri transport av personer og gods over fra veg til
sjø. Deler av dagens person- og godstransport ville måttet
gå med buss og vogntog dersom tilbudet skulle bli redusert.
Således har rutetilbudet en viktig miljøfunksjon.
I tillegg er dagens hurtigrute med på å styrke
beredskapen langs kysten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i størst mulig utstrekning bør være
fri konkurranse mellom de forskjellige transportformer. Disse
medlemmer legger i sin støtte for å opprettholde
dagens seilingsmønster at næringsliv og befolkningen
vil få et langt dårligere transporttilbud ved å redusere
antall anløp.
Dagens hurtigrute har et stort forbruk av diesel
som forurenser, det er derfor ikke gitt at forurensningen fra vogntog
og bussdrift vil bli høyere. Derfor legger ikke disse
medlemmer til grunn at Hurtigruten er mer miljøriktig
enn bruk av andre transportmidler. Disse medlemmer mener
videre at en sterk satsing på vegbygging vil redusere miljøutslippene
fra bilbrukerne betydelig. I tillegg er dagens hurtigrute med på å styrke beredskapen
langs kysten.
Komiteen er fornøyd
med at Regjeringen fortsatt ønsker å kjøpe
transporttjenester på strekningen mellom Bergen og Kirkenes
og at Samferdselsdepartementet primære alternativ er fortsatt
kjøp av sammenhengende rute Bergen-Kirkenes basert på dagens rutestruktur.
På grunn av Hurtigrutens totale samfunnsøkonomiske
betydning er det ønskelig å opprettholde dagens
helhetlige transportsystem.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre, mener Hurtigrutens seilingsmønster
skal opprettholdes som i dag. Flertallet vil derfor fremme
forslag om at rutealternativ 1 velges.
Flertallet foreslår:
"Rutealternativ 1, sammenhengende
rute Bergen - Kirkenes basert på dagens rutestruktur, legges
til grunn for anbudsutlysing for offentlig kjøp av hurtigrutetjenester
med fartøy på strekningen Bergen - Kirkenes."
Flertallet mener Hurtigruten
ivaretar en god transportstandard på kyststrekningen Bergen
- Kirkenes, og den har også stor betydning for den øvrige samfunns-
og næringsutviklingen på denne kyststrekningen.
Hurtigruten er et godt helhetlig transportalternativ for gods og
passasjerer, og et godt reiselivsprodukt med et høyt antall
turister som brukere. Dette bør etter flertallets vurdering
videreføres. En reduksjon og oppstykking av tilbudet vil
etter flertallets mening føre til en kraftig
svekkelse av Hurtigruten.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg at Samferdselsdepartementet ønsker å lyse
ut et sekundært alternativ for å sikre at den
statlige betalingen ikke blir unødvendig høy.
Det er riktig og nødvendig å holde kontroll over
kostnadene, for å sikre en samlet sett best mulig bruk
av statlige midler til transportformål. Dersom opprettholdelse
av dagens rutetilbud innbærer økte kostnader,
vil dette kunne ramme andre transportgrener som er avhengige av
statlige tjenestekjøp.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til at Samferdselsdepartementet i meldingen legger opp til å lyse
ut et sekundært alternativ for å sikre at den
statlige betalingen ikke blir unødvendig høy. Disse
medlemmer mener det er riktig å legge opp til en
anbudsprosess som legger til rette for reell konkurranse. Det sekundære
alternativet, med én rute Bergen - Tromsø og én
rute Tromsø - Kirkenes, vil imidlertid innebære
en vesentlig endring og forringelse av dagens konsept. Etter disse
medlemmers oppfatning er en oppstykking av seilingsmønsteret
ikke ønskelig.
Komiteenhar merket seg at transporttjenesten skal
legges ut på anbud og at kontraktstiden er satt til åtte år.
Det er krevende for andre aktører å kunne legge inn
realistiske anbud på transporttjenesten, blant annet fordi
det kreves store investeringer i skip. Det er heller ikke uten videre
enkelt for nye operatører å bygge opp like omfattende
turistvirksomhet. I dag er turistvirksomheten svært viktig
for å finansiere andre deler av hurtigrutevirksomheten.
For at risikoen for nye aktører ikke skal bli for stor,
er det nødvendig at kontraktstiden er minst åtte år.
En kontraktstid på åtte år vil også innebære
lavere risiko for nåværende operatør
og bør dermed sikre et rimeligere anbud derfra.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at ESA har krevd at framtidige kjøp av transporttjenester
må baseres på en prosess som er åpen,
etterprøvbar og ikke-diskriminerende. Samferdselsdepartementet
foreslår på denne bakgrunn at hurtigrutedriften
skal legges ut på anbud, men bekrefter samtidig i svar
til komiteen at dette ikke er et krav fra ESA.
Disse medlemmer mener at andre
muligheter også burde vært belyst i saken, som
for eksempel åpne forhandlinger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, ser det som uheldig å sette et
absolutt tak på statens kjøp av hurtigrutetjenester.
Det må etter flertallets vurdering være
en forutsetning at tilskuddsnivået holdes så lavt
som mulig. Selskapene bør selv sørge for de nødvendige
tiltak for å holde kostnadsnivået så lavt som
mulig. Flertallet mener at det likevel er viktig at
støttenivået er realistisk og på et nivå som
sikrer forutsigbarhet og en tilstrekkelig kvalitet på tilbudet.
Flertallet ber Regjeringen på egnet
måte å orientere Stortinget om anbudet før
endelig kontrakt blir inngått.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at krav om at Stortinget
skal samtykke i at kontrakt inngås, ville kunne forsinke
et allerede stramt opplegg for anbudsprosessen ytterligere og øke
risikoen for at gjeldende avtale opphører før
drift i henhold til ny avtale kan etableres. Disse medlemmer vil
derfor ikke ha saken tilbake til Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyremener at ressursbruken knyttet til offentlige
kjøp av denne transporttjenesten bør være
innenfor dagens nivå, og at dette sikres slik det legges
opp til i stortingsmeldingen. Disse medlemmer konstaterer
at det ikke er flertall for denne løsningen, men vil likevel
understreke at ressursbruken ikke må overstige dagens nivå.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti mener
ressursbruken knyttet til offentlig kjøp av denne tjenesten
bør være innenfor dagens nivå. Det er
riktig og nødvendig å holde kontroll over kostnadene
for å sikre en samlet sett best mulig bruk av statlige
midler til transportformål. Dersom opprettholdelse av dagens
rutetilbud innebærer økte kostnader, vil dette
kunne ramme andre transportgrener som er avhengige av statlige tjenestekjøp.