I stortingsmeldingen legger Regjeringen fram
en miljørisikoanalyse, gjennomført i 2004, basert
på faglige vurderinger knyttet til utviklingen av sjøtransporten.
Det foretas en vurdering av de samlede behov, samt forslag til prioriteringer
på området for å møte dagens
og morgendagens utfordringer knyttet til skipstrafikken langs kysten.
Analysen viser at risikoen for miljøskade
innenfor nærmere angitte geografiske områder vil øke
i årene som kommer, dersom økt skipstrafikk ikke
møtes med tiltak.
Regjeringen legger derfor i meldingen fram en
oversikt over hvilke tiltak innenfor sjøsikkerhet og oljvernberedskap
som bør følges opp i årene som kommer,
for å møte den ventede økningen i risiko.
Meldingen gir også en oversikt over det arbeid som allerede
er iverksatt innenfor områdene sjøsikkerhet og
oljevernberedskap.
Transport til sjøs er en miljøvennlig
og sikker transportform. Selv om sjøtransport er sikker,
vil konsekvensene av en eventuell ulykke kunne være alvorlige. Sjøsikkerhet
og oljevernberedskap er derfor viktige elementer i Regjeringens
samlede arbeid med å tilrettelegge for sjøtransport
som en moderne, effektiv og miljøvennlig transportform.
Stortingsmeldingen fokuserer på de
forebyggende sjøsikkerhetstiltak samt oljevernberedskapen,
hvor hovedfokus er på Norge som kyststat. For å styrke
det samlede arbeidet med forebyggende sjøsikkerhet og oljevernberedskap,
overførte Regjeringen ansvaret for den statlige oljevernberedskapen
fra Miljøverndepartementet og Statens forurensningstilsyn
(SFT) til Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket pr. 1. januar
2003. Dermed ble ansvaret for forvaltningen av marine ressurser,
sjøtransport, sjøsikkerhet i farledene og ansvaret
for statens oljevernberedskap samlet i ett departement. Overføringen
av den statlige oljevernberedskapen til Fiskeri- og kystdepartementet og
Kystverket betyr at det nå er én etat - Kystverket
- som har ansvaret for situasjoner hvor et fartøy kan utgjøre
fare for akutt forurensning. Tilsvarende vil Kystverket være
den ansvarlige statlige etat i forhold der en skipsulykke medfører
akutt forurensning.
Ved St.meld. nr. 25 (1993-1994) Om norsk oljevern (Oljevernmeldingen)
ble Stortinget sist forelagt en melding med full gjennomgang av
oljevernberedskapen. I de påfølgende år
har det vært en økende oppmerksomhet nasjonalt
og internasjonalt på spørsmål knyttet
til sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Ulykker som "Erika"-forliset
i 1999 utenfor Frankrike, forliset av "Prestige" utenfor Spania
i 2002 og "Rocknes"-forliset ved Bergen i 2004 er eksempler på hendelser
som har medført debatt rundt utfordringer som sjøsikkerhetsarbeidet
og oljevernarbeidet står foran. Nasjonalt har diskusjonene
om utvinning av petroleum i Barentshavet og oljetransport fra Russland
i transitt langs kysten også medført økt
fokus på miljøkonsekvensene av en eventuell oljeforurensning.
På oppdrag fra Kystverket har Det Norske
Veritas og Norconsult i 2004 analysert risikoen for akutte utslipp av
olje og andre kjemikalier fra skip.
I meldingens kapittel 3 presenteres resultatene
fra risikoanalysen som ligger til grunn for tiltakene som varsles
i meldingen.
Dagens skipstrafikk gir størst miljørisiko
på Vestlandet og i Oslofjorden. Imidlertid er det bare
en liten andel av ulykkene med skip som fører til akutt
forurensning av betydning. Siden 1981 har det totalt blitt utført
16 statlige aksjoner mot akutt forurensning fra skip. I tillegg
har staten ytet personell- og utstyrsmessig bistand til private
og kommunale aksjoner. Utenlandske bulkskip med tung bunkersolje
på vei til eller fra norsk havn, eller i transitt, har
vært den dominerende kilden til utslipp som har utløst
statlige oljevernaksjoner.
Skipstrafikken i norske farvann forventes å øke,
og det antas at den største økningen kommer langs
kysten av Troms og Finnmark. Årsaken til denne forventede økningen,
er framtidige transittransporter av russisk olje fra Nordvest-Russland
og gasstransporter fra LNG-anlegget på Melkøya
ved Hammerfest. Dersom det ikke iverksettes nye forebyggende tiltak
for sjøsikkerhet og oljevernberedskap, vil risikobildet
for det meste av kysten langs Nord-Norge og på Vestlandet endres
fram mot 2015. Det bør derfor iverksettes tiltak for å redusere
miljørisikoen i Finnmark og Troms og på Vestlandet.
Det må også tas hensyn til trafikken i Oslofjorden
og transport av olje i Skagerrak.
Myndighetene har iverksatt tiltak, og planlegger iverksetting
av ytterligere tiltak, for å møte økningen
i oljetransporten fra Nordvest-Russland. Dette omfatter:
– Trafikksentral
for Nord-Norge i Vardø, med driftsstart i 2007.
– Statlig slepebåtberedskap
for Troms og Finnmark fra 2003.
– Statlig mellomdepot for oljevernsutstyr
i Honningsvåg, Båtsfjord og på Skjervøy
(totalt er det 10 mellomdepoter langs kysten ved utgangen av 2004,
jf. figur 6.4 i meldingen).
– Påbudte seilingsleder
i territorialfarvannet utenfor Finnmarkskysten, mellom Vardø og
Nordkapp, for skipstrafikk med farlig og forurensende last fra 1. januar
2004.
– Bedret overvåkning
ved hjelp av AIS-signaler fra 2004.
– Et tett samarbeid med russiske
myndigheter om sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
I tillegg vurderer Kystverket påbudte
seilingsleder for fartøy med farlig og/eller forurensende
last utenfor territorialfarvannet, på strekningen mellom
Vardø og Røst.
På grunn av liten skipstrafikk ved
Svalbard, gir datagrunnlaget ikke samme statistiske sikkerhet for å beregne
risiko for ulykker her som for norskekysten for øvrig.
Til tross for at utslippsrisikoen er lav, vurderes miljørisikoen
på Svalbard til å ligge mellom middels og høy. Årsaken
til dette er at oljeutslipp i området vil ha svært
alvorlige konsekvenser for det sårbare arktiske miljøet.
Det er derfor viktig å vurdere sjøsikkerhet og
beredskap i farvannene rundt Svalbard i et helhetlig perspektiv.
Miljørisikoen ved kjemikalietransport
på skip i norske farvann er vurdert å være
liten. I enkelte geografiske områder er imidlertid andelen
skip med slike kjemikalier høyere. I slike områder
bør eksisterende risikoreduserende tiltak og beredskapstiltak
vurderes nærmere.
Ulykker med skip som fører til akutt
forurensning, er som regel knyttet til kollisjoner og grunnstøtinger. Utslipp
kan imidlertid også forårsakes av værforhold, da
ofte kombinert med teknisk svikt og maskinhavari. Menneskelig svikt
er den dominerende årsaken til sjøulykker.
I meldingens kapittel 4 omtales andre virksomheter enn
skipstrafikken som også utgjør en risiko for akutt forurensning.
Kapittelet omtaler akutt forurensning fra petroleumsvirksomheten,
akutt forurensning fra skipsvrak og akutt forurensning fra annen
kystbasert virksomhet.
Petroleumsvirksomheten på norsk kontinentalsokkel er
underlagt et strengt regime for å sikre miljøet.
Dette omhandler bl.a. regelverk som stiller krav om en beredskap
tilpasset miljørisikoen. Statens forurensningstilsyn stiller
særskilte beredskapskrav til petroleumsindustrien og andre
virksomheter som vil kunne representere en betydelig miljørisiko.
For å imøtekomme myndighetenes
krav om risikoreduserende tiltak, har operatørselskapene
bygd opp en omfattende beredskap mot akutt forurensning. Denne beredskapen
danner grunnlaget for en betydelig privat beredskap.
Det er fra Regjeringens side lagt opp til økende petroleumsaktivitet
i Barentshavet syd i årene som kommer. Kravene til beredskap
for denne aktiviteten vil bli satt i henhold til regelverket som
omtalt i kapittel 4 i meldingen, og sikre at beredskapen blir ivaretatt
på en god måte også i dette området.
Miljøskadelige konsekvenser av potensielle
utslipp av forurensende stoffer fra skipsvrak, vil variere betydelig,
avhengig av tilstanden til vraket og forhold knyttet til lokalisering,
så som nærhet til miljøsårbare
områder, strømforhold osv.
Det er registrert ca. 2300 vrak over 100 brutto
registertonn, som har gått ned etter 1914. Det er særlig
skip som sank under andre verdenskrig som har blitt ansett å utgjøre
en mulig miljørisiko, og vrakundersøkelsene som
har blitt gjennomført, har i hovedsak konsentrert seg om
vrak fra denne perioden.
Det er ikke anbefalt å gjennomføre
tømmeoperasjoner eller andre tiltak overfor kjente vrak.
Kystdirektoratet foretar imidlertid en løpende vurdering
av alle vrak i norske farvann med hensyn til miljørisiko.
Eventuelle tømmeoperasjoner vil ikke gi noen garanti mot mindre
utslipp av olje.
Regjeringen ser oljevernberedskap til sjøs
i nær sammenheng med arbeidet for forebyggende sjøsikkerhet. Meldingens
kapittel 5 gir en oversikt over status for og ansvarsfordeling når
det gjelder forebyggende tiltak mot skipsulykker og hvilke sjøsikkerhetstiltak
det er nødvendig å vurdere eller iverksette for å møte
den framtidige økningen i risiko.
De sentrale forebyggende sjøsikkerhetstiltakene
er etablering og drift av maritim infrastruktur og tjenester, samt
krav til og tilsyn med skipsstandard og mannskapers kvalifikasjon.
Flere departementer og etater har ansvar og
oppgaver innen det forebyggende sjøsikkerhetsarbeidet:
Fiskeri- og kystdepartementet med Kystverket, Nærings-
og handelsdepartementet med Sjøfartsdirektoratet, Miljøverndepartementet
med Statens kartverk Sjø (Sjøkartverket) og Statens
forurensningstilsyn, Justisdepartementet med Hovedredningssentralene
samt Forsvars-departementet gjennom Forsvaret.
Hovedfokus er lagt på de forebyggende
sjøsikkerhetstiltakene som gjelder etablering og drift
av maritim infrastruktur og tjenester. Det er etablert en omfattende maritim
infrastruktur. Denne infrastrukturen består av både
fysisk infrastruktur og tjenester.
Den fysiske infrastrukturen består
av fyr, merker, skilting og fysisk utbedring av farleder for bedre
framkommelighet og sikkerhet.
De maritime tjenester omfatter lostjenesten,
utstedelse av farledsbevis, trafikkovervåking og trafikkontroll,
elektroniske navigasjonshjelpemidler, sjøkart og meldings-
og informasjonstjenester (is-, bølge-, strøm- og
vindvarsling, navigasjonsvarsler, varsler for skip og last).
Kapittel 5 i meldingen viser at det allerede
er iverksatt en rekke tiltak i norske farvann for å forebygge ulykker.
Det kan vises til en gjennomgang i kapitlet av formål og
tiltak under de ulike områdene. Risikoanalysen viser imidlertid
at det for å møte framtidig økning i risiko,
er behov for ytterligere tiltak og nærmere vurderinger.
I risikoanalysen framgår det at transporten
av russisk olje representerer den største endringen i risikobildet for
norskekysten når det gjelder akutt forurensning fra skipsfarten
fram mot 2015. Ved den forventede trafikkutviklingen vil miljørisikoen
være høy langs kysten av Finnmark/Troms
og på Vestlandet. Økende eksport av olje fra Østersjøen
gir også et vesentlig bidrag til miljørisikoen.
Regjeringen mener den økende trafikken
først og fremst må møtes med forebyggende
sjøsikkerhetstiltak som hindrer at den fører til økt
sannsynlighet for ulykker.
Det norske sjøterritoriet ble utvidet
fra 4 til 12 nautiske mil 1. januar 2004. Det utvidede sjøterritoriet
har gitt norske myndigheter større muligheter til å møte aktuelle
utfordringer innen sjøsikkerhet og miljøvern.
Det har ved ulike anledninger vært
tatt til orde for en samling av det offentlige ansvaret for sikkerhet
og beredskap til sjøs. Regjeringen har nedsatt en interdepartemental
arbeidsgruppe under ledelse av Fiskeri- og kystdepartementet, som
skal foreta en gjennomgang av ansvaret for forvaltningsoppgaver
knyttet til sjøsikkerhet. Stortinget vil bli orientert
om arbeidet på egnet måte.
Regjeringen vil vurdere å gi havne-
og farvannsloven anvendelse for Svalbard. Regjeringen vil vurdere
løsninger for etablering av AIS på øygruppen.
Meldingens kapittel 6 gir en oversikt over oljevernberedskapen
med fokus på den statlige beredskapen og det understrekes
hvilke beredskapstiltak det er nødvendig å iverksette
samt vurdere nærmere for å møte den framtidige økningen
i risiko.
Hovedstrategien i norsk oljevern er å bekjempe
akutt oljeforurensning med mekanisk utstyr tett ved kilden.
Formålet med den samlede oljevernberedskapen
i forhold til hendelser og ulykker til sjøs er å hindre skade
som følge av akutt forurensning, og dersom dette ikke er
mulig, å begrense skadeomfanget på miljøet. Den
statlige beredskapen mot akutt oljeforurensning er dimensjonert
og lokalisert ut fra kunnskap om miljørisiko langs kysten.
Med miljørisiko forstås kombinasjonen av sannsynlighet
for forurensning og konsekvensene av forurensning.
I likhet med beredskap på andre samfunnsområder, er
statens beredskap mot akutt oljeforurensning ikke dimensjonert ut
fra "verst tenkelige tilfelle".
Den samlede beredskapen mot akutt forurensning består
av privat, kommunal og statlig beredskap. Ansvar, roller og oppgavefordeling
mellom disse aktørene er lovregulert. Den primære
beredskaps- og aksjonsplikt er pålagt privat virksomhet.
Kommunal og statlig beredskap er i utgangspunktet en
tilleggsbeskyttelse for de tilfeller der ansvarlig forurenser selv
ikke er i stand til å bekjempe forurensningen. Kystdirektoratet
er tillagt ansvar med å føre tilsyn med privates
og kommuners aksjoner mot akutt forurensning. Ved statlige aksjoner
har private og kommuner bistandsplikt.
Den statlige beredskapen består av
skadeforebyggende og skadebegrensende tiltak. I forhold til hendelser
til sjøs vil man primært søke å hindre
at olje eller andre stoffer lekker ut på sjøen.
Dersom dette ikke lar seg gjøre, vil hovedmålet
være i størst mulig grad å begrense miljøskaden.
Omfanget av konsekvensene på miljøet
som følge av akutte utslipp av råolje eller oljeprodukter,
er avhengig av flere forhold. Spesielt viktig er oljetype, mengde
og spredning i forhold til forekomst av biologiske ressurser som
er sårbare overfor olje. Omfanget påvirkes også av
utslippskilden og mulighetene for å begrense ytterligere
utslipp. Beredskapsressursene - både personell og materiell
- er likeledes av stor betydning for i hvor stor grad skadene på miljøet
kan begrenses.
Valg av beredskaps- og aksjonsstrategier er
derfor avhengig av en rekke forhold som vil variere fra område
til område og fra aksjon til aksjon.
For å sikre effektive tiltak ved uønskede
hendelser er det avgjørende å ha et effektivt,
kompetent og samspilt aksjonsapparat som raskt kan iverksette nødvendige tiltak
for å hindre eller begrense skadeomfanget.
Beredskapen skal sikre størst mulig
skadebegrensning, men intet beredskapsnivå kan gi full
sikkerhet mot miljøskader. Det kan ikke forventes at en
i nær framtid kommer fram til en "universal" og effektiv oljeoppsamling
og saneringsmetode etter en større og komplisert oljeforurensning.
Den største begrensende faktor ligger imidlertid i værforholdene.
Utviklings- og forbedringspotensialet ligger først og fremst
i videreutvikling av anerkjent metodikk og materiell.
Fiskeri- og kystdepartementet har fastsatt prosedyrer for
håndtering av kriser innen departementets ansvars- og fagområder,
herunder situasjoner med akutt forurensning. Innvarsling til departementet
skjer fra Kystdirektøren. Fiskeri- og kystdepartementets
varslingsplan fastlegger prosedyre for rask varsling til Statsministerens
kontor og andre berørte departementer og kommunikasjonshåndtering.
I etterkant av "Rocknes"-ulykken 19. januar
2004 har Kystverket vurdert og iverksatt tiltak som skal redusere risikoen
for at lignende ulykker skjer igjen og gjøre Kystverket
bedre i stand til å håndtere disse.
Det skal være tilfredsstillende slepebåtberedskap
i Nord-Norge. Regjeringen vil foreta en ny vurdering av slepebåtberedskapen
i løpet av 2005 for å nærmere vurdere
forhold relatert til etableringen av private ressurser knyttet til
Snøhvit-feltet, terminalen på Melkøya
og petroleumsaktiviteten i Barentshavet. Dette vil gi nødvendig
grunnlag for å vurdere slepebåtberedskapen i Nord-Norge
fra 2006.
Kystverkets planverk for bruk av nødhavner/standsettingsplasser
skal videreutvikles og oppdateres i samsvar med risikobildet.
Forskning og utvikling er viktig for å sikre
at tiltak som settes inn for å styrke sjøsikkerheten
og oljevernberedskapen er effektive, anvendes på rett måte
og er riktig dimensjonert i forhold til oppgavene. Det er en målsetting
for Regjeringen å trygge ferdselen til sjøs, og
den offentlige forskningsinnsatsen rettet mot forebyggende sjøsikkerhet
tar utgangspunkt i denne målsettingen.
I meldingens kapittel 7 gis det en oversikt
over status for arbeidet med forskning og utvikling innenfor områdene
sjøsikkerhet og oljevernberedskap. I kapittelet gis det
også en oversikt over behovene for forskning og utvikling
i framtiden.
Norge ligger langt fremme når det gjelder å utvikle metoder
og ustyr for sjøsikkerhet og oljevern til sjøs. Hovedformålet
med FoU rettet mot oljevernberedskap er å forbedre og effektivisere
skadebegrensningen av et akutt oljeutslipp.
Forskning og utvikling på dette området
har i Norge vært preget av god koordinering og videreføring
av oppnådde resultater som grunnlag for ny utvikling.
Når det gjelder sjøsikkerhet
har Norge særlig markert seg gjennom utvikling av maritim
IKT, som senere har blitt benyttet som grunnlag for etablering av
internasjonale løsninger. Den ledende posisjonen innenfor
oljevern har kommet som et resultat av perioder med målbevisst
satsing på FoU, både hos myndighetene og private
oljevernorganisasjoner.
Oljevernberedskap er kostbart, og utstyret er
ofte spesialutviklet for spesielle områder og klimatiske
forhold. Erfaring viser at det tar 5-10 år før
ny teknologi og kunnskap er tatt i bruk og operasjonalisert i beredskapsorganisasjonene.
Kontinuitet og forutsigbarhet i forskningsinnsatsen er derfor nøkkelfaktorer
for å opprettholde Norges posisjon innenfor forskning og
leverandørindustri for sjøsikkerhet og oljevern.
Det samme gjelder i forhold til kunnskap om miljøeffekter
og oljens egenskaper for utvikling av effektivt oljevernutstyr og
effektive hjelpeverktøy. Nye tiltak innen FoU er beskrevet
i kapittel 7.4 i meldingen.
Norsk industri har fått en ledende
rolle innen utvikling av overvåkingssystemer til bruk i
maritime trafikksentraler (VTS).
Et annet aktuelt utviklingsområde for
Kystverket er elektroniske varslingssystemer for bølger
og strøm.
Det samarbeides med Russland om å utvikle
et felles overvåknings-, meldings- og informasjonssystem
for oljetransporter og slepeoperasjoner i Barentsområdet, Barents
VTMIS (Vessel Traffic Management and Information Services).
Satellittnavigasjon inngår som en viktig
del av systemer for effektive og sikre transportløsninger.
GPS er et globalt amerikansk satellittbasert navigasjonssystem. EU
er i ferd med å utvikle et eget satellittbasert navigasjonssystem,
Galileo. Regjeringen har også besluttet å delta
i den videre utviklingen av Galileo, både gjennom EU og
gjennom ESA. Dette vil sikre norsk deltagelse i den navigasjonspolitiske
og den industrielle utviklingen som er knyttet til Galileo-prosjektet.
Ulike deler av norsk lovgivning har som siktemål å sikre
og beskytte havmiljøet fra de miljøproblemer skipsfarten
kan medføre. Viktige deler av regelverket skal motvirke
at forurensning overhodet vil kunne inntre. Meldingens kapittel
8 omtaler forurensningsansvar og kostnadsdeling.
Formålet med kapittelet er å vise
gjeldende lovverk og hva som er under utvikling når det
gjelder regler om ansvar for skade i forbindelse med sjøulykker.
Bl.a. omtales nærmere forhold knyttet til forurensningsloven,
sjøloven, og havne- og farvannsloven. Det arbeides for
tiden med flere lovsaker med henblikk på en utbygging av
de norske reglene om forurensningsansvaret ved sjøulykker.
Hvilke regler som skal anvendes i det enkelte
tilfellet beror blant annet på hva slags type fartøy
det er snakk om, for eksempel om det dreier seg om oljesøl
fra tankskip, oljesøl fra bunkers på tørrbulkskip
eller fartøy som fører farlig og/eller
forurensende last.
Et sentralt tema er reglene om ansvarsbegrensning. Norge
er bundet av internasjonale regler om at rederens ansvar kan begrenses.
I praksis innebærer dette at det er satt tak for hvor stort
beløp man kan kreve av rederen. Begrunnelsen for reglene
om ansvarsbegrensning er at det økonomiske ansvar som følge
av skipsulykker kan bli meget stort og at et ubegrenset ansvar i
mange tilfeller ikke vil være mulig å forsikre
eller forsikringspremien vil bli uakseptabelt høy. Ansvarsbegrensningsreglene
er også et viktig element for å sikre mest mulig
internasjonal enhetlig regulering av ansvarsspørsmålet
slik at ansvarsreglene ikke skal virke konkurransedreiende.
Det er store variasjoner mht. hvilket beløp
som kan kreves tilbake fra reder. For eksempel er beløpene svært
store når skaden skyldes oljesøl fra tankskip, mens
beløpene er betydelig mindre når utgiftene skyldes
for eksempel oljesøl fra bunkers på tørrbulkskip eller
utgifter i forbindelse med fjerning av skipsvrak når dette
ikke er en følge av oljesøl med tankskip.
Norge har sterke interesser knyttet til hvordan
havområdene og ressursene i havet forvaltes. Som skipsfartsnasjon
og som kyststat med en lang kystlinje, rike fiskeforekomster og
lang erfaring fra oljeutvinning, har Norge en pådriverrolle
i å utvikle nytt internasjonalt regelverk til sjøs.
Det er nødvendig med et fortsatt sterkt norsk engasjement
i de internasjonale prosessene som berører havområdene.
Meldingens kapittel 9 gir en oversikt over internasjonalt
samarbeid innenfor områdene sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Viktige fora for internasjonalt samarbeid er
FNs sjøfartsorganisasjon IMO, EU og EMSA (opprettet av
EU i 2002, frittstående og uavhengig organisasjon som skal
arbeide med sjøsikkerhet og oljevernberedskap). EU har
de senere år hatt økt fokus på sjøsikkerhet
og oljeforurensning. De senere års ulykker har medført
at EU ser på behovet for styrking av både den
forebyggende sjøsikkerheten og oljevernberedskapen. Europaparlamentet
og rådets beslutning nr. 2850/2000/EF fastsetter
rammebestemmelser om samarbeid i tilfelle havforurensning mellom
medlemslandene fram til 2006.
Viktig er også samarbeidet med Russland.
På bakgrunn av økt oljetransport arbeides det
nå for å utvikle et felles norsk/russisk
meldings- og informasjonssystem for skipstrafikken og
det norskrussiske samarbeidet om oljevern forbedres og videreutvikles.
Kapittelet omtaler også avtaler Norge
har med andre stater om varsling, beredskap og aksjon. Videre omtales
erfaringer fra internasjonal bistand, eksempelvis "Prestige"-ulykken
der Norge fikk anledning til å prøve det norske
utstyret i en krevende operasjon over lang tid.
Det er et kontinuerlig behov for norsk innsats
i internasjonalt samarbeid.
I meldingen er det gitt en orientering om arbeidet innen
forebyggende sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning
til sjø. Det er gitt en orientering om antatt framtidig
trafikkutvikling og endring i miljørisiko som følge
av denne.
Trafikken i norsk indre farvann vil også øke,
men det forventes at denne trafikken vil øke i lavere tempo
enn i perioden 1980-2000.
Regjeringen har identifisert behov for tiltak
for å møte de framtidige endringene i risikobildet.
Regjeringen har lagt vekt på å iverksette tiltak
som kan bidra til å forebygge ulykker og hendelser, og
derigjennom unngå miljøskader med potensielt store
kostnader. Videre er det lagt vekt på tiltak som kan bidra
til å forhindre omfanget av miljøskade dersom
en ulykke likevel inntreffer.
I meldingens kapittel 10 omtales de økonomiske
og administrative konsekvenser. For 2005 legges det til grunn at
tiltak dekkes ved omprioritering/omdisponering innenfor
Kystverkets ramme. Tiltakene som i stortingsmeldingen foreslås
gjennomført skal kunne dekkes innenfor den til enhver tid
gjeldende budsjett-ramme.
Gjennomføring av eventuelle ytterligere
tiltak i årene framover vil måtte tilpasses budsjettsituasjonen.