Finansiell stabilitet blir ofte brukt for å beskrive
ein tilstand der det er velgrunna tillit til at føretaka
i finanssektoren vil oppfylle dei pliktene dei har take på seg, slik
at finansielle avtalar blir inngått på normale
forretningsmessige vilkår. Ein har erfaring for at periodar med
sterk vekst i gjeld og formuesprisar kan utfordre den finansielle
stabiliteten.
Både nasjonale styresmakter og internasjonale
organ er involvert i arbeidet med å sikre finansiell stabilitet, og
internasjonalt samarbeid på området er blitt utvida. Det
internasjonale valutafondet (IMF) er ein sentral aktør
i det internasjonale arbeidet.
Styresmaktene sitt arbeid med finansiell stabilitet
er delt mellom Finansdepartementet, Kredittilsynet og Noregs Bank.
Finansdepartementet har eit overordna ansvar for ein velfungerande
finansmarknad og arbeider særleg med rammevilkåra.
Kredittilsynet fører tilsyn med finansinstitusjonane og
marknadsplassane. Noregs Bank og Kredittilsynet skal medverke til
at det finansielle systemet er robust og effektivt. Noregs Bank
og Kredittilsynet overvaker derfor finansinstitusjonane, verdipapirmarknadene
og betalingssystema for å avdekkje utviklingstrekk som
kan svekkje stabiliteten i det finansielle systemet. Samarbeidet
mellom Finansdepartementet, Kredittilsynet og Noregs Bank blei ytterlegare
formalisert i 2006 ved at det blei skipa eit trepartsmøte
mellom dei tre institusjonane kvart halvår. I møta
vil utsiktene for finansiell stabilitet bli drøfta, samstundes
som ein òg vil gå gjennom erfaringar frå kriseøvingar
og drøfte samarbeidet ved behandling av eventuelle kriser.
Finansinstitusjonane har hatt gode resultat
dei siste åra. Bankane, finansieringsselskapa, kredittføretaka, skadeforsikringsselskapa,
livsforsikringsselskapa, verdipapirføretaka og forvaltningsselskap
for verdipapirfond hadde alle høgare resultat målt
i absolutte tal i 2006 enn i 2005, som òg var eit godt år.
God inntening, tilbakehald av delar av innteninga og innhenting
av ny kapital har auka den ansvarlege kapitalen i finansinstitusjonane,
og evna deira til å bere risiko er tilfredsstillande. Vekst
i utlån frå bankane har likevel ført
til ein reduksjon i kjernekapitaldekninga.
Den norske lånemarknaden er i endring.
Innanlandsk kredittvekst til publikum (K2) har auka mykje dei siste tre åra,
frå 6,8 prosent ved utgangen av 2003 til 14,6 prosent ved
utgangen av 2006. Veksten i hushalda si gjeld har vore høgare
enn veksten i disponibel inntekt sidan 1999. Framskrivingar av hushalda
si gjeldsgrad basert på referansebanen i Noregs Banks Inflasjonsrapport
3/06 tyder på at gjeldsbelastninga kan halde fram med å auke.
Som følgje av reduserte rentemarginar
blei hushalda skjerma for dei fulle effektane av rentehevingane
til Noregs Bank i 2006.
Rentemarginar, som er den prosentvise forskjell
mellom rentesatsar på utlån og innskot, var på 2,1
prosent ved utgangen av 2006. Dette er det lågaste nivået
sidan målingane av rentemarginar starta i 1987. Det kan
vere mange årsaker til dette prosentvise fallet i sjølve
rentemarginen.
Rentebelastninga til hushalda er framleis låg,
men det er venta at marknadsrenta vil stige framover. Sjølv om
hushalda samla sett har høg finansformue, held hushald
med høg gjeldsbelastning lite av den. Hushald med høg
gjeldsbelastning kan derfor i liten grad trekkje på finansformue
om dei får betalingsproblem. Om eit hushald får
problem med å handtere eit lån, kan det ofte vere
ein utveg å avtale ein periode med avdragsfritak, eller
forlengje nedbetalingstida på lånet. Den siste
tida har ein sett tendensar til at fleire vel lengre nedbetalingstid
og avdragsfrie periodar når lånet blir tatt opp. Utviklinga
i lånemarknaden saman med auka uvisse om utviklinga i bustadprisane,
gir grunnlag for å tru at det ikkje blir teke nok omsyn
til at den økonomiske situasjonen til låntakaren
kan endre seg. Det kan synast å vere behov for ei instramming
i praksis når det gjeld utmåling av bustadlån.
Kredittilsynet følgjer denne utviklinga nøye.
Bustadlån utgjer 51 prosent av dei
samla utlåna til bankane. Bankane sine utlån fordelte
på næringar ber preg av at økonomien
er inne i ein høgkonjunktur med ein kraftig vekst i dei
fleste næringar. Dei siste åra har gjeldsbelastninga
i føretakssektoren falle kraftig. Det låge rentenivået
har medverka til at rentebelastninga er blitt redusert. Den høge
gjeldsveksten i føretaka i 2006 medverkar truleg til høgare
gjeldsbelastning trass i høg lønnsemd. Framskrivingar
som er utførte av Noregs Bank, viser at gjelds- og rentebelastninga
i føretakssektoren vil stige framover dersom lønnsemda
blir svekt og gjeldveksten held fram med å vere høg.
Det har vore ein nedgang i talet på konkursar dei tre siste åra,
og i 2006 var det 14 prosent færre enn i 2005. I fjerde
kvartal 2006 blei det likevel registrert fleire konkursar enn i
same periode året før.
Innskotsdekninga til bankane fall i 2006 som
følgje av at veksten i bankane sine utlån har
vore større enn veksten i innskota.
Livsforsikringsselskapa sine verdijusterte resultat betra
seg frå 2005 til 2006, særleg som følgje
av den sterke oppgangen i aksjemarknaden siste halvår.
Sjølv om bufferkapitalen i livsforsikringsselskapa var
høgare ved utgangen av 2006 enn året før,
viser stresstestar som Kredittilsynet og livsforsikringsselskapa
har utført, at risikoen i livselskapa er om lag den same
i 2005 og 2006. Dette kjem av at aksjedelen i livsforsikringsselskapa
har auka i 2006. At dei lange rentene steig noko i 2006, gjer sitt
til å betre resultatutsiktene for livsforsikringsselskapa.
Det er særs viktig at selskapa sjølve med god
sikringsmargin tilpassar risikoen i sin portefølje til
den soliditet selskapet har.
Jamvel om det er trekk ved den økonomiske
utviklinga som kan gi auka risiko, og då særleg
den høge og stadig aukande gjeldsbelastninga til hushalda,
blir utsiktene til finansiell stabilitet rekna som tilfredsstillande.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteen merkar seg at meldinga
peiker på at utviklinga i verdsøkonomien synest
jamnare balansert.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, merkar seg
at det trass i auka kjøpekraft i mange yrkesgrupper blir
rapportert om fallande sparing i norske hushald i det siste, med negativ
sparerate i andre halvår i 2006. Fleirtalet er uroleg
for denne utviklinga. Dessutan konstaterer fleirtalet at
bustadlån utgjer 51 prosent av samla utlån frå bankane.
Utlåna frå bankane har vore større enn
veksten i innskot. Gjelda i norske hushald er no snart to gonger
disponibel inntekt, og gjeldsgraden er høgare enn nokosinne.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
konstaterer at ein av dei største handelspartnarane våre,
USA, hadde eit underskot i offentlege finansar på nær
210 mrd. USD i 2006, og ein brutto samla ekstern gjeld på 10 732
mrd. USD, tilsvarande om lag 80 prosent av BNP. Vidare er det eit
aukande underskot på driftsbalansen på grunn av ein
negativ handelsbalanse. I tillegg blir det no varsla auka underskot
på investeringane i USA. Desse tilhøva kan utgjere
ein ustabilitet som fleirtalet meiner bør vere
ein del av risikobiletet som Noreg må ta stilling seg til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at forbrukerne er de beste til selv å vurdere sin egen økonomi,
og hvilke lån de ønsker å ta opp. Og
hvor mye i lån man kan håndtere. Disse medlemmer har
tiltro til at forbrukerne selv fatter kloke beslutninger.
Disse medlemmer viser også til
at banken har sterke krav knyttet til sin rådgivning, slik
at forbrukerne skal få gode, finansielle, råd
knyttet til lån, spareprodukter og andre finansielle tjenester.
Disse medlemmer viser også til
Kredittindikatoren K2, utgitt av Statistisk sentralbyrå (SSB)
i mars 2007. Her viser statistikken at husholdningenes gjeldsvekst
ble redusert. Selv om veksten fortsatt er stor, er dette den laveste
vekstraten siden mai 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at den sittende regjering med Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fører en politikk som motvirker sparing,
og som stimulerer forbruk. Disse medlemmer viser
til økt formueskatt som straffer sparing, og avviklingen
av skattestimulert privat pensjonssparing som gjør det
mindre fordelaktig å spare til egen pensjon. Norge skiller
seg svært negativt ut sammenlignet med andre sentrale europeiske
land når det gjelder privat sparing. Disse medlemmer er
tilhenger av en mer aktiv politikk for å stimulere privat
sparing. Det er viktig at folk tar ansvar for egen fremtid og alderdom,
og det bør være en bedre balanse mellom privat
og offentlig sparing. I en situasjon hvor økonomien er
"overopphetet" bl.a. på grunn av stor mangel på arbeidskraft,
vil en politikk som stimulerer privat sparing bidra til mindre press
på renten.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti syner til at den markante auken i hushalda si gjeldsgrad
gjer desse meir sårbare for forstyrringar i økonomien,
og i særleg grad ein kombinasjon av aukande arbeidsløyse
og fallande prisar på bustader. Sjølv om investering
i bustad er den viktigaste årsaka til den auka gjeldsgraden,
syner denne medlemen til at lån til forbruk
har vorte langt meir vanleg. Over dei siste åra har omfanget
av forbrukslån og fleksilån eksplodert.
Denne medlemen legg til grunn
at dei langt fleste som nyttar slike lån har ein privatøkonomi
som er robust nok til å tåla auka låneopptak,
og som kan vurdera avvegingane mellom auka forbruk i dag mot forbruk
i framtida på ein god måte. Men det er òg
grunn til å tru at det er mange som tek i mot tilbod om
forbrukslån gjeve gjennom aggressiv marknadsføring
av desse låna utan å vurdera tilstrekkeleg om
privatøkonomien gjev rom for auka låneopptak til
forbruk. Av omsyn til desse meiner denne medlemen at
det bør vurderast nærare å innføra
tiltak som kan motverka slike tilfelle, til dømes ein pålagt
minste periode frå tilbod om forbrukslån er gjeve
fram til eit slikt tilbod kan aksepterast av låntakar.