Regjeringa sitt mål for pleie- og omsorgstenestene
i kommunane er at den einskilde skal sikrast tenester av god kvalitet.
Tenestene skal utformast med utgangspunkt i ønske hos den
einskilde og dekkje individuelle behov på ein forsvarleg
måte, uavhengig av sosial status, personleg økonomi,
bustad eller buform. Alle som ønskjer det, skal få høve
til å bu heime så lenge som råd og ta
imot nødvendige tenester der.
Handlingsplanen for eldreomsorga hadde som utgangspunkt
at ei opprusting av den kommunale eldreomsorga måtte begynne
med investeringar i bygningar og ein auke av personellressursane.
Det blir uttala at gjennomføringa av handlingsplanen har
lagt dei ytre rammene for ei god eldreomsorg gjennom auka kapasitet
og betra bygningsmessig standard, med nye omsorgsbustader, moderniserte
sjukeheimar og einerom til alle som ønskjer det. Regjeringa
vil med denne meldinga rette fokus mot innhaldet og kvaliteten i
tenestene og føreslår mål, strategiar
og tiltak for å utvikle betre pleie- og omsorgstenester
i tråd med ønske og behov hos den einskilde.
Regjeringa ønskjer spesielt å fokusere
på brukaropplevd kvalitet, valfridom og individuell tilrettelegging av
tenestetilbodet.
Det blir peika på at ansvaret for å kunne
tilby pleie- og omsorgstenester av god kvalitet ligg på fleire
nivå:
– Den einskilde
tenesteutøvaren har ansvar for å utøve
yrket sitt i samsvar med gjeldande lover og reglar og i tråd
med fagetiske retningslinjer.
– Kommunane har ansvar for utbygging,
utforming og organisering av eit forsvarleg og godt tenestetilbod
til kvar einskild borgar som treng pleie og omsorg.
– Staten har ansvar for å sikre
like rammevilkår for tenesteproduksjonen gjennom utforming
av regelverk og økonomiske rammer. Andre statlege oppgåver
er å sikre tilgang på nok personell og føre tilsyn
og kontroll med at tenestetilbodet er forsvarleg og blir utført
i samsvar med gjeldande reglar.
Regjeringa vil gi kommunane auka handlingsrom
til å utforme gode pleie- og omsorgstenester ut frå lokale tilhøve
og behov og auke kommunane sin del av dei frie inntektene gjennom
reduksjon av øyremerkte tilskot.
Regjeringa vil forenkle det statlege regelverket
som er retta mot kommunesektoren og utvikle det statlege systemet
for tilsyn slik at det sikrar rettstryggleiken til den einskilde
og at tenestene held tilstrekkeleg kvalitet.
Regjeringa meiner det er behov for å utvikle
nye samhandlingsformer mellom stat og kommune, og Regjeringa og
Kommunenes Sentralforbund har inngått ein avtale om samarbeid
for å betre kvaliteten i pleie- og omsorgstenesten gjennom
lokalt utviklingsarbeid.
Regjeringa føreslår i meldinga å betre
pleie- og omsorgstenestene ut frå følgjande hovudpunkt:
– samarbeid
med kommunane
– styrkt leiing og betre organisering
– tilfredsstillande rekruttering
og betre kompetanse
– større valfridom og
styrkt rettstryggleik
– betre tilsyn og kontroll
– eit enklare og betre regelverk
Det er eit mål for Regjeringa at dei
framtidige reglane skal skape betre oversikt, struktur og samanheng
i den kommunale tenesteproduksjonen og sikre ei målretta
utnytting av dei samla ressursane. Regjeringa har som mål å harmonisere
føresegnene for tenestetilbodet i pleie- og omsorgstenestene
slik at dei i større grad tek omsyn til dei individuelle
behova brukarane har uavhengig av kvar brukaren bur. Regjeringa
har òg som mål å harmonisera brukarbetalingsordningane
og gjera dei uavhengige av buform.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at komiteen i Innst.
S. nr. 263 (2001-2002) ved behandling av St.meld. nr. 31 (2001-2002)
Avslutning av Handlingsplan for eldreomsorgen, understreket at det
fortsatt vil være store utfordringer i norsk eldreomsorg,
og at det nå er tid for å sette fokus på kvalitet
og sikre brukerne større innflytelse over hvordan tjenestetilbudet utformes. Komiteen er
tilfreds med at det er fremlagt en melding som nå setter
fokus på kvaliteten i pleie- og omsorgstjenestene.
Komiteen vil imidlertid peke
på at det fortsatt er behov for økt kapasitet
innen pleie- og omsorgstjenestene. Antallet personale og deres kompetanse
påvirker både kvaliteten og kapasiteten i tjenestene.
Det samme gjelder organiseringen av styring og ledelse av pleie- og
omsorgstjenestene.
Komiteen vil understreke at en
helt nødvendig forutsetning for at arbeidet med økt
kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene skal ha den ønskede
effekt, er at norske kommuner er i økonomisk stand til å ta
de kostnadene som følger med.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener dette ikke
er tilfellet i dag, og at meldingen heller ikke gir signaler om
at meldingen skal følges opp med nødvendige økninger
i de statlige overføringene til kommunene. Disse
medlemmerhar i den forbindelse
merket seg at meldingen konkluderer med at det er usikkert om konkurranseutsetting fører
til innsparinger og bedre effektivitet, og at det heller ikke er
påvist målbar eller brukerdefinert kvalitet i
konkuranseutsatte pleie-og omsorgstjenester.Disse medlemmermener at de statlige overføringene
til kommunene må økes de nærmeste årene
for å sette kommunene i stand til å gjennomføre
arbeidet med økt kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse av handlingsplanen
for eldreomsorgen, Dokument nr. 3:9 (2003–2004), som ble
overlevert Stortinget 18. mars 2004. Formålet med undersøkelsen
har vært å vurdere i hvilken grad målene
med handlingsplanen er nådd, og hvordan tilskuddsordningene
og forvaltningen av disse har fungert. Handlingsplanen gjaldt opprinnelig
for perioden 1998–2001 og hadde som mål å øke
tjenestenes kapasitet, bedre kvaliteten, sikre brukerne mest mulig
likeverdig tilbud på landsbasis og bedre de statlige styringsvirkemidlene.
Målene skulle nås ved å gi enerom til
alle som ønsker det, skaffe 12 000 nye årsverk
i perioden samt bygge og rehabilitere 24 400 omsorgsboliger og sykehjemsplasser.
Handlingsplanperioden har senere blitt forlenget, og det er nå vedtatt
utbygging og rehabilitering av 38 400 omsorgsboliger og sykehjemsplasser
innen 2005. Det statlige tilskuddet til handlingsplanen har økt
fra 29 mrd. kroner til 40 mrd. kroner siden handlingsplanen ble
vedtatt. Flertallet påpeker at Riksrevisjonens undersøkelse
viser at de konkrete målene om en økning av antall
personell, enerom, omsorgsboliger og sykehjemsplasser etter foreliggende
prognoser, vil bli nådd i handlingsplanperioden.
Komiteenvil peke på at det i meldingen
legges til grunn at det ligger et stort forbedringspotensial i organiseringen
av pleie- og omsorgstjenesten og ved å styrke lederfunksjonene.
Videre er det lagt stor vekt på at utveksling av informasjon
og erfaringer legger til rette for at kommunene kan lære
av hverandres erfaringer. Komiteener
enig i at dette er viktige og nødvendige tiltak, og at økt
kunnskap gir grunnlag for forbedring av tjenestene.
Komiteenhar
merket seg at det er stort engasjement i landets kommuner i arbeidet
med å sikre et best mulig pleie- og omsorgstilbud. Kommunene
må ha frihet til å bygge ut og utforme tjenestene
i tråd med lokale forhold og brukernes behov. Komiteenvil peke på at statlige myndigheter
gjennom lovverk og tilsynsordninger må legge forholdene
til rette for dette, og er glad for at ulike Regjeringers arbeid
for en bedre samordning av velferdstjenestene følges opp
gjennom en harmonisering og omleggingav
lovverket.
Komiteen er enig i at alle som ønsker
det, skal få bo hjemme så lenge som mulig og ta
imot nødvendige tjenester i hjemmet, men vil samtidig peke
på at det må tilbys omsorgsboliger og sykehjemsplasser
for de som ønsker det, og når behovet for alternative
boligformer og plasser med heldøgns omsorg er til stede.
Arbeidet med økt kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene
må omfatte både hjemmetjenester og tjenester i
institusjon.
Komiteen vil i denne sammenheng
vise til de utfordringer kommunehelsetjenesten står overfor
ved at liggetidene i sykehusene blir stadig kortere. Helsehjelp til
pasienter med omfattende behov for medisinsk oppfølging
er blitt et kommunalt ansvar. Omfattende dokumentasjon fastslår
at pasienter i sykehjem og hjemmesykepleien har sammensatte lidelser
og aktive diagnoser som krever kontinuerlig oppfølging.
Pasientene i sykehjemmene har i snitt nesten fire aktive medisinske
diagnoser hver, i hjemmesykepleien nesten tre. Problemer knyttet
til ernæring, smertelindring og ivaretakelse av psykiske
og sosiale behov er særlig uttalt. Komiteenmener det er behov for å kartlegge
kommunenes kapasitet og kompetanse i forhold til et slikt ansvar.
Komiteen viser i denne sammenheng
til at Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal vurdere samhandlingen
mellom spesialisthelsetjenesten og den kommunale helsetjenesten.
Utvalget skal analysere dagens helsetjeneste ut fra de behov store
pasientgrupper har for et helhetlig tilbud fra første -
og annenlinjetjenesten, og leverer sin innstilling innen utgangen
av 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til en ny rapport fra Røde
Kors Sykehjem i Bergen ved overlege Husebø som avdekker
at et stort antall av de somatiske sykehjemspasientene får
for dårlig smertebehandling, noe som skyldes for dårlig legedekning
i de enkelte sykehjem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
derfor at legebemanningens antall tilsynslegeårsverk i
våre offentlige somatiske sykehjem må dimensjoneres
slik at hvert tilsynslegeårsverk kun kan ha ansvar for
40 pasienter.
Komiteenslutter opp om at målet for
pleie- og omsorgstjenestene i kommunene er at den enkelte skal sikres
tjenester av god kvalitet, og at tjenestene skal utformes med utgangspunkt
i den enkeltes ønsker og behov.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil i den forbindelse peke på at
meldingen i for liten grad belyser de særlige utfordringer
utformingen av pleie-og omsorgstjenester for funksjonshemmede innebærer.
I motsetning til eldre som har behov for slike tjenester en begrenset
periode, vil mange funksjonshemmede trenge tjenester gjennom hele
livet. Flertalletsavner
drøftinger av hvordan tjenestetilbudet til yngre mennesker
som lever med funksjonshemninger eller kroniske sykdommer, skal
ivaretas i det kommunale tjenestetilbud. Flertallet vil
i den sammenhengen peke på at ordningen med brukerstyrt personlig
assistanse (BPA) er et egnet tilbud for mange funksjonshemmede,
og mange vil foretrekke dette fremfor andre kommunale tjenester. Flertalletlegger vekt på at slike valgmuligheter
må være reelle.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at behovet for pleie-
og omsorgstjenester for personer med nedsatt funksjonsevne både
er drøftet i foreliggende melding og i St.meld. nr. 40
(2003-2004), Nedbygging av funksjonshemmende barrierer.
Komiteen er enig i
at det er nødvendig med en gjennomgang av eksisterende
lovgiving for å sikre brukernes rettigheter og en forsvarlig
organisering av tjenestene. Komiteenvil
peke på at pasientrettighetsloven har klargjort og styrket
rettighetene til brukere av helsetjenestene både når
det gjelder retten til å få tjenester og måten
tjenesten skal ytes på. Komiteenvil peke på at det er behov
for en tilsvarende klargjøring av rettighetene til brukere
av de pleie- og omsorgstjenester som ikke er helsetjenester. Komiteen legger til grunn
at en samordning av helse- og sosiallovgivingen ikke må svekke
eksisterende rettigheter, og viser i den forbindelse til pasientrettighetsloven,
helsepersonelloven, internkontrollforskriften og kvalitetsforskriften. Komiteenvil i den forbindelse peke på sentrale
bestemmelser som retten til faglig forsvarlige tjenester, retten
til informasjon og retten til medvirkning i valg av tjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kvalitetsforskriften/pleieforskriften i svært
mange kommuner ikke følges opp i de offentlige sykehjemmene.
Forskriften bør derfor etter disse medlemmers mening
bli en rettighetsforskrift som kan gi grunnlag for rettsforfølgelse
om forskriften brytes.
Komiteen mener at ønskene
til brukerne skal legges til grunn for hvilke
tjenester som skal ytes, og hvordan dette skal skje. Komiteenvil imidlertid peke på at mange
av brukerne ikke er i stand til selv å gi uttrykk for sine ønsker.
Det må derfor etter komiteens oppfatning
være flere virkemidler enn brukerundersøkelser
som må anvendes for å sikre at brukerne får
imøtekommet sine behov.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
støtter Regjeringens vurdering om at brukerundersøkelser
bør brukes i større grad i tillegg til de mer
objektive kvalitetsmålingene. Utgangspunktet må være
at de tjenestemottakere som har samtykkekompetanse, kan gi uttrykk
for egne ønsker og behov, og at disse vurderingene må tillegges
stor vekt i utformingen av tjenestetilbudet. Brukerundersøkelser gir
brukerne større innflytelse over tjenester de mottar, og
dermed større grad av selvbestemmelse i egen hverdag.
Komiteenhar merket seg at det er igangsatt et arbeid
med sikte på harmonisering av brukerbetalinger innenfor
pleie- og omsorgstjenestene. Komiteenønsker
en nærmere redegjørelse for de prinsipper en slik
harmonisering bygger på, og hvordan nye betalingsordninger
vil slå ut for brukerne, før det er aktuelt å drøfte
dette nærmere.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet ved innføringen av egenandelstak 2
foreslo et lavere beløp som øvre grense for denne ordningen.
Dette var bl.a. begrunnet i at det innenfor denne egenandelsordningen
var tatt med for få av de utgiftene som brukerne bør
få refusjon for. Dette medlem mener fortsatt
at utgifter innen pleie- og omsorgstjenestene bør inn under
egenandelstak 2, og mener dette også burde vært
avklart fra Regjeringens side.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil påpeke at handlingsplan for
eldreomsorg har bidratt til en betydelig heving av standard og kvalitet når
det gjelder boforhold for eldre og pleietrengende. Handlingsplanen
har også bidratt til å øke antall ansatte i
pleie- og omsorgssektoren i kommunene. Flertallet vil
likevel understreke at det vil være behov for en til dels
betydelig økning av bemanningen i denne sektoren i åra
som kommer. Det vil gjelde både hjelpepleiere, sykepleiere,
leger og andre yrkesgrupper. Flertallet mener det
er viktig at det nå settes fokus på og gjøres
tiltak for å heve kvaliteten og innholdet i det tjenestetilbudet
som gis i den kommunale pleie- og omsorgssektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil sterkt understreke
at det ikke vil være mulig å oppnå en
slik kvalitetsheving uten en betydelig styrking av bemanninga av
ulike yrkesgrupper innafor sektoren. Dette har sammenheng både
med at bemanninga svært mange steder er for lav slik den
er i dag og med det faktum at antallet eldre og pleietrengende i
ulike aldersgrupper vil komme til å øke i åra som
kommer.
Disse medlemmer vil særlig
peke på at det medisinske tilbudet både til hjemmeboende,
personer som bor i omsorgsboliger og de som bor i sykehjem trenger
en betydelig både kvalitativ og kvantitativ styrking. Mange
rapporter om for eksempel alvorlig syke og døende mennesker
i sykehjem som får til dels svært mangelfull smertebehandling
og annen relevant medisinsk behandling, gir et bilde av en situasjon
som disse medlemmer ikke kan akseptere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er av den klare
oppfatning at en styrking av bemanningen generelt sammen med en
betydelig kompetanseheving vanskelig kan nås innafor de økonomiske
rammer de fleste norske kommuner har i dag. Det er derfor en helt
grunnleggende forutsetning at kommunenes økonomiske rammer
gis en betydelig økning gjennom de årlige statlige
overføringer.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringa erkjenner at staten har ansvar for å sikre kommunene like
rammevilkår for tjenesteproduksjon gjennom bl.a. økonomiske
rammer. Disse medlemmer registrerer videre at Regjeringa
gir signal om at den vil øke kommunene sin del av de frie
inntektene gjennom å redusere de øremerka tilskudda.
I dette ligger det ingen signaler om at Regjeringa vil følge
opp ambisjonene om å heve kvaliteten i de kommunale pleie-
og omsorgstjenestene ved en samtidig styrking av kommunenes samla økonomiske
rammer. Slik disse medlemmer ser det, ser Regjeringa
på denne måten bort fra den kanskje aller viktigste
forutsetningen for å lykkes i en målsetting om
bedre kvalitet på tjenestene.
Disse medlemmer vil understreke
at en kvalitetsheving i pleie- og omsorgssektoren er avhengig av svært
mange faktorer. Det dreier seg om flere ansatte, økt kompetanse,
god ledelse, god organisering og motivasjon og innstilling hos den
enkelte ansatte. Ikke alle disse faktorene er nødvendigvis
avhengig av mer penger, men det er, slik disse medlemmer ser
det, en helt grunnleggende forutsetning at kommuneøkonomien
styrkes. Disse medlemmer erkjenner at kvalitet må koste
penger – også i den kommunale pleie- og omsorgssektoren.
Disse medlemmer vil følge
dette opp gjennom disse partiers årlige forslag til statsbudsjetter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil vise til at ordningen med brukerstyrt
personlig assistanse gir mange økte muligheter til å ta
ansvar for sitt eget liv og sin egen hverdag. Flertallet ønsker å styrke
denne ordningen både for å sikre flere rett til å få ordningen
og for å trygge finansieringen gjennom statlig medvirkning. Flertallet viser
i denne sammenheng til sine merknader og forslag i behandlinga av St.meld.
nr. 40 (2003-2004) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i det følgende gi sine generelle merknader, og disse
medlemmer viser til at det er dokumentert omfattende svikt
i eldreomsorgen på det faglige og administrative plan i
svært mange kommuner både fra uavhengige forskningsrapporter
og fra Statens helsetilsyn. Etter disse medlemmers mening
har vi ikke på langt nær tilstrekkelig behovsdekning
for sykehjemsplasser i landet.
Helsetilsynets årsmelding for 2003
viser ganske alvorlige brudd både på lover, regler
og pleieforskrifter. Helsetilsynet uttaler blant annet at det er
urolig over at mange kommuner ikke kan dokumentere rutiner som sikrer
pasientene de basale pleiebehov. Videre påpeker Helsetilsynet
at svært mange kommuner ikke har innført systematiske
tiltak som sikrer fullgod styring og kontroll med tjenestene i de offentlige
sykehjem og i den åpne omsorgen.
Helsetilsynet utførte tilsyn i 34 sykehjem
i 2003. Avvik og brudd på regelverk og lovverk ble påvist
i 29 sykehjem. De fleste av rapportene konkluderer med at grunnbemanningen
og den faglige kompetanse i eldreomsorgen er for dårlig,
og at bemanningen både kvantitativt og kvalitativt må styrkes.
Dette legger St.meld. nr. 45 (2003-2004) ikke opp til, og disse medlemmer mener
derfor at den foreliggende stortingsmelding i liten grad vil være
i stand til å rette opp de alvorlige mangler i omsorgen,
mangler som er påpekt fra offentlige tilsynsmyndigheter.
Disse medlemmer vil understreke
at krisen i eldreomsorgen ikke på langt nær er
over, slik en kunne få inntrykk av i et oppslag i Aftenposten
28. februar 2004 der forsker Ivar Brevik ved Norsk institutt for
by- og regionforskning gir uttrykk for at krisen i eldreomsorgen
nærmest er over. Det er heller ikke korrekt som anført
av forsker Brevik, at det er slutt på ventelistene for
innleggelse i sykehjem. Nær sagt de aller fleste kommunene
har ventelister, og hertil kommer at terskelen for innleggelse i
sykehjem er blitt mye høyere, og dermed blir det færre
pasienter på venteliste. Mange pasienter med til dels store
hjelpebehov i omsorgsboliger får ikke tilfredsstillende
oppfølging fordi det ikke eksisterer fast bemanning i omsorgsboligene.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 3:9 (2003–2004) Riksrevisjonenes undersøkelse
av handlingsplan for eldreomsorgen. Her bemerker Riksrevisjonen
at de undersøkelser som er foretatt, viser at det var liten
eller ingen prioritering de første årene i handlingsplanperioden
i forhold til at kommuner med innbyggere som hadde et omfattende
pleiebehov, først skulle bygge ut et tilbud til disse.
Riksrevisjonens dokument fastslår videre at den første
tiden ble det også godkjent bygget ut omsorgsboliger uten
fellesareal og personalbase. Videre skriver Riksrevisjonen
at det synes ikke som om sosialkomiteens forutsetninger om å prioritere å bygge
ut tilbudet til de mest pleietrengende i tilstrekkelig grad ble
fulgt opp i første delen av planperioden.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:9 (2003-2004) også påpeker
at handlingsplanen ikke har medført en samlet nettokapasitetsøkning
av boliger og omsorgsplasser sett i forhold til utviklingen av antall
eldre over 80 år i perioden 1998–2001. Riksrevisjonen
konkluderer i Dokument 3:9 (2003-2004) med at lavere krav til bemanning
og gunstigere finansieringsordninger kan ha medvirket til at kommunen
i så stor grad har bygget omsorgsboliger fremfor sykehjemsplasser.
Endelig påpeker Riksrevisjonen at det er nødvendig
i fremtiden å ha stor oppmerksomhet mot at behovet for
heldøgns pleie- og omsorgsplasser blir dekket på en
forsvarlig måte i takt med økningen av eldre over
80 år.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens
vurdering av eldreplanen så langt og har merket seg at
Riksrevisjonen har de samme synspunkter som Fremskrittspartiet har
hatt over lang tid, nemlig at kommunene har foretrukket å bygge
omsorgsboliger istedenfor nødvendige sykehjemsplasser,
da dette gir en gunstigere finansiering og mindre driftsutgifter
for den enkelte kommune. Hensynet til den enkelte pasients pleiebehov
synes å ha vært nedprioritert i planperioden. Disse
medlemmer viser ellers til at Riksrevisjonen fullt ut støtter
den kritikk som er reist fra Fremskrittspartiets side, om at eldreplanen,
bygging av omsorgsboliger og sykehjem var totalt ute av kontroll
de første tre årene i planperioden med manglende eller
ingen oppfølging fra departementets side.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
i meldingen ikke synes å ha tatt inn over seg at de offentlige
somatiske sykehjemmene i dag i større og større
grad må betraktes som minisykehus som gir omfattende medisinsk
behandling, og ikke lenger bare er et bosted for eldre, skrøpelige
mennesker. Det er etter disse medlemmers mening en
feil tilnærming til kvalitetsbedømmelse fra Regjeringens
side, når en fortsatt betrakter svært syke eldre
som brukere eller beboere. Det er i de somatiske sykehjemmene en
i dag finner de aller sykeste av de syke.
Sett fra et helseperspektiv mener disse
medlemmer at kvaliteten i våre sykehjem er gjennomgående dårlig
og ikke gjennomgående god, som det hevdes i stortingsmeldingen.
Den funksjonsendring som har skjedd i våre somatiske sykehjem
de siste fem årene, hvor brorparten av pasientene er meget
syke mennesker med opptil flere diagnoser, krever stadig sterkere
medisinsk behandling både når det gjelder lege
og sykepleiere. Disse medlemmer mener at det nå bør
vurderes hvorvidt den somatiske sykehjemsdriften kan opprettholdes
som et kommunalt ansvarsfelt hvor kravet til faglighet er så stort
at kommunens økonomi ikke makter å følge
opp behovet. Disse medlemmer mener det kanskje bør
vurderes om ikke driften av de somatiske sykehjemmene bør
vurderes overført til de statlige helseforetakene som en
desentralisert del av spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer viser til at
sykehusenes utskrivningspraksis gir sykehjemmene svært
syke pasienter som krever større legebehandling og høyere sykepleierkompetanse. Disse
medlemmer viser til at sykehjemmene i dag har en legebemanning
som tilsvarer 140 pasienter per legeårsverk, mens en medisinsk
avdeling i sykehus har 2-3 pasienter per lege. Videre er disse
medlemmer kjent med at opptil 30 prosent av pleiepersonalet
i offentlige sykehjem er ukvalifisert hjelp. Disse medlemmer vil
hevde at grunnbemanningen av fagpersonell i våre offentlige sykehjem
gjennomgående er for lav, og disse medlemmer stiller
seg derfor uforstående til at meldingen i liten grad tar
opp dette problemet når alle undersøkelser, rapporter
og tilsynsmeldinger synes å mene at manglende
oppfølging av de pleietrengende pasientene nettopp skyldes
for dårlig bemanning (for få kunder).
Disse medlemmer vil understreke
at bedre ledelse og organisering er viktig, men dette vil ikke løse
problemet med mangel på hender i omsorgen. Selv om god
ledelse og hensiktsmessig organisering er viktig, viser Helsetilsynets
påpekning at det alene ikke løser utfordringer
når det gjelder de helsefaglige oppgavene kommunen står
overfor. Personalsituasjonen og tilførsel av nødvendig
kompetanse er avgjørende for at brukerne skal få et
tjenestetilbud som er faglig forsvarlig både når
det gjelder omfang, innhold og kvalitet. En god og forsvarlig bemanning
vil også stimulere til bedre rekruttering av omsorgspersonale. Disse medlemmer mener
det er kritikkverdig at Regjeringen ikke har fulgt opp en samlet
komitémerknad fra Innst. S. nr. 258 (2001-2002). Den enstemmige merknaden
fra komiteen hadde følgende ordlyd:
"Stortinget ber Regjeringen i den varslede stortingsmelding
om kvalitet i eldreomsorgen utrede hvilke alternativer som vil være
aktuelle for å sikre en tilstrekkelig bemanning i pleie-
og omsorgstjenestene. Denne utredningen må også omfatte
spørsmålet om bemanningsnormer både når
det gjelder sykehjem og den øvrige pleie- og omsorgstjenesten
knyttet til forskjellige organisasjonsmodeller. Denne utredningen skal
også omfatte godkjenningsordninger og godkjenningsmyndighet."
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet på nytt har fremmet et privat forslag
om å pålegge Sosial- og helsedirektoratet å utarbeide
faglige bemanningsnormer for somatiske sykehjem og hjemmesykepleie.
Videre vil disse medlemmer påpeke at både Den
norske lægeforening, Norsk Sykepleierforbund og fagforbundet
støtter forslaget om normert bemanning.
Disse medlemmer viser videre
til at situasjonen i dag er at antall årsverk innen eldreomsorgen
faktisk går ned til tross for eldreplanen hvor det blir
lagt inn 12 000 nye stillinger. I en av Helsetilsynets rapporter fremgår
det at antall årsverk per 100 innbyggere over 80 år
som i 2001 var 46, i 2003 var redusert til 45,1 årsverk. Disse
medlemmer har også registrert at ved siste års
budsjettbehandling i svært mange kommuner ble det foretatt
betydelige kutt i omsorgssektoren både i institusjon og
i hjemmetjenestene. Dette finner disse medlemmer særdeles
bekymringsfullt, når en vet at behovet for en styrket faglig
bemanning bare øker fra måned til måned
i takt med at pasienter som legges inn i sykehjemmene, stadig blir
dårligere.
Disse medlemmer vil bemerke at
selv om det er satt strek for videre utbygging av omsorgsboliger
og sykehjem i henhold til opptrappingsplanen, viser det seg at mange
kommuner har en for dårlig sykehjemsdekning som skaper
problemer i henhold til mottak av utskrivningsklare pasienter fra
sykehusene. Ifølge Helsetilsynets tilsynsrapport for 2003
har vi igjen hatt en stor økning av korridorpasienter.
Dette problemet synes bare å øke, og departementet
må etter disse medlemmers mening vie dette
problemet stor oppmerksomhet i årene fremover.
Disse medlemmer vil peke på at
det er tvingende nødvendig nå å få en
bedre samordning mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten
av behandling og oppfølging av utskrivingsklare pasienter.
Det bør etter disse medlemmers mening vurderes
i de større byene og tettstedene å etablere en
halvannenlinjetjeneste ved å utvikle et nærsykehus som
fortrinnsvis er beregnet på oppfølging og rehabilitering
av eldre utskrevne pasienter fra foretakene.
Disse medlemmer vil igjen påpeke
at en ikke kan sette likhetstegn mellom aldershjem, omsorgsboliger
og sykehjem når en skal vurdere dekningsgraden for nødvendig
omsorg og pleie for mennesker over 80 år.
Videre vil disse medlemmer gjøre
oppmerksom på et økende ensomhetsproblem blant
eldre etter at så mange eldre og skrøpelige pasienter
er plassert i omsorgsboliger uten fast bemanning. Det har lenge vært
kjent og observert at ensomhetsproblematikken for enslige eldre
er tiltagende og gir ganske store mentale problemer for den enkelte.
Dette problemet har økt betydelig etter at eldre omsorgstrengende
i større grad er plassert i omsorgsboliger uten bemanning,
og disse medlemmer mener kanskje det var feil å legge
ned aldershjemmene hvor de eldre over svært mange år hadde
et sosialt nettverk rundt seg som virket forebyggende i forhold
til ensomhetsfølelse og selvmestring.
Disse medlemmer viser til at
endringen i sykdomspanoramaet i våre somatiske sykehjem
har medført at mens tjenestene tidligere i stor grad var omsorg
og lett pleie, er de somatiske sykehjem nå i større
og større grad blitt minisykehus med instensiv medisinsk
oppfølging i tillegg til pleie og omsorg. Dette krever
en helt annen kvalitet og en ny organisering av sykehjemmene, og disse
medlemmer mener derfor at en nå bør vurdere
om ikke driften av sykehjem egentlig burde vært et ansvar
for spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer annonserer
at Fremskrittspartiet vil komme tilbake til denne problematikken
ved en senere anledning.
Disse medlemmer mener at pleieforskriftene
i større grad må omformes til en rettighet for
pasientene. Disse medlemmer er kjent med at Nasjonalt
råd for prioritering i helsevesenet har uttalt at forskningen på aldring
og løpende eldreomsorg er fraværende i samfunnet. Disse
medlemmer er enig i dette, og forskningen bør derfor
etter disse medlemmers mening på dette felt
intensiveres, og disse medlemmer ser gjerne at det
etableres et forskningssenter knyttet opp mot et av de større
sykehjemmene. Fremskrittspartiet vil fremme forslag om dette under
behandlingen av neste års statsbudsjett.
Disse medlemmer setter spørsmålstegn
ved om et sterkere samarbeid om kvaliteten i eldreomsorgen med KS
vil gi en ønsket effekt, særlig fordi disse medlemmer i
utgangspunktet har inntrykk av at dette samarbeidet først
og fremst er basert på å redusere utgiftene til
eldreomsorgen i de enkelte kommuner, noe som budsjettbehandlingen
i svært mange kommuner for 2004 kan tyde på. Disse
medlemmer er positive til utarbeidelse av pleieplaner og
gjennomføring av enkeltvedtak, men det vil neppe ha noen
effekt hvis det mangler hender i den enkelte institusjon for å utføre pleieplanene
eller enkeltvedtakene.
Det har lenge vært kjent at underernæring
og feilernæring blant eldre mennesker er et voksende problem
i Norge også innen den offentlige omsorg. Disse medlemmer vil
også vise til at tannpleien og tannhelsetjenesten blant
eldre over 80 år i våre sykehjem ikke er tilfredsstillende.
Flere og flere eldre legges i dag inn i institusjoner med egne tenner
som er vedlikeholdt over mange år, men som fort brytes
ned ved dårlig tann- og munnpleie i institusjon. Dårlig
tannsett hos eldre syke kan også medvirke til dårlig
ernæringstilførsel.
Disse medlemmer er positive til
en ombudstjeneste i omsorgstjenesten og viser i den forbindelse til
at Fremskrittspartiet flere ganger i Stortinget har fremmet forslag
om et eget nasjonalt eldreombud etter mønster av barneombudsordningen.
Disse medlemmer vil gjøre
oppmerksom på at Fremskrittspartiet går imot en
tvangslov for senil demente. Det bør heller utarbeides
en rettighetslov både for psykisk utviklingshemmede og
for senil demente. Praksis viser at der de senil demente blir fulgt opp
av kompetent personale, er problemene blitt mindre også i
forhold til utagering og andre pleieproblemer.
Disse medlemmer stiller seg positive
til en samordning av brukerbetalingen i de ulike omsorgstjenester,
men vil ikke akseptere at denne samordningen fører til
høyere egenandeler for pasientene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at flere og flere norske statsborgere flytter ut for kortere
eller lengre tid til varmere strøk og land i Europa. I
for eksempel Spania finnes en ganske stor koloni bestående
både av eldre som er klart i flertall, men også etter
hvert av yngre familiemedlemmer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
derfor at Norge må påta seg et visst ansvar for
norske statsborgere bosatt midlertidig i utlandet når det
gjelder helse og omsorg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at stiftelsene Det norske Diakonhjem, Diakonissehuset
Lovisenberg og Solgården har gjennomført en prosjektstudie
på Costa Blanca hvor man har kartlagt hjelpebehovene innen
den norske befolkning med særlig vektlegging
på omsorg og pleie for eldre syke. Når det gjelder
eldreomsorg, finnes en helt annen kultur i Spania enn den vi er
vant til i Norge. I Spania er gjerne situasjonen den at det er familien
som forventes å ta vare på sine eldre, mens en i
Norge i større og større grad ser på dette
som et offentlig ansvar. Rapporten fra Costa Blanca viser at det
etter hvert er bygget opp en del private helse- og omsorgstilbud,
men for brorparten av de norske pensjonistene som bor i Spania,
vil hjelp fra disse private institusjonene bli for kostbart til å kunne
benytte seg av. Den norske kolonien i Costa Blanca har etter hvert fått
svært mange gamle som trenger både kortvarig og langvarig
omsorg, og særlig er problemene store i forbindelse med
omsorg ved livets slutt i Spania. Mange av de svært eldre
nordmenn i Spania har enten ikke familie i Norge eller dårlig
kontakt og kommunikasjon med sin familie i Norge, og de får
således liten eller ingen hjelp fra sine nærmeste. Flertallet viser til
at det i budsjettforliket mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene
i budsjettet for 2003 ble opprettet en diakonstilling, og at en
diakon nå er i gang med en kartlegging av den norske befolkningens
levekår og hjelpebehov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det ville være ønskelig at Sosialdepartementet
og norske interessenter på sektoren i Spania kom sammen
for å diskutere hva som kan gjøres fra det offentlige
Norge for å lette pleie- og omsorgssituasjonen for de av
våre landsmenn som nå etter hvert får
større og større problemer i forbindelse med aldring
i utlandet og manglende nettverk i hjemlandet.
Disse medlemmer mener det er
på tide med en gjennomgang av situasjonen for nordmenn
i Spania med bakgrunn i rapporten fra Costa Blanca. Disse medlemmer vil
fremme forslag om å be Regjeringen legge frem en evaluering
av situasjonen og behovet for tiltak for nordmenn.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en evaluering av situasjonen for nordmenn bosatt i Spania basert
på rapporten fra Costa Blanca og fremme forslag om eventuell
innføring av tiltak i forbindelse med statsbudsjettet for
2005."
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til at Fremskrittspartiet i budsjettforliket med regjeringspartiene
i statsbudsjettet for 2003 fikk øremerket en bevilgning
på 500 000 kroner fra Husbanken til bruk for bygging av
omsorgsinstitusjoner i utlandet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet minner
om at Senterpartiet ved sluttbehandlingen av handlingsplan for eldreomsorgen
foreslo at samtlige av de 9 300 godkjente søknadene for
eldreomsorgsplasser som gjensto ved søknadsfristen i oktober
2001, skulle få finansieringstilsagn i tråd med
handlingsplanens ordninger, jf. Innst. S. nr. 263 (2001-2002). Etter dette
medlems mening ville dette gitt en skikkelig dekning av
kommunenes behov for plasser innen eldreomsorgen. I stedet ble det
bare innvilget 5 000 søknader, og dermed ble hele 4 300
plasser utelatt i forhold til statlig medfinansiering etter handlingsplanen. Dette
medlem mener det ble begått en stor feil når
dette skjedde, og at handlingsplan for eldreomsorgen heller ikke
er oppfylt med hensyn til de fysiske behovene for institusjonsplasser. Dette
medlem mener denne situasjonen bare vil forverre seg med
det økende antallet av eldre som kommer i årene
framover, samtidig som helseforetakenes endrede utskrivingspraksis
vil øke presset på kommunale behandlings-, pleie-
og omsorgsplasser.
Dette medlem har også tidligere
påpekt at forskning på aldring og eldreomsorg
må prioriteres på en helt annen måte
enn det som er tilfellet i dag. Innen medisin må aldersmedisin
og geriatri integreres mer i de ulike medisinske fagområdene
samtidig som disse områdene styrkes i grunnutdanningen.
Allmennlegenes kompetanse må styrkes, og det må etableres
spesialistutdanning innen fagfeltet for bedre spisskompetanse og
større karrieremuligheter. Innen pleie- og omsorgsfeltet
må også kompetansen og de faglige karrieremuligheter
styrkes og bevisst prioriteres. Dette medlem minner
bl.a. om undervisningssykehjemmenes viktige rolle og ber igjen om
at disse videreutvikles og styrkes. Det er etter dette medlems mening
viktig at antallet undervisningssykehjem økes og ikke reduseres,
samtidig som samarbeidet med spesialisthelsetjenesten og forsknings-
og utdanningsinstitusjonene styrkes.
Dette medlem viser til Innst.
O. nr. 14 (2003-2004) og vil også nå uttrykke
sterk skepsis til et generelt lovgrunnlag for bruk av tvang mv.
overfor personer med demens.
Dette medlem vil understreke
at utviklet adferd og livsførsel i størst mulig
grad må respekteres og aksepteres uansett hvilke brukergrupper
det gjelder. Dette medlem mener man må være
ytterst varsom med å bruke tvang og makt overfor tilvent
adferd og livsførsel som forsøk på rehabilitering
og endring. Dette medlem ser imidlertid behov for
sikring av enkeltmenneskers behov for for eksempel medisinske undersøkelser
og behandling, herunder tannlegebehandling, og at dette kan måtte
skje uten vedkommendes samtykke. I slike tilfeller kan det være
behov for et lovverk som begrenser og regulerer bruken av tvang
og makt overfor ulike grupper som av ulike grunner ikke kan gi sitt
samtykke i slike situasjoner.
Dette medlem vil understreke
at det beste opplegget for å unngå vanskelige
situasjoner og dermed tvangsbruk, er et godt og trygt pleie- og
omsorgstilbud der den enkelte bruker føler sine behov ivaretatt
og føler trygghet overfor tjenesteytere og omgivelsene. Dette
bør sikres gjennom et botilbud som tjenestemottakeren føler
seg bekvem med, og ved at tjenestemottakeren kjenner tjenesteyterne
og har fortrolighet til disse. I praksis betyr det at tjenestemottaker
ikke må flyttes unødvendig, og at en ved en eventuell
flytting må gi tjenestemottakeren og dennes pårørende
mest mulig bestemmelsesrett. Videre må det legges opp til bemannings-
og turnusplaner slik at tjenestemottakeren ikke må forholde
seg til svært mange og dermed ukjente tjenesteytere.
Dette medlem vil understreke
at et godt grunnlag for de kommunale pleie- og omsorgstjenestene
er at de pleie- og omsorgstrengende er i en best mulig fysisk og medisinsk
situasjon. Dette krever at spesialisthelsetjenestene er best mulig
skikket for å lege og rehabilitere også eldre
og pleie- og omsorgstrengende. Etter dette medlems mening
er det påkrevd at spesialisthelsetjenesten i større
grad enn i dag ferdigbehandler personer med mange og sammensatte
lidelser før de blir utskrevet fra spesialisthelsetjenesten.
Det er også påkrevd å gi flere et mer
aktivt rehabiliteringstilbud enn i dag. Dette kan gjøres
gjennom en styrking og utvidelse av det rehabiliterings-/opptreningstilbudet man
har til disposisjon.
Dette medlem vil understreke
at sammen med eldresentrene har frivillighetssentralene en viktig
rolle for å skape kontaktarenaer der en kan forebygge bl.a. ensomhet. Dette
medlem vil derfor påpeke at frivillighetssentralene
må få høyere prioritet fra statens side,
og dette medlem forventer at Regjeringen i statsbudsjettet
for 2005 fremmer forslag om en styrking av denne virksomheten, som
også er et positivt og unikt samarbeid mellom frivillige,
kommunene og staten.