Ved EØS-komiteens beslutning nr. 93/2006
av 7. juli ble vedlegg nr. IX (finansielle tjenester) og
vedlegg nr. XIX (forbrukervern) til EØS-avtalen endret.
Endringene innebærer innlemmelse i EØS-avtalen
av europaparlaments- og rådsdirektiv 2005/29/EF
om foretaks urimelige handelspraksis overfor forbrukere på det indre
marked og om endring av rådsdirektiv 84/459/EØF
(om villedende reklame), europaparlaments- og rådsdirektiv
97/7/EF (om fjernsalg), 98/27/EF
(om nedlegging av forbud) og 2002/65/EF (om fjernsalg
av finansielle tjenester) og europaparlaments- og rådsforordning
(EF) nr. 2006/2004 (heretter omtalt som direktivet om urimelig
handelspraksis).
Hovedformålet med regler om foretaks
urimelige handelspraksis er å beskytte forbrukernes interesser, ved å hindre
at markedsføringen er villledende eller urimelig. Direktivet
viderefører og utvikler forbrukerbeskyttelsen i direktiv
84/450/EØF om villedende og sammenlignende
reklame.
Gjennomføringen av direktivet i norsk
rett gjør det nødvendig å foreta endringer
i markedsføringsloven. Beslutningen i EØS-komiteen
ble derfor fattet med forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse
av EØS-komiteens beslutning i samsvar med Grunnloven § 26
annet ledd.
Direktivets formål er å innføre
et forbud mot urimelig handelspraksis og å sikre en mest
mulig presis og samordnet oppfatning og tolkning av hva begrepet innebærer.
Direktivet omfatter bare markedsføring/handelspraksis
som er egnet til å påvirke forbrukernes økonomiske
interesser. Regler om reklame som anses uetisk, smakløs
eller uanstendig faller utenfor direktivet. Direktivet er også avgrenset
mot regler basert på helse- (som for eksempel forbud mot
reklame og tobakk) og sikkerhetsmessige hensyn. Direktivet får bare
anvendelse for forhold mellom næringsdrivende og forbrukere,
ikke for forhold næringsdrivende imellom. Det er et totalharmoniseringsdirektiv,
det vil si at alle EU/EØS-stater må ha
samme regler.
Særlig markedsføringstiltak
som er villedende eller aggressive skal anses som urimelige, og
nærmere kriterier for dette gis i egne bestemmelser.
Et vedlegg til direktivet ("svartelisten") inneholder en
liste på 31 typer handelspraksis som alltid skal anses som
urimelig, dvs. at slik praksis er forbudt direkte uten at den må vurderes
opp mot direktivets urimelighetskriterier.
Rimeligheten av handlinger skal vurderes ut
fra virkningen de har på en gjennomsnittsforbruker. Når
handlingen retter seg mot en sårbar gruppe forbrukere (som for
eksempel barn), eller kan ha urimelige virkninger bare for en viss
gruppe forbrukere, er det gjennomsnittsmedlemmet av denne gruppen
som skal være referansepunkt.
Ved konflikt mellom dette direktivet og bestemmelser
om urimelig handelspraksis i særskilt EU-regelverk, skal
sistnevnte ha forrang.
Etter at direktivet ble vedtatt, har Kommisjonen
ved flere anledninger gitt uttrykk for at direktivet begrenser statenes
adgang til å opprettholde nasjonale opplysningspliktbestemmelser.
Begrunnelsen er at direktivets bestemmelser om handelspraksis som
er urimelig fordi den utelater informasjon av vesentlig betydning
for forbrukerens valg, er uttømmende for så vidt
gjelder hvilken informasjon forbrukerne må ha.
Medlemsstatene skal vedta de lover og forskrifter som
er nødvendig for å etterkomme direktivet, innen 12. juni
2007. Bestemmelsene skal anvendes senest fra 12. desember
2007.
Tiltak mot urimelig handelspraksis er i dag
regulert i lov av 16. juni 1972 om kontroll med markedsføring
og avtalevilkår (markedsføringsloven). Loven skal
sikre at næringsdrivende opptrer redelig overfor hverandre og
forbrukerne, og forbyr generelt handlinger som er urimelige eller
villedende.
Direktivets sentrale bestemmelse om urimelig
handelspraksis har klare likhetstrekk med forbudet mot urimelige
markedsføringstiltak i nordisk lovgivning. I den norske
markedsføringsloven er bestemmelsen utformet slik at markedsføring
ikke skal være "urimelig" eller i strid med "god markedsføringsskikk". Bestemmelsen
er fleksibel slik at den kan tilpasses nye markedsføringsformer
og -kanaler, og utviklingen over tid av hva som oppfattes som urimelig
markedsføring. Den nærmere utdypningen av innholdet
av bestemmelsen skjer gjennom Forbrukerombudets og Markedsrådets
praksis.
Virkeområdet til generalklausulen i
markedsføringsloven er videre enn direktivets, ettersom
loven også gjelder næringsdrivende imellom og
ikke har direktivets begrensninger med hensyn til "smak og anstendighet"
og helse og sikkerhet. Begrepet "handelspraksis" er på den
annen side noe videre, ved at det omfatter handlinger både
før, under og etter avtaleinngåelse. Direktivets
bestemmelser og kriterier for villedende handlinger og villedende
utelatelser synes også å peke mot en forståelse
som ligger nær markedsføringslovens bestemmelser
om villedende forretningsmetoder og utilstrekkelig veiledning, og
den praksis som er utviklet. Ulikhetene i virkeområder
sett i sammenheng med at direktivet totalharmoniserer, innebærer
at det er behov for lovendringer. Det er heller ikke grunnlag for å fastslå at
praksis etter dagens lov på alle områder sammenfaller
med direktivets krav, noe som også tilsier at markedsføringsloven
må endres.
Direktivets bestemmelser om aggressiv handelspraksis
har ingen parallell i markedsføringsloven. Selv om Forbrukerombudets
og Markedsrådets praksis med hensyn til å anvende
urimelighetskriteriet overfor aggressiv markedsføring må antas å ligge
nær direktivets standard, er det heller ikke
her grunnlag for å konstatere likhet. En bestemmelse om
aggressiv handelspraksis må derfor tas inn i markedsføringsloven.
Eksemplene i "svartelisten", med angivelse av
handelspraksis som under enhver omstendighet skal vurderes som urimelig,
ville for en stor del også blitt rammet av den norske markedsføringsloven.
Listen er imidlertid en del av et totalharmoniseringsdirektiv, og bør
antakelig tas inn i norsk rett som den er. Det er foreslått
at dette gjøres i en forskrift til markedsføringsloven.
Direktivet endrer direktiv 84/459/EØF
om villledende reklame, direktiv 97/7/EF om fjernsalg
og direktiv 2002/65/EF om fjernsalg av finansielle
tjenester. Disse endringene er imidlertid bare konsekvenser av det
nye direktivet, og innebærer ikke behov for endringer i
norsk rett. Direktiv 98/27/EF om nedlegging av forbud
og europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2006/2004
om samarbeid mellom håndhevingsmyndigheter endres for å gi
nasjonale myndigheter kompetanse til å håndheve
direktivets regler ved handlinger som får konsekvenser
i en annen EØS-stat enn der de er foretatt. Endringene
ivaretas gjennom endringer i forskrifter til markedsføringsloven.
Direktivet antas i store trekk å være
tilfredsstillende i oppbygging og innhold. Det knytter seg likevel
usikkerhet til hvordan direktivets bestemmelser vil bli tolket,
hvilket nivå felles standarder etter hvert vil legge seg
på, og om dette vil føre til en mindre restriktiv
tolkningspraksis enn den som er etablert i Norge. Dette gjelder
særlig mulighetene til å ta hensyn til sårbare grupper,
spesielt barn og unge. Det er klar praksis etter markedsføringsloven
for strengere tolkning av loven når markedsføringen
retter seg mot barn, unge og andre utsatte grupper, og det er uklart
om direktivet gir grunnlag for en oppfølging av norsk praksis
i alle henseender.
Det er også usikkert hvilken betydning
direktivet om urimelig handelspraksis får for det norske
forbudet mot reklame rettet mot barn i norske TV-sendinger. Det
legges til grunn at i den grad det nevnte forbudet mot TV-reklame
til barn berøres av direktivet, bør overgangsordningen
kunne påberopes. Dette er basert på at harmoniserte
bestemmelser om TV-reklame mot barn er gitt i minimumsdirektivet
om "TV uten grenser".
Når det gjelder behovet for endringer
i nasjonale opplysningspliktbestemmelser, legges det til grunn at direktivet
vil begrense eller berøre bestemmelser om opplysningsplikt
bare i den grad slike regler ivaretar samme hensyn som, og dermed
faller innenfor virkeområdet til, direktivet.
Harmoniseringen vil på den annen side
styrke forbrukerbeskyttelsen i en rekke land som har hatt mindre strenge
regler, noe som vil være positivt også for norske
forbrukere ved markedsføring over landegrensene. Det styrkede
samarbeidet om håndheving av forbrukerregelverk vil også gjøre
det lettere å få stanset ulovlig markedsføring
fra andre EØS-land.