Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 22. oktober 2008

Dokument nr. 8:144 (2007-2008) Representantforslag fra stortingsrepr. A. Sortevik, P. Sandberg og B. Hoksrud om en egen stortingsmelding om transportsikkerhet

Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev datert 8. oktober 2008 vedlagt ovennevnte dokument.

I representantforslag nr. 144 tar ovennevnte stortingsrepresentanter opp utfordringer knyttet til ulykkesutviklingen og mener at det i den forbindelse er behov for en bred vurdering av mål, strategier og tiltak. Forslagsstillerne mener blant annet at det bør lages en egen stortingsmelding om transportsikkerhet med en sektorvis behandling av sikkerhet og sikringstiltak innen transportsektorens hovedområder, med egne vurderinger av forhold knyttet til blant annet myke trafikanter, herunder syklende og gående. Videre peker forslagsstillerne spesielt på at etablering av et frittstående transporttilsyn bør vurderes. I tillegg foreslås vurdering av særlige tiltak i forhold til førerkortopplæring, førekortbestemmelser for de yngste og eldste bilførerne, privatisering av trafikkstasjonene, etablering av system for klassifisering av vegnettet og en evaluering av dagens trafikksikkerhetstiltak.

Stortingsmelding om transportsikkerhet

Regjeringen vil om kort tid legge fram en stortingsmelding om Nasjonal transportplan, hvor spørsmål knyttet til sikkerhet, sårbarhet og beredskap i transportsektoren vil være sentrale elementer. Samtidig som det er viktig å ha et høyt fokus på sikkerheten i alle transportgrener, er det også viktig å erkjenne at det er i vegsektoren de fleste blir drept eller hardt skadd. Dette tilsier at det er behov for en bred strategisk tilnærming til vegtrafikkulykker i kommende stortingsmelding om Nasjonal transportplan, blant annet i forhold til myke trafikanter (syklende og gående), føreropplæringen samt tiltak rettet mot de yngste og eldste bilførerne. ”Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet på veg” vil i denne sammenheng bli revidert på bakgrunn av stortingsmeldingen og Stortingets behandling av denne.

Frittstående transporttilsyn

Når det gjelder forslaget om frittstående transporttilsyn nedsatte, som Stortinget tidligere er gjort kjent med, regjeringen 30. november 2007 et offentlig utvalg for å vurdere behovet for et selvstendig tilsyn med infrastrukturen i vegsektoren. Utvalget skal avgi sin innstilling innen utgangen av 2008. Jeg legger til grunn at utvalgets arbeid vil bli gjenstand for en bred høringsrunde før regjeringen legger fram sin vurdering for Stortinget. Før utvalgets vurderinger knyttet til tilsyn i vegsektoren foreligger og er vurdert, ser departementet det som lite formålstjenelig å legge fram for Stortinget vurderinger av hensiktsmessigheten av et felles tilsyn for alle transportsektorer.

System for klassifisering av vegnettet med periodisk godkjenning

En av hovedoppgavene for det ovennevnte offentlige utvalget er å vurdere behov for endringer i regelverk i vegsektoren for å bedre trafikksikkerheten. Endringer knyttet til regelverk for utbygging, drift og vedlikehold av veginfrastrukturen blir altså for tiden vurdert i en større sammenheng. Jeg ser det som lite hensiktsmessig å løsrive vurderingen av et enkelt tiltak som her er foreslått fra denne mer samlede gjennomgangen.

Privatisering av trafikkstasjoner

Det ble i 2007 utarbeidet en helhetlig plan for lokalisering og tjenestetilbud ved trafikkstasjonene, hvor det ble lagt vekt på å sikre brukerne et godt og tilgjengelig tilbud over hele landet. Ett viktig premiss var verdien av nærhet og korte avstander for kundene, samt likeverdighet i tilbud over hele landet. Samtidig som arbeidsomfang og oppgaver har økt de siste år, har det vært en utfordring å rekruttere og beholde medarbeidere ved trafikkstasjonene innen trafikkant- og kjøretøyområdet. Det vil også fremover være store utfordringer med hensyn til å sikre riktig kompetanse for framtidige oppgaver. Jeg er likevel av den oppfatning at en privatisering av dagens trafikkstasjoner verken vil føre til en effektivisering av tjenestene eller løse mange av de mer strukturelle utfordringene vi i dag står overfor på trafikant- og kjøretøyområdet. Det kan også stilles spørsmål ved om et likeverdig tjenestetilbud over hele landet vil bli opprettholdt ved privatisering.