Posten foreslås økt med i
alt 10,3 mill. kroner. Av dette skal 8 mill. kroner nyttes til å opprettholde
fremdriften i bekjempelsen av lakseparasitten Gyrodactylus salaris.
Den nye og mer miljøvennlige aluminiumsmetoden for
bekjempelse av Gyrodactylus salaris har gitt gode resultater. Lærdalselva,
hvor behandlingen avsluttes våren 2006, er det første
vassdraget hvor denne nye metoden blir prøvd ut i full
skala. Aluminiumsmetoden har her vist seg å bli mer kostnadskrevende
enn opprinnelig anslått. Dette, sammen med fjorårets
reinfeksjon i Steinkjervassdraget har ført til at fremdriften
i bekjempelsen av Gyrodactylus salaris har blitt forsinket i forhold
til planene.
I inneværende år skal Lærdalsvassdraget
ferdigbehandles med aluminiumsmetoden. I tillegg er det viktig å få gjennomført
en fullskalabehandling i Steinkjervassdraget for å unngå at
parasitten sprer seg til andre viktige laksevassdrag rundt Trondheimsfjorden. Utstyret
for behandling som nå er plassert i Lærdal skal flyttes
til Steinkjervassdraget når behandlingen i Lærdal
er ferdig. Fullskala aluminiumsbehandling i Steinkjervassdraget
er imidlertid avhengig av at utstyret blir supplert.
Vefsnavassdragets naturverdier danner grunnlag
for naturopplevelse, rekreasjon og turisme i regionen, og utryddelse
av Gyrodactylus salaris vil styrke disse naturverdiene. Arbeidet
med å bekjempe parasitten er derfor høyt prioritert.
Det planlegges med sikte på igangsetting av behandling
i Vefsna i 2007. I og med at utgiftene forbundet med aluminiumsmetoden
blir høyere enn tidligere beregnet, og det er påløpt
uforutsette kostnader ved behandling av Steinkjervassdraget, vil det
være nødvendig å øke bevilgningene
til bekjempelse av Gyrodactylus salaris i 2006 dersom fremdriften
i Vefsna skal opprettholdes slik stortingsflertallet har forutsatt.
Vinterstormen Narve førte til ekstremflommer
i flere vassdrag i store deler av Nord-Trøndelag, samt
i vassdrag på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag.
Flommene har utsatt flere viktige laksevassdrag for betydelig skade.
I tillegg til forhøyet naturlig dødelighet på laks
og sjøaure, har ulike fysiske installasjoner blitt skadet.
Dette gjelder fiskesperrer i Gyrodactylus-infiserte vassdrag og
fisketrapper i vassdrag der trappebygging er viktige bestandsstyrkende
tiltak.
Det er påført betydelige skader
på fiskesperrene i Figga, Steinkjervassdraget og i Lundselva
i Beitstadfjorden, slik at oppvandrende laks og sjøaure
nå kan passere sperrestedet og dermed spre Gyrodactylus
salaris til områdene over fiskesperra. For å unngå spredning
er det nødvendig med utbedringsarbeider i vår. Posten
foreslås økt med 1,3 mill. kroner til utbedring av
skadede fiskesperrer og fisketrapper.
Videre foreslås posten økt
med 1 mill. kroner for å dekke økte utgifter i
rovviltnemndene i forbindelse med utarbeiding av forvaltningsplaner
for rovvilt i alle regioner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten foreslås økt med 2
mill. kroner. Midlene skal nyttes til å bistå kommuner
ved kjøp av forsvarseiendommer som går ut av Forsvarets
bruk, men som fortsatt bør holdes i offentlig eie for tilrettelegging
for friluftsliv.
I 2005 utarbeidet Forsvarsbygg ved Skifte Eiendom
i samarbeid med Direktoratet for naturforvaltning og Statskog SF
en liste over eiendommer som skulle ut av Forsvarets bruk, men som
fortsatt burde beholdes i offentlig eie for å kunne brukes
og tilrettelegges for allment friluftsliv. I St.prp. nr. 65 (2004-2005)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet
folketrygden 2005, bevilget Stortinget 24,6 mill. kroner til overtakelse
av disse eiendommene i forbindelse med RNB 2005.
I 2006 er det gjennomført en tilsvarende
prosess for 26 nye eiendommer. 14 av disse er vurdert å ha
slik verdi at de fortsatt bør bli i statlig eie ved Direktoratet for
naturforvaltning, mens 12 eiendommer foreslås overtatt
av kommuner eller annen offentlig eier med tilskudd fra staten.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at pengene fra salget
av Schiøttsvei 8 i Oslo må brukes til å kjøpe nye
friluftsareal og strandsoner som kommer flere innbyggere i Norge
til gode. Det blir feil prioritering å bruke salgssummen
til å ruste opp den stranden Regjeringen allerede har brukt
store summer på å kjøpe (jf. kap. 4426
post 30).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen bruke
pengene fra salget av Schiøttsvei 8 i Oslo til å kjøpe
nye friluftsareal og strandsoner."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til at Regjeringen kan få kjøpt strandtomten Kibbevika
i Tvedestrand for 210 000 kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen kjøpe
strandtomten Kibbevika i Tvedestrand."
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning
(jf. kap. 4427) | |
| 30 | Statlige erverv, båndlegging av
friluftsområder, kan overføres,
forhøyes med | 2 210 000 |
| | fra kr 34 405 000 til
kr 36 615 000" | |
Det foreslås bevilget 3,8 mill. kroner
til kjøp av forsvarseiendommer som skal forbli i statlig
eie ved Direktoratet for naturforvaltning, jf. omtale under kap. 1427
post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Posten foreslås økt med 18
mill. kroner. Dette innebærer at det stilles 88. mill.
kroner til disposisjon for dette tiltaket i 2006. Økningen
gjør det mulig å videreføre alle nasjonale
og lokale kalkingsprosjekter i 2006.
Kalking er et viktig virkemiddel for å opprettholde mangfoldet
av arter i områder som er rammet av forsuring, og en forutsetning
for å bevare de ville laksebestandene i forsuringsrammede
laksevassdrag. 11 mill. kroner skal nyttes til å opprettholde
alle de nasjonale kalkingsprosjektene, inkludert Nidelva (Arendalsvassdraget).
7 mill. kroner skal gå til å opprettholde aktiviteten
i lokale kalkingsprosjekter i regi av frivillige organisasjoner
i 2006. I disse prosjektene står bevaring av bl.a. bestander
av ørret og innlandsfisk sentralt.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre er positive til at Regjeringen
reverserer deler av kuttet i kalkingsbevilgningene, og dermed følger
opp signalene fra en rekke naturverngrupper. Disse medlemmer forventer
at Regjeringen viderefører denne satsingen på neste års
budsjett.
Posten foreslås økt med 4
mill. kroner for å kompensere for tapt produksjonspremie
i reindriften ved tap grunnet rovvilt.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås bevilget 6 mill. kroner
til etablering og drift av to informasjons- og kompetansesentre
for villrein, hvorav 4,5 mill. kroner foreslås avsatt under denne
posten. Øvrige midler avsettes under kap. 1426 post 1 Driftsutgifter.
Norge er det eneste landet i Europa som har
intakte høyfjellsøkosystemer med bestander av
villrein. Dette innebærer et særskilt norsk ansvar
for villreinen, som i dag forvaltes i 23 større og mindre
fjellområder i Sør-Norge. Villreinen er også en
viktig del av vår kulturarv. Villreinområdene
er sterkt påvirket av ulike arealinngrep, og det er knyttet
store utfordringer til utbyggingsaktivitet i randområdene
og ferdsel inn i villreinområdene. Gjennom prosjektet "Villrein
og Samfunn", som ble avsluttet i 2005, har en bredt sammensatt rådgivningsgruppe
fra forskning, forvaltning og berørte brukerinteresser
lagt fram tilrådninger om behovet for en helhetlig forvaltning
av både villreinbestandene og villreinfjellene dersom de
skal sikres for framtida. Tilrådningene er fulgt opp i
St.meld. nr. 21 (2004-2005) Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand.
Med bakgrunn i merknader fra Energi- og miljøkomiteen
i Innst. S. nr. 228 (2004-2005) og Budsjett-innst. nr. 9 (2005-2006),
foreslår Miljøverndepartementet en bevilgning
på 4,5 mill. kroner under kap. 1427 (ny) post 76 til etablering
og drift av to informasjons- og kompetansesentre for villrein. Det
vurderes som viktig for videre framdrift at sentrene kan etableres
formelt i løpet av 2006.
Det bør ved hvert av de to villreinsentrene
etableres en informasjonstjeneste om villrein i regi av SNO. Til å drive
informasjonstjenesten er det behov for to naturveiledere fra SNO
til hvert av de to informasjons- og kompetansesentrene. Miljøverndepartementet
foreslår derfor også en bevilgning på 1,5
mill. kroner til lønn for til sammen fire naturveiledere
ved to villreinsentre, jf. forslag på kap. 1426 post 1.
På helårsbasis er det estimert
en årlig kostnad for den løpende driften av hvert
kompetansesenter på 3 mill. kroner under kap. 1427 post
76. I tillegg kommer kostnader på 3 mill. kroner under
kap. 1426 post 1 knyttet til lønn for to naturveiledere
fra SNO ved hvert av de to sentrene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er glad for at Regjeringen følger opp
merknader fra energi- og miljøkomiteen i Innst. S. nr.
228 (2004-2005). Dette medlem støtter forslaget
om en bevilgning på 6 mill. kroner til etablering og drift
av to informasjons- og kompetansesentre for villrein. Norge er det
eneste landet i Europa med intakte høgfjellsøkosystem
med bestander av villrein. Villrein er Norges ansvarsart, noe som
gir oss et spesielt ansvar for en helhetlig forvaltning. Opprettelsen
av kompetansesentre for villrein er et viktig tiltak i så måte.