Kontroll- og konstitusjonskomiteen vedtok i møte
17. juni 2008 i medhold av Stortingets forretningsorden § 12 nr.
10 sjette ledd, å igangsette forberedelser i en egen sak til Stortinget vedrørende
prosessen rundt realiseringen av nytt sykehotell ved Radiumhospitalet.
Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad ble 17. juni
2008 tilskrevet om at komiteen hadde åpnet sak.
I forbindelse med at det ble gjort endringer
i regjeringens sammensetning 20. juni 2008, overtok statsråd Sylvia
Brustad styret av Nærings- og handelsdepartementet, mens statsråd
Bjarne Håkon Hanssen overtok styret av Helse- og omsorgsdepartementet.
Ved planleggingen av nytt stråleterapibygg på Radiumhospitalet
HF i 2003 ble det vurdert å bygge sykehotell over strålebygget.
Bakgrunnen var at ledelsen ved daværende Radiumhospitalet HF vurderte
det eksisterende tilbudet for pasientovernatting som lite tilfredsstillende.
Byggingen av sykehotellet ble imidlertid ikke besluttet i tidligere
Radiumhospitalet HF og dermed heller ikke fremmet som en sak for
tidligere Helse Sør RHF innen fristen for å igangsette stråleterapibygget.
1. januar 2005 fusjonerte Radiumhospitalet HF og
Rikshospitalet HF til Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF. Navnet
ble 1. oktober 2007 endret til Rikshospitalet HF. For enkelhets
skyld benyttes dette navnet i den videre fremstillingen.
Helseforetaket arbeidet videre med planene om et
sykehotell. I juli 2005 ble det utarbeidet en forprosjektrapport
for bygging av sykehotellet. Rapporten ble behandlet og vedtatt
av styret for Rikshospitalet HF i november samme år.
I foretaksmøtet mellom Helse- og omsorgsdepartementet
og Helse Sør RHF 12. februar 2007 ble følgende protokollført:
"det må ikke inngås bindinger i form av avtaler, utvikles
strategier eller gjøres andre disposisjoner som vil virke blokkerende
eller forplikte nytt regionalt helseforetak på en uhensiktsmessig måte."
Dette ble videreformidlet til Rikshospitalet
HF i foretaksmøte 9. mars 2007.
Rikshospitalet HF utlyste 7. mars 2007 en anbudskonkurranse
for prosjektering av sykehotell. PEAB ble valgt. Rikshospitalet
HF kunngjorde tildeling av kontrakt med entreprenør 31. mai 2007.
Den 26. august 2007 inngikk Rikshospitalet HF en målpriskontrakt
med PEAB.
På et styremøte i Rikshospitalet HF den 15. mars 2007
ble saken fremmet for helseforetakets styre sammen med to andre
prosjekter. Styret vurderte det slik at bygging av sykehotell ville
avlaste sykehusavdelingene og gi mulighet for økt pasientbehandling
innenfor eksisterende rammer.
Søknad vedrørende prosjektet ble sendt til Helse Sør
RHF 23. mars 2007. Prosjektets størrelse var 125 mill. kroner. Helse
Sør RHF ba om at søknaden måtte sendes på nytt etter fusjonen mellom
de to regionale helseforetakene. Sammenslåingen av tidligere Helse
Sør RHF og Helse Øst RHF ble gjennomført med virkning fra 1. juni
2007. Den 6. juli 2007 ble investeringssøknaden sendt Helse Sør-Øst
RHF. Søknaden ble ikke funnet tilstrekkelig dokumentert.
Rikshospitalet HF arbeidet høsten 2007 med to alternative
planer for å realisere sykehotellet. Den ene løsningen var finansiering
gjennom en investeringssøknad godkjent av Helse Sør-Øst RHF og den
andre var bygging i regi av Norlandia Omsorg AS. Sistnevnte løsning
innebar at Rikshospitalet HF leide ut taket på strålebygget som
tomt til Norlandia Omsorg AS, som skulle bygge hotellet og drive
det på kommersielt grunnlag uten langsiktige forpliktende avtaler med
Rikshospitalet HF.
I brev av 4. januar 2008 ga Helse Sør-Øst RHF styret
ved Rikshospitalet HF ved styrets leder beskjed om at planlagte
og igangsatte byggeaktiviteter i tilknytning til prosjektet måtte
stoppes umiddelbart fordi investeringsprosjektet og finansieringen
ikke var godkjent av styret i Helse Sør-Øst RHF.
Rikshospitalet HF sendte 6. januar 2008 brev
til PEAB der de ba om at prosjektet ble stanset med umiddelbar virkning.
I styremøte i Rikshospitalet HF 15. januar 2008 vedtok styret å
be administrerende direktør om å arbeide for å begrense tapet ved
stoppen og sikre verdier som lå i prosjektet.
Styreleder Ingar Pettersen meddelte den 18. februar
2008 til administrerende direktør Bente Mikkelsen i Helse Sør-Øst
RHF at han ville trekke seg som styreleder for Rikshospitalet HF
og Sørlandet Sykehus HF.
I brev av 21. februar 2008 ba Helse- og omsorgsdepartementet
styret i Helse Sør-Øst RHF om en redegjørelse for alle sider av
byggesaken. Helse- og omsorgsdepartementet ble i brev av 27. februar
og 15. mai 2008 orientert om hvordan saken var håndtert av det regionale
helseforetaket.
På et styremøte 28. februar 2008 behandlet styret
i Rikshospitalet HF administrerende direktør Åge Danielsens håndtering
av sykehotellsaken. Styret konkluderte med at det var kritikkverdig at
administrerende direktør iverksatte forberedelser til bygging av
sykehotell på Radiumhospitalet uten at godkjenning og finansiering var
på plass. Videre konstaterte styret at relevant informasjon ikke
var gitt styret og at styret ikke var tilstrekkelig involvert i
viktige beslutninger i saken.
Ut fra en helhetsvurdering av situasjonen konkluderte
et flertall i styret med at foretaket var best tjent med at administrerende
direktør gikk av. Styret ga styreleder fullmakt til å inngå sluttavtale
med administrerende direktør Åge Danielsen.
Den 17. april 2008 traff styret i Helse Sør-Øst RHF
vedtak om at bygging av sykehotell på Rikshospitalet HF (Montebello)
ikke kunne prioriteres. Den 28. april 2008 vedtok Rikshospitalets styre
å avslutte prosjektet. Fungerende administrerende direktør ble bedt
om å avvikle alle aktiviteter knyttet til bygging av sykehotellet
og avtale med entreprenør umiddelbart. Styret ba videre om at avviklingen
skjedde slik at helseforetakets tap ble begrenset og at verdiene
som lå i prosjektet ble sikret.
Etter at vedtaket om nedlegging av byggearbeidet
ble offentlig kjent, meldte flere private investorer sin interesse
for å finansiere prosjektet. Styreleder i Rikshospitalet HF inviterte
de private aktørene som hadde meldt sin interesse for finansiering
og drift av sykehotellet, til et orienteringsmøte 5. mai 2008. I
møtet ble interessentene invitert til å komme med innspill til realisering
av et sykehotell. Rikshospitalet HF mottok innspill fra totalt 10
private tilbydere. Den 7. mai 2008 behandlet styret i Rikshospitalet
HF de mottatte henvendelsene. Styret vedtok blant annet at den videre
håndtering av forholdet til de private interessentene raskt måtte
avklares med Helse Sør-Øst RHF og at fungerende administrerende
direktør måtte utsette nedriggingen av byggeplassen.
I en pressemelding fra Helse- og omsorgsdepartementet
publisert 8. mai 2008, fremgikk det at departementet i revidert
nasjonalbudsjett ville fremme forslag om ekstra investeringsmidler, slik
at Helse Sør-Øst kunne realisere et påbygg på Radiumhospitalet.
Det ble vist til at det hadde vært løpende dialog mellom departementet
og Helse Sør-Øst og at det også hadde vært dialog med Kreftforeningen.
Løsningen innebar at bygget, i tillegg til sykehotell, skulle inneholde
behandling, forebygging, rehabilitering og mestring. Denne løsningen
skulle gi mulighet for å skape en ny arena for å sikre god pasientbehandling.
Det ble lagt opp til at Helse Sør-Øst RHF skulle sørge for at påbygget
ble reist, mens departementet skulle sørge for at Helse Sør-Øst RHF
fikk økt bevilgning til investeringslån.
Regjeringen fremmet i St.prp. nr. 59 (2007–2008)
forslag om en økt bevilgning til investeringslån i sykehus som sikret
at Helse Sør-Øst RHF kunne finansiere utbyggingen av sykehotellet
med en samlet statlig finansiering på 110 mill. kroner.
Stortinget slutter seg til økningen av lånerammen
på 50 mill. kroner for 2008, jf. Innst. S. nr. 270 (2007–2008).
For 2009 er 60 mill. kroner av vedatt låneramme for helseforetakene
avsatt til sykehotellet, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Helse-
og omsorgsdepartemenet.
KPMG AS la 28. august 2008 frem rapporten "Gjennomgang
av saksbehandling og beslutningsprosess knyttet til sykehotellsaken
ved Rikshospitalet HF". KPMG arbeidet ut fra mandat gitt av Helse
Sør-Øst RHF, og arbeidet foregikk i perioden juni til august 2008.
Gjennomgangen omfattet perioden fra og med 2003 til mai 2008. KPMG
AS uttaler i rapporten:
"Det følger av våre vurderinger (…) at handlingene
til Rikshospitalet HF representert ved tidligere administrerende
direktør, er årsaken til at helseforetaket ble påført forpliktelser
i strid med gjeldende prosedyrer og fullmakter. Selv om det kan
hevdes at Helse Sør-Øst RHF kunne ha vært enda mer aktive i dialogen
med Rikshospitalet HF høsten 2007, har det forholdet etter vår oppfatning
en underordnet betydning i denne saken.
Det er vår
oppfatning at tidligere administrerende direktørs handlinger har
vært motivert ut fra at sykehotellet ville representere en god løsning
for pasientene og samtidig bidra til nødvendige kostnadsreduksjoner
for helseforetaket. Selv om dette skulle være riktig vurdert, så
innebærer styringsmodellen at det er regionforetaket som skal foreta
en helhetlig vurdering og prioritering av investeringene i regionen.
Vurderingene om godheten i prosjektet kunne derfor uansett ikke
brukes som argument for å instruere PEAB om å gå videre med prosjektet.
Styringen av en så stor helseregion som Helse Sør-Øst RHF er svært
krevende. Det er av stor betydning at vedtatte prosedyrer etterleves.
Det
ligger utenfor vårt mandat å vurdere om departementets beslutning
om begrensninger i mulighetene for samarbeid med private aktører
i saker som dette er hensiktsmessig ut fra helsepolitiske og økonomiske
mål."
I slutten av september 2008 inngikk Rikshospitalet
en samarbeidsavtale med Kreftforeningen om et senter for kreftrammede
og pårørende i det planlagte sykehotellet. Kreftforeningen skal
etter avtalen bidra med 30 mill. kroner til ferdigstillelse og etablering
av det kombinerte sykehotellet og kreftsenteret ved Radiumhospitalet.
Sykehotellet er planlagt overlevert fra entreprenør
til eier 17. desember 2009, og antatt åpning blir primo 2010.
Den 30. april 2008 var vedtaket fra Helse Sør-Øst
om ikke å realisere det nye sykehotellet tema i Stortingets spørretime.
Samme dag fremmet stortingsrepresentantene Harald
T. Nesvik og Siv Jensen Dokument nr. 8:107 (2007–2008) representantforslag
om å sørge for realisering av sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello.
Som ledd i behandlingen av saken, arrangerte Helse- og omsorgskomiteen 20. mai
2008 en åpen høring.
Helse- og omsorgskomiteen avga innstilling i saken
3. juni 2008, jf. Innst. S. nr. 265 (2007–2008). En samlet komité
konkluderte som følger:
"komiteen konstaterer at intensjonen i representantforslaget
langt på vei synes ivaretatt gjennom det Regjeringen har foretatt
seg etter 30. april 2008, og anbefaler at forslaget vedlegges protokollen."
Saken ble debattert i Stortinget mandag 9. juni 2008.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen stilte i
brev av 27. mai 2008 spørsmål til helse- og omsorgsminister Sylvia
Brustad. Komiteen spurte blant annet om forhold rundt inngåelsen
av avtalen med PEAB, omstendighetene knyttet til oppsigelsen av
direktør Åge Danielsen og foranledningen til styreleder Ingar Pettersens
avgang. Det ble videre stilt spørsmål om avtalen med Kreftforeningen
og prosessen i forhold til private tilbydere. Komiteen mottok svarbrev
fra statsråden 3. juni 2008.
I brev av 10. juni 2008 sendte komiteen tilleggsspørsmål
til statsråden. Statsråden svarte i brev av 16. juni 2008.
21. oktober 2008 sendte komiteen brev til helse- og
omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen og ba om å bli oppdatert i
saken og få oversendt eventuelle nye opplysninger, rapporter og
undersøkelser. Komiteen ba videre opplyst de kostnadsmessige aspekter
og eventuelle merkostnader fordi sykehotellet ble stoppet. Statsråden
svarte i brev av 4. november 2008.
Brevene følger som vedlegg 1–6 til innstillingen.