Ved EØS-komiteens beslutning nr. 185/2008 av 4. juli
2008 ble EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, endret ved innlemmelse
av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1370/2007 om offentlig
persontransport med jernbane og på vei, og om opphevelse av rådsforordning (EF)
nr. 1191/69 og (EF) nr. 1107/70.
Forordningens formål er å regulere konkurransen
slik at kontrakter om offentlig tjeneste i kollektivtransport på
vei og med bane blir inngått og gjennomført på en gjennomsiktig
måte.
Gjennomføring av forordningen med konkurranse
om kontrakter om kollektivtransport bidrar til en klargjøring av
regelverket som vil gjøre prosessen knyttet til tildeling av kontrakter
om forpliktelse til offentlig tjeneste i rutetransport mer forutsigbar
for fylkeskommuner og næring.
Forordningen skal sikre effektive transporttjenester
gjennom regulert konkurranse om markedet. Når slik konkurranse er
gjennomført, er det ikke ytterligere plikt til konkurranse i markedet.
Hovedregelen etter forordningen er at kontrakt om
offentlig tjenesteytelse skal tildeles etter konkurranseutsetting,
jf. artikkel 5 nr. 3. Ved unntak, jf. proposisjonen, kan kompetente
myndigheter velge å tildele kontrakt direkte uten forutgående konkurranse.
Forordningen har overgangsregler i artikkel
8.
I utgangspunktet vil inngåelse av kontrakter
om offentlige tjenesteytelser hvor tjenesteyteren bærer liten eller
ingen risiko for billettinntektene, falle inn under regelverket
for offentlige anskaffelser.
Reglene i forordningen om innhold i kontrakt
og offentliggjøring av intensjon om å inngå kontrakt gjelder også
for kontrakter som ikke kreves konkurranseutsatt. Når det gjelder
tilskudd som tildeles i kontrakter som ikke konkurranseutsettes,
skal tildelingen følge reglene i vedlegget til forordningen.
Oppdragsgiver kan bestemme at operatør som tildeles
kontrakt må overta ansatte fra tidligere operatør tilsvarende som
ved virksomhetsoverdragelse, jf. artikkel 4(5). Forordningen viser
til nasjonal rett når det gjelder dette spørsmålet.
Samferdselsdepartementet har i prosessen med forordningen
hatt som primær posisjon at det, i større grad enn det forordningen
legger opp til, bør være utstrakt nasjonal handlefrihet i organisering
av kollektivtransporten. Forordningen har i forhold til tidligere
utkast blitt justert i riktig retning, men speiler ikke departementets
primære syn.
Etter gjeldende lov om yrkestransport kan fylkeskommunene
bruke anbud som et frivillig alternativ ved
inngåelse av konsesjonskontrakter om kollektivtransport. Forordningen
forutsetter derfor at loven endres. Det er derfor nødvendig med
Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning,
jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Det forutsettes videre tilsvarende
endring i jernbaneloven.
Når det gjelder bestemmelsen om at oppdragsgiver
kan bestemme at operatør som tildeles kontrakt må overta ansatte
fra tidligere operatør tilsvarende som ved virksomhetsoverdragelse, jf.
artikkel 4(5), viser forordningen til nasjonal rett. Samferdselsdepartementet
har et lovforslag til høring som vil gjøre en slik bestemmelse obligatorisk ved anbud i kollektivtransport.
Fylkeskommunene bruker allerede i dag anbud
i et visst omfang. Det antas at de ressurser som kreves ved bruk
av konkurranse i kollektivtransport, ikke vil bli større enn de
som i dag brukes på direkte kjøp/forhandlinger.