Ved EØS-komiteens beslutning nr. 185/2008 av 4. juli
2008 ble EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, endret ved innlemmelse
av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1370/2007 om offentlig
persontransport med jernbane og på vei, og om opphevelse av rådsforordning (EF)
nr. 1191/69 og (EF) nr. 1107/70.
Forordningens formål er å regulere konkurransen
slik at kontrakter om offentlig tjeneste i kollektivtransport på
vei og med bane blir inngått og gjennomført på en gjennomsiktig
måte.
Gjennomføring av forordningen med konkurranse
om kontrakter om kollektivtransport bidrar til en klargjøring av
regelverket som vil gjøre prosessen knyttet til tildeling av kontrakter
om forpliktelse til offentlig tjeneste i rutetransport mer forutsigbar
for fylkeskommuner og næring.
Forordningen skal sikre effektive transporttjenester
gjennom regulert konkurranse om markedet. Når slik konkurranse er
gjennomført, er det ikke ytterligere plikt til konkurranse i markedet.
Hovedregelen etter forordningen er at kontrakt om
offentlig tjenesteytelse skal tildeles etter konkurranseutsetting,
jf. artikkel 5 nr. 3. Ved unntak, jf. proposisjonen, kan kompetente
myndigheter velge å tildele kontrakt direkte uten forutgående konkurranse.
Forordningen har overgangsregler i artikkel
8.
I utgangspunktet vil inngåelse av kontrakter
om offentlige tjenesteytelser hvor tjenesteyteren bærer liten eller
ingen risiko for billettinntektene, falle inn under regelverket
for offentlige anskaffelser.
Reglene i forordningen om innhold i kontrakt
og offentliggjøring av intensjon om å inngå kontrakt gjelder også
for kontrakter som ikke kreves konkurranseutsatt. Når det gjelder
tilskudd som tildeles i kontrakter som ikke konkurranseutsettes,
skal tildelingen følge reglene i vedlegget til forordningen.
Oppdragsgiver kan bestemme at operatør som tildeles
kontrakt må overta ansatte fra tidligere operatør tilsvarende som
ved virksomhetsoverdragelse, jf. artikkel 4(5). Forordningen viser
til nasjonal rett når det gjelder dette spørsmålet.
Samferdselsdepartementet har i prosessen med forordningen
hatt som primær posisjon at det, i større grad enn det forordningen
legger opp til, bør være utstrakt nasjonal handlefrihet i organisering
av kollektivtransporten. Forordningen har i forhold til tidligere
utkast blitt justert i riktig retning, men speiler ikke departementets
primære syn.
Etter gjeldende lov om yrkestransport kan fylkeskommunene
bruke anbud som et frivillig alternativ ved
inngåelse av konsesjonskontrakter om kollektivtransport. Forordningen
forutsetter derfor at loven endres. Det er derfor nødvendig med
Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning,
jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Det forutsettes videre tilsvarende
endring i jernbaneloven.
Når det gjelder bestemmelsen om at oppdragsgiver
kan bestemme at operatør som tildeles kontrakt må overta ansatte
fra tidligere operatør tilsvarende som ved virksomhetsoverdragelse, jf.
artikkel 4(5), viser forordningen til nasjonal rett. Samferdselsdepartementet
har et lovforslag til høring som vil gjøre en slik bestemmelse obligatorisk ved anbud i kollektivtransport.
Fylkeskommunene bruker allerede i dag anbud
i et visst omfang. Det antas at de ressurser som kreves ved bruk
av konkurranse i kollektivtransport, ikke vil bli større enn de
som i dag brukes på direkte kjøp/forhandlinger.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm,
frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og frå Senterpartiet,
Jenny Klinge, har merka seg at formålet med forordninga
om offentleg persontransport med jarnbane og veg er å regulere konkurransen
om marknaden for å sikre effektive transporttenester. Fleirtalet viser
til at Stortingets samtykke er nødvendig for å gjennomføre forordninga, jamfør
EØS-komiteens vedtak nr. 185/2008.
Fleirtalet har merka seg at hovudregelen
etter forordninga er at kontrakt om offentleg tenesteyting skal
tildelast etter konkurranseutsetting, jamfør artikkel 5 nr. 3. Fleirtalet vil
peike på at kompetente styresmakter ut i får visse kriterium likevel
kan velje å tildele kontraktar til operatørar som driv med persontransporttenester utan
konkurranse på førehand. Fleirtalet er tilfreds med
at reglane i artikkel 5 om korleis kontraktar skal inngåast, ikkje
gjeld kontraktar som fell inn under regelverket om offentlege anskaffingar.
Fleirtalet er ikkje utan vidare
nøgd med at den nasjonale handlefridomen i korleis ein organiserer
kollektivtransporten blir innskrenka. Fleirtalet har
likevel merka seg at forordninga no legg til rette for at dei tilsette
sine rettar kan sikrast gjennom nasjonale reglar. Fleirtalet viser
til at Samferdselsdepartementet har som mål å leggje fram ein odelstingsproposisjon våren
2009 med nødvendige lovendringar for å sikre dei same rettane til
arbeidstakarane ved anbod som ved verksemdsoverdraging.
Fleirtalet meiner desse lovendringane
er svært viktige, og legg til grunn at proposisjonen blir fremma
så tidleg at lovendringane kan bli handsama ferdig i Stortinget
våren 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Kristelig Folkeparti,
Jan Sahl, og fra Venstre, Borghild Tenden, vil peke på at
forordningen legger opp til at man skal sikre mest mulig effektive
transporttjenester gjennom konkurranse.
Disse medlemmer vil peke på at
forordninga legger opp til at regelverket sikrer en ytterligere klargjøring
av regelverket.
Disse medlemmer mener at det
er bra at hovedregelen nå legger opp til at det skal være konkurranse
for kjøp av offentlige transporttjenester. Disse medlemmer vil
peke på at forordningen også gir åpning for å kunne gi unntak. Disse
medlemmer vil videre peke på at bakgrunnen for forordninga
er å sikre effektive transporttjenester, og bidra til at man får
en klargjøring av regelverket for både fylkeskommunene og transportnæringen.
Disse medlemmer vil peke på at
det er av avgjørende betydning at man kan sikre kundene et best
mulig kollektivtilbud både på vei og jernbane.
Disse medlemmer er kjent med
at en del er skeptisk til konkurranseutsetting innfor disse områdene. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at man i forbindelse med
konkurranseutsettingen på Gjøvikbanen oppnådde et langt bedre tilbud
til den enkelte kunde, samtidig som det offentlige fikk 40 pst.
flere avganger enn det man hadde før strekningen ble konkurranseutsatt.
Disse medlemmer har videre merket
seg at det har kommet en del bekymringer i forbindelse med de ansattes
rettigheter i forbindelse med konkurranseutsetting av kollektivtransport. Disse
medlemmer understreker at de ansattes rettigheter fullt
ut skal ivaretas og sikres innenfor gjeldende norsk lov- og regelverk.
Komiteen viser til
at utkast til innstilling har vore lagt fram for utanrikskomiteen
til fråsegn. Utanrikskomiteen sluttar seg til innstillinga utan ytterligare
merknader.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjere slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning nr. 185/2008 av 4. juli 2008 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordning (EF) nr. 1370/2007 om offentlig persontransport med
jernbane og på vei.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 13. november 2008
Per Sandberg |
Jenny Klinge |
leiar |
ordførar |