Det vises til spørsmålene
fra samferdselskomiteen 15. og 16. januar 2004.
Vedlagt følger svar på spørsmålene
1-6.
Det ønskes en orientering om hva som
skjer med konsesjonen til OVDS/TFDS fram til 2008 dersom
en annen aktør vinner anbudskonkurransen
For å drive persontransport med fartøy
i rute til sjøs kreves det løyve etter
lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy,
jf. yrkestransportloven § 7.
Yrkestransportloven avløste 1.1.2003
lov av 4. juni 1976 nr. 63 om samferdsel. Det er ikke gjort vesentlige endringer
i den nye yrkestransportloven når det gjelder ruteløyver,
og rettsvernet for slike. Ved endringslov til samferdselsloven iverksatt
15. april 1994 ble det imidlertid gitt overgangsbestemmelser for
bruk av anbud som la opp til trinnvis innføring av anbud.
Dersom tempoet i innføring av anbud ble høyere
enn lovens "terskler", utløste dette en rett for ruteselskapene
til å kreve innløsning av driftsmidler og eventuelt
faste anlegg etter gitte kriterier. Denne retten gjaldt i 8 år fram
til april 2002. Etter dette tidspunkt kunne løyvemyndigheten
legge ut hele produksjonen til et selskap uten at selskapet kunne
kreve innløsning.
Rettstilstanden er i dag slik at anbud kan benyttes
når som helst i en løyveperiode, uten at det gir
eksisterende løyvehaver rett til innløsning. Når
ny løyvehaver tildeles løyve på samme
strekning etter forutgående anbud, faller det gamle løyvet
samtidig bort, uten at det er behov for et eksplisitt vedtak om
at tidligere løyve på strekningen opphører.
OVDS/TFDS ruteløyve Bergen-Kirkenes
stiller ikke i noen annen klasse enn andre ruteløyver etter yrkestransportloven.
Om en ny aktør vinner anbudskonkurransen på strekningen
Bergen - Kirkenes, vil følgelig nåværende
selskapers løyve falle bort når den nye aktøren
tildeles løyve på strekningen.
OVDS/TFDS kan søke nytt løyve
på nye vilkår på hele eller deler av
strekningen. Tildeling betinger imidlertid en behovsprøving
i forhold til eksisterende ruteløyver.
Når konsesjonen til OVDS/TFDS
på strekningen Bergen-Kirkenes lyses ut på anbud,
vil selskapets konsesjon opphøre dersom en eventuell ny
aktør vinner anbudet og tildeles løyve. Selskapene
har mulighet til å søke om nytt løyve
med nye vilkår for å drive på kommersiell
basis.
Er det gjort noen nærmere vurderinger
av fordyrende element, og ev. størrelsesorden, ved omlasting
(godstransport) i Tromsø ved det sekundære alternativet med
en rute Bergen - Tromsø og en rute Tromsø - Kirkenes
De vurderinger som er gjort i St. meld. nr.
16 (2003-2004) er fortrinnsvis basert på en transportstandardsanalyse
for kyststrekningen Bergen og Kirkenes utført av Transportøkonomisk
institutt (TØI). En analyse av transportstandarden var
også et krav fra ESA. Etter departementets vurdering er
det kun behov for godskapasitet/godsfremføring
mellom Tromsø og Kirkenes. Krav om godskapasitet vil derfor
gjelde i begge alternativene, men bare for strekningen Tromsø -
Kirkenes. For øvrig vil godsframføringen skje
kommersielt slik tilfelle er for den øvrige godstransporten.
Ved å trekke inn eventuelle kostnader ved omlasting i Tromsø vil dette
lett kunne komme i konflikt med statsstøttereglene
etter EØS-avtalen samt norske konkurransemyndigheter.
Omlasting av gods er både vanlig og
nødvendig for å få til rasjonelle løsninger.
Dette gjelder både fra veg/jernbane til sjø og
v.v. og ikke minst fra mindre sentra langs kysten til større
sentra for omlastning til større godsfartøy for
videre transport til større byer både innenlands
og utenlands og v.v. Hurtigruten fungerer også i stor grad
som tilførselsrute for gods til større byer for
omlasting til/fra godsfartøyer i Nord-Cargo systemet.
I følge ESA forutsetter framtidige
kjøp av transporttjenester på strekningen Bergen
Kirkenes en åpen, etterprøvbar og ikke diskriminerende
prosess. Regjeringen foreslår at hurtigrutedriften legges
ut på anbud.
ESAs krevde at eventuelle maritime tjenestekjøp etter
2004 må følge en åpen, etterprøvbar
og ikke-diskriminerende prosess. Dette var vilkåret for å få godkjent
gjeldende avtale for 2002-2004.
Det er ikke noe juridisk krav om å følge
en formell anbudsprosess ved kjøp av hurtigrutetjenester,
slik som tilfellet er for kjøp av flytjenester i kortbanenettet.
ESA har utarbeidet retningslinjer for statsstøtte ved kjøp
av maritime rutetjenester, som i dette tilfelle legger føring i
retning av bruk av anbud. Det framgår dessuten at dersom
en anbudsprosess blir lagt til grunn, er kravene til en åpen,
etterprøvbar og ikke-diskriminerende prosess oppfylt.
Etter departementets vurdering vil det være
problematisk å legge til grunn andre måter å inngå avtale
på som vil innfri ESA sine krav.
Departementet foreslår at det lyses
ut to parallelle tilbud. Det ene med dagens seilingsmønster,
det andre er en delt rute og seilinger 4 dager i uka.
Departementet vil understreke at det primære
alternativet fra departementets side, er fortsatt kjøp
av en sammenhengende rute Bergen - Kirkenes basert på dagens
rutestruktur. Dette alternativet skal velges, under forutsetning
av at det statlige kjøpet er innenfor nivået i
gjeldende hurtigruteavtale.
Grunnlaget for å utlyse to tilbud er
at kun å utlyse en sammenhengende rute mellom Bergen og
Kirkenes vil kunne innebære at antall tilbydere begrenses.
Etter departementets vurdering kan transportstandard ikke betraktes
uavhengig av kostnader. For å holde kontroll over de statlige
kostnadene, som allerede i dag ligger om lag 200 mill. kr i året,
foreslås det derfor at det utlyses et alternativ til en
sammenhengende ruter. Krav om fire ukentlige avganger bygger bl.a.
på at dette totalt sett vil gi en bedre utnyttelse av flåten
i forhold til for eksempel tre ukentlige avganger. Det legges til grunn
at også dette alternativet vil gi en tilfredsstillende
transportstandard sett i sammenheng med annen kollektivtransport,
selv om transportstandarden vil ligge noe lavere enn i primæralternativet. Departementet
legger til grunn at kostnadene vil bli mindre for dette alternativet
sammenlignet med det primære alternativet.
Det foreslås at den øvre rammen
på tilskuddsnivået skal være 170 mill.
1999 kroner.
– Skal kompensasjonen
for bortfall av den differensierte arbeidsgiveravgift, som på 2004
budsjett er fastsatt til 8,5 mill. kr, inngå i rammen?
ESA godkjente høsten 2003 forslaget
om en overgangsperiode på tre år for avvikling
av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift. Dette betyr en nedtrapping
av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift i avgiftssone
tre og fire slik at full arbeidsgiveravgiftsats for nevnte soner
vil gjelde fra 2007, mens full sats for sone to allerede gjelder
fra 2004. Økningen av arbeidsgiveravgiften i overgangsperioden vil
føre til gradvis økte kostnader for næringslivet
i avgiftssonesone tre og fire. Full arbeidsgiversats vil dermed
gjelde fra 2007. Det forutsettes at kostnadsøkningen kompenseres
fullt ut framover og at kompensasjonsbeløpet blir gitt
uavhengig av det ordinære tilskuddet.
Som det framgår av St. prp. nr. l (2003-2004)
er det avsatt 8,5 mill. kroner til kompensasjon for 2004. Det endelige
kompensasjonsbeløpet vil bli fastsatt gjennom forhandlinger
mellom hurtigruteselskapene og departementet. Kompensasjonen vil øke
i takt med avviklingen av differensiert arbeidsgiveravgift. Beløpet
kommer i tillegg til prisomregningen av det ordinære tilskuddet
på 192,3 millioner kroner for 2004 (etter prisomregning
av 170 mill. kr i 1999 priser i gjeldende avtale).
Forutsetter departementet at et eventuelt valg
av alternativ med redusert seilingsmønster skal legges fram
for Stortinget til avgjørelse.
Dette forslaget er lagt fram for å holde
kontroll over de statlige kostnadene, som allerede i dag ligger
på om lag 200 mill kr i året, og dermed sikre
en samlet sett best mulig bruk av statlige midler til transportformål, jf.
svar på spørsmål 4. Departementet legger
til grunn at opplegget med to alternative utlysninger og tilknyttet
beslutningsregel behandles av Stortinget i forbindelse med behandlingen
av St. meld. nr. 16 (2003-2004). Valg av alternativ og tildeling
av konsesjon etter de handlingsregler som Stortinget fastsetter
er forutsatt skal gjøres av Samferdselsdepartementet.