Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse datert 22. oktober 2008 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen er opptatt av at det
iverksettes treffsikre tiltak som høyner sikkerheten innenfor transportsektoren,
både hva angår veg, jernbane, sjø og luftfart.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, ser med særlig uro
på antallet drepte og skadde på norske veger. Flertallet mener
det må iverksettes tiltak som bedrer sikkerheten på norske veger,
og viser til at det er et særlig behov for å redusere antall møteulykker. Flertallet viser
til statsrådens uttalelse om at det er behov for en bred strategisk
tilnærming til vegtrafikkulykker i kommende stortingsmelding om
Nasjonal transportplan, blant annet i forhold til myke trafikanter
(syklende og gående), føreropplæringen samt tiltak rettet mot de
yngste og eldste bilførerne. Flertallet er enig i
dette.
Flertallet viser til at "Nasjonal
handlingsplan for trafikksikkerhet på veg" vil bli revidert på bakgrunn
av Nasjonal transportplan og Stortingets behandling av denne.
Flertallet viser til at spørsmål
knyttet til sikkerhet, sårbarhet og beredskap i transportsektoren
vil være sentrale elementer i forslaget til Nasjonal transportplan
2010–2019. Flertallet mener på denne bakgrunn at
det ikke er behov for en egen stortingsmelding om transportsikkerhet,
men ser frem til en grundig behandling av temaet i forbindelse med
behandlingen av Nasjonal transportplan 2010–2019.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at en
evaluering av dagens trafikksikkerhetstiltak som omfatter en rekke
ulike tiltak utført av ulike etater og organisasjoner, men som mangler
en systematisk oppfølging og evaluering, kan være formålstjenlig
for å iverksette treffsikre tiltak som kan høyne sikkerheten innenfor
transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg de kommentarene statsråden har gitt til forslaget. Disse
medlemmer understreker at mål, strategier, prioritering og
tiltak i Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019 også må ta
hensyn til behovet for best mulig sikkerhet innenfor alle transportsektorer.
Disse medlemmer peker på at Nasjonal
transportplan har utviklet seg til å bli et omfattende planbyråkrati
med en rekke åpenbare mangler.
Disse medlemmer mener en av manglene
er at viktige områder ikke får tilstrekkelig oppmerksomhet i utarbeidelse,
høring og sluttbehandling fordi hovedfokus er knyttet til prosjekter
og prioritering av penger innenfor hovedsektorene veg og jernbane.
Disse medlemmer mener derfor
at verken tiltak for å bedre sikkerheten på norske veger eller spørsmål
knyttet til sikkerhet, sårbarhet og beredskap i transportsektoren,
vil få nødvendig oppmerksomhet i forbindelse med behandling av Nasjonal
transportplan. Disse medlemmer mener at det derfor
bør utarbeides en egen stortingsmelding om transportsikkerhet med
en samlet vurdering og en samlet strategi for sikkerhet for hele
transportsektoren i Norge. Disse medlemmer mener
at en slik vurdering må omfatte veg, jernbane, sjøtransport og luftfart,
og videre egne problemstillinger for "myke" trafikanter (syklende
og gående), samt tiltak knyttet til sikkerhet, sårbarhet og beredskap.
Disse medlemmer mener også at
en stortingsmelding om transportsikkerhet bør omfatte evaluering
av gjennomførte tiltak og gjeldende strategi, samt vurdering av
behov for endring i lovverk, tiltak og finansiering. Disse
medlemmer peker på at siden vegsektoren er særlig utsatt
for dødsulykker og ulykker med personskade, er det viktig med en
særlig grundig behandling av denne sektoren. Disse medlemmer peker
på følgende områder som det bør ses spesielt på:
Etablering av et
frittstående transporttilsyn.
Kjørekortopplæring med tiltak til forbedring, herunder
bl.a. bruk av simulator.
Nye førerkortbestemmelser og oppfølgingstiltak for
de yngste og for de eldste bilførerne.
Privatisering av dagens trafikkstasjoner
for å effektivisere tjenestene.
Etablering av et system med klassifisering
av vegnett med periodisk godkjenning.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om transportsikkerhet."