Av kapittel 4 i meldinga går det fram
at alle skal kunne delta i informasjonssamfunnet.
Noreg ligg i verdstoppen med omsyn til utbreiing
av IKT i samfunnet. Dette gir lettare tilgang til tenester og informasjon,
offentleg som privat, for alle dei som er ein del av informasjonssamfunnet.
IKT gir mange nye moglegheiter. Nettopp derfor er det om å gjere å leggje til
rette for dei som av forskjellige grunnar står utanfor informasjonssamfunnet,
anten det er sjølvvald eller ikkje. Tilgang til og bruk
av IKT, i eit samfunn i rask forandring, er eit verkemiddel for å oppretthalde grunnleggjande
prinsipp som deltaking og inkludering.
Det er særleg tre føresetnader
som ligg til grunn for Regjeringas arbeid med digital inkludering;
digital tilgang, universell utforming og digital kompetanse.
Med bakgrunn i dette ser Regjeringa behov for
blant anna:
– å sikre
heile landet eit tilbod om tilknyting til breibandsnett,
– å satse på universelt
utforma teknologi,
– å styrkje satsinga
på digital kompetanse i befolkninga, og
– å styrkje satsinga
på IKT i utdanninga.
Digital tilgang dreier seg først og
fremst om å sikre alle eit godt tilbod om høghastigheitsnett.
Bustad skal ikkje vere avgjerande for om du kan delta i informasjonssamfunnet
eller ikkje. Derfor føreslår Regjeringa auka løyvingar
til breiband i 2007.
Høykom er eit sentralt verkemiddel
som skal hjelpe til å støtte opp under måla
frå Soria Moria-erklæringa. Ordninga byggjer på tilskot
etter søknad.
Universell utforming av IKT-løysingar
er ein føresetnad for at alle skal kunne delta. Det er
eit klart mål for Regjeringa at all teknologisk utvikling
med IKT innan offentleg sektor skal byggje på universelt
utforma løysingar, det gjeld automatar så vel
som PC-løysingar. Privat sektor blir oppfordra til å gjere
det same.
Digital kompetanse i heile befolkninga er essensielt. Regjeringa
vil derfor auke fokuset på digital kompetanse, og leggje
betre til rette for utsette grupper som eldre og dei utanfor arbeidslivet,
grupper som i dag heng etter når det gjeld tilgang til
elektroniske løysingar. Men elevar og arbeidstakarar må òg
utvikle sin digitale kompetanse gjennom skule og arbeidsliv, og
på den måten bli kritiske mediebrukarar. Satsinga
på IKT i skuleverket blir styrkt ytterlegare. Viktige element
er å sikre tilgang til PC og Internett for alle elevar
og lærarar, og å auke bruken av digitale
læremiddel. Regjeringa har som mål at norsk skule
skal vere ein føregangsskule i verda når det gjeld
bruk av IKT i undervisning og læring. Men samtidig er det
viktig å fokusere også på andre arenaer
for tileigning av kompetanse. Frivillige organisasjonar speler ei
nøkkelrolle i dette arbeidet, det same gjer biblioteka
og offentlege kontor som eksempelvis NAV. Digital kompetanse er ikkje
noko ein tileignar seg ein gong for alle, slik som det å sykle
eller symje.
Godt digitalt innhald er ein nøkkel
til kunnskap, og Regjeringa vil derfor fokusere på slik
tilgang. Det er viktig å gjere tilgangen til innhald, eksempelvis
frå Nasjonalbiblioteket, NRK og andre kunnskapskjelder, så enkel
som mogleg.
1. Breiband i heile
landet:
Regjeringa vil sikre dei siste 4-5 prosentane
av innbyggjarane eit breibandstilbod. Dei auka midlane til breibandsutbygging
skal gå til auka utbygging i distrikta og vil bli fordelte
gjennom Høykom-ordninga. For 2007 legg Regjeringa opp til
ei total løyving på om lag 122 mill. kroner, den
største løyvinga til Høykom nokon gong.
Av desse midlane skal 100 mill. kroner øyremerkjast distriktsområde
utan eksisterande breibandstilbod. Det offentlege skal bidra til
utvikling og utbygging gjennom vedvarande sterk etterspørsel
etter breibandstenester. Utgangspunktet for breibandspolitikken
skal framleis vere at det er marknadsaktørane
som skal etablere nett og tenester. Styresmaktene skal berre understøtte
utviklinga der marknaden sviktar.
2. Offentlege verksemder skal bidra til
tilgang på utstyr:
Det skal satsast vidare på biblioteka
si rolle som formidlar av rettleiing og tilgang til elektroniske tenester.
Alle relevante offentlege kontor bør ha publikumsterminalar
tilgjengelege og kunne gi rettleiing i bruk av sine elektroniske
tenester.
3. Satsing på IKT i skulen:
Det skal leggjast til rette for auka bruk av
digitale læremiddel. Over tid skal dette medverke til reduksjon
av elevanes utgifter til læremiddel. Skulen si rolle i
arbeidet med utjamning av mellom anna digitale skilje vil bli behandla
i ei eiga stortingsmelding om utdanning som verkemiddel for sosial utjamning.
Det skal leggjast til rette for ei identitetsforvaltning for grunnopplæringa
som byggjer på Feide-prosjektet.
4. Den digitale allmenningen:
Fornyings- og administrasjonsdepartementet vil saman
med aktuelle departement som til dømes Kultur- og kyrkjedepartementet
og Kunnskapsdepartementet greie ut om det er mogleg å kjøpe
fri forskjellig opphavsrettsleg verna materiale, slik at ein på sikt
kan gjere ein digital allmenning tilgjengeleg for befolkninga. Kunnskapsdepartementet vil
i samarbeid med Kultur- og kyrkjedepartementet leggje til rette
for pedagogisk tilrettelegging av nasjonalarven.
5. Universelt utforma offentlege elektroniske
tenester:
Regjeringa vil følgje opp forslaget
frå Syseutvalet i NOU 2005:8 Likeverd og tilgjengelighet,
og fremje forslag om ein ny ikkje-diskriminerings- og tilgjengelegheitslov.
Regjeringa ønskjer at offentlege elektroniske tenester
skal ha universell utforming dersom ikkje spesielle forhold gjer
det umogleg. Fornyings- og administrasjonsdepartementet greier
ut konsekvensane av å ta IKT inn i denne lova.
Under leiing av Fornyings- og administrasjonsdepartementet
skal relevante kompetansemiljø utvikle rettleiingar og
detaljering av standardar og krav for universell utforming av IKT.
I dette arbeidet må ein også utarbeide indikatorar
for korleis universell utforming skal takast i bruk.
Når tenlege indikatorar for universell
utforming av IKT ligg føre, vil ein vurdere å ta
dei inn i offentlege rapporteringssystem som KOSTRA og det nye StatRes.
6. WAI-kriteria ved utvikling av offentlege
nettstader:
Ved all nyutvikling eller omfattande vidareutvikling
av offentlege nettstader blir offentlege verksemder oppfordra til å følgje
WAI-kriteria (jf. det internasjonale standardiseringsprogrammet
for verdsveven) slik dei kjem fram i Noreg.no sine kvalitetskrav
for nettstader. Ved tildeling av offentleg støtte til andre
nettstader vil Regjeringa også oppmode om at det bør
stillast krav om at dei følgjer WAI-kriteria.
Etatar som ligg under Fornyings- og administrasjonsdepartementet,
blir pålagde å nytte WAI-kriteria slik dei kjem
fram i Noreg.no sine kvalitetskrav for nettstader, ved nyutvikling
eller omfattande vidareutvikling av sine eksterne og interne nettstader.
Arbeidet med kvalitetsvurdering av nettenester skal
trappast opp. Frå 2007 skal også nokre sentrale,
private nettstader med stor nytteverdi vurderast av Noreg.no. Noreg.no
skal tilby ei merkeordning som synleggjer i kva grad offentlege
og private nettstader er utforma etter kriterium for tilgjengelegheit.
7. Klårare ansvarsforhold i arbeidet
med universell utforming av IKT:
Organiseringa av det offentlege arbeidet med universell
utforming av IKT og elektroniske tenester skal gjennomgåast
med sikte på enklare og klårare tilbod og ansvarsforhold.
Det skal utarbeidast ein ny handlingsplan for auka tilkomst for
personar med nedsett funksjonsevne, der IKT vil få ein
sentral plass.
8. Stimulere til utvikling av løysingar
som gir auka tilkomst til IKT-baserte produkt og tenester:
Regjeringa ønskjer at satsinga på IT
Funk vert vidareført i seks nye år frå 2007.
9. Offentlege verksemder skal bidra til
digital kompetanseutvikling:
Offentlege verksemder skal bidra til ei digital kompetanseutvikling
i befolkninga, ved i større grad å inngå samarbeid
både med arbeidslivet og ideelle verksemder.
Offentlege kontor med publikumstenester vert oppmoda
til å opprette publikumsterminalar og organisere rettleiing
for å sikre tilgang til elektroniske tenester for den delen
av befolkninga som ikkje har tilgang til datautstyr heime eller
på arbeidet.
10. Informasjonen som blir gitt til skular,
foreldre, unge og forbrukarar knytt til trygg bruk av Internett,
skal koordinerast ytterlegare:
Dette er ei oppfølging av tiltaksplanen
"Barn, unge og Internett", ein felles tiltaksplan for tryggare bruk
av Internett for barn og unge. Her blir arbeidet med å sikre
ein tryggare bruk frå mange departement, underliggjande
etatar og verksemder, bransjeorganisasjonar, einskilde aktørar
i marknaden og frivillige organisasjonar koordinert og presentert
på ein samordna måte.
11. Kunnskapsløftet skal følgjast
opp:
Arbeidet med å sikre alle elevar digital
kompetanse som ei grunnleggjande ferdigheit, blir følgt
opp i tilknyting til innføringa av Kunnskapsløftet.
Det same gjeld arbeidet med å sikre alle lærarar
nødvendig kompetanse og ferdigheiter til å utnytte IKT
i undervisning og læring.
Universitet og høgskular skal medverke
til ei digital kompetanseutvikling blant studentar og fagfolk som
ein integrert del av eiga verksemd innanfor utdanning og forsking.
Lærestadene skal samspele med nasjonale tiltak som UNINETT
og Noregsuniversitetet om å vidareutvikle ein god og effektiv
bruk av IKT i norsk høgre utdanning.
Komiteen støtter meldingens
mål og ambisjoner om digitale muligheter og kompetanse
til alle og fornying av offentlig sektor.
Komiteen vil vise til at Regjeringen
vil utarbeide en handlingsplan for økt tilgjengelighet
for personer med nedsatt funksjonsevne, der IKT vil få en
sentral plass. Komiteen mener utfordringene er betydelige på dette
området. Komiteen vil be Regjeringen om å prioritere
arbeidet med universell utforming.
Komiteen viser til meldingens
målsetting om at all teknologisk utvikling innenfor IKT
og media skal bygge på universell utforming, og vil be
Regjeringen om å prioritere dette arbeidet. Begrepet universell utforming
er tatt i bruk innenfor mange av samfunnets områder og
det er bestemmelser om universell utforming i lover, forskrifter,
handlingsplaner og programmer. Universell utforming er også framhevet
i mange politiske dokumenter som en god strategi som skal gjennomføres
for å oppnå tilgjengelighet for alle på ulike
områder. Dette gjelder for eksempel innenfor samferdsel,
teknologi og utforming av det offentlige rom, for å nevne
noe. Likevel er vi kommet svært kort på dette
området, noe ikke minst de funksjonshemmedes organisasjoner
peker på.
Komiteen er tilfreds med at Regjeringen
vil styre utviklingen av rettledning, standarder og krav til universell
uforming av IKT. Det er også svært positivt at WAI-kriteriene
skal følges i alle etater som er underlagt Fornyings- og
administrasjonsdepartementet.
Komiteen ser det som naturlig
at en beslutning om at etater under FAD er pålagt å bruke
WAI-kriteriene, følges opp med sterke føringer
slik at alle offentlige virksomheter tar i bruk WAI-kriteriene ved
nyutvikling eller omfattende videreutvikling av interne og eksterne nettsteder,
og ved tildeling av støtte til andre nettsteder.
Komiteen støtter arbeidet
med å skape en digital allmenning gjennom blant annet å kjøpe
fri opphavsrettslig vernet materiale og gjøre det tilgjengelig
for befolkningen. Komiteen vil spesielt trekke fram
at materiale fra Statens kartverk og viktige landsdekkende kulturinstitusjoner
som arkiver, biblioteker og museer (ABM) vil være avgjørende
for å etablere en digital kunnskapsallmenning.
Komiteen vil peke på at
etableringen av en digital allmenning der en legger til rette for
digital gjenbruk av informasjon og materiale til ikke-kommersielle
formål basert på gratisprinsippet for den enkelte
bruker, også vil kunne være med å stimulere
til verdiskaping og ny virksomhet basert på dette materialet,
slik man har sett i enkelte andre land der man har tilrettelagt
for fri bruk av offentlig informasjon og materiale.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at informasjonssamfunnet er tilrettelagt for alle. Meldingens høye
ambisjoner om å gjøre Norge til en ledende kunnskaps-
og IKT-nasjon og at ingen skal måtte stå utenfor
dette på grunn av faktorer som alder, geografi og økonomi,
er bra. Komiteen vil her peke på enkelte
utfordringer vi står overfor for å oppfylle disse ambisjonene.
Kravene til digital kompetanse i Kunnskapsløftet er en
av dem. Norsk skole skal være en foregangsskole i verden
i forhold til bruk av IKT i undervisning og læring og pedagogisk
IKT-bruk. For å komme dit, må det satses systematisk
på kompetanseutvikling av lærerne i egen og elevers
bruk og anvendelse av IKT i undervisningen, og av skoleledere.
Det skal være naturlig å bruke IKT i undervisning
og studiearbeid både i grunnutdanningen og høyere
utdanning. Det må derfor i tillegg til kompetanseheving
også satses systematisk på investering i utstyr
som gjør dette mulig.
Komiteen mener samtidig at det
er viktig i et samfunn med økt bruk av teknologi, og der
tjenester fra offentlig og privat sektor blir mer og mer digitalisert, å sørge
for at alle aldersgrupper har nødvendig digital kompetanse
til å delta. Det er derfor nødvendig også å legge
til rette for livslang læring og tilgang til utstyr og veiledning
av kompetente veiledere som er til stede. Det er store grupper seniorer
som ikke er brukere av IKT, eller som har gått ut av arbeidslivet,
og som ikke klarer å "henge med" i utviklingen fordi kompetansenivået
ikke opprettholdes og utvikles gjennom jevnlig bruk og ny læring,
eller som ikke har råd til å betale for dette
selv. I tillegg har vi grupper som av andre grunner ikke er brukere
av IKT. Det er viktig at disse gruppene også kan ha tilgang
til manuelle tjenester og serviceformer når de blir etterspurt,
slik at de ikke blir ekskludert fra tjenestene.
Komiteen vil vise til Storbritannia
der den britiske regjeringen har etablert et nasjonalt prosjekt
for tilrettelegging av digital inkludering, gjennom blant annet opprettelse
av kommunale sentra der innbyggerne kan benytte utstyr og få veiledning
i bruken av det, og opprettelse av "Home Access Taskforce", i samarbeid
med næringsliv og organisasjoner.
Komiteen mener at frivillige
organisasjoner, blant annet Seniornett, har en viktig rolle i å fremme
digital inkludering og er glad for at Regjeringen støtter
opp om dette arbeidet.
Komiteen vil peke på at
det digitale biblioteket vil være et viktig samfunnsbyggende
prosjekt som både styrker IKT-kompetansen og biblioteket
som en arena for kunnskap, kultur, inkludering og samhandling.
Komiteen vil vise til at tilgangen
til PC og Internett i hjemmene er svært høy i
Norge, men ikke alle har utstyr og kompetanse til å bruke
det hjemme. For å sikre digital inkludering der ingen faller
utenfor, er det viktig å legge til rette for offentlige
møteplasser der alle som ønsker det, kan få tilgang
til utstyr og veiledning i å bruke det.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at
en møteplass for digital inkludering kan for eksempel være
bibliotekene i kommunene der gratisprinsippet rår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at møteplasser for digital inkludering
kan for eksempel være NAV-kontorene og bibliotekene i kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,vil
be Regjeringen orientere Stortinget på egnet måte
om status og planer for IKT-infrastruktur og opplæring
innenfor IKT i grunnskoler og videregående skoler, herunder
en vurdering av hvorvidt det bør utvikles normer og standarder
for maskinpark og nettilknytning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre stiller
seg bak Regjeringens ambisjon om digital kompetanse til alle og
fornying av offentlig sektor. Dette betinger at alle har tilgang
til infrastruktur for å kunne tilegne seg digital kompetanse
og benytte seg av digitale offentlige tjenester.
Disse medlemmer mener at det
bør vurderes å opprette en allianse mellom næringsliv,
organisasjoner og myndigheter for å sikre dette etter modell
av den britiske regjeringsoppnevnte Home Access Taskforce.
Digitale skiller i norsk utdanning kan føre
til kunnskapsskiller, og at elever ikke når de kompetansemål
de har krav på. Disse medlemmer ber Regjeringen om å iverksette
en nasjonal opptrappingsplan mellom nasjonale og lokale utdanningsmyndigheter
for å sikre alle minimum infrastruktur i grunnskolen og
videregående opplæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er svært viktig for kvaliteten i høyere
utdanning at det finnes tilgjengelig og topp moderne IKT-utstyr,
og at det er nødvendig med en ekstrasatsing ut over de
nødvendige overføringene til universiteter og
høyskoler. For at et investeringsløft innenfor
IKT ikke skal ha noen negativ innvirkning på norsk økonomi
i form av økt fare for inflasjon, vil disse medlemmer legge
opp til at IKT-løftet finansieres over utenlandsbudsjettet
ved at innkjøpene gjøres i andre land. Disse
medlemmer vil vise til utenlandsbudsjettet i Fremskrittspartiets
alternative budsjett der det ble foreslått å legge
inn 300 mill. kroner til innkjøp av IKT-ustyr fordelt på universiteter
og høyskoler basert på antall studenter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Kunnskapsløftet definerer å kunne bruke digitale
verktøy som en av de grunnleggende ferdighetene, og at
de nye læreplanene har definert kompetansemål
for digitale ferdigheter i alle relevante fag, og videre at det
er fastsatt kompetansemål for dette allerede etter 2. klasse,
noe som innebærer at opplæring i IKT også gjelder
de minste barna.
Flertallet har
også merket seg at Rammeplan for barnehagens innhold og
oppgaver legger vekt på at "Barn bør få oppleve
at digitale verktøy kan være kilde til lek, kommunikasjon
og innhenting av kunnskap".
Flertallet viser til at gratis
læremidler skal innføres i videregående
skole fra og med høsten 2007, og at det i denne sammenhengen
også er satt av midler til å kunne fremme økt
innføring av digitale læremidler. Flertallet understreker
at lærere med høy IKT-kompetanse er en forutsetning
for god pedagogisk bruk av IKT i skolen, og viser til at IKT-kompetanse
derfor er et relevant satsingsområde innenfor den omfattende satsingen
på kompetanse som følger av innføringen
av Kunnskapsløftet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke
på at kunnskapen om IKT har en enorm betydning for en stor
del av arbeidsplassene i Europa. Betydningen av IKT i utdannings-
og arbeidslivet vil etter all sannsynlighet bare bli enda større
i fremtiden.
Disse medlemmer vil vise til
at Kunnskapsløftets krav om digitale ferdigheter i grunnopplæringen, betinger
digitalt kompetente lærere og skoleledere. Disse
medlemmer har merket seg at det i dag ikke finnes slike
kompetansetilbud. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
om å iverksette etter- og videreutdanningstilbud i pedagogisk
IKT-bruk for alle lærere, og som en obligatorisk del av
førskole- og lærerutdanning. I tillegg bør
det iverksettes egen satsing for skoleledere i endringsledelse med
fokus på IKT.
Disse medlemmer vil peke på at
digitalt innhold er en viktig drivkraft for pedagogisk IKT-bruk
og å sikre alle elever digital kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at IKT bør integreres i undervisningen så tidlig
som mulig, og vil at det innføres IKT som obligatorisk
fag allerede fra 1. klasse i grunnskolen. Det er videre viktig å sikre
alle elever i grunnskole og videregående skole tilgang
til teknologien, samtidig som det er avgjørende at alle
elever får en god opplæring i bruk av IKT.
Disse medlemmer mener at skole-PC
bør innføres som en del av skolemateriellet til
elever på videregående skole, og at hele grunnutdanningen
bør være offentlig finansiert. Disse medlemmer vil
også at det arbeides for å fjerne merverdiavgiften
på digitale læremidler i grunnopplæring
og i høyere utdanning. Disse medlemmer peker
også på at IKT-basert læring gir nye
muligheter for å øke læringsutbyttet
og for å styrke samarbeid mellom hjem og skole i hele grunnutdanningen.
Dette forutsetter at PC og bredbånd blir tilgjengelig også i
elevenes hjem. Disse medlemmer understreker at også de
utfordringer dette gir i en samlet IKT-strategi for offentlig sektor
generelt og for utdanningssektoren spesielt, må følges
opp av Regjeringen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at de norske språkteknologiske
fagmiljøene (universitetene, Forskningsrådet og
Språkrådet) står samlet bak et uttalt
behov og ønske om at en nasjonal språkbank blir
etablert. De fleste land har etablert språkbanker. Flertallet viser
til at Norsk språkbank (under etablering) mener at kostnadene
ved en nasjonal språkbank vil bli noe mindre enn meldingen
antyder, om lag 80 mill. kroner over fem år. Flertallet mener
en norsk språkbank er et viktig bidrag til å sikre
norsk språk i den digitale tidsalderen, til beste for nordisk
språkforskning og for utvikling av programvare basert på norsk
tale eller tekst.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er fornøyd
med at bevilgningene til utbygging av bredbånd er økt
betydelig, og at det i 2007 er fordelt 122 mill. kroner til prosjekter gjennom
HØYKOM-satsingen. Beregninger viser at bredbåndsdekningen
vil ved utgangen av 2007 være på 98 pst. De estimerte
kostnadene ved å oppnå full dekning er redusert
fra 800-1 000 mill. kroner til ca. 500 mill. kroner. Flertallet mener
dette viser at målet om tilgang til bredbånd for
alle husstander og bedrifter vil nås i nær framtid. Flertallet ber
Regjeringen føre en aktiv politikk for å nå målet
så raskt som mulig.
Flertallet vil peke å at
for å oppnå full dekning, kan det være
nødvendig å få bedre kartlagt den reelle dekningsgraden
for å nå alle innbyggerne i kommunene, da tilbakemeldinger
viser at det er "hvite felter" på kartet for dekningsgrad
både i sentrale strøk og i distriktene som ikke
nås av den markedsstyrte utbyggingen. Flertallet viser
til at Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) vil følge
dette opp gjennom å kartlegge bredbåndsdekningen
på kommunenivå for bedre å kunne bedømme
situasjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
Regjeringen må levere bedre tall til Stortinget for hva
som er status i bredbåndsdekningen. Disse medlemmer viser
til at bredbåndsdekningen i mange kommuner er langt dårligere
enn den status man kan få inntrykk av ved å lese
Nexia-rapporten som FAD nylig har lagt frem og sidene 101 og 102
i FADs budsjettproposisjon for 2007.
Disse medlemmer mener det er
viktig med full åpenhet om hvilke områder av landet
som ikke har bredbåndsdekning for å vite hvor
innsats er påkrevd. Dessuten er det et rimelig krav å kunne
måle Regjeringens status i forhold til de rødgrønnes
løfte om 100 pst. bredbåndsdekning innen 2007.
Regjeringen har i sine valgløfter gått lenger
enn stortingsvedtaket i forbindelse med bredbåndsmeldingen
(St.meld. nr. 49 (2002-2003), jf. Innst. S. nr. 133 (2003-2004),
vedtak III), og da må den finne seg i å bli målt
på det.
Disse medlemmer understreker
at Nexia-rapporten som Regjeringen nylig fremla, bygger på en metode
med 15 såkalte referansekommuner. I sine anslag for hva
full bredbåndsdekning vil koste, bygger den på aggregerte
tall ut fra de nevnte referansekommunene. Disse medlemmer har
grunn til å tro at stabilitet og hastighet for Internett
over mobilnettene UMTS og CDMA 450 raskt vil forbedres. Disse medlemmer anser
likevel ikke at den internettaksess som tilbys over mobilnettet,
enten det er med UMTS eller CDMA 450 MHz-teknologi fra ICE, i øyeblikket har
en faktisk hastighet til å kunne anses som et bredbåndsnett. Disse
medlemmer mener derfor det er feilaktig å regne
inn ICE i bredbåndsutbyggingen.
Disse medlemmer etterlyser også mer
konkrete rapporter og tidsplaner for fremdrift i forhold til meldingens øvrige
tiltak.
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen har lovet bredbånd til alle i løpet
av 2007, og at Regjeringen mener at det mangler 500 mill. kroner
for å oppnå full dekning. Disse medlemmer vil
videre vise til at Regjeringen hevder at man i Norge nå har
98 pst. dekning. Disse medlemmer mener at dette ikke
gir et riktig bilde av den faktiske situasjonen, fordi beregningen
som Regjeringen har lagt til grunn, er basert på hvorvidt
det er dekning i en kommune og ikke på hvor stor del av
befolkningen i landets kommuner som har tilgang på bredbånd. Disse
medlemmer vil også peke på at det i den
forbindelse også må ses på kvaliteten
og hastigheten på bredbåndstilbudet, samtidig
som man på bakgrunn av dette får utarbeidet en
ny oversikt for å få vite hvor stor den reelle
dekningsgraden er og hvor stort investeringsbehovet virkelig er.
Disse medlemmer stiller seg bak
Regjeringens ambisjon om at alle innbyggere skal ha tilbud om tilknytning
til bredbåndsnettet innen utgangen av 2007. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det er behov for en bedre
kartlegging av den reelle dekningsgraden for tilgang til bredbånd,
særlig i distriktene. En slik kartlegging må se
på andel av befolkningen som har tilgang, og ikke antall
kommuner. Ved en kartlegging må det også ses på kvalitet
og hastighet på bredbåndstilbudet.
Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
gjennomføre en helhetlig kartlegging av bredbåndsdekningen
som et grunnlag for å avdekke det reelle offentlige investeringsbehovet
innen fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2007.
Disse medlemmer vil peke på at
konkurranse mellom ulike tilbydere skaper bedre tilbud. Dette er viktig
også i distriktene, og det bør derfor tilstrebes
at flest mulig kan koble seg til minst to ulike aksessleverandører
som er uavhengig av hverandre.
Disse medlemmer har merket seg
at Finnmark fylke mangler stamnettkapasitet, og at fylkeskommunen
ikke har fått støtte på sine HØYKOM-søknader. Disse
medlemmer ber Regjeringen iverksette særskilte
tiltak for Finmark.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at Fremskrittspartiet i forbindelse med trontaledebatten
i Stortinget foreslo å etablere et infrastrukturfond på 300
mrd. kroner, hvorav 5 pst. av den årlige avkastningen
skulle benyttes til bredbåndssatsing/IKT-infrastruktur.
Dette ville sørget for at man årlig hadde fått
500 mill. kroner til denne satsingen som i løpet av få år
ville sikret bredbånd av god kvalitet til alle innbyggerne
i Norge som ønsket det.