Vi viser til familie-, kultur- og administrasjonskomiteens
brev av 5. januar 2004 med spørsmål knyttet til
St. meld. nr. 44 (2002-03) om digitalt bakkenett for fjernsyn.
Vi forstår spørsmålet
slik at det bes om en vurdering av om det vil være lettere å oppnå full
landsdekning dersom bakkenettet "flytter ned" til et frekvensbånd som
blir ledig når de analoge sendingene avsluttes.
Departementet vil innledningsvis understreke
at det er en klar forutsetning at analoge sendinger ikke blir avviklet
før tilnærmet alle husstander har tilbud om tilgang
til digitale sendinger. Etter departementets syn er det av underordnet
betydning om tilgangen skjer via bakkesendere, satellitt eller kabel.
Vi har videre lagt til grunn at det neppe er realistisk eller hensiktsmessig
at samtlige husholdninger skal dekkes av det digitale bakkenettet
alene, dersom man forutsetter at nettet skal være privatfinansiert.
Dagens analoge fjernsynssignaler benytter store deler
av kringkastingsbåndene; Bånd I - 47-68 Mhz (NRK1),
Bånd III - 174-230 Mhz (NRK1) og Bånd IV/V
- 470-862 Mhz (NRK1, NRK2, TV2, lokalfjernsyn). Det er bare NRK1
som har hovedvekten av senderne sine i bånd I og III.
Det digitale bakkenettet for fjernsyn som vil
bli bygget etter en eventuell tildeling av konsesjon til NTV vil
benytte ledige frekvenser i bånd IV og V. Nettet vil imidlertid
i stor grad være skreddersydd de frekvenstillatelser som
gis. Dersom målet er å oppnå tilnærmet riksdekning
er det antakelig mest regningssvarende å supplere dagens
planlagte nett med et stort antall småsendere. Som det
er redegjort for i stortingsmeldingen, vil hovedsenderstrukturen
NTV planlegger dekke anslagsvis 92 pst. av befolkningen. Det er
teknisk mulig å bygge ut et digitalt nett slik at det får
tilnærmet full riksdekning, En slik utbygging vil imidlertid innebære
en vesentlig økning i investeringsbehovet, samtidig som
de marginale senderne i stor grad vil dekke husstander som allerede
abonnerer på fjernsyn via satellitt. Det er derfor verken
i bedrifts- eller samfunnsøkonomisk forstand fornuftig å pålegge
en utbygger å bygge et bakkenett som dekker hele befolkningen.
I og med at senderstrukturen i NTVs nett vil
være skreddersydd frekvenser i bånd IV og V vil
det neppe være aktuelt å "flytte" til lavere frekvensbånd
for å oppnå full landsdekning. Det er imidlertid
klart at det digitale bakkenettet vil kunne utvides som følge
av at frekvensene som de avviklede analoge sendingene etterlater
seg i bånd III og IV blir ledige. Disse frekvensene vil
kunne benyttes til bl.a. å utvide tilbudet i det digitale
bakkenettet med nye tilbud (eksempelvis flere fjernsynskanaler,
mobilt mottak, spesielle sendinger myntet på håndholdte
apparater/mobiltelefoner, returkanal for Internett over
bakkenettet, DAB osv.)
Formuleringen "uten vesentlige tilleggskostnader" sikter
til at husholdningene skal kunne ta inn digitale sendinger fra NRK
uten å betale særlig mer enn det en dekoder koster.
NTV har lagt til grunn for sin justerte forretningsmodell at selskapet
vil kreve inn et etableringsgebyr for å "dekke kostnader
til krypteringskort og NTVs investeringer i informasjonsarbeid og
andre tjenester overfor seerne i forbindelse med overgangsprosessen".
Enkelte vil måtte investere i ny antenne. Departementet
har i påvente av Stortingets behandling og en eventuell
konsesjonstildeling ikke tatt stilling til forutsetningen om et
etableringsgebyr. Departementet er imidlertid av den oppfatning
at husstandenes totalkostnader neppe bør overstige 1500
kroner, inklusive eventuelle gebyr, mva etc.
Departementet viser i stortingsmeldingen til
at NRK i egenskap av lisensfinansiert allmennkringkaster står
i en særstilling. NRKs kanaler er å betrakte som
et universelt basistilbud som skal komme hele befolkningen til gode.
Departementet vil stille som vilkår for avvikling av analoge
sendinger at NRKs tilbud skal være gratis tilgjengelig.
Departementet vil derfor ikke akseptere at det lisensfinansierte
basistilbudet til NRK (NRK1, NRK2 og NRKs tekst-tv) ikke er fullt
ut tilgjengelig for seere som investerer i mottakere som oppfyller
NTVs krav.
NTV forutsetter ikke at seerne må investere
i en dyrere boks for å få tilgang til deler av
NRKs digitale tilbud. NTV gir tvert om uttrykk for at alle mottakere som
gjøres tilgjengelige på det norske markedet vil
ha en minimumsfunksjonalitet som gjør det mulig å få tilgang
til samtlige tjenester NTV-nettet tilbyr ved oppstart. NTV forutsetter
at mottakeren vil ha et system for tilgangskontroll for å kunne
gi tilgang til betalingsfjernsyn, dersom seeren ønsker
det. Videre forutsetter man at mottakeren har et operativsystem
som kan håndtere en elektronisk programguide, supertekst-tv, tilleggstjenester
fra store kringkastere og uavhengige tjenester fra andre tilbydere.
I tillegg forutsetter man at mottakerne har innebygd hukommelse
og en prosessorytelse som kan sikre at tjenestene er brukervennlige.
NTV verken vil eller bør gi en garanti
for at det på sikt ikke vil utvikles tjenester som krever
at husstandene må skaffe seg nye mottakere dersom man ønsker å benytte
seg av tjenesten. Dette er et relativt vanlig fenomen innen forbrukerelektronikk,
jf. eksempelvis at seerne må skaffe seg fjernsynsapparat
med 16:9 format for å kunne se filmer i kinoformat, mens
de som ønsker å beholde apparat med 4:3 format
fremdeles vil ha tilnærmet fullt utbytte av dette. Tilsvarende
må mobiltelefonbrukere som ønsker å motta
MMS-meldinger anskaffe telefoner som støtter denne tjenesten.
Et eventuelt pålegg om at alle tjenester NTV tilbyr til
enhver tid skal være tilgjengelig for alle seere, ville
antakelig gjøre det svært vanskelig for selskapet å utvikle
nye, fremtidsrettede tjenester i nettet.
NTV vil spesifisere minimumskrav til funksjonalitet. Det
er sannsynlig at det i fremtiden vil bli gjort tilgjengelig mottakere
som inneholder funksjonalitet utover det som er beskrevet over og
som er dyrere enn 1500 kroner. Dette kan for eksempel være
mottakere med lagringsmuligheter, eller med to tunere slik at den kan
betjene flere fjernsynsapparater samtidig.
Departementet vil her bemerke at hensikten med å etablere
kriterier for avvikling av analoge signaler er å sikre
en mest mulig smertefri overgang til digital distribusjon. Dersom
departementets kriterier for avvikling er oppfylt, bør
en reversering av avstengningen ikke bli noe aktuelt tema.
NTV har i sin søknad ikke lagt opp
til noen "buffer" ut over at analoge og digitale sendinger vil bli
sendt parallelt i minimum seks måneder i samtlige regioner. I
denne perioden må NTV ha godgjort at samtlige vilkår
for avstengning av analoge sendinger er oppfylt. Det vil etter at
avstengning har funnet sted rent teknisk være mulig å reversere
beslutningen om å stenge analoge signaler. I praksis vil
en slik beslutning imidlertid bli svært kostbar. NTVs eiere
har uttalt at de vil stille krav om at staten gir selskapene en
rett til å avvikle de analoge signalene såfremt
vilkårene for avstengning av analoge sendinger er oppfylt.
Dersom staten aksepterer dette kravet og etter en tid skulle ønske å reversere
beslutningen om analog avstengning, vil det høyst sannsynlig
bli stilt krav om at oppstart og drift av det analoge nettet må finansieres
av staten. Man må også gå ut fra at både
virksomhetene og utstyrparken raskt vil tilpasse seg digitale sendinger
slik at de økonomiske og organisatoriske kostnadene forbundet
med en reversering trolig vil vokse i takt med avstanden i tid fra
den opprinnelige beslutningen om å stenge de analoge signalene.
Det er også et spørsmål om private kringkastere som
f. eks. TV 2, vil ønske å levere analoge signaler
til et analogt nett etter at et digitalt nett er bygget.
Det er korrekt at det rent teknisk er mulig å benytte mottakere
("konvertere") som ikke har annen funksjonalitet enn at de omdanner
digitale signaler slik at de analoge fjernsynsapparatene kan "lese"
dem, slik NORTIB har hevdet.
I det britiske bakkenettet ("Freeview") kan
seerne benytte slike konvertere. I Storbritannia er dette mulig fordi
man på grunn av et betydelig større marked har
et relativt stort antall gratis tilgjengelige reklame- eller lisensfinansierte
kanaler. I Norge er situasjonen slik at det begrensede markedet
neppe gjør det mulig å realisere en markedsdrevet
utbygging av et digitalt bakkenett for fjernsyn. NTV har i sin forretningsmodell
planlagt å supplere gratis tilgjengelige kanaler med betalingskanaler.
For å kunne tilby et betalingstilbud må sendingene
være krypterte og mottakere inneholde et tilgangskontrollsystem.
Et nett som åpner for bruk av rene
konvertere vil ikke utnytte fordelene ved digitalisering og gi begrenset merverdi,
siden nettet kun vil være interessant for kanaler som formidles
gratis. Konvertere vil heller ikke kunne håndtere betalingskanaler,
interaktivitet, superteletekst, døvetolking etc.
NTV gir uttrykk for at selskapet ønsker å stille
visse minimumskrav til mottakere for å sikre potensialet
for merverdi som det digitale bakkenettet representerer. Et eventuelt
pålegg om å tilby konvertere vil kunne få vidtrekkende
konsekvenser for NTVs forretningsplan. Billige konvertere vil etter
vår vurdering kunne innebære at NTV ikke vil finne
det regningssvarende å tilby betalingsfjernsyn og interaktive
tjenester. Dette vil i så fall fjerne grunnlaget for utbygging
av den andre (og tredje) signalpakken. Dermed vil store deler av
merverdien ved en omlegging til digitalt fjernsyn forsvinne. Én
signalpakke vil bare gi plass til allmennkringkasterne og én
kanal til, noe som vil gjøre det vanskelig å legitimere
en styrt og hurtig avvikling av analoge signaler.
Det fremgår av det som er sagt over
at departementet ikke er innstilt å kreve at NTV åpner
for bruk av konvertere. Et slikt pålegg ville dels underminere
det forretningsmessige grunnlaget for utbyggingen, dels redusere
sannsynligheten for at nettet gir seerne en"digital merverdi" i
form av nye, attraktive tjenester.
Del 2 av spørsmålet referer
til NORTIBs forslag om at boksene bør være gratis.
Det er neppe økonomi i en forretningsmodell som forutsetter
at konsesjonæren skal dekke seernes utgifter til mottakere.
Det ville være vanskelig å finne rettferdige og
praktikable kriterier for å begrense hvilke husstander
som skulle ha rett til gratis mottakere. Trolig ville så godt
som alle som hadde fått tilbud om gratis mottaker takke
ja. Totalkostnadene ved å pålegge konsesjonæren å dele
ut mottakere gratis ville bli så høye at det digitale
bakkenettet ikke vil være økonomisk interessant.
Vi vil i den forbindelse minne om at NTV i sin opprinnelige forretningsplan
la opp til å dele ut gratis bokser mot at seerne tegnet
et NTV-abonnement. Denne modellen ble forkastet bl.a. fordi NTV
innså at den økonomiske risikoen kunne bli uhåndterlig.
Vi vil for øvrig også vise
til at det i andre deler av IKT-markedet, eksempelvis mobiltelefoni,
er forbrukeren selv som finansierer eget mottakerutstyr. Tilsvarende
har historisk sett også alltid vært tilfelle i
fjernsynssektoren.
Departementet viser til svar på spørsmål
5 over, der vi viser til at det er sannsynlig at et pålegg
rettet mot NTV om å tillate konvertere vil underminere
sentrale forutsetninger i NTVs forretningsmodell. Det er følgelig
heller ikke aktuelt for myndighetene å presse på for å fremme
en slik utvikling.
Det er etter hvert utviklet et internasjonalt
marked for mottakere, og tilgjengeligheten av konvertere vil først og
fremst bero på hvordan markedet for mottakere reguleres.
Dersom NTV ikke gis anledning til å kreve en minimumsfunksjonalitet
i mottakerne, vil tilgjengeligheten av mottakere primært
styres av etterspørselen i markedet. I en slik situasjon
vil det neppe være nødvendig for myndighetene å foreta
seg noe for å sørge for tilgjengeligheten av konvertere.