Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline
Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær
Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine
Skei Grande, viser til St.prp. nr. 9 (2006-2007) om samtykke
til godkjennelse av beslutning i EØS-komiteen nr. 93/2006
av 7. juli 2006 om innlemmelse i EØS-avtalen av
direktiv 2005/29/EF av 11. mai 2005 om foretaks
urimelige handelspraksis overfor forbrukere. Direktivets formål
er å innføre et forbud mot urimelig handelspraksis
og å sikre en mest mulig presis og samordnet oppfatning
og tolkning av hva begrepet innebærer. Direktivet omfatter
bare markedsføring/handelspraksis som er egnet
til å påvirke forbrukernes økonomiske
interesser. Regler om reklame som anses uetisk, smakløs
eller uanstendig faller utenfor direktivet. Direktivet er også avgrenset
mot regler basert på helse- og sikkerhetsmessige hensyn,
og får bare anvendelse for forhold næringsdrivende
imellom. Direktivet er et totalharmoniseringsdirektiv, det vil si
at alle EU/EØS-stater må ha samme regler.
Særlig markedsføringstiltak
som er villedende eller aggressive, skal anses som urimelige, og
nærmere kriterier for dette gis i egne bestemmelser.
Et vedlegg til direktivet, den såkalte
"svartelisten", inneholder en liste på 31 typer handelspraksis
som alltid skal anses som urimelig, dvs. at slik praksis er forbudt
direkte uten at den må vurderes opp mot direktivets urimelighetskriterier.
Komiteen merker seg at medlemsstatene
i EU/EØS skal vedta de lover og forskrifter som
er nødvendig for å etterkomme direktivet, innen
12. juni 2007. Bestemmelsene skal anvendes senest fra 12. desember 2007.
Komiteen viser til at tiltak
mot urimelig handelspraksis i dag er regulert i markedsføringsloven.
Loven skal sikre at næringsdrivende opptrer redelig overfor hverandre
og forbrukerne, og forbyr generelt handlinger som er urimelige eller
villedende.
Komiteen er enig med departementet
i at direktivets sentrale bestemmelse om urimelig handelspraksis har
klare likhetstrekk med forbudet mot urimelig markedsføringstiltak
i nordisk lovgivning. I den norske markedsføringsloven
er bestemmelsen utformet slik at markedsføring ikke skal
være "urimelig". Bestemmelsen er fleksibel slik at den
kan tilpasses nye markedsføringsformer og kanaler, og utviklingen
over tid av hva som oppfattes som urimelig markedsføring.
Den nærmere utdypningen av innholdet av bestemmelsen skjer
gjennom Forbrukerombudets og Markedsrådets praksis.
Komiteen viser til at virkeområdet
til generalklausulen i markedsføringsloven er videre enn
direktivets, ettersom loven også gjelder næringsdrivende
imellom og ikke har direktivets begrensninger med hensyn til "smak
og anstendighet" og helse og sikkerhet. Begrepet "handelspraksis"
er på den annen side noe videre ved at det omfatter handlinger
både før, under og etter avtaleinngåelse.
Direktivets bestemmelser og kriterier for villedende handlinger
og villedende utelatelser synes også å peke mot
en forståelse som ligger nær markedsføringslovens
bestemmelser om villedende forretningsmetoder og utilstrekkelig
veiledning, og den praksis som er utviklet.
Komiteen er enig med departementet
i at ulikhetene i virkeområder sett i sammenheng med at
direktivet totalharmoniserer, innebærer at det er behov
for lovendringer. Det er heller ikke grunnlag for å fastslå at praksis
etter dagens lov på alle områder sammenfaller med
direktivets krav, noe som også tilsier at markedsføringsloven
må endres.
Direktivets bestemmelser om aggressiv handelspraksis
har ingen parallell i markedsføringsloven. Selv om Forbrukerombudets
og Markedsrådets praksis med hensyn til å anvende
urimelighetskriteriet overfor aggressiv markedsføring må antas å ligge
nær direktivets standard, er det heller ikke her grunnlag
for å konstatere likhet. En bestemmelse om aggressiv handelspraksis
må derfor tas inn i markedsføringsloven.
Eksemplene i "svartelisten", med angivelse av
handelspraksis som under enhver omstendighet skal vurderes som urimelig,
ville for en stor del også blitt rammet av den norske markedsføringsloven.
Listen er imidlertid en del av et totalharmoniseringsdirektiv og bør
antakelig tas inn i norsk som den er. Det er foreslått at
dette gjøres i en forskrift til markedsføringsloven. Komiteen slutter
seg til dette.
Komiteen er enig med departementet
i at direktivet i store trekk antas å være tilfredsstillende
i oppbygging og innhold. Det knytter seg likevel usikkerhet til hvordan
direktivets bestemmelser vil bli tolket, hvilket nivå felles
standarder etter hvert vil legge seg på, og om dette vil
føre til en mindre restriktiv tolkningspraksis enn den
som er etablert i Norge. Dette gjelder særlig mulighetene
til å ta hensyn til sårbare grupper, spesielt barn
og unge. Det er klar praksis etter markedsføringsloven
for strengere tolkning av loven når markedsføringen
retter seg mot barn, unge og andre utsatte grupper, og det er uklart
om direktivet gir grunnlag for en oppfølging av norsk praksis
i alle henseender.
Komiteen ber departementet jobbe
videre med å opprettholde den restriktive praksisen når
det gjelder markedsføring rettet mot barn og unge, herunder
et fortsatt forbud mot reklame rettet mot barn i norske TV-sendinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på det
sterke kommersielle presset som barn og unge utsettes for og betydningen
av å kunne regulere media gjennom lovgivning for å begrense
dette presset. Det faktum at barn og unge daglig utsettes for et
stadig økende kommersielt press, tilsier at det bør
være noen reklamefrie soner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil understreke at hvis direktivet ikke gir grunnlag
for å opprettholde et fortsatt forbud mot reklame rettet
mot barn i norske TV-sendinger, er det viktig at Stortinget blir
informert om dette. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget på egnet måte dersom direktivet
om urimelig handelspraksis ikke gir grunnlag for å opprettholde
et fortsatt forbud mot reklame rettet mot barn i norske TV-sendinger."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre merker seg at departementet mener det
også er usikkert hvilken betydning direktivet om urimelig
handelspraksis får for det norske forbudet mot reklame
rettet mot barn i norske TV-sendinger. Det legges til grunn at i
den grad det nevnte forbudet mot TV-reklame til barn berøres
av direktivet, bør overgangsordningen nevnt i punkt 2 i
proposisjonen kunne påberopes. Disse medlemmer støtter
dette.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at etter at direktivet ble vedtatt,
har Kommisjonen ved flere anledninger gitt uttrykk for at direktivet
begrenser statenes adgang til å opprettholde nasjonale
opplysningspliktbestemmelser. Begrunnelsen er at direktivets bestemmelser
om handelspraksis som er urimelig fordi den utelater informasjon
av vesentlig betydning for forbrukerens valg, er uttømmende
når det gjelder hvilken informasjon forbrukerne skal få. Dette
medlem vil understreke at direktivet dermed begrenser nasjonale
bestemmelser om opplysningsplikt. Dette medlem mener
Regjeringen må følge denne saken nøye
og arbeide for å sikre norske forbrukere rett til tilstrekkelig
informasjon som gjør at de kan ta velbegrunnede valg.
Komiteen er enig med
departementet i at direktivet vil bidra til å sikre en
felles europeisk standard for urimelig handelspraksis og er i det
vesentlige i samsvar med norske interesser. Komiteen slutter
seg derfor til departementets forslag om å gi samtykke
til godkjenning.
Komiteen viser til brev av 29. januar
2007 fra barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellem (vedlegg).