Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Forslag om endringar i skattar og avgifter

Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge anslås til 683,4 mrd. kroner i 2008, en økning på 8,0 pst. fra 2007. Den høye veksten i statens skatte- og avgiftsinntekter må ses i lys av at norsk økonomi har vært inne i en kraftig høykonjunktur. Anslaget på statens skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2008 er oppjustert med 33,0 mrd. kroner siden saldert budsjett og med 3,7 mrd. kroner siden Nasjonalbudsjettet for 2009. Oppjusteringen etter Nasjonalbudsjettet for 2009 er i hovedsak knyttet til likningen for selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleum for inntektsåret 2007. Utliknede skatter for etterskuddspliktige skattytere økte med nærmere 13 pst. fra inntektsåret 2006 til inntektsåret 2007. Likningen medfører restskatter for etterskuddspliktige skattytere, som i hovedsak forventes å bli innbetalt i november 2008.

I det opprinnelige budsjettopplegget anslås skatte- og avgiftsinntektene i budsjettåret med utgangspunkt i anslag på regnskap for året før. Den betydelige oppjusteringen av anslagene for skatte- og avgiftsinntekter siden saldert budsjett for 2008 må dels ses i sammenheng med at skatteinntektene i 2007 ble langt høyere enn tidligere lagt til grunn. I tillegg har skatte- og avgiftsinngangen gjennom 2008 vært høyere enn opprinnelig anslått. De reviderte skatte- og avgiftsanslagene er basert på opplysninger for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2007 for personlige skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere).

Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift anslås til 399,9 mrd. kroner i 2008. Dette er 32,4 mrd. kroner mer enn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgiften anslås nå til 193,5 mrd. kroner i 2008, som er en oppjustering med 2,8 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til 90,0 mrd. kroner i 2008, som er 2,1 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett. Nedjusteringen av inntektene fra særavgifter skyldes blant annet lavere inntekter fra engangsavgiften for motorkjøretøyer.

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2008 anslås nå til 240,4 mrd. kroner. Anslaget er 61,6 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. Oppjusteringen skyldes hovedsakelig at petroleumsprisene i 2008 vil bli høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Noe lavere produksjon og høyere investeringer og driftskostnader enn forventet bidrar imidlertid til å dempe økningen i skatter noe.

Totalt anslås innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten nå å utgjøre 5,6 mrd. kroner i 2008, 300 mill. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. I forhold til saldert budsjett er forventet innbetalt arealavgift og CO2-avgiften oppjustert med hhv. 700 mill. kroner og 100 mill. kroner, mens innbetalingene fra NOx-avgiften er nedjustert med 500 mill. kroner. Nedjusteringen av innbetalingene fra NOx-avgiften henger sammen med at det gis avgiftsfritak for utslippskilder som er omfattet av avtale med staten om gjennomføring av NOx-reduserende tiltak i samsvar med et fastsatt miljømål. Miljøverndepartementet og 14 næringsorganisasjoner inngikk 14. mai 2008 en slik miljøavtale og EFTAs overvåkingsorgan (ESA) godkjente 16. juli 2008 avgiftsfritaket som lovlig statsstøtte.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2007 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

Komiteen tek omtalen til orientering.