Det vises til at Stortinget ved behandlingen
av Innst. O. nr. 29 (2003-2004) ba Regjeringen om å legge
frem "en bred og helhetlig gjennomgang av blåreseptordningen,
herunder også prosedyrer for saksbehandlingen og bevilgningsmessige
ordninger". I St.meld. nr. 18 (2004-2005) foretar Helse- og omsorgsdepartementet en
slik gjennomgang. I meldingen evaluerer departementet også apotekloven
og gir en samlet gjennomgang av legemiddelområdet. Gjennomgangen
inkluderer blant annet riktig forskrivning og bruk av legemidler,
forholdet mellom legemiddelindustri og leger, behovet for forskning
og produsentuavhengig informasjon, apotekdekningen, adgang til forsendelse av
legemidler, prisregulering og utfordringer knyttet til refusjonssystemet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, mener det er viktig å få til
ei mest mulig helhetlig behandling av legemiddelpolitikken. Det
samlete legemiddelområdet består av en rekke enkeltelementer
som i stor grad henger sammen. Forandring i ett ledd kan ha konsekvenser
for andre. Eksempelvis vil legens forskrivningspraksis ha innflytelse
på omsetning og etterspørsel etter legemidlene,
på pasientenes helsetilstand, myndighetenes kostnadsbilde
mv. Arten av legemiddelinformasjon påvirker i sin tur legenes
valg, pasientenes ønsker, myndighetenes refusjonspolitikk
osv. Myndighetene må fortløpende vurdere utviklingen
innenfor hele sektoren og ta initiativ til forandring, ofte innenfor
et begrenset område, f.eks. et legemiddels refusjonsverdighet.
Komiteen har merket seg at større
og mindre forandringer over tid kan forrykke balansen i et helhetlig opplegg.
Dessuten kan det være krevende å se konsekvensene
for pasienter, næring, forskriver, myndigheter m.fl. når
det blir gjort forandringer som ikke alltid er satt i en helhetlig
ramme. Stortinget har derfor etterspurt en mer helhetlig gjennomgang
av legemiddelområdet som denne meldingen tar sikte på å være
et svar på.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, viser til grundige analyser i meldingen
som i neste omgang danner grunnlag for å opprettholde dagens
ordninger på ulike områder eller foreslå forandringer
på andre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet har merket seg at Regjeringen ved fremleggelsen
av denne meldingen mener å ha fulgt opp stortingsflertallets
vedtak i Innst. O. nr. 29 (2003-2004) om å legge frem en
bred og helhetlig gjennomgang av blåreseptordningen, herunder prosedyrer
for saksbehandlingen og bevilgningsmessige ordninger. Videre foretas
en evaluering av apotekloven og en samlet gjennomgang av legemiddelområdet. Disse
medlemmer er imidlertid skuffet over at en i meldingen bare
i svært liten grad omtaler hvilke forvaltningsmessige grep
som må gjøres for å kunne sikre pasientene
en raskere og bedre tilgang til de beste og mest effektive legemidler. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Regjeringen heller ikke
i tilstrekkelig grad drøfter de positive effekter en vil
kunne oppnå både for pasientene, deres pårørende,
arbeidsgivere og samfunnet dersom en fikk tilgang til disse mest effektive
legemidler. Disse medlemmer mener at meldingen gir
en relativt god beskrivelse av mange områder innen legemiddelområdet
og da i første rekke knyttet opp imot forskrivning og apotekomsetning, men
at den gir relativt få konkrete innspill til effektive tiltak
som raskt kan settes i verk.