Samferdselsdepartementet viser til brev av 10.
februar i år.
Vedlagt følgjer svar på spørsmål
7 til ovannemnte stortingsmelding.
– Ligger
det i dagens konsesjon med hurtigruteselskapene en mulighet for
reforhandilnger ved spesielle endringer i rammevilkår?
– Vil en slik ev. reforhandlingsmulighet
ligge inne i et framtidig anbudsdokument?
(i) I hurtigruteavtalen 2002 mellom Samferdselsdepartementet
og hurtigruteselskapene for perioden 2002-2004 reguleres reforhandlinger
etter § 10 i avtalen. Her går det fram at begge
parter har rett til å kreve avtalen reforhandlet dersom
vesentlige forutsetninger for avtalen endres, herunder offentlige
pålegg av teknisk eller sikkerhetsmessig karakter på de
tre skipene bygget i 1982/83. Videre går det fram
av § 7-2 at den årlige prisomregningen fastsettes
som stigningen i konsumprisindeksen for den aktuelle perioden. På dette
punktet skiller eksisterende avtale seg fra foregående
avtale.
Hurtigruteselskapene har krevd reforhandling
av eksisterende avtale, og er invitert til møte om dette.
(ii) I Anbudspapirene for en ny avtale vil det
være naturlig å ta opp spørsmål
om eventuelle endringer i samfunnspålagte rammevilkår.