Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, vil peke på
at bakgrunnen for å innføre førerkortdirektivet er å oppdatere og
forbedre førerkortordningen, samtidig som direktivet vil bidra til
å sikre fri bevegelighet for personer.
Komiteen vil peke på at direktivet
også vil sørge for at reglene for førerkort harmoniseres i alle
EU/EØS-landene. Direktivet legger føringer som sikrer at sanksjoner
i ett EU/EØS-land også medfører de samme sanksjonene i Norge. Komiteen vil
peke på at for offentlige myndigheter vil dette innebære administrative konsekvenser. Komiteen har
merket seg at disse økonomiske konsekvensene er minimale fordi gebyret
som det offentlige tar for å utstede førerkortet, vil dekke statens
utgifter. Komiteen vil likevel peke på at det vil
medføre noen økte kostnader for private når man med jevne mellomrom
må fornye førerkortet.
Komiteen mener at en fornying
med jevne mellomrom vil være fornuftig for å hindre forfalsking,
og vil dessuten peke på at fornying vil inneholde oppdaterte bilder
av innehaveren av førerkortet.
Komiteen vil videre peke på at
det i direktivet legges til grunn at førerkort for tunge kjøretøyer må
fornyes hvert 5. år, og at førerkort for personbiler, motorsykler
og andre lette førerkortklasser må fornyes hvert 10. eller 15. år
fram til fylte 70 eller 75 år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at etter
yrkestransportloven § 37a er det et vilkår for å kunne kjøre i løyvepliktig
persontransport (buss, drosje, turvogn med mer), at sjåføren har kjøreseddel.
Kjøreseddel kreves altså i tillegg til førerkort (bevis for førerrett),
og ordningen tar sikte på å sikre et visst nivå når det gjelder
sjåførens skikkethet. I dag er regelen slik at den generelle øvre
aldersgrensen for kjøreseddel er 70 år.
Et annet flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil vise til
at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 192
(2007–2008) fattet følgende vedtak:
"Den generelle aldersgrensen for kjøreseddel heves
fra 70 til 75 år. Etter fylte 70 år må det søkes hvert år dersom
man fortsatt ønsker å inneha kjøreseddel. Søknad rettes til politiet.
Ved hver søknad må det vedlegges ny helseattest i tråd med helsekravene
som stilles for førerkort i klassene D og DE."
Dette flertallet vil imidlertid
peke på at dette ikke har tilknytning til de aldersgrenser for førerkort
som omhandles i direktivet og det regelverket direktivet på sikt
vil gi endringer i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at Stortinget har fattet beslutning
om at den generelle aldersgrensen for kjøreseddel for persontransport
mot vederlag heves fra 70 til 75 år. Etter fylte 70 år må det søkes
hvert år dersom man fortsatt ønsker å inneha kjøreseddel. Søknaden
rettes til Politiet. Ved hver søknad må det vedlegges ny helseattest i
tråd med helsekravene som stilles for førerkort i klassene D og
DE, jf. vedtak i Stortinget forbindelse med behandlingen av Innst.
S. nr. 192 (2007–2008).
Disse medlemmer mener derfor
at det ikke er noen forhold som tilsier at man bør velge en lavere
aldersgrense enn det direktivet legger til grunn som maksimumsgrense
for retten til førerkort på personbil, motorsykkel og andre lette
førerkortklasser. Disse medlemmer vil derfor foreslå
at den generelle aldersgrensen for førerkort settes til 75 år. Ut
over dette legges det til grunn at man kan få førerkort med gyldighet for
1 til 5 år ut i fra legens vurdering av den enkeltes helsetilstand.
Komiteen viser til
at utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen til
uttalelse. Utenrikskomiteen slutter seg til innstillingen uten ytterligere
merknader.