Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra
Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, viser
til at kontroll- og konstitusjonskomiteen den 17. juni 2008 besluttet
å igangsette forberedelser i egen sak til Stortinget om prosessen
rundt realiseringen av nytt sykehotell ved Radiumhospitalet.
Komiteen viser til at statsråden
den 3. juni 2008 svarte på komiteens brev datert 27. mai 2008 med
spørsmål om ytterligere fakta om saken. Komiteen fulgte
opp med tilleggsspørsmål den 10. juni, som ble besvart av statsråden
den 16. juni 2008. På grunn av stortingsferie sendte komiteen den
21. oktober 2008 et brev til den nye stadsråden for å bli oppdatert
i saken.
Komiteen vil vise til at en hovedbegrunnelse for
sykehotellprosjektet, helt siden det første gang ble lansert i 2003,
har vært å avlaste presset på behandlingsplasser/sykesenger ved
Radiumhospitalet, og derigjennom også lette presset på helseforetakets
driftsbudsjett ved å redusere utgiftene til transport og overnatting
for dagpasienter ved hospitalet. Komiteen legger
til grunn at denne målsettingen fortsatt står ved lag.
Komiteen understreker at da kontroll-
og konstitusjonskomiteen tok saken opp til behandling, var det mange
uklarheter og ubesvarte spørsmål i sakens anledning. Slik komiteen vurderer dagens
situasjon, er imidlertid de aller fleste og mest sentrale spørsmål
i forbindelse med sykehotellprosjektet besvart i ettertid.
Komiteen viser til den eksterne
gjennomgangen av saksbehandlingen og beslutningsprosessen knyttet
til sykehotellsaken ved Rikshospitalet HF foretatt av KPMG. Rapporten konkluderer
med at søknadsprosessen om investeringsmidler til et sykehotell
ikke ble gjennomført i samsvar med vedtatte prosedyrer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at daværende administrerende direktør ved Rikshospitalet
HF ifølge undersøkelsen gikk ut over sine fullmakter ved å forplikte
sykehuset økonomisk da han ga PEAB instruks om å gå videre med prosjektet
dagen etter styremøtet i Rikshospitalet HF den 1. november 2007.
KPMG konkluderer også med at informasjonen til styret var ufullstendig.
Flertallet viser til at det ved
daværende Radiumhospitalet HF var arbeidet med planer om et sykehotell
helt siden 2003. Den 23. mars 2007 vedtok styret for Rikshospitalet
HF å sende søknad til Helse Øst RHF om et prosjekt med en investeringsramme
på 125 mill. kroner. Søknaden ble ansett som mangelfull og først 4. april
2008 anså Helse Sør-Øst RHF søknaden tilstrekkelig dokumentert.
Flertallet viser til at Rikshospitalet
HF parallelt med søknaden om å få godkjent investeringen i Helse
Sør-Øst RHF, hadde kontakt med Norlandia Omsorg AS for at de kunne
bygge sykehotellet, i tilfelle søknaden om investeringer ble avslått.
Dette skjedde til tross for at Rikshospitalet HF var informert om
Helse- og omsorgsdepartementets innstramming fra februar 2006 når
det gjaldt muligheten til å inngå finansielle leieavtaler og investeringsprosjekter
organisert etter OPS-modellen og at denne muligheten således ikke
var noe reelt alternativ.
Flertallet mener behandlingen
av denne saken i Rikshospitalet HFs ledelse og styre var et uakseptabelt
brudd på beslutningsprosedyrene som er etablert for investeringer
i helseforetakene som påførte helseforetaket økonomiske forpliktelser
i strid med gjeldende prosedyrer og fullmakter.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Rikshospitalet HF gjennom sin behandling av denne saken
satte både seg selv, Helse Sør-Øst RHF og staten i en meget vanskelig
situasjon. Initiativet som kom fra private aktører, kunne ikke endre
på problemstillingene knyttet til begrensningene i den samlede investeringsramme
i helseforetaket.
Dette flertallet er tilfredse
med at det gjennom dialog mellom Helse Sør-Øst RHF og Kreftforeningen
ble funnet en bredere løsning som gjorde det mulig å unngå tap som
følge av det som var skjedd, samtidig som sykehotellet kunne realiseres.
Gjennom beslutningen om å utvide lånerammen for helseforetaket,
unngikk man også at andre investeringsprosjekter i Helse Sør-Øst
ble skadelidende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til forhistorien hvor både helseminister
Sylvia Brustad og statsminister Jens Stoltenberg i Stortinget sterkt
forsvarte stoppingen av byggingen av et sykehotell og riving av
det stillasbygg som var satt opp. Ethvert forslag om private løsninger
og tilbud om privat finansiering, bygging og drift ble avfeiet som uakseptable.
Disse medlemmer har grunn til
å stille spørsmål om et privat engasjement kunne blitt rimeligere
og kanskje fungert like bra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det først var
etter et massivt press fra publikum, opposisjonspartier og pasientorganisasjoner
at departementet til slutt åpnet for å fortsette byggingen av sykehotellet
og tok imot anbud fra private. Til sist ble tilbudet fra Kreftforeningen
valgt, og Regjeringen foreslo investeringsbevilgning til bygget.
Disse medlemmer viser til at
det er stilt mange kritiske merknader om selve behandlingsprosessen,
men som de senere begivenheter har avklart.
Disse medlemmer mener at omstendighetene rundt
prosjektet bar preg av uklarheter når det angikk prosjektering og
kommandolinjer, og disse medlemmer sitter med det
inntrykk at de private utbyggerne ikke ble tatt seriøst på grunn
av korte tidsfrister og manglende tilbakemelding, som resulterte
i at det aldri kom til forhandlinger.
Disse medlemmer er tilfreds med
at det nå bygges et sykehotell ved Radiumhospitalet, men mener at
den politiske prosessen kunne vært gjennomført på en langt bedre
måte.
Disse medlemmer forutsetter at
departementet har høstet viktig lærdom som bør føre til at fremtidige
investeringsprosjekter av denne karakter blir behandlet på en mer
profesjonell måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at det også bør vurderes om private kan gis anledning til
å bygge og drive sykehoteller ved andre sykehus når de statlige investeringsrammer
ikke er tilstrekkelige, i og med at mange slike sykehushoteller
kan være selvfinansierende.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det skal være et offentlig
ansvar å sørge for tilstrekkelig kapasitet i sykehus og pasienthotell,
men at offentlig-privat samarbeid i forhold til utbygging kan være hensiktsmessig
også på dette området.
Disse medlemmer mener at det
må vurderes konkret om OPS-prosjekter ved bygging av sykehus og
pasienthotell kan være hensiktsmessig, herunder om dette kan innpasses
i de totale økonomiske rammene som er stilt til disposisjon for
helseforetakene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at sykehotellsaken også dreier seg om
en personalsak. Dette medlem mener det ikke er Stortingets
oppgave å gå inn i personalspørsmålet og tidligere administrerende
direktørs håndtering av denne saken, da dette anses å være foretaksstyrets
ansvar.