Det vises til brev fra Samferdselskomiteen i
Stortinget, mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 24. februar 2005.
I brevet stiller komiteen 8 spørsmål
i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre
siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets
svar på spørsmålene.
Kystdirektoratet har gode kunnskaper om fartøyer
til sikkerhets- og forsyningstjenesten knyttet til aktivitetene
på norsk kontinentalsokkel.
I forbindelse med vurderingen av behovet for
slepekraft i Nord-Norge ble aktuelle slepefartøyer tilknyttet feltene
Norne, Åsgard, Njordfeltet og fartøysaktivitene på Snøhvit/Melkøya
kartlagt og dekningsområder analysert og vurdert.
Tiden for overnevnte fartøy før
de er klar til nødslep, vil variere alt etter hvor mye
dekkslast de måtte ha om bord. For hvert produksjonsfelt
er det utarbeidet en "Drifts- og utvinningsforskrift" som bl.a beskriver
hvilke funksjoner et beredskapsfartøy skal dekke. Å fjerne
et beredskapsfartøy fra sitt område kan i sin
ytterste konsekvens medføre at produksjonen på feltet
må stenges ned.
Når det gjelder norsk sokkel og aktuelle
beredskapsfartøy er det flere alternative muligheter for å få frem en
rask oversikt over hvor fartøyene befinner seg og deres
tilgjengelighet. Det er først og fremst ankerhåndteringsfartøyer
og/eller kombinasjonsfartøy (AHTS) som har meget
god slepekapasitet som er aktuelle, men også andre typer
fartøy i forsyningstjenesten kan være relevante
dersom det er nødvendig. Operatørselskapene på sokkelen
har til en hver tid oversikt over fartøyene. Eksempelvis
viser en henvendelse til Statoils trafikksentral 28.02.05 at 3
AHTS og 7 stand-by fartøy med slepekraft er tilgjengelig
fra området Snorre i nord til Oseberg i vest.
Et søk i SP-shipbase (Ship Information
System) som Kystverket abonnerer på, viser at det i dag
er 71 ATHS fartøy under norsk flagg. Selv om ikke alle
disse fartøyene befinner seg i norsk sektor, gir det en
god illustrasjon av hva som finnes av slepekraftressurser.
I tillegg vil Kystverket benytte seg av AIS
til å lete opp spesifikke fartøystyper i definerte
geografiske områder dersom behov for slepefartøy
raskt oppstår.
Spørsmålet om inngåelse
av avtaler med bergingsselskap og andre med slepekraftressurser
har vært tatt opp her hjemme og internasjonalt gjennom
Bonnavtalen. Både Norge og de øvrige nordeuropeiske
statene er enige om at det i Nordsjøen er tilstrekkelig
tilgang på store fartøy med slepekraft og, inngåelsen
av slike avtaler har derfor ikke vært prioritert. Fiskeri-
og kystdepartementet har etablert en dialog med berørte
parter knyttet til slepebåtmarkedet. Fokus har i stor grad
vært rettet mot slepebåtkapasiteten i Nord-Norge.
Som en oppfølging av ulykken med "Fjord Champion" utenfor Vest-Agder
i mars 2005, vil Kystverket foreta en nærmere vurdering
av slepebåtkapasiteten i Sør-Norge.
Staten har ansvaret for beredskap mot større
tilfeller av akutt forurensning. Dette vil gjerne dreie seg om akutt
forurensning fra skipsfarten. Som del av statens beredskap er det
i dag bl.a. etablert 15 hoveddepot og 10 mellomdepot for oljevernutstyr.
Det er også plassert havgående oljevernutstyr
på 8 kystvaktfartøyer. Oljevernutstyret om bord
på kystvaktfartøyene ble anskaffet på 1980-tallet.
Statens 15 hoveddepot for oljevernutstyr ble
opprettet i perioden 1976 - 1990. I 1976 ble det etablert 6 oljeverndepoter
i tilknytning til byer med god infrastruktur og større
flyplasser: Horten, Stavanger, Ørlandet, Bodø,
Lødingen og Kirkenes/Vadsø. I 1978 ble
det opprettet 6 nye oljeverndepot i Kristiansand, Bergen, Ålesund,
Sandnessjøen, Tromsø og Hammerfest. I 1982 ble
depotet på Svalbard opprettet og i 1990 ble det opprettet
depoter på Fedje og i Solund. Hovedtyngden av utstyret
i de statlige depotene er anskaffet i forbindelse med opprettelsen
av depotene, og supplert på 1980 og tidlig på 1990
tallet. I løpet av perioden fra 1980 og frem til i dag
har utstyret vært kontinuerlig vedlikeholdt og oppgradert
innenfor de tildelte budsjettrammer.
De senere år har etablering av nye
mellomdepot, i henhold til anbefalingene fra miljørisikobaserte
beredskapsanalyser som ble gjennomført i 2000 -2001, vært et
prioritert område. Det er etablert 10 mellomdepot for oljevernutstyr
i perioden 2001 - 2004. I disse depotene er det lagret lettere/mellomtungt
oljevernutstyr. Utstyret er anskaffet for statlige midler, men utplassert
hos vertskommuner og tilgjengelig også for den kommunale
beredskapen. Det er også gjennomført en oppgradering
av depotet i Longyearbyen på Svalbard. Som en konsekvens
av analysen ble også hoveddepotet i Florø etablert
i 2004, samtidig som depotet på Fedje ble omgjort til et
mellomdepot og depotet i Bergen ble flyttet til CCB-basen på Ågotnes.
Samlet har dette gitt en bedre responstid og beredskap langs hele
kysten.
Prioriteringen av mellomdepotene gjør
det nødvendig å foreta en nærmere vurdering
av utstyret på hoveddepotene. Kystdirektoratet har i denne
sammenheng igangsatt en analyse av den materielltekniske tilstand/antatt
restlevetid for oljevernutstyret som bl.a. tar hensyn til endringer
i helse-, miljø- og sikkerhetskrav til utstyr, teknologiske
utvikling i form av nytt oljevernutstyr. Regjeringen vil, som det
framgår i Stortingsmeldingen, vurdere løpende å styrke
depotene i takt med økende trafikk og miljørisiko.
Den samlede beredskapen mot akutt forurensning kan
imidlertid ikke bedømmes ut fra statens ressurser alene.
Statens beredskap er basert på vurdering av miljørisiko
- ikke verst tenkelig tilfelle - og et samarbeid med både
de private og kommunale beredskapsorganisasjoner.
Operatørselskapene på norsk
kontinentalsokkel er en betydelig bidragsyter i den samlede beredskapen.
Operatørselskapene har ansvaret for beredskap mot akutt forurensning
fra egen virksomhet, herunder også eventuell olje fra virksomheten
som måtte drive inn mot kysten. Med bakgrunn i helse-,
miljø- og sikkerhetsregelverket (HMS) for offshorevirksomheten
skal selskapene opprettholde en beredskap i samsvar med den miljørisiko
som er knyttet til deres virksomhet. Norsk oljevernforening for
operatørselskaper (NOFO) ble opprettet i 1978, for å imøtekomme
forurensningsmyndighetenes beredskapskrav til petroleumsvirksomheten.
NOFO gjennomfører for tiden en oppgradering/utskifting
av utstyrsparken med en kostnadsramme på ca 200 mill. kr.
Alt utstyr på oljeverndepotene vedlikeholdes løpende
etter fastlagte rutiner og retningslinjer. Maskinelt utstyr startes
og prøvekjøres minst en gang årlig. Oljelenser
vil nedbrytes ved påvirkning av sollys over tid, og må derfor
skjermes under lagring på depot. Utstyrets funksjonalitet
testes imidlertid i olje/sjøvann i Kystdirektoratets
eget bølge/strømbasseng og under årlige
materielløvelser hvor utstyret settes ut på havet fra
fartøy. Med unntak av en årlig øvelse
med olje på vann, arrangert av NOFO, benyttes vanligvis
skum (også popkorn) som erstatning for olje under øvelsene.
Det understrekes at oljevernutstyr generelt
har begrensninger i forhold til fysiske forhold. Det er flere forhold
som setter begrensninger på lensenes effektivitet til å samle
og holde på olje, bl.a. vind, strøm, bølger og
mannskapenes trening og dyktighet. Sterk sjø/vind medfører
også en nedblanding av oljen i vannmassene. Det medfører
at lenser mister sin effektivitet og vanskelig klarer å holde
på olje i bølgehøyder over 2,5 - 3 meter.
Dette er for øvrig også kriteriene som er lagt
til grunn for operatørselskapenes oljevernberedskap på kontinentalsokkelen.
Ved håndtering av mekanisk oljevernmateriell i dårlig
vær må man også ta hensyn til sikkerheten
for mannskapene.
Lenser og opptakere kan skades av is og issørpe
på sjøen, noe som begrenser utstyrets anvendelighet
og effektivitet. Kystdirektoratet har imidlertid ikke erfart at
lenser på sjøen er spesielt sårbare for
nedising. Lenser er som regel produsert av et glatt, fleksibelt
materiale og konstruert for å følge bølgebevegelser
i størst mulig grad. Isen vil derfor trolig falle av løpende
på grunn av lensenes bevegelser i sjøen. Ved oppankring av
lenser i stille farvann, som et beredskapstiltak, kan ising bli
et problem. Når det gjelder oljeopptakere er disse mer
påvirket av isdannelse enn lenser.
Miljøvernmyndighetene har siden 1981
gjennomført miljøovervåking med spesialutrustet
fly. Fra 1981 har denne tjenesten i perioder vært delt
mellom Statens forurensningstilsyn (SFT) som forurensningsmyndighet og
Kystvakt Sør. Fly leies inn fra det private marked. Flyovervåkingstjenesten
ble overført til Kystdirektoratet i 2003 i forbindelse
overføringen av ansvaret for statens beredskap mot akutt
forurensning. Kystdirektoratet og Kystvakt Sør flyr i dag
fiskerioppsyn, tolloppsyn, samt andre oppdrag for offentlige myndigheter
sammen med overvåkning av kystnære områder
i forhold til skipstrafikk og miljø. Flyet har også blitt
stilt til disposisjon for politiet i forbindelse med søk
og redningsoppdrag. Flyet har 24 timers beredskap og er på vingene
ca. 700 timer per år. Flyet gjennomgår første
halvår i år en betydelig oppgradering av spesialutrusningen
om bord.
I løpet av 1990-tallet ble en nasjonal
satellittjeneste utviklet som et FoU-samarbeid mellom Norsk Romsenter,
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), SFT, Tromsø Satellittstasjon
(TSS) og Oceanor. Frem mot år 2000 ble tjenesten gradvis
kommersialisert og finansiering fra andre kilder enn FoU ble nødvendig.
SFT stanset kjøp av en satellittjeneste etter årtusenskiftet med
bakgrunn i usikkerhet vedrørende finansiering av flyovervåkingstjenesten.
Våren 2003 satte Kystdirektoratet på nytt
fokus på satellittovervåkning som et supplement
til flyovervåkningen, og innledet møter med Kongsberg
Satellite Services (KSAT) og Norsk Romsenter. Kystdirektoratet har
utarbeidet et sett kriterier for en fremtidig satellitt-tjeneste.
Norsk Romsenter har inngått en langsiktig
avtale med Radarsat 2 vedrørende levering av satellittdata. Denne
avtalen sikrer datatilgang til offentlige brukere, og reduserer
den enkelte brukers kostnader. Programmet som denne avtalen er en
del av er kalt SATHAV, og Kystdirektoratet er representert i styringsgruppen
for dette programmet. Fra høsten 2003 ble det iverksatt
et pilotprosjekt mellom Kystdirektoratet og SATHAV programmet. Prosjektet
varte ut 2004, og prosjektet er nå i en evalueringsfase.
Kystverket anser at det er behov for å forbedre denne overvåkingen,
slik at presisjonsnivået i meldinger om forurensning blir
bedre og satellittovervåkingen blir et fullverdig supplement
til den overvåkingen Kystverket gjør med sitt
spesialutrustede overvåkingsfly.
I tillegg til overvåkningen med spesialflyet
og satellittovervåking mottar Kystverket informasjon om
akutt forurensning fra alle som har varslingsplikt i henhold til varslingsforskriften.Fly og fartøy som observerer forurensning
til sjøs har plikt til å melde fra om dette. Det er
etablert varslingsrutiner slik at Kystverket, 24 timer i døgnet,
kan varsles direkte eller gjennom kystradioen, lufttrafikkens meldingstjeneste
og de lokale brannvesen.
Blant de sentrale IMO-virkemidler for internasjonal skipstrafikk
utenfor territorialfarvannet er anbefalte eller påbudte
seilingsleder/trafikkseparasjon og fastsettelse av rapporteringsplikt.
Som nevnt i svar på spørsmål
4 tar Regjeringen sikte på å sende et forslag
til IMO i 2005 om seilingsleder utenfor territorialfarvannet på strekningen
Vardø - Røst. Ved utforming av framlegget til
IMO vil ulike hensyn bli avveid, bl.a. å unngå arealkonflikt
med de kystnære fiskeriene og en avstand fra land hvor
det er mulig å gi assistanse til skip, eller til å aksjonere
ved uhell eller ulykkeshendelse slik at eventuell skade på kysten
og havmiljøet blir så liten som mulig, samt at det
er mulig å overvåke og føre kontroll
med trafikken med tilgjengelige overvåkingsressurser. I
IMOs retningslinjer heter det blant annet at IMO ikke skal vedta eller
endre seilingsleder hvor dette kan virke inn på trafikkmønsteret
i det aktuelle farvannet uten samtykke fra interesserte kyststater.
Berørte tilgrensede land vil derfor bli konsultert i denne
saken.
Når det gjelder spørsmålet
om etablering skipsrapporteringssystemer vil dette bli vurdert i
forbindelse med samarbeidet med Russland om et såkalt Vessel Traffic
Management and Information System (VTMIS) for Barentshavet, og hvor
trafikksentralen i Vardø er det sentrale element på norsk
side.
Gjennom IMO er det også fastsatt krav
om installasjon av automatisk identifikasjonssystem (AIS) om bord
i skip. AIS gir også kyststaten mulighet for bedre overvåking
av og kontroll med trafikken utenfor territorialfarvannet. Denne
muligheten har Norge allerede utnyttet gjennom etableringen av Kystverkets
landbaserte nettverk av AIS-mottakere.
I norske farvann finnes det i dag et trafikkseparasjonssystem
vedtatt av IMO sørvest for Feistein i Rogaland, et trafikkseparasjonssystem
i territorialfarvannet på strekningen Vardø -
Nordkapp og et trafikkseparasjonssystem for Oslofjorden fra Hollenderbåen til
Nesodden.
I Stortingsmeldingen går Regjeringen
inn for at det også etableres seilingsleder utenfor territorialfarvannet på strekningen
Vardø - Røst, og langs kysten av Vestlandet. I
denne sammenheng vil bl.a. separasjon av nord- og sørgående
trafikk bli vurdert.
FNs sjøfartsorganisasjon, International
Maritime Organization (IMO), vedtok 12.12.2002 regler for å etablere
sikkerhetstiltak for å forhindre terrorangrep mot skip
i internasjonal trafikk og havner som betjener disse. Reglene gjelder
for de deler av havneområdet hvor det foregår
interaksjon mellom skip og havn. Reglene er nedfelt i International
Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS) kapittel XI-2,
og i International Ship and Port Facility Security Code (ISPS-koden).
Reglene trådte i kraft 1. juli 2004.
EU har laget en forordning som implementerer
ISPS-koden i EU-området. Etter EØS-avtalen er
Norge forpliktet til å implementere forordningen. EU-reglene
er noe strengere enn IMO-reglene fordi flere av ISPS-kodens frivillige
bestemmelser er gjort obligatoriske.
Ansvaret for regelverket i Norge er delt mellom
Fiskeri- og kystdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet.
Fiskeri- og kystdepartementet har ansvaret for reglene i havner,
og Nærings- og handelsdepartementet er ansvarlig for reglene
på skip.
Økte krav til sikkerhet og terrorberedskap
i transportsystemene er et løpende arbeid som drives frem
av prosesser i EU og IMO. I tillegg har amerikanske myndigheter
en særlig interesse i disse spørsmålene.
Som eksempel har EU utarbeidet et direktivforslag vedrørende
havnesikkerhet - Proposal for a Directive on enhancing
Port Security. Hensikten med forslaget er å sikre
at hele havneområdet, og grenseflaten
mellom havnen og dens bakland, omfattes av ett sikkerhetsregime.
Det foreslåtte direktivet har til hensikt å beskytte personer
som arbeider i eller passerer gjennom havnen, infrastruktur og transportmidler.
IMO og ILO har videre utarbeidet en Code of Practice
on Port Security. Bestemmelsene er ikke juridisk bindende, men skal
fungere som retningsliner for sikkerhet i havner. Det arbeides internasjonalt
også for å etablere regler som skal hindre at
containere blir benyttet i forbindelse med terrorhandlinger. I tillegg har
bl.a. EU varslet at de ønsker å se nærmere
på hvordan veg- og jernbanetransport skal håndteres
i forhold til behovet for økt sikkerhet og terrorberedskap
i transportnettverkene.
Sikkerhet og terrorberedskap på transportsektoren har
også relevans for sjøsikkerheten og oljevernberedskapen.
Fiskeri- og kystdepartementet og andre berørte departement
følger løpende det internasjonale arbeidet med
sikkerhet og terrorberedskap på transportsektoren, i første
rekke som en oppfølging av St.meld. nr. 24 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015 og St.meld. nr. 31 (2003-2004)
Vilje til vekst - for norsk skipsfart og de maritime næringer.