Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev datert 8. oktober 2008 vedlagt ovennevnte dokument.
I representantforslag nr. 144 tar ovennevnte stortingsrepresentanter
opp utfordringer knyttet til ulykkesutviklingen og mener at det
i den forbindelse er behov for en bred vurdering av mål, strategier
og tiltak. Forslagsstillerne mener blant annet at det bør lages
en egen stortingsmelding om transportsikkerhet med en sektorvis
behandling av sikkerhet og sikringstiltak innen transportsektorens
hovedområder, med egne vurderinger av forhold knyttet til blant
annet myke trafikanter, herunder syklende og gående. Videre peker
forslagsstillerne spesielt på at etablering av et frittstående transporttilsyn
bør vurderes. I tillegg foreslås vurdering av særlige tiltak i forhold
til førerkortopplæring, førekortbestemmelser for de yngste og eldste
bilførerne, privatisering av trafikkstasjonene, etablering av system
for klassifisering av vegnettet og en evaluering av dagens trafikksikkerhetstiltak.
Regjeringen vil om kort tid legge fram en stortingsmelding
om Nasjonal transportplan, hvor spørsmål knyttet til sikkerhet,
sårbarhet og beredskap i transportsektoren vil være sentrale elementer.
Samtidig som det er viktig å ha et høyt fokus på sikkerheten i alle
transportgrener, er det også viktig å erkjenne at det er i vegsektoren
de fleste blir drept eller hardt skadd. Dette tilsier at det er
behov for en bred strategisk tilnærming til vegtrafikkulykker i
kommende stortingsmelding om Nasjonal transportplan, blant annet
i forhold til myke trafikanter (syklende og gående), føreropplæringen
samt tiltak rettet mot de yngste og eldste bilførerne. ”Nasjonal
handlingsplan for trafikksikkerhet på veg” vil i denne sammenheng
bli revidert på bakgrunn av stortingsmeldingen og Stortingets behandling
av denne.
Når det gjelder forslaget om frittstående transporttilsyn
nedsatte, som Stortinget tidligere er gjort kjent med, regjeringen
30. november 2007 et offentlig utvalg for å vurdere behovet for
et selvstendig tilsyn med infrastrukturen i vegsektoren. Utvalget
skal avgi sin innstilling innen utgangen av 2008. Jeg legger til
grunn at utvalgets arbeid vil bli gjenstand for en bred høringsrunde før
regjeringen legger fram sin vurdering for Stortinget. Før utvalgets
vurderinger knyttet til tilsyn i vegsektoren foreligger og er vurdert,
ser departementet det som lite formålstjenelig å legge fram for
Stortinget vurderinger av hensiktsmessigheten av et felles tilsyn
for alle transportsektorer.
En av hovedoppgavene for det ovennevnte offentlige
utvalget er å vurdere behov for endringer i regelverk i vegsektoren
for å bedre trafikksikkerheten. Endringer knyttet til regelverk
for utbygging, drift og vedlikehold av veginfrastrukturen blir altså
for tiden vurdert i en større sammenheng. Jeg ser det som lite hensiktsmessig
å løsrive vurderingen av et enkelt tiltak som her er foreslått fra
denne mer samlede gjennomgangen.
Det ble i 2007 utarbeidet en helhetlig plan
for lokalisering og tjenestetilbud ved trafikkstasjonene, hvor det
ble lagt vekt på å sikre brukerne et godt og tilgjengelig tilbud
over hele landet. Ett viktig premiss var verdien av nærhet og korte
avstander for kundene, samt likeverdighet i tilbud over hele landet.
Samtidig som arbeidsomfang og oppgaver har økt de siste år, har
det vært en utfordring å rekruttere og beholde medarbeidere ved
trafikkstasjonene innen trafikkant- og kjøretøyområdet. Det vil
også fremover være store utfordringer med hensyn til å sikre riktig kompetanse
for framtidige oppgaver. Jeg er likevel av den oppfatning at en
privatisering av dagens trafikkstasjoner verken vil føre til en
effektivisering av tjenestene eller løse mange av de mer strukturelle
utfordringene vi i dag står overfor på trafikant- og kjøretøyområdet.
Det kan også stilles spørsmål ved om et likeverdig tjenestetilbud
over hele landet vil bli opprettholdt ved privatisering.