Det vises til brev fra Samferdselskomiteen i
Stortinget av 18. februar 2005 med spørsmål nr.
7, 8, 9 og 10 i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre
siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Nedenfor følger svar på spørsmål
7 - 10.
I etterkant av "Rocknes"-ulykken ble det avholdt
sjøforklaring etter reglene i sjøloven § 484.
Formålet med sjøforklaringen er bl.a. at det skal
søkes så vidt mulig fullstendige opplysninger
om de faktiske omstendigheter og årsakene ved en hendelse
eller ulykke. Uavhengighet ivaretas ved at sjøforklaringen
holdes for vedkommende tingrett. Forliset er også etterforsket
av sjøfartsinspektøren i Hordaland i samarbeid
med Hordaland politidistrikt.
I tillegg til sjøforklaringen har ansvarlige
myndigheter vurdert ulykken og mulige forbedringspunkter. Det er
vanlig at myndighetene vurderer ulykker for å trekke lærdom
av disse. Dette gjelder f.eks. forhold knyttet til den maritime
infrastrukturen og lostjenesten, samt oljevernaksjoner. Det er også foretatt
en gjennomgang av skipstekniske forhold i samarbeid med berørte
utenlandske myndigheter.
Det er også fremmet forlag i FNs sjøfartsorganisasjon
IMO om forbedring av bestemmelser om dobbeltbunn i bulkskip, samt
foreslått en innfasingsplan for å påby
godkjente elektroniske sjøkart.
Under statlige aksjoner mot akutt forurensning
kan staten, i tillegg til statlige ressurser, også trekke
på tilgjengelige kommunale og private ressurser. Under oljevernaksjonen
etter "Rocknes"-ulykken ble både statlige, kommunale og
private ressurser fra bl.a. Sture og Mongstad utnyttet.
Ved slike havarier er statens oljevernstrategi
i første fase å sikre havarist og hindre spredning
av oljeforurensninger ved bruk av lenser og opptakere
på sjøen nær kilden. Bruk av tilgjengelige
fartøyer til oljevernaksjonen må imidlertid veies
mot behovet for fartøyer i redningsaksjonen og en forsvarlig
gjennomføring av denne.
Liv og helse har, og skal alltid ha, første
prioritet. I de første minuttene og timene etter at "Rocknes"
havarerte den 19. januar 2004 ca. kl. 16:30 rekvirerte Hovedredningssentralen
(HRS) på Sola fortløpende fartøyer for
søk etter og redning av mannskapet om bord i "Rocknes".
Flere av de rekvirerte fartøyene hadde også oljevernutstyr
om bord. Fartøyene ble fullt ut disponert av HRS i redningsaksjonen.
For å unngå å skade mulige overlevende
i sjøen, og for å ikke vanskeliggjøre
redningsaksjonen for øvrig, ble oljevernaksjonen ikke iverksatt
før dette ble funnet tilrådelig fra HRS.
Utslippspotensialet ble kjent samme kveld kl.
18:30 etter opplysninger fra Skålevik bunkringsanlegg.
Det ble oppgitt til å være ca. 540 m3 bunkersolje,
diesel og smøreoljer.
Fra ca. kl 23:30 og utover var følgende
fartøyer med oljevernutstyr tilgjengelig for sjøgående
oljevernaksjoner:
"Oljevern
01" | pumpekapasitet | 30 m3/time |
"AUDAX" | " | 80 m3/time |
"VIVAX" | " | 80 m3/time |
K/V "Ålesund" | " | 250 m3/time |
K/V "Eigun" | " | 140 m3/time |
Med en samlet pumpekapasitet på ca
580 m3/time var det således meget raskt tilgjengelig
tilstrekkelig kapasitet for oljeoppsamling på sjø.
Når det gjelder mobilisering av ressurser
fra oljeverndepotene ble depotmannskaper fra statens depot i Bergen
innkalt allerede kl 18:00 den 19. januar 04. Kl. 19:00 den 19. januar
04 besluttet aksjonsledelsen i Kystdirektoratet å etablere
et fremskutt depot på Håkonshella, og dette var
etablert 3 timer etter at Kystdirektoratet var varslet. Depotet
på Fedje ble også kontaktet, men det ble ikke
umiddelbart oppnådd kontakt med depotstyrkelederen for
Fedje. Det var heller ikke lastebil tilgjengelig på Fedje.
Siden den totale tiden for transport av utstyr fra Fedje - kjøretid,
opplastingstid og fergetid - var omtrent den samme som for depotet
i Stavanger, og siden noe spesialutstyr uansett måtte hentes
i Stavanger, ble Stavanger-depotet derfor mobilisert kl 20:00 den
19. januar 04. Kystverket vurderte at ikke var umiddelbart behov å hente
frem mer utstyr i denne innledende fasen, og før en kunne
skaffe seg en bedre oversikt over skadebildet neste morgen. Ressursene
fra depotet på Fedje ble mobilisert dagen etter ulykken.
Etter Kystdirektoratets vurdering var det på meget kort
tid mer enn tilstrekkelig privat og offentlig oljevernutstyr i området.
Utfordringen var å kunne disponere disse optimalt når
skadeomfanget var uoversiktlig de første timene og utover
natten.
Når det gjelder private ressurser ble
det fra Statoil Mongstad rekvirert en "Current Buster" oljelense
og -oppsamler som er effektiv i dette området med sterk strøm.
Slepe- og oljevernfartøyene fra Norsk Hydros terminal på Sture:
"Audax og "Vivax" ble også disponert. Det ble også rekvirert
ett oljeoppsamlingssystem fra Norsk oljevernforening for operatørselskap
NOFO. Selskapet Onyx ble engasjert som mottaksanlegg for oppsamlet
olje.
I den samlede beredskapen knyttet til terminalene
på Sture og Mongstad inngår både forebyggende
tiltak og beredskap i tilfelle av hendelser.
Nord-Hordaland med innseiling til havneterminalene
ved Sture og Mongstad representerer et av områdene med
høyest risiko langs hele norskekysten. Det er derfor lagt
avgjørende vekt på tiltak for å hindre
at uønskede hendelser finner sted i det aktuelle kystområdet.
Bruk av innseilingene til Sture og Mongstad er regulert av en egen
forskrift som bl.a. setter strenge krav til rapportering. Videre
er det fastsatt fartsbegrensninger, minimumskrav til sikt og regler
for bruk av taubåt i farvannet. Trafikksentralen på Fedje
er et sentralt element for rapportering fra og overvåking
av trafikken. Oppgaven med å hindre uønskede hendelser er
en kontinuerlig prosess og det er igangsatt et arbeid med revisjon
av forskriften for bruk av farvannet. En utvidelse av det geografiske
virkeområdet til Fedje trafikksentral vil bli vurdert i
denne forbindelse, samtidig som trafikksentralen også vil
bli tillagt informasjon/varsel om bølge- og strømforhold
i innseilingene til Sture og Mongstad.
Når det gjelder oljevernberedskapen
i Nord-Hordaland må denne vurderes ut fra de totale statlige,
kommunale og private ressursene i området. Som følge
av den miljørisiko som er knyttet til petroleumsvirksomheten
er denne pålagt beredskap mot akutt forurensing av Statens
forurensingstilsyn (SFT). På Sture og Mongstad er det derfor
bygget opp en betydelig privat beredskap. Denne vil naturligvis
bli mobilisert, også ved en statlig aksjon utenfor bedriftenes
primære ansvarsområder. For en nærmere
beskrivelse av materiellressursene i oljevernsammenheng på Sture
og Mongstad vises det til tabell 6.1. på side 51 Stortingsmeldingen.
I tillegg har Norsk oljevernforening for operatørselskap
NOFO også lagret betydelige oljevernutstyr på Mongstad
i forbindelse med sitt ansvar for beredskapen offshore, se figur
6.1 på side 53 Stortingsmeldingen. Vestlandet og Hordaland
er således det området i Norge som har størst
tilgang på private og offentlige oljevernressurser.
Det er gjennomført beredskapsanalyser
hvor utslipp av råolje fra tankfartøy nord for
Fedje under innseiling til Mongstad er simulert. Det analyserte
scenariet viser at beredskapen i den aktuelle regionen er i stand
til å takle et akutt utslipp på 15 000 m3 på en tilfredsstillende måte,
uten at alle beredskapsressurser i privat eller offentlig regi fullt
ut er benyttet.
Etter Kystverkets vurdering setter således
ikke materiellressursene begrensninger på beredskapen i
området. Det er også Kystverkets vurdering at
det ikke vil være effektivt å sette inn ytterligere
ressurser i den innledende fasen av en oljevernaksjon. Ved fare
for ytterligere utslipp vil det være mulig å innhente
flere ressurser, både statlige, kommunale og private, samt
gjennom internasjonale samarbeidsavtaler om oljevern.
Fiskeri- og kystdepartementet slutter seg til
Kystverkets vurdering. Som det framgår i Stortingsmeldingen
vil Regjeringen vurdere ytterligere forebyggende tiltak med betydning
for sikkerheten og beredskapen i området. Som nevnt ovenfor
er det igangsatt et arbeid med revisjon av forskriften for bruk
av farvannet, og dekningsområdet for Fedje trafikksentral
vil bli vurdert. Regjeringen vil også etablere seilingsleder
utenfor kysten av Vestlandet, bl.a. for å få en
bedre regulering av trafikken langs kysten i forhold til den trafikken
som går inn til og ut fra kysten.
For å sikre rask varsling og respons
i tifeller av akutt forurensning ved oljeterminalene i Hordaland
må det først og fremst sikres at de operative
ledd i beredskapen har etablerte rutiner. Det er derfor etablert
rutiner mellom Kystdirektoratet og oljeterminalene og kommunalt
nivå i beredskapen.
For å styrke det samlede beredskapsnivået
i Hordaland ble det i 1991 inngått en beredskapsavtale
mellom Statoil-Mongstad, Norsk Hydro -Stureterminalen, Interkommunalt
utvalg mot akutt forurensning (IUA) Bergen og SFT, nå Kystdirektoratet.
Hensikten med samarbeidsavtalen er å ha
klare ansvarsforhold, roller og oppgaver og et koordinert handlingsmønster
dersom det oppstår en uønsket hendelse i tilknytning
til de nevnte virksomhetene eller i farvannet.
Samarbeidsavtalen legges til grunn for en årlig
samordningsøvelse hvor alle beredskapsparter deltar. Disse øvelsene
bidrar både til rutinemessig vedlikehold og videreutvikling
av beredskapen i Hordaland.
De deltakende parter har nedfelt i sin beredskapsplan entydig
og gjensidig varsling. Statoil og Norsk Hydro vil uten opphold iverksette
strakstiltak på sjø med egne ressurser og på vegne
av Kystdirektoratet. IUA Bergen iverksetter med egne ressurser tiltak
i og ved strandsonen. Handlingsmønsteret som er beskrevet
i beredskapsplanene sikrer rask førsteinnsats inntil Kystdirektoratet
er etablert i skadeområdet.