Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til Representantforslag nr. 28 (2008–2009), om å styrke bondens
rettigheter til egen eiendom.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
i dette forslaget vil oppheve boplikten på landbrukseiendom, oppheve
prisreguleringen av landbrukseiendom og oppheve jordlovens delingsforbud
for å styrke bondens rettigheter til egen eiendom. 5. februar 2008
sendte den forhenværende landbruks- og matministeren ut forslag
til en rekke lovendringer i odelsloven, konsesjonsloven og jordloven. Komiteen viser til
at daværende landbruks- og matminister Terje Riis-Johansen argumenterte
for innskjerpingen av blant annet bo- og driveplikten for at flere skal
bo og drive næring i bygde-Norge og styrke sårbare lokalsamfunn.
Forslaget som statsråden la fram 5. februar 2008 slo fast at boplikt
bare kan oppfylles ved at eieren er registrert i folkeregisteret
som bosatt på eiendommen og at det skal innføres boplikt for utmarkseiendommer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, imøteser endringene i eiendomspolitikken
som Regjeringen skisserer, og vil legge til grunn en fortsatt aktiv
bruk av de virkemidlene i eiendomspolitikken som forslagsstillerne
vil avvikle. Flertallet mener at både priskontrollen,
boplikten, odelsloven og delingsforbudet er sentrale virkemidler
for å sikre både et levende landbruk og bosetting over hele landet.
Flertallet er opptatt av at eiendomspolitikken står
i forhold til utviklingen i landbruket. Derfor imøteser vi de grep
som Regjeringen har varslet at de vil fremme for Stortinget for
å oppdatere regelverket, men innenfor de rammene vi ser som nødvendige
for å nå våre mål om spredt bosetting og god utnyttelse av landets
produksjonsressurser.
Flertallet legger vekt på at
landbruket, som andre næringer, er avhengig av stabile rammevilkår,
og at eiendomspolitikken ikke må oppfattes som vekslende og upålitelige
elementer. Flertallet mener at det er viktig å etterstrebe en
eiendomspolitikk som gir landbruket forutsigbarhet, og tydelige
signaler om videre utvikling i næringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er kjent med at det er motforestillinger
mot lovendringene som ble fremmet for litt over ett år siden. Å
tro at det skal bli flere som bor på landbrukseiendommer ved å tvinge
dem til det, blir av mange sett på som feil medisin i en tid der
mange i økende grad kan utføre sitt arbeid fra så vel bolig som
fritidsbolig.
Disse medlemmer er kjent med
at det i dag er nærmere 35 000 landbrukseiendommer som er ubebodde
som direkte følge av et lite fleksibelt regelverk, derfor er det
viktig å ta noen grep for å gjøre lovverket mer fleksibelt slik
at det blir lettere å drive gårdsdrift eller bo på en landbrukseiendom.
Dette gjøres ikke gjennom innstramninger i regelverk, ved å nekte
folk å bygge kårhus der det ikke er husdyrhold, eller å pålegge
boplikt på utmarkseiendommer. Dette er en landbruks- og bygdepolitikk
som snarere fører til avfolkning enn befolkning. Det norsk landbruk
trenger, er armslag og bolyst, ikke detaljreguleringer og overstyringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til svarbrev
fra landbruks- og matministeren datert 12. februar 2009 (vedlagt)
i forbindelse med komiteens behandling av dette forslaget. I svarbrevet
fra statsråden viser han til at forslagene fra forslagsstillerne
er blitt behandlet i Stortinget denne stortingsperioden, i henholdsvis
Dokument nr. 8:40 (2006–2007) og Dokument 8:27 (2005–2006) – uten
å få tilslutning fra flertallet i Stortinget. Statsråden presiserer
at siden det er så kort tid siden disse sakene ble behandlet, foreligger
det ingen endrede opplysninger som tilsier andre vurderinger nå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er opptatt av at flere skal få muligheten
til å drive med landbruksvirksomhet, men på grunn av dagens rigide lovverk
har vi den senere tid sett flere tilfeller av at unge mennesker
med stor interesse for landbruk ikke har fått muligheten til å gjøre
akkurat dette. Det er på tide med en modernisering av dagens lovverk,
det er derfor beklagelig at statsråden ikke ser behovet for å gjøre
forenklinger slik at bonden får større rettigheter over egen eiendom. Disse
medlemmer mener at forslagsstillerne kommer med mange gode
og konstruktive forslag til endringer av dagens lovverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener statsråden viser en for passiv holdning til
den utvikling vi ser på området, og i forholdet til bondens eiendomsrett. Å
vise til at spørsmål tidligere er behandlet i Stortinget tyder ikke
på at statsråden har offensive visjoner for næringen og bøndenes
eiendommer. Disse medlemmer kan vise til at kunnskapen
på området stadig er i utvikling, og at forsker Magnar Forbord ved
Norsk senter for bygdeforskning i forbindelse med en undersøkelse
fra november 2008 uttalte til Aftenposten at:
"Boplikten har som sitt eneste formål å sikre helårsbosetting
på boligeiendommer. Vi finner ingen effekter av boplikten i vår
undersøkelse, så myndigheten bør bli mer nyansert i sitt syn på boplikten."
I en undersøkelse fra Landbrukets Utredningskontor
sier over 60 prosent av norske bønder at de er avhengige av å leie
jord for å få gården til å være drivverdig. I forbindelse med rapporten
uttalte leder ved Landbrukets Utredningskontor, Hanne Eldby, til
Nationen, så sent som 3. februar 2009 at:
"Den omfattende bruken av leiejord svekker sikkerheten
og mulighetene til planlegging og investering i landbruket."
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen har bebudet en sak til Stortinget i løpet av våren 2009,
men viser til at de uttalelser som har kommet fra regjeringshold
tyder på at saken vil ha fokus på innstramminger i et allerede stramt regelverk
og kan ikke se signaler til at Regjeringens forslag vil tjene intensjonen
i forslagsstillernes forslag.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget
om å oppheve boplikten på landbrukseiendom, oppheve prisreguleringen
av landbrukseiendom og oppheve jordlovens delingsforbud."
På bakgrunn av at statsråden har bebudet forslag om
endringer i odelsloven, konsesjonsloven og jordloven mener komiteens
medlem fra Venstre at disse sakene vil få en grundig behandling
når saken kommer til Stortinget.
Dette medlem foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.