Av kapittel 5 i meldinga går det fram
at IKT-forsking er nødvendig for vidare framgang.
Forsking har vore, og vil òg framover,
vere heilt avgjerande for utviklinga innan informasjons- og kommunikasjonsteknologi,
også for bruken av teknologien. Forskinga må vere
brei og femne over teknologi, samfunnsvitskap, jus og humaniora.
Deltaking i internasjonalt forskingssamarbeid
er avgjerande også for norsk forskingsinnsats. Ein annan føresetnad
er tilstrekkeleg realfagskompetanse i samfunnet.
I 2003 utgjorde dei samla driftsutgiftene til
IKT-forsking i Noreg 5,3 mrd. kroner, fordelte med 4,3
mrd. kroner i næringslivet, noko over 700 mill. kroner
i instituttsektoren og nærmare 300 mill. kroner i universitets-
og høgskolesektoren.
Næringslivet står i dag for
litt under halvparten av den totale FoU-innsatsen i Noreg. Om lag
ein tredjedel av dette er forsking i IKT-næringane, som
altså er meir forskingsintensive enn andre næringar.
Den offentlege forskingsinnsatsen viser eit
noko anna bilete. Løyvingane til IKT-forsking over budsjetta til
Forskingsrådet har stagnert dei seinare åra, trass
i at IKT allereie i 1999 blei utpeikt som eitt av fire prioriterte
område. Denne prioriteringa blei stadfesta i St.meld. nr.
20 (2004-2005) Vilje til forskning, der IKT blei utpeikt til eitt
av tre prioriterte teknologiområde. Regjeringa ønskjer å sikre
IKT-forskinga betre kår i åra som kjem. IKT-forskinga
skal derfor opprioriterast innanfor dei gjeldande rammer
for forskinga.
IKT-forskinga skal også bidra i satsinga
på nordområda og gjennomføringa av det
internasjonale polaråret. Informasjons- og kommunikasjonsteknologien
har gode føresetnader for å kunne bidra til verdiskaping,
velstand og tryggleik i nord- og polarområda. Ein del av
tildelingane til desse særlege satsingane skal derfor gå til
IKT-forsking.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologien har stor
og aukande innverknad på økonomisk vekst og produktivitet,
vert teken i bruk i aukande grad i heile samfunnet og påverkar
samfunnet på nye måtar. Regjeringa vil fremje
ein kultur for nyskaping og gründerverksemd på alle
forskingsområde, gjennom eit samspel mellom næringsliv,
offentleg sektor og forskingsmiljø. Regjeringa ønskjer
at IKT-forsking skal gi vesentlege bidrag til ein slik kultur og
eit slikt samspel.
Regjeringa vil intensivere IKT-forskinga på brei basis:
1. Regjeringa har som
mål å auke den samla forskingsinnsatsen
i Noreg til 3 pst. av bruttonasjonalprodukt innan 2010. Dette er
eit ambisiøst mål, som legg til grunn ei kraftig
offentlig satsing og ein sterk auke i FoU-innsatsen til næringslivet.
2. Regjeringa vil prioritere og styrkje
IKT-forskinga i dei generelle løyvingane til FoU i tråd
med føringane som ligg i St. meld. nr. 20 (2004 - 2005)
Vilje til forskning.
3. I satsinga på nordområda
vil Regjeringa prioritere mellom anna IKT-forskinga.
4. Regjeringa vil arbeide for å styrkje
IKT-forskinga gjennom eit breitt spekter av verkemiddel under Noregs
forskingsråd og bidra til at dei ulike satsingane blir
sedde i samanheng. Programmet Kjernekompetanse og verdiskaping i
IKT (VERDIKT) vil vere eit sentralt verkemiddel.
5. Regjeringa vil styrkje rekrutteringa
til IKT og IKT-relevante fag, mellom anna gjennom oppfølging
av Kunnskapsdepartementets realfagsstrategi og Forskingsrådets
strategi for grunnforsking innan matematikk, naturvitskap og teknologi.
6. Regjeringa vil vidareutvikle offentleg
sektors rolle som god og krevjande kunde innanfor IKT-feltet. Ut
over løyvingane til FoU spelar det offentlege ei viktig
rolle i næringsutviklinga som kunde og bestillar av ulike
produkt, utviklingsprosjekt og tenester.
7. Regjeringa ønskjer at Noreg
skal delta i EUs sjuande rammeprogram for forsking og teknologisk utvikling
og vil leggje fram ein eigen proposisjon om norsk deltaking etter
at endeleg vedtak er treft i EU, venteleg rundt årsskiftet.
8. Noreg er invitert og har takka ja til å delta
i utforminga av europeiske teknologiplattformar. Dette er viktig
både for norsk IKT-forsking og for anna norsk deltaking
i europeisk forskingssamarbeid. Regjeringa vil oppfordre til at
fleire norske nasjonale teknologiplattformer blir oppretta der det
er etablert store europeiske teknologiplattformer med aktiv norsk
deltaking.
9. Regjeringa legg opp til at den norske
EUREKA-deltakinga innanfor IKT-området blir vidareført
og om nødvendig styrkt.
10. Regjeringa vurderer jamleg deltaking
i ulike handlingsprogram innanfor IKT-området i EU.
11. Regjeringa vil òg styrkje
samarbeidet om IKT-forsking med land utanom Europa, mellom
anna gjennom å utnytte dei nye bilaterale avtalane med USA
og viktige asiatiske land.
Komiteen har merket seg at IKT-næringens
organisasjoner, herunder SINTEF, Hydro, Telenor og Det Norske Veritas,
har pekt på et betydelig behov for å øke utdanningen
av forskere innen IKT. Komiteen har merket seg at
Simula School of Research and Innovation at The University of Oslo
(SSRI) har blitt opprettet. Komiteen er tilfreds
med at Regjeringen synes å følge opp med støtte
til SSRI.
Komiteen mener økt forskerutdanning
er et helt sentralt element i å realisere ambisjonene for økt forskningsinnsats
i norsk næringsliv. Komiteen har merket
seg at SSRI, i tett samarbeid med UiO, vil utdanne doktorander med
god tilknytning til næringslivet. Etter komiteens mening
er dette en svært spennende modell som utvilsomt vil være
ett av flere mulige tiltak som man med fordel kan videreutvikle
for å styrke norsk IKT-forskning.
Komiteen vil videre understreke
betydningen av at man sikrer rekruttering til IKT- og IKT-relevante
fag. Til tross for positive effekter knyttet til realfagssatsingen
som har preget utdannings- og forskningssystemet de senere år,
er det viktig at man opprettholder et bredt fokus og trykk innenfor
dette området.
Komiteen vil understreke betydningen
av å bygge videre på tankegangen knyttet til etableringen
av inkubatorer i tilknytning til universiteter og høyskoler
for å styrke kommunikasjon og samarbeid mellom forskning
og næringsliv. Dette er særlig relevant i forhold
til satsing på IKT-relatert forskning.
Komiteen viser til den grundige
gjennomgangen i meldingen som forteller at statlige bevilgninger
til forskning og utvikling innenfor IKT har sakket akterut, til
tross for at IKT allerede i 1999 ble utpekt som ett av fire prioriterte
områder.
Komiteen er derfor enig med Regjeringen
i at det er nødvendig å prioritere og å ha
en mer offensiv satsing på IKT-forskningen i de generelle
bevilgningene til FoU. Komiteen vil spesielt understreke
behovet for økt grunnforskning innenfor IKT. Dette kan
blant annet gi grobunn for ny industri og nye arbeidsplasser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at programmet
Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT (VERDIKT) er et sentralt
virkemiddel som må styrkes. Flertallet er også enig
i at FoU er et betydelig virkemiddel i nordområdestrategien
og utviklingen av en helhetlig og bærekraftig forvaltning
av området Lofoten-Barentshavet. Flertallet mener
det er viktig at styrket IKT-forskning i nord- og polarområdene
må ha som mål å styrke FoU-miljøene
også i Nord-Norge. Flertallet vil også vise
til betydningen av å satse på FoU innenfor intelligente
transportsystemer (ITS). I tillegg til å fremme effektive
transportløsninger vil satsing på ITS kunne bidra
til reduserte klimautslipp og andre miljøforbedringer i
transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil også peke
på at Regjeringen i budsjettet for 2007 ikke har bevilget
penger til en eneste ny stipendiatstilling. Regjeringen bryter dermed
den vedtatte opptrappingsplan, noe som bidrar svært negativt
i arbeidet med å styrke IKT-forskningen.