Samferdselsdepartementet viser til brev av 12.
februar d.å.
Vedlagt følger svar på spørsmål
8 til ovennevnte stortingsmelding.
Hva vil konsekvensene være av at anbudet
må forelegges Stortinget før kontrakt inngås
?
Det legges til grunn at spørsmålet
forutsetter at departementet må ha Stortingets samtykke
til å inngå kontrakt på basis av gjennomført
anbudskonkurranse, uavhengig av spørsmål knyttet
til bevilgning.
Som det fremgår av St. meld. nr. 16
har ESA godkjent gjeldende avtale med hurtigruteselskapene om drift
Bergen-Kirkenes frem til utgangen av 2004. ESA har videre åpnet
for at denne avtalen kan forlenges med inntil ett år dersom
det etter anbudskonkurransen blir valgt en ny operatør
og denne ikke kan starte drift pr. 1. januar 2005.
Basert på Stortingets behandling av
meldingen, tar departementet sikte på at transporttjenesten
kan lyses ut i løpet av våren/sommeren
2004 og at en avgjørelse kan tas til høsten. Dette
er i seg selv et stramt opplegg i forhold til utløp av
den gjeldende avtale, og krever at ikke noe uforutsatt forsinker
prosessen. På denne bakgrunn er det ønskelig å kunne
få godkjent en forlengelse av gjeldende avtale ut over
2004, uavhengig av den åpning ESA har gitt for å forlenge
avtaleperioden. Dette vurderes i utgangspunktet som vanskelig.
Krav om at Stortinget skal samtykke i at kontrakt inngås,
vil ytterligere forsinke et på forhånd stramt opplegg
for prosessen og øke risikoen for at gjeldende avtale opphører
før drift i henhold til ny avtale kan etableres.