Tabell 2.1 Forslag om endringer
i skatter og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | | Endringer
før nysaldert budsjett | Endringer
i nysalderingen | Sum
endringer |
| | | | | |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | | | |
| 70 | Toppskatt mv. | | -2 890 | -2 890 |
| 72 | Fellesskatt | -15 | -11 635 | -11 650 |
5506 | | Avgift av arv og gaver | | | |
| 70 | Avgift | | 446 | 446 |
5507 | | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum | | | |
| 71 | Ordinær skatt
på formue og inntekt | | 12 100 | 12 100 |
| 72 | Særskatt på oljeinntekter | | 20 600 | 20 600 |
| 73 | Produksjonsavgiften | | 300 | 300 |
5508 | | Avgift på utslipp
av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | | | |
| 70 | Avgift | | -300 | -300 |
5511 | | Tollinntekter | | | |
| 70 | Toll | | -24 | -24 |
| 71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | | 44 | 44 |
5521 | | Merverdiavgift og avgift
på investeringer mv. | | | |
| 70 | Avgift | 35 | 4 277 | 4 312 |
5526 | | Avgift på alkohol | | | |
| 71 | Produktavgift på brennevin,
vin m.m. | | -124 | -124 |
| 72 | Produktavgift på øl | | 18 | 18 |
5531 | | Avgift på tobakkvarer | | | |
| 70 | Avgift | | -711 | -711 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m. | | | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | | 3 040 | 3 040 |
| 72 | Årsavgift | | 222 | 222 |
| 73 | Vektårsavgift | | -19 | -19 |
| 75 | Omregistreringsavgift | | 160 | 160 |
| 76 | Avgift på bensin | | -305 | -305 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn
(autodieselavgift) | | 205 | 205 |
5537 | | Avgifter på båter
mv. | | | |
| 71 | Avgifter på båtmotorer | | 41 | 41 |
5541 | | Avgift på elektrisk
kraft | | | |
| 70 | Forbruksavgift | 468 | -388 | 80 |
5542 | | Avgift på mineralolje
mv. | | | |
| 70 | Avgift på mineralolje | | -206 | -206 |
| 71 | Avgift på smøreolje | | -1 | -1 |
5543 | | Miljøavgift på mineralske
produkter mv. | | | |
| 70 | CO2-avgift | | -393 | -393 |
| 71 | Svovelavgift | | -18 | -18 |
5545 | | Miljøavgifter
i landbruket | | | |
| 71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 35 | 0 | 35 |
5546 | | Avgift på sluttbehandling
av avfall | | | |
| 70 | Avgift på sluttbehandling
av avfall | -35 | -29 | -64 |
5547 | | Avgift på helse-
og miljøskadelige kjemikalier | | | |
| 70 | Trikloreten (TRI) | | 2 | 2 |
5548 | | Miljøavgift på klimagasser | | | |
| 70 | Hydrofluorkarbon (HFK)
og Perfluorkarbon (PFK) | | 72 | 72 |
5555 | | Sjokolade- og sukkervareavgift | | | |
| 70 | Avgift | | -43 | -43 |
5557 | | Avgift på sukker | | | |
| 70 | Avgift | | -48 | -48 |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | | | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje | | -70 | -70 |
| 71 | Miljøavgift på kartong | | -1 | -1 |
| 72 | Miljøavgift på plast | | -22 | -22 |
| 73 | Miljøavgift på metall | | -23 | -23 |
| 74 | Miljøavgift på glass | | -45 | -45 |
5565 | | Dokumentavgift | | | |
| 70 | Avgift | | 731 | 731 |
5571 | | Totalisatoravgift | | | |
| 70 | Avgift | -2 | | -2 |
5583 | | Særskilte avgifter
mv. i bruk av frekvenser | | | |
| 70 | Inntekter fra telesektoren | | 12 | 12 |
5584 | | Andre avgifter | | | |
| 70 | Etterslep, utgåtte
avgifter | | 2 | 2 |
5700 | | Folketrygdens inntekter | | | |
| 71 | Trygdeavgift | | -805 | -805 |
| 72 | Arbeidsgiveravgift | | -730 | -730 |
| | Sum | 486 | 23 442 | 23 928 |
Anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra Fastlands-Norge til statsbudsjettet i 2004 foreslås
netto redusert med om lag 8,8 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett,
og anslås etter dette å utgjøre 482,9
mrd. kroner. Revisjonen av skatte- og avgiftsanslagene er basert på en
gjennomgang av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til
og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter
for inntektsåret 2003 for personlige skattytere og selskaper
mv. (etterskuddspliktige skattytere). Ved beregningen av skatte-
og avgiftsanslagene i det opprinnelige budsjettopplegget tas det
utgangspunkt i anslag på regnskap for året før, dvs.
for 2003. Statsregnskapet for 2003 viste at skatteinntektene i 2003
ble noe lavere enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2004. Nedjusteringen
av skatte- og avgiftsinntektene i 2004 må dels ses i lys
av at utgangsnivåene for skatteinntektene i 2003 har blitt
justert ned, dels at enkelte av skattegrunnlagene har vist svak vekst
og endog nedgang fra 2003 til 2004.
Skatt på inntekt og formue, trygdeavgift
og arbeidsgiveravgift anslås nå til 270,0 mrd.
kroner i 2004. Inntektsanslaget er redusert med 15,6 mrd. kroner
i forhold til saldert budsjett, hvorav drøyt 4,6 mrd. kroner
var innarbeidet i anslagene i Revidert nasjonalbudsjett 2004. Anslagene
for disse inntektspostene er satt ned med ytterligere knapt 11 mrd.
kroner etter Revidert nasjonalbudsjett 2004, i hovedsak knyttet
til lavere skatteinntekter fra bedrifter. Til tross for at regnskapsstatistikk
for foretakssektoren viser en sterk vekst i lønnsomheten
i næringslivet i 2003, viser oppgavene for utliknede skatter
for inntektsåret 2003 en nominell nedgang på om
lag 10 pst. fra inntektsåret 2002. En mulig forklaring
kan være at mange har benyttet seg av muligheten til å framføre
underskudd fra 2001 og 2002. De innsamlede likningsoppgavene for
selskapene gir imidlertid lite informasjon om de bakenforliggende
skattegrunnlagene og kaster lite lys over spørsmålet
om hvorfor de utliknede skattene går ned, samtidig som
lønnsomheten bedres markert.
Fra inntektsåret 2003 er det blitt
gjennomført en ny årssyklus for behandling av
likningen for selskaper og personlig næringsdrivende. Selvangivelsesfristen
for næringsdrivende er endret fra utgangen av februar til utgangen
av mai. Mens likningen for selskaper tidligere ble lagt ut etter
likningen for personer, normalt i siste halvdel av oktober, legges
nå både likningen for selskaper og personer fram
tidlig i oktober. Skatten kan senere bli revidert i likningsbehandling helt
fram til juni to år etter inntektsåret. Med en
senere innleveringsfrist for selvangivelse og tidligere skatteoppgjør,
vil en del av likningsarbeidet måtte foretas etter utleggstidspunktet.
Ordningen med tidligere utlegg kan derfor ha betydning for kvaliteten
på de tallene som legges ut, men det er foreløpig
vanskelig å si hvor mye dette eventuelt betyr. I lys av
den manglende erfaringen med den nye årssyklusen for likningen
og mangelfull informasjon om utviklingen i skattegrunnlagene, knytter
det seg betydelig usikkerhet til likningen for etterskuddspliktige
skattytere for inntektsåret 2003.
I brev av 3. november 2004 fra finansministeren
ble Stortinget orientert om at likningen og skatteoppgjøret for
personlige skattytere for inntektsåret 2003 pekte i retning
av en nedjustering av anslaget for innbetalte skatter til kommunesektoren
i 2004. Nedjusteringen var i hovedsak knyttet til lavere gevinster
og høyere tap ved realisering av aksjer enn tidligere lagt
til grunn. Denne informasjonen tilsier at også statens
skatteinntekter fra fellsskatt blir lavere i 2004 enn tidligere anslått.
Videre har også veksten i innbetalt arbeidsgiveravgift
vært noe lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett for
2004.
Inntektene fra merverdiavgiften anslås
nå til 139,1 mrd. kroner i 2004, og anslaget er økt
med 4,3 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter
og toll anslås nå til 73,8 mrd. kroner i 2004, drøyt
2,5 mrd. kroner mer enn anslått siden saldert budsjett.
Oppjusteringen er i hovedsak knyttet til høyere avgiftsinntekter
fra førstegangsregistrering av motorkjøretøyer.
Anslåtte inntekter fra denne avgiften er økt med
drøyt 3 mrd. kroner i forhold til anslaget i saldert budsjett.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
i 2004 anslås nå til 117,3 mrd. kroner, inkludert CO2-avgift. Anslaget er 33,0 mrd. kroner
høyere enn anslått i saldert budsjett. Anslaget
for innbetalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
er oppjustert med 33,0 mrd. kroner. Oppjusteringen av anslagene
for skatteinnbetalingen kan i all hovedsak tilskrives høyere oljepriser
enn lagt til grunn i saldert budsjett. En uventet sterk økning
i etterspørselen etter olje, liten ledig produksjonskapasitet
og uroligheter i flere viktige produsentland, har bidratt til den
høye oljeprisen i 2004.
Innbetalt avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 3,3 mrd. kroner. Dette er 0,3 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett, og skyldes at avgiftspliktig
utslipp ble anslått for høyt i saldert budsjett.
Anslaget for produksjonsavgift er økt med 0,3 mrd. kroner,
noe som fremfor alt skyldes høyere oljepris og høyere
salg av avgiftspliktig olje enn forutsatt. Anslaget for arealavgift
er uendret i forhold til saldert budsjett.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
blant annet basert på innbetalingene så langt
i år, utlignet skatt for 2003 og pris- og produksjonsutviklingen
hittil i år.
Komiteen tar de endrede
provenyanslagene for skatter og avgifter til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at anslaget for samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge
foreslås netto redusert med ca. 8,8 mrd. kroner i forhold
til saldert budsjett.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet fra tobakksavgiften foreslås nedjustert
med 9,5 pst. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen
ikke har gode tall for salg av tobakk gjennom grensehandel, tax-free
eller smugling. Disse medlemmer mener at Regjeringen
bør interessere seg mer for sammenhengen mellom sviktende
avgiftsbelagt omsetning og størrelsen på avgiftene.
Disse medlemmer registrerer videre
at de faktorer som har ført til nedgang i provenyanslaget
for 2004 er videreført for 2005, og at det ikke er lagt
til grunn ytterligere nedgang i omsetningen i 2005. Dette kan bety
at inntektene fra tobakksavgiftene i 2005 er overbudsjettert.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet for engangsavgift for motorvogner foreslås
oppjustert med 22,9 pst. Dette er et svært stort avvik
i forhold til budsjettet. Regjeringen forklarer avviket bl.a. med
at både konsumprisveksten og renten er blitt atskillig lavere
enn lagt til grunn i budsjettet for 2004. Disse medlemmer vil
kort bemerke at lavere prisstigning og rente enn forutsatt i budsjettet
ikke bare er et sunnhetstegn. Disse medlemmer gleder
seg isolert sett over at flere er blitt i stand til å anskaffe
seg sikrere og mer miljøvennlige biler, men konstaterer
at dette ikke er en ønsket politikk fra Regjeringens side.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet fra sjokolade- og sukkervareavgift foreslås
nedjustert med 4,3 pst. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen ikke kjenner til hva som kan være årsaken til
provenynedgangen. I denne sammenheng vil disse medlemmer minne
om at sjokolade- og sukkervareindustrien i flere år har
fremhevet at de høye avgiftene på sjokolade og
sukkervarer medfører en konkurransevridning som nettopp
fører til at omsetningen av norskprodusert sjokolade og
sukkervarer vil falle jevnt og trutt. Dette innebærer ikke
at folk spiser mindre sjokolade og sukkervarer, men betyr først
og fremst at en hel industri står i fare fordi den utkonkurreres
pga. avgiftsforskjellen mellom Norge og konkurrentlandene.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet fra sukkeravgift foreslås nedjustert
med 5,1 pst. Disse medlemmer mener at nedgangen kan
ha årsakssammenheng med nedgangen i provenyet fra sjokolade-
og sukkervareavgiften.
Disse medlemmer viser til at
inntektsprovenyet fra dokumentavgift foreslås oppjustert
med 22,4 pst. Dette har blant annet sammenheng med oppgangen i boligprisene,
som i sin tur bl.a. har sammenheng med at renten er betydelig lavere
enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet for 2004.