Det internasjonale valutafondet (International Monetary
Fund, forkorta IMF) har 185 medlemsland og er ein sentral aktør
i det internasjonale økonomiske samarbeidet. IMF er ein sjølvstyrande
institusjon under FN-paraplyen. IMF har eit hovudansvar for å fremje
stabiliteten i det internasjonale monetære systemet og er eit forum
for internasjonalt samarbeid om penge- og valutapolitiske spørsmål.
Verksemda til IMF er konsentrert om tre hovudaktivitetar:
førebyggje kriser ved å overvake økonomien i medlemslanda, låne
til land som har betalingsbalanseproblem eller er i krisesituasjonar,
og gi teknisk assistanse. Saman med Verdsbanken speler IMF ei viktig
rolle i arbeidet for å lette gjeldsbetalingane for fattige land
og setje dei betre i stand til å nedkjempe fattigdom og realisere
FN sine tusenårsmål.
IMF er inne i ein fase med til dels store endringar i
verksemda. Nedgangen i utlån dei siste åra har gitt eit stort underskot.
Konsolideringa av den finansielle situasjonen, under leiinga av
Dominique Strauss-Kahn som ny administrerande direktør, opnar for
ein gjennomgang av IMF sine oppgåver på fleire område. Reforma av
kvotar og stemmerett vil, saman med utfallet av den finansielle
situasjonen, vere viktig med tanke på kva legitimitet og innverknad
organisasjonen kjem til å ha. IMF si verksemd i låginntektsland er
òg eit viktig tema som har fått mykje merksemd det siste året.
Pkt. 7.2 i meldinga gir ei generell oversikt
over oppgåvene til IMF og 7.3 ei oversikt over styresettet til organisasjonen.
Pkt. 7.4 omtalar aktuelle spørsmål som har vore til behandling i
IMF sidan førre kredittmelding. Pkt. 7.5 gir eit oversyn over særskilde
forhold som gjeld Noreg, og 7.6 i meldinga redegjer for informasjonen
til Stortinget om IMF-spørsmål.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, er tilfreds
med at IMF sine aktivitetar og låneprodukt no blir kritisk gjennomgått. Fleirtalet meiner målet
må vere at institusjonen reduserer sin aktivitet til det som ligg
i det opphavlege mandatet til IMF frå Bretton Woods. Fleirtalet meiner også
at det kan vurderast om oppgåver som ikkje ligg innanfor kjerneområdet,
kan gjennomførast av andre internasjonale institusjonar.
Fleirtalet meiner at Regjeringa
framleis må ha ei tydeleg rolle og synspunkt på dei "kvantitative vilkåra"
i låneprogrammet til IMF. Unødvendig strenge strukturelle krav frå
IMF må ikkje svekkje investeringar i helse, utdanning og infrastruktur
i fattige land. Derfor støttar fleirtalet Regjeringa
sitt arbeid med å få gjennomslag for IEO sine tilrådingar når det
gjeld strukturkondisjonalitet. Prinsipielt bør IMF redusere og avgrense
si rolle i låginntektsland. IMF har neppe kompetanse til å fylle
den utviklingspolitiske rolla fondet har fått tildelt dei siste
åra. Fleirtalet ber om at Regjeringa gir ei oppdatert vurdering
av desse spørsmåla i neste kredittmelding, spesielt kva nye høve
ein har for å fremme mindre bruk av strukturkondisjonalitet og til
å redusere IMF si rolle i låginntektsland. Fleirtalet viser
til at UNDP har stor legitimitet og kunnskap om utviklingsbehov
og risiko i låginntektsland og bør få ei større rolle på vegner av
det internasjonale samfunnet.
Fleirtalet er tilfreds med at
det skjer endring når det gjeld stemmevekta i IMF. Spesielt er tredobling
av basisstemmene og styrkt bemanning av kontora til dei afrikanske
styremedlemene demokratiske framsteg som vil betre IMF sin legitimitet.
Like fullt bør dette bare vere eit første steg. Fleirtalet ber
Regjeringa arbeide for å styrkje utviklingslanda si påverknadskraft
ytterlegare.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
ikke flertallets frykt for IMFs krav overfor utviklingsland om liberalisering
og privatisering, når vi vet at dette vil være avgjørende for en
rekke utviklingsland for å komme ut av den situasjonen de befinner
seg i. Disse medlemmer viser til at kapitalisme og
det frie marked utvilsomt er det redskap som har løftet flest mennesker
ut av fattigdommen. Kina, Indonesia, Malaysia, Japan, Sør-Korea,
Vietnam, Brasil, Argentina og Tyrkia er gode eksempler på dette.
Disse medlemmer mener at man
kan stille spørsmål ved deler av IMFs virksomhet, spesielt knyttet
opp til om de økonomiske ordningene sett under ett faktisk hjelper
land ut av fattigdom. I tillegg bør man ha et kritisk blikk på organisasjonen
og kostnadene knyttet til byråkrati og administrasjon av IMF og
de økonomiske ordningene. Disse medlemmer er derfor glade
for at IMF har startet et arbeid med effektivisering og kostnadsbesparelser
knyttet til organisasjonen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets merknader til St.prp. nr. 58 (2007–2008).