Kultur- og kirkedepartementet viser til brev
av 20. januar 2004 fra Stortingets Familie-, kultur- og administrasjonskomité.
I brevet ber komiteen om departementets merknader til en henvendelse
fra TVInvest v/Erik Rynning. Etter det departementet kan
se inneholder henvendelsen fra TVInvest fire anbefalinger. Våre
kommentarer til TVInvests synspunkter følger nedenfor.
1. Stortinget bør
utsette sin behandling av St. meld. nr 44 (2003-2004).
Første gang spørsmålet
om digitalt fjernsyn ble lagt frem for Stortinget var i St. meld.
nr. 46 (1998-99) Digitalt fjernsyn. Saken ble også utførlig
omtalt i St. meld. nr. 57 2001-2002) I ytringsfrihetens tjeneste,
før Regjeringen presenterte sitt endelige opplegg i St. meld.
nr 44 (2002-2003). Saken er følgelig allerede gjort til
gjenstand for en svært omfattende og tidkrevende politisk
behandling. I dette perspektivet kan vi ikke se at det med rimelighet
kan kalles hastebehandling om Stortinget behandler saken nå.
Stortinget har tidligere lagt til grunn at en
eventuell utbygging av et digitalt bakkenett for fjernsyn må være markedsbasert.
Dette forutsetter at bakkenettet kan bygges ut på en bedriftsøkonomisk
forsvarlig måte. I de senere år har de konkurrerende
distribusjonsplattformene, i første rekke satellitt, gradvis
fått økt seeroppslutning. Jo flere seere som abonnerer
på kabel- eller satellitt-tilbud, desto vanskeligere vil
det være å etablere et konkurrerende alternativ.
En forsinkelse av konsesjonssaken ville derfor kunne bidra til å underminere
grunnlaget for en markedsbasert utbygging av bakkenettet.
Departementet viser videre til omtalen i St.
meld. nr 44 av de økonomiske konsekvenser dersom de analoge sendingene
ikke avvikles (kap 7.9) Siden meldingen ble fremmet har Telenor
som kjent fremlagt nye og lavere anslag for hva det vil koste å bygge
et digitalt bakkenett. Lavere utbyggingskostnader vil styrke bakkenettets
relative konkurransekraft. Vurderingene i meldingens kap. 7.9 har
imidlertid fortsatt relevans i den forstand at dersom beslutningen
om å bygge et digitalt bakkenett i Norge drar ut i tid,
så vil dette kunne svekke bakkenettets relative konkurransekraft
vis a vis konkurrerende nett. Dette vil være beklagelig,
fordi det per i dag ikke finnes reelle alternativer til bakkenett dersom
man ønsker å gi hele befolkningen et tilbud om digitalt
fjernsyn.
Departementet viser også til de forestående
internasjonale frekvenskonferanser i Genéve i 2004 og 2006. Tema
for disse konferansene vil være hvordan man skal utnytte
de deler av frekvensbåndene som vil bli frigjort når
de analoge fjernsynssendingene blir avviklet. Disse frekvensene
kan anvendes til f. eks. ordinært fjernsyn, høykvalitetsfjernsyn
(HDTV), fjernsyn for mobilt mottak, fjernsyn til håndholdte
terminaler (DVB-H), eller til ulike former for datatrafikk. Erfaring
tilsier at de land som har de mest konkrete planer for bygging av
nett/utvikling av tjenester også har det gunstigste
utgangspunktet i frekvenskonferansene. Man kan følgelig
ikke se bort fra at en utsettelse av saken vil kunne svekke Norges
posisjon i de kommende frekvenskonferanser.
TVInvest hevder også at "saken er i
en meget tidlig fase i Europa". Vi kan vanskelig se at det er dekning
for en slik påstand. Det er redegjort for utviklingen ellers
i Europa i et eget vedlegg til Stortingsmeldingen. Vi viser for
ordens skyld til at det allerede er bygget ut digitale nett i Sverige,
Storbritannia, Spania, Finland, Nederland og deler av Tyskland.
Etter det vi kjenner til planlegger bl.a Italia, Frankrike og Danmark
lansering av digitale bakkenett i løpet av 2004. En utsettelse
av saken vil snarere innebære at Norge sakker akterut i forhold
til utviklingen ellers i Europa.
2. Konsesjonen bør
utlyses på nytt.
TVInvests subsidiære påstand
er at konsesjonen bør lyses ut på nytt, fordi
det har fremkommet nye opplysninger. Konsesjonen ble kunngjort i
juni 2002. Vi kan ikke se noe forhold som tilsier at konsesjonen
bør kunngjøres på nytt. Departementet
vil her vise til at det er nødvendig å skille
mellom de forutsetninger som ble lagt av konsesjonsmyndighetene
ved kunngjøringen av konsesjonen, og de økonomiske
forutsetninger som potensielle interessenter la til grunn på søketidspunktet.
Endringer som ikke omfattes av kunngjøringen, f. eks. det
antatte nivået på investeringsbehovet i et nytt nett,
kan ikke gi grunnlag for ny utlysning av konsesjonen. Sistnevnte
må betraktes som et forhold mellom søkeren og
den som eventuelt vil stå som utbygger.
3. NRK og TV 2 bør
ikke få konsesjonen.
Vi oppfatter TVInvest slik at rene konkurransemessige
betraktninger tilsier at NRK/TV 2 gjennom sitt datterselskap
NTV ikke bør få konsesjonen.
NTV var eneste søker til konsesjonen.
Departementet kjenner ikke til at det finnes andre, seriøse
interessenter. Følgelig må det legges til grunn
at dersom NRK/TV 2 skulle diskvalifiseres som konsesjonær,
vil konsekvensen være at det ikke lar seg gjøre å realisere et
markedsbasert bakkenett i Norge. Dette vil innebære at
man ikke får realisert de konkurransemessige gevinster
som følger av etableringen av et bakkenett. Disse gevinster
følger primært av at bakkenettet vil bli en konkurrent
til kabel- og satellitt-tilbyderne, samt at nettet gir mulighet
for flere kringkastere (enn TV 2) til å nå ut
med sitt tilbud til hele befolkningen. Vi viser i denne forbindelse
også til Konkurransetilsynets brev av 18. desember 2002
til Arbeids- og administrasjonsdepartementet (vedlegg
5 til St. meld nr 44).
Departementet vil samtidig understreke at vi
er oppmerksom på at NRK og TV 2s dominerende posisjon på kringkastingsmarkedet
tilsier at man i selve konsesjonsvilkårene tar inn bestemmelser
som sikrer andre kringkastere reell tilgang til nettet. Denne tilgangen
må skje på vilkår som tilsvarer de NRK/TV
2 selv tilbys av NTV. Som varslet i meldingen vil vi involvere konkurransemyndighetene
i forbindelse med utforming av konsesjonsvilkårene.
4. Dersom konsesjon tildeles
bør det utlyses en ny konsesjon for en ny kanal i signalpakke
1.
Etter det vi kjenner til legger NTV opp til
at man i første omgang vil bygge ut to signalpakker med tilnærmet
lik befolkningsdekning. Dette vil innebære at nettet innledningsvis
vil gi rom for opp mot 10 riksdekkende kanaler. Som nevnt over vil
vi i forbindelse med utforming av konsesjonsvilkår stille
krav om tilgang for andre kringkastere. Dette vil ivareta de hensyn
vi antar ligger til grunn for TVInvests synspunkt.